LindeVH schreef:Hallo,
Ik heb mijn merrie nu al ongeveer 3 jaar. Ik doe veel meer met haar dan met mijn 2 andere paarden.. ze is een perfect dressuur- en springpaard. Telkens als ik op de weide kom, komen mijn 2 andere paarden direct naar mij toe gelopen en komen die flossen, maar zij blijft altijd staan waar ze staat en ze wordt totaal niet graag geaaid. In het begin dacht ik dat dat wel ging komen.. maar nu 3 jaar later is ze nog altijd zo. Ze is ook de baas over 4 andere paarden dus dominant is ze zeker en vast. Bij het rijden is ze pittig, maar enorm goed. Alleen op buitenrit is ze extreem bang van alles dat beweegt (bv. een wapperende vlag). In het begin wou ze zich helemaal niet laten vangen als ik met haar wou rijden, maar dat is nu wel beter. Ik rijd ook zonder zadel met haar en dat heeft wel gunstige effecten..
Ik word er soms zo moedeloos dat ze niet bij mij komt.. Ligt de fout bij mij of is dat gewoon het karakter van mijn paard ofzo?
Misschien omdat je te veel met haar doet?
Grapje hoor! (zal het er even bijzetten, want in dit topic wordt behoorlijk veel serieus genomen..
)
Niet geaaid willen worden kan enorm veel redenen hebben: karakter / je eigen houding / er zit haar iets dwars / vroeger verkeerd behandeld zijn etc... Dat laatste was ook met een merrie die ik kende, ze was kopschuw (vanwege trauma in verleden), maar wilde bijvoorbeeld wel op andere plekjes (billen, achterbeen) gekrabbeld worden en vond dat dan heerlijk!
Bang zijn op buitenritten zou ik me wel zorgen om maken. Gelukkig kan je (zoals al eerder genoemd) dit goed oefenen met schriktraining. Ook op pad gaan met een zelfverzekerd paard kan helpen.
Wat bedoel je precies met zonder zadel rijden en gunstigere effecten? Rijdt ze dan beter? Wie weet ligt het zadel niet goed? Dan snap ik misschien wel waarom ze niet naar je toe komt, ze associeert dat dan met pijn door zadel?