mijn pony weet dat ik schrik heb wat miet ik doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donathello

Re: mijn pony weet dat ik schrik heb wat miet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 14:23

weet ik wel ik rij al van mijn 6 en mijn broer helpt mij die rijdt 1.40 met de paarden dus die zal er dan wel iets van kennen of ben ik mis ? en ik krijg 1 keer per week les en dan proberen we te werken aan mijn schrik en dan gaat dat weer efjes goed enz maar ik denk niet dat jullie mij kunne helpen zoals ik nu zie dus laat dit maar

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:32

Donathello schreef:
weet ik wel ik rij al van mijn 6 en mijn broer helpt mij die rijdt 1.40 met de paarden dus die zal er dan wel iets van kennen of ben ik mis ? en ik krijg 1 keer per week les en dan proberen we te werken aan mijn schrik en dan gaat dat weer efjes goed enz maar ik denk niet dat jullie mij kunne helpen zoals ik nu zie dus laat dit maar

jij lest 1 keer in de week, wat doe je de rest van de week met je paard?
laat ke hem dan staan omdat je angst hebt? of doe je er wel wat mee ?
en hoe gaat dat?

heel eerlijk als ik het zo lees, zou ik een ander op jou paardje zetten en daar ben ik normaliter helemaal niet van , en stap dan zelf eens op een oude brave sok die niks doet, en zijn rondjes wel loopt , leren vertrouwen gaat niet 1,2,3 het heeft tijd nodig, en jij wil per direct een oplossing die is er niet.. alles draait om tijd , en rust en vertrouwen is dat er niet is het beter voor zowel jou als de pony dat die naar een ander huisje gaat , voor hem fijner,

jij kan dan lessen op een manege of iets dergelijks, en je vertrouwen terug proberen te winnen, lukt dit niet , is het paarden wereldje niet iets voor jou helaas,
lukt het wel top! maar koop dan niet meteen weer een eigen pony, kijk het eerst even aan op verschillende paarden ..

schrik om te vallen ? waarom ? iedereen valt weleens van het paard af , ik heb mij paard al 16 jaar en ik val nog steeds, maar om daar nu angstig om te worden nee, dan wint hij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:56

Sparky, je kan wel degelijk bang zijn om te vallen hoor. Ja tuurlijk kan je er altijd vanaf vallen, maar als je al eerder hard gevallen ben kan je die schrik gewoon houden. Ik heb m'n rug gebroken met een val van het paard, dus ik ben ook niet bepaald happig op vallen en als m'n pony zich dus niet zo goed gedraagd ga ik er die dag niet op zitten. Je kan niet voor een ander oordelen of het wel of niet oke is om bang te zijn om te vallen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:46

chelle_dora schreef:
Sparky, je kan wel degelijk bang zijn om te vallen hoor. Ja tuurlijk kan je er altijd vanaf vallen, maar als je al eerder hard gevallen ben kan je die schrik gewoon houden. Ik heb m'n rug gebroken met een val van het paard, dus ik ben ook niet bepaald happig op vallen en als m'n pony zich dus niet zo goed gedraagd ga ik er die dag niet op zitten. Je kan niet voor een ander oordelen of het wel of niet oke is om bang te zijn om te vallen.

je hebt mij niet horen zeggen dat ze niet bang mag zijn om te vallen , goed lezen, vallen is niet leuk , ik lig er ook nog weleens naast hebv zelf twee heupprotheses en een knieprothese en een dochtertje dus nee ben niet blij als ik val, .
maar ga niet iedere dag naar mijn paard toe met de gedachte als ik ga rijden en ik val dan .. nee hoor stap er wel op , heb er geen angst van , leuk is anders maar de angst van te voren ?

Chica98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:55

Dat is een lastig probleem. Doordat jij bang bent wordt je paard waarschijnlijk ook nerveuser en gaat daarvan profiteren, want waarom werken als je je baasje er ook gewoon af kan gooien en dan klaar bent? Heb dit zelf ook gehad met mijn paard in het begin, ze bokte bij elke keer dat ik haar aandreef om in de draf of de galop te gaan. Een paar keer er flink afgevallen maar er gewoon weer op gegaan.
Wat bij mij het meeste hielp was zelf rustig worden. Op het moment dat je het idee hebt dat je paard wilt gaan bokken of je echt heel bang wordt gewoon even halt houden. Diep in ademen en langzaam uit, doe dit een paar keer tot je weer rustig bent en ga dan pas weer verder. Na vaak deze oefening te doen merk je aan je paard dat wanneer jij uitademt je paard dat ook gaat doen. Jullie komen dan allebei weer even tot rust.
Wat misschien ook helpt om een bokriempje om te doen zodat jij vertrouwen erin krijgt dat je blijft zitten. Of terug naar de basis en iemand je paard laten longeren terwijl jij erop zit en kijkt of ze dan hetzelfde doet.

Dit is allemaal mijn mening, ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes met je paardje en heb er vertrouwen in dat het lukt!

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:54

ben je al eens gevallen of zo?
Ik zeg het je je pony voelt het als je je niet op je gemak voelt en daar zal hij zeker van profiteren!
Je moet denk ik gewoon je schrik overwinnen, je kan niet verwachten dat als je zeg braaf dat hij niets doet!
Het is een pony en die heeft ook gevoelens, een mindere dag,...
Stel je voor dat jij in zijn geval was, hoe zou jij reageren?

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 21:41

mijn ouders hebben iemand gevonden die mij wil helpen met mijn angst te overwinnen en sparky ik rij hem bijna elke dag en ik val niet rap ik zit heel stevig in mijn zadel maar als ik naar jouw uitkeg kijk dan moet ik je zeker wel zegen iedereen is anders jij kan mijn schrik niet voelen zoals ik het voel jij stapt op zonder schrik je valt er af je gaat er op met mss een beetje schrik dat is bij mij niet het zelfde je kan mijn niet vergelijken met jou hé !

dirkjexx dank je voor de tip ik zal het zeker allemaal eens proberen !
ankeanke jij ook bedankt !

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 02:20

Donathello schreef:
mijn ouders hebben iemand gevonden die mij wil helpen met mijn angst te overwinnen en sparky ik rij hem bijna elke dag en ik val niet rap ik zit heel stevig in mijn zadel maar als ik naar jouw uitkeg kijk dan moet ik je zeker wel zegen iedereen is anders jij kan mijn schrik niet voelen zoals ik het voel jij stapt op zonder schrik je valt er af je gaat er op met mss een beetje schrik dat is bij mij niet het zelfde je kan mijn niet vergelijken met jou hé !

dirkjexx dank je voor de tip ik zal het zeker allemaal eens proberen !
ankeanke jij ook bedankt !

vergelijken doe ik niet , gaat mij erom stel ik moet met zoveel schrik en angst op mijn paard stappen, zou ik er het plezier niet meer in hebben ...
en er is bij mij ook degelijk angst hoor, maar ik laat het niet merken ik uit het niet naar sparky en verdring het want het is leuk om te rijden en met hem bezig te zijn ( hoop dat je de uitleg snapt)
ik ben moeder van een dochtertje en heb protheses in mijn benen zitten dus een val is bij mij zeker niet zonder risico ;)

ik denk dat angst , plezier niet moet mogen overwinnen,
hoop dat je er vanaf komt en het plezier weer terug kan vinden in het rijden