paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unicorn_xX

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:13

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:21

Misschien een beetje bach rescue op een boterham geven.
Dat werkt rustgevend en verdoofd niet.
Heb ook een nerveuze pony en het helpt wel.
Alleen moet je er voor het beste effect een week van te voren mee beginnen.
Succes met je paardje op deze vreselijke dag, arme beesies

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:47

Op tijd binnen halen, met de andere samen, deuren en luiken dicht, licht aanlaten, veel hooi geven, en de radio aanzetten.
Eventueel iets rustgevend geven, je hebt van die muisje die je gedoseerd kunt geven ( bij de dierenarts)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:05

Ik had net de buren aan de deur staan met een grote zak wortels voor de paarden, ze vonden het erg vervelend dat het gisteren zo is gegaan. Hopelijk konden de paardjes nu vanavond lekker knabbelen en zo niet te veel van het vuurwerk horen hadden de buurjongens bedacht.
Had ik niet verwacht en vind het een erg leuk gebaar van ze!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 14:15

Je mag blij zijn met zulke buren! Helaas is het hier wel een beetje anders. De buren hier (3 huizen verderop) hebben vergunning gekregen om met een geheime zender voor een goed doel te zenden, dus er staat een hele feesttent achter hun huis en ik vernam dat ze straks carbid gaan schieten achter op een boerenland (en daar hebben ze ook vergunning voor). Mijn paarden staan nu op stal en de merrie ijsbeert maar rond. Ik ben net weer thuis en heb watten gehaald, zal het zo gaan proberen maar ik betwijfel eigenlijk of het veel gaat uithalen. Bach rescue heb ik volgens mij ook nog ergens, dat gebruik ik zelf voor wedstrijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:18

Wat veel mensen niet doen en wél kan helpen.. Is je paard deze dagen gewoon (flink) laten werken, een paard dat 'vrij' heeft kan de energie niet kwijt en zal dat gaan gebruiken in zijn stress. Na het werk kunnen paarden in ieder geval hun energieniveau wat neutraler houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 14:19

Ben ik wel met je eens, maar in het kader van mn eigen veiligheid lijkt me dat voor dit paard op dit moment geen optie. Ik heb ze gisