Paard wil geen band met mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:32

tita schreef:
Mijn merrie knuffelt met me wanneer het haar uit komt, en op haar manier.

Mijn ruin knuffelt me de hele dag voornamelijk wanneer het mij uitkomt en op mijn manier

Hengst dwing je
Ruin vraag je
Merrie deal je

Ik dacht dat het was "merrie dien je een verzoek in drievoud in als de planeten goed staan en het wortelseizoen goed is" :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:33

Ook niet perse, de ruin hier is heel knuffelig als je hem eenmaal uit de weide hebt gehaald, maar in de weide houdt ie je meestal van op een afstandje in de gate. Prima, hij hoeft niet te kroelen van mij, zolang hij zich in de verdere omgang gedraagt zie ik niet in waarom ik hem zou veranderen. De merrie daarentegen is niet bij je weg te slaan. Zin of geen zin, kroelen zal je.. :)
Andere ruin heeft zijn momenten maar komt meestal gewoon langs je staan en dat vindt ie dan prima. Verder hoef je niet aan 'm te komen want dan stapt ie weg. De hengst daarentegen, die kan úren bij je staan knuffelen en ook echt zijn hoofd op je schouder leggen enz. :) Dat is echt een knuffelkont...

Eerder paard-afhankelijk dan geslachts-afhankelijk imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:34

Magrathea schreef:
tita schreef:
Mijn merrie knuffelt met me wanneer het haar uit komt, en op haar manier.

Mijn ruin knuffelt me de hele dag voornamelijk wanneer het mij uitkomt en op mijn manier

Hengst dwing je
Ruin vraag je
Merrie deal je

Ik dacht dat het was "merrie dien je een verzoek in drievoud in als de planeten goed staan en het wortelseizoen goed is" :+

Oh heerlijk :') Die ga ik onthouden :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:35

Misschien is ze wel jaloers en heeft ze je liever voor zichzelf.

Sinds de ruin weg is (maatje van mijn merrie en paard van mijn vriend en deden dus alles samen) is ze veel meer op mij gaan richten en zie ik pas hoe ze op haar manier mij vreselijk waardeert!

Sommige paarden zijn gewoon binnenvetters. Accepteer haar zoals ze is en er zal een wereld voor je open gaan!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:42

Je zou het idd zo kunnen noemen, maar echt uitlachen is het niet, paarden denken niet op deze manier.
Maar dat ze niet geneigd was om bij jou te komen das wel duidelijk, en het paard doet dit niet als bij toeval.
Je kan dit gedrag heel zeker omkeren door een juiste training, dit kan echt wel en dat lukt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.

Celiien schreef:
Joh,vanmiddag nog.
Kom aan bij de paddock, meneer staat vooraan. Ik roep hem, hij kijkt me aan en loopt zo achterin de paddock. Staat hij achterin kijkt hij me aan en begint de hinniken.. tjah laten we het maar uitlachen noemen :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:01

aeolusnr1 schreef:
Celiien schreef:
Joh,vanmiddag nog.
Kom aan bij de paddock, meneer staat vooraan. Ik roep hem, hij kijkt me aan en loopt zo achterin de paddock. Staat hij achterin kijkt hij me aan en begint de hinniken.. tjah laten we het maar uitlachen noemen :+

Je zou het idd zo kunnen noemen, maar echt uitlachen is het niet, paarden denken niet op deze manier.
Maar dat ze niet geneigd was om bij jou te komen das wel duidelijk, en het paard doet dit niet als bij toeval.
Je kan dit gedrag heel zeker omkeren door een juiste training, dit kan echt wel en dat lukt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.

*zucht*
Het was als grapje bedoeld hoor, dat uitlachen :')
ik weet best waarom hij niet mee kwam, dit kwam omdat elk moment de paarden sowieso uit de paddock gingen.. dus kwartiertje gewacht tot de rest er ook uit gehaald werd en toen liep hij zo mee :') . Als ik eerder kom terwijl die in de paddock staat, ga hij namelijk wel mee :j

aeolusnr1

Re: Paard wil geen band met mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:07

"celien" Als je als mens het juiste moment moet afwachten dan is er iets mis met de training, eender wanneer moet zoiets lukken.
Jij bent namelijk de leider en de leider zullen zo zowiezo volgen.
Dus niet naar excuses zoeken maar gewoon kijken naar de feiten, paard komt vrijwillig mee of hij komt soms mee, en dat soms wijst dus op een probleem in de omgang met het paard.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:11

