Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cemlys schreef:Poeh een hoop posts om bij te lezen.
De pony hoeft niet te werken, dus er komt in principe niets aan als ik hem pak, behalve voer. Het gaat om een 2 jarige hengst, kleine welsh dus kaptoom vinden wordt al een grote uitdaging.
Maar kan ik altijd proberen. Te snel in zn richting lopen of arm om de hals vindt ie eng, als je dat gaat doen dan peert ie er zeker vandoor. Probleem is dat ik de tijd niet krijg om een touw aan vast t klikken. Als dat al gebeurd dan is er geen houden aan. Deze zomer proberen vast te houden en mee te rennen. Dit resulteerde in een flinke klap tegen de grond aan en een flinke open knie. Mijn vriend en broertje zijn handig ket paarden en flinke kerels maar ook zij houden hem niet.
Bem hier ook al een half jaar mee bezig en ging aanvankelijk de goede kant op maar het is flink omgeslaan. We hebben een schuurtje in het land staan (waar jammer genoeg nu veulens instaan) maar plan is hem hier in krijgen en dan in de stal vangen.
Als ik hem uit stal haal loopt ie overigens netjes mee en luistert ook goed. Ook bij in het land zetten. Heel frustrerend probleem dus.
hannah41 schreef:Zolang het kan is mijn mening dat een paard naar mij toe moet komen (ook als ik daarvoor een uur in de wei zit) door hem uit te nodigen met je lichaamstaal (omdat hij zich bij jou aan moet sluiten en niet andersom!). Maar uit ervaring weet ik ook dat dat bij sommige paarden gewoon niet werkt. Als er meerdere paarden in het land staan kun je ook een naar hun toe lopen om ze vervolgens alleen te aaien of iets lekkers te geven, nergeer de pony die je wilt vangen. Net zolang hij interesse in je toont, op dat moment vraag je hem naar jou toe te komen. Beloon hem als hij bij je komt. Als het echt niet anders kan drijf ze dan rustig in een hoek (niet er achteraan rennen maar met je houding hem een kant op sturen) om hem daar vervolgens te vangen. Ook zou je het komen op commando kunnen zetten. Mij is wel geleerd dat je nooit achter een paard aan moet rennen, hij is zoieso sneller.
Cemlys schreef:Het lijkt niets maar deze valt toch erg tegen. Ik heb er dus meer dat horen zeggen. Denk dat het handig is om te zien hoe hij het doet.
Cemlys schreef:Zo wisselvallig heb ii ze nog niet eerder gehad. Dit diertje is 2 en heeft een hekel aan gevangen worden, het is begonnen uit angst en ondertussen is een ook een vorm van slimheid bij gekomen. Hij weet ondertussen wanneer je hem bij het halster hebt hij 2 stappen achteruit zet, omdraait en er keihard vandoor rent. Hij is klein en niet te houden dan, ohja en pijlsnel. Meestal is het nu zo dat als hij honger krijgt en nat wordt hij zelf wel weer naar binnen wil maar vaak duurt dit wel 2 dagen. Daarbij kunnen de andere paarden die dagn niet naar buiten. Paar maanden terug ging het perfect. Hij kwam naar je toegelopen, touwtje erom en klaar. En vam de ene op de andere dag is dit weer omgeslaan naar helemaal niets meer. Ik probeer nu een longe vast te knippen dan heb ik tenminste 20meter reserve. Zat er ook aan te denken het be nice touwhalstertje te gebruiken. Daar hangt een iets langer stuk onder het hoofd en werkt corrigerend bij trekken, nl druk achter de oren. Maar nwel eenngroter risico dat hij ergens blijft hangen. Ik wil hem normaal binnen en buiten kunnen zetten. Wie o wie heeft handige tips.
mnkortleve schreef:Ik denk dat je het op 2 manieren aan kan pakken.
Alles bij jou moet leuk zijn ( kost een hele hoop tijd maar gaat ook lukken ) of je gaat even heel consequent zijn..
Jij weet dat hij 2 stappen achteruit gaat zetten, geef hem die kans niet wees hem voor.
Hangen haalt niet uit ondanks dat hij klein is wbt kracht wint hij het dus je moet slim zijn.
Probeer hem los in de stal te krijgen doe hem daar een halster om, krijg je dat niet voor elkaar dan heb ik daar nog wel een goede tip voor.
Verder leuke tips voorbij zien komen, maar de meeste zijn puur geluk dat ze werken en mazzel hebben dat ze goed aflopen.![]()
Het is een hengst en die zijn toch net wat anders dan merries..Geen vooroordeel hoor heb zelf ook een ruim 2,5 jarige hengst kei braaf.
anneliesdj schreef:mnkortleve schreef:Ik denk dat je het op 2 manieren aan kan pakken.
Alles bij jou moet leuk zijn ( kost een hele hoop tijd maar gaat ook lukken ) of je gaat even heel consequent zijn..
Jij weet dat hij 2 stappen achteruit gaat zetten, geef hem die kans niet wees hem voor.
Hangen haalt niet uit ondanks dat hij klein is wbt kracht wint hij het dus je moet slim zijn.
Probeer hem los in de stal te krijgen doe hem daar een halster om, krijg je dat niet voor elkaar dan heb ik daar nog wel een goede tip voor.
Verder leuke tips voorbij zien komen, maar de meeste zijn puur geluk dat ze werken en mazzel hebben dat ze goed aflopen.![]()
Het is een hengst en die zijn toch net wat anders dan merries..Geen vooroordeel hoor heb zelf ook een ruim 2,5 jarige hengst kei braaf.
Makkelijker dus.
en vergeleken met alle andere is deze een makkie (maar mijn merries ook hoor). Vriend heeft hem vanmorgen binnengehaald (lees van wei tot schuur afgezet en met bak biks naar binnen), ik ben nl het weekend niet thuis. Dus hij staat nu weer lekker op stal. Komende week weer vanaf het begin beginnen, klein stukje voor em afzetten en dan ook buiten weer aan de gang gaan. Ik wou sowieso een aantal t-Touch technieken voor em gaan uitproberen, om zo wat sneller tot ontspanning te komen en wat meer vertrouwen te krijgen. Ik ga nu wel met het Be Nice halster aan de gang ipv normaal halster, daar had ik vroeger ook goede ervaringen mee. Mloulou schreef:Ik heb net het boek 'Vrijheidsdressuur' gelezen, over onder andere het werken met een clicker. Je zou die methode eens kunnen proberen. Het boek is geschreven door Miriam Nieuwe Weme.
Cemlys schreef:Zo wisselvallig heb ii ze nog niet eerder gehad. Dit diertje is 2 en heeft een hekel aan gevangen worden, het is begonnen uit angst en ondertussen is een ook een vorm van slimheid bij gekomen.