Babootje schreef:
Heb ook ooit zo'n merrie gehad. Op stal ging het nog, maar zodra op de wei was ze binnen een week "verwilderd" en kwam ze niet meer als ik kwam. Met rijden was het best een plezierig paard.
Bij de DA een dramaqueen. Zodra ze maar een witte jas zag werd ze staatsgevaarlijk.
Toch was er wel "iets" van een band. Als er namelijk een vreemde met haar aan de slag ging moest ik altijd waarschuwen voor loszittende hoeven. Maar mij deed ze nooit iets.

dit zou ik geschreven kunnen hebben! precies mijn merrie

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:11

Mijn paard was vroeger ook zo, maar nu hij wat ouders is is hij een echte knuffelkont geworden :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:12

aeolusnr1 schreef:
"celien" Als je als mens het juiste moment moet afwachten dan is er iets mis met de training, eender wanneer moet zoiets lukken.
Jij bent namelijk de leider en de leider zullen zo zowiezo volgen.
Dus niet naar excuses zoeken maar gewoon kijken naar de feiten, paard komt vrijwillig mee of hij komt soms mee, en dat soms wijst dus op een probleem in de omgang met het paard.

Uh sorry hor. Maar ik hoef geen volautomatisch beest wat geen karakter heeft en altijd maar móet komen.. hij mag best wel een beetje karakter hebben en zoiets hebben van, als ik wil wil ik niet. Daar komen we dan altijd wel samen uit :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:24

heeft echt niet veel met "het geen karakter hebben" te maken , een paard die zelf kan kiezen om af en toe te luisteren en af en toe zijn eigen zinnetje te doen is niet veilig, je bent bv op trektocht, je staat voor een heel steile helling, en je wil die dus afdalen, als je paard dat ongecontroleerd doet verongeluk je op die momenten, dus daar heb je controle nodig.
Af en toe eens op hol slaan kan jou je hachje kosten, ......
En dat kan echt met elk paard, gewoon door correct en juiste training, heeft niet met geen karakter te maken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:47

Ik vind niet helemaal hetzelfde heb dat je controle hebt over je een paard als je een afdaling doet, of dat je paard in een paddock staat en een keer geen zin heeft om te komen :')
Maar goed jij bent blijkbaar gedragsdeskundige (ofzo), wat kost een consultje onzin bij jou :)) ?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:17

@ Celien: Een paard is een gewoontedier en voelt zich veilig als alles op een vaste manier gaat. Als hij de ene keer wel wat mag en de andere keer niet, dan snapt dat beest er helemaal niets meer van en kan hij iemand niet meer als leider zien. Een leider in de kudde zal namelijk ook te allen tijde op dezelfde manier handelen, anders is het hoog tijd om in de kudde orde op zaken te stellen en een andere leider te kiezen. Ik denk dat aeolusnr1 dat met een visualisatie probeerde duidelijk te maken. ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:22

En ik vind t echt pure onzin wat hier verteld wordt. Als ik die paddock niet in kan ivm verleerde laarzen, en ik weet dat ze er elk moment uit gaan, dan wacht ik even ja. Hij loopt niet letterlijk van me weg als ik er achteraan loop, nee hij liep weg toen hij me zag naar de andere kant. Als ik erheen was gelopen was hij 100% zeker meegekomen. Maar om dat te vergelijken met een ongehoorzaam paard, nee sorry.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:26

Mijn merrie is ook absoluut geen knuffel hoor, maar gaat wel voor me door het vuur.
Ben er na 13/14 jaar al aan gewend :+ , ze is m'n eerst "echte eigen" paard (heb altijd een pony samen met mn zus gehad en deze merrie is van mij alleen) en ik moest dus heel erg wennen aan het knuffelige karakter van m'n hengst en het kruip in m'n broekzak karakter van een andere merrie die ik heb gehad :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:29

Celiien schreef:
En ik vind t echt pure onzin wat hier verteld wordt. Als ik die paddock niet in kan ivm verleerde laarzen, en ik weet dat ze er elk moment uit gaan, dan wacht ik even ja. Hij loopt niet letterlijk van me weg als ik er achteraan loop, nee hij liep weg toen hij me zag naar de andere kant. Als ik erheen was gelopen was hij 100% zeker meegekomen. Maar om dat te vergelijken met een ongehoorzaam paard, nee sorry.

Het paard is dan niet ongehoorzaam, dan heb jij (onbewust) een verkeerd signaal gegeven. Het paard maakt het niet uit in welk pakje of jurkje of schoentje jij naar de wei of de paddock komt, het gaat erom wat jij uitstraalt. ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:30

Shenavallie schreef:
@ Celien: Een paard is een gewoontedier en voelt zich veilig als alles op een vaste manier gaat. Als hij de ene keer wel wat mag en de andere keer niet, dan snapt dat beest er helemaal niets meer van en kan hij iemand niet meer als leider zien. Een leider in de kudde zal namelijk ook te allen tijde op dezelfde manier handelen, anders is het hoog tijd om in de kudde orde op zaken te stellen en een andere leider te kiezen. Ik denk dat aeolusnr1 dat met een visualisatie probeerde duidelijk te maken. ;)

Wat een enorme onzin. Jij snapt echt werkelijk niks van paarden. Zucht. ..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:31

Of is het andersom? Ik heb namelijk nog geen enkel paard in mijn hele leven gehad die van mij wegliep. ;)
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 03-01-14 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chapeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:32

Ik denk ook dat het grotendeels karakter is maar misschien kun je grondwerken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:38

Chapeau schreef:
Ik denk ook dat het grotendeels karakter is maar misschien kun je grondwerken?

Grondwerken is wat aeolusnr1 en ik ook bedoelen, alleen in een andere bewoording. Er wordt tegenwoordig alleen maar gezegd dat iemand moet grondwerken, maar wat dat precies inhoudt is niet bij iedereen duidelijk. Bij grondwerken is de lichaamstaal/houding van de "leider" het allerbelangrijkste. Er zijn veel mooie documentaires en boeken over paardengedrag. Leiders in kuddes gebruiken kleine, maar zeer duidelijke signalen. Met grondwerken kun je een paard bijna alles laten doen op alleen maar je houding. Je hoeft er dan niet eens wat bij te zeggen. Zelf heb ik vele uren langs weides en paddocks gezeten en gekeken naar het gedrag van kuddes. Het mooie is dat mijn bevindingen bevestigd werden in boeken en programma's hierover. Het zou mooi zijn als meerdere mensen zich in lichaamstaal/paardengedrag zouden verdiepen. Dan zou er veel meer begrip voor de dieren zijn. Een jaar of 28 geleden had ik dat als puber ook niet zomaar aangenomen hoor, maar in de jaren ben ik gelukkig wel een stuk wijzer geworden. Ik kijk nog elke dag heel bewust naar het gedrag van het paard en probeer zo bewust mogelijk te zijn van mijn eigen handelen. Ik ben maar een mens, dus ik kan ook fouten maken. Dat wil niet zeggen dat mijn paard dan eigenwijs is, hij reageert gewoon puur op mijn handelen. ;)

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:45

een verzorgpaard van mij houd ook niet van tutten maar ze is super braaf en wil van alles voor je doen :o soms vind ze het toch wel ff heerlijk en geeft ze zich over als ik haar aai maar erg lang duurt dat nooit maar komt toch altijd wel ff lief snuffelen. maar te veel getut dan draait ze soms weg, maar toch denk ik wel dat ik een band met haar heb <3

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:27

LindeVH schreef:
Hallo,
Ik heb mijn merrie nu al ongeveer 3 jaar. Ik doe veel meer met haar dan met mijn 2 andere paarden.. ze is een perfect dressuur- en springpaard. Telkens als ik op de weide kom, komen mijn 2 andere paarden direct naar mij toe gelopen en komen die flossen, maar zij blijft altijd staan waar ze staat en ze wordt totaal niet graag geaaid. In het begin dacht ik dat dat wel ging komen.. maar nu 3 jaar later is ze nog altijd zo. Ze is ook de baas over 4 andere paarden dus dominant is ze zeker en vast. Bij het rijden is ze pittig, maar enorm goed. Alleen op buitenrit is ze extreem bang van alles dat beweegt (bv. een wapperende vlag). In het begin wou ze zich helemaal niet laten vangen als ik met haar wou rijden, maar dat is nu wel beter. Ik rijd ook zonder zadel met haar en dat heeft wel gunstige effecten..

Ik word er soms zo moedeloos dat ze niet bij mij komt.. Ligt de fout bij mij of is dat gewoon het karakter van mijn paard ofzo?

Misschien omdat je te veel met haar doet? := Grapje hoor! (zal het er even bijzetten, want in dit topic wordt behoorlijk veel serieus genomen.. :x )

Niet geaaid willen worden kan enorm veel redenen hebben: karakter / je eigen houding / er zit haar iets dwars / vroeger verkeerd behandeld zijn etc... Dat laatste was ook met een merrie die ik kende, ze was kopschuw (vanwege trauma in verleden), maar wilde bijvoorbeeld wel op andere plekjes (billen, achterbeen) gekrabbeld worden en vond dat dan heerlijk!

Bang zijn op buitenritten zou ik me wel zorgen om maken. Gelukkig kan je (zoals al eerder genoemd) dit goed oefenen met schriktraining. Ook op pad gaan met een zelfverzekerd paard kan helpen.

Wat bedoel je precies met zonder zadel rijden en gunstigere effecten? Rijdt ze dan beter? Wie weet ligt het zadel niet goed? Dan snap ik misschien wel waarom ze niet naar je toe komt, ze associeert dat dan met pijn door zadel?

LindeVH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 18:45

Je moet geen schrik hebben! ik ga geen ruzie maken :) Eigenlijk doe ik echt niet te veel met haar. Ik rijd maar 2 keer in de week en voor de rest ga ik wel naar de weide drinken en eten geven enzo.

Ik ben er wel vergeten bijzeggen dat mijn paard deze zomer 's nachts door vuurwerk in de buurt hard geschrokken is, door de omheining heen gelopen en in mijn zwembad beland is. 3 uur is de brandweer bezig geweest om haar eruit te halen.. mijn paard heeft dus een enorm trauma daarvan! En daarvan is die schrik op buitenrit gekomen.. been daarstraks met haar gaan wandelen aan de hand gewoon en dan is ze rustig. Maar als ze een plas water ziet vliegt ze opzij (ze zal wel nooit tegen mij aanspringen want dat respect heeft ze wel), maar als ik dan voorop stapte door de plas was het geen enkel probleem omdat ze dan ziet dat alles okee is. Ze vertrouwt mij wel, maar ik denk dat het een beetje geschonden is door haar trauma. Op die moment was ik zelf niet rustig en had ik geen vertrouwen in het goed aflopen.. En dat kan je niet verbergen voor je paard als je zelf bang bent. Maarja, je moet maar eens rustig blijven als je paard 3 meter boven een zwembad helemaal verdoofd aan een kraan hangt en dan terug in het zwembad valt en bijna verdrinkt omdat ze slap was van de verdoving.. Ik denk dat niet veel mensen daar rustig kunnen bij blijven. Daarna is ze dus echt schrikkerig geworden op buitenrit.. en de rest ken je.

Dat zonder zadel rijden is vooral omdat ik het redelijk haat om met zadel te rijden. Terwijl zonder zadel is zoals een zetel.. En mijn zit is er ook veel door verbeterd. Mijn paard kan wel perfect met zadel rijden, dat is het probleem niet. Maar ze is wel rustiger zonder zadel en we hebben mer voeling met elkaar.. meer rijden met de zit.

Heb ook al wat grondwerk gedaan, maar zo vooral "schriktraining". Koord over haar rug gooien, koord boven mijn hoofd zwaaien, bal omhoog gooien.. Maar ze doet niets! Ze heeft er niets van schrik van.. Volgens mij vertrouwt ze mij wel omdat ze weet dat ik haar geen pijn ga doen of geen dingen ga laten doen die haar pijn doen. Maar daarom snap ik niet wat ze zo raar doet op buitenrit.. Het feit dat ik niet naast haar loop, maar op haar rug zit waarschijnlijk. Kan een paard ook onzeker zijn? Als ik met een zelfzeker paard op stap ga, dan kan dit ook gebeuren hoor. En je zou denken dat het zou helpen, om dan haar stap voor stap rustig naar het voorwerp toe te rijden. Maar ze wil op dat moment dus niet vooruit.. En dat is wel niet zo gezellig als ik alleen op stap ben en ze stopt midden op de baan..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:05

Jeetje wat een hel moet dat zijn geweest...

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:08

Wij hebben zelf een ruin en merrie. waarvan de ruin ontzettend de diva kan uithangen (weglopen in de wei, chagrijnig doen en moeilijk kijken) maar die is wel ontzettend op me gericht zodra ik hem aan een touwtje heb.
Ik denk dat dat trauma moet 'slijten'. waarschijnlijk zit bij jou ook al de verwachting dat ze bang gaat doen 'in je kont'. Realiseer je wel hoe goed het is dat ze stil gaat staan ipv bijvoorbeeld hard wegrennen als ze iets eng vindt. dat stilstaan is omdat ze op jou gaat hangen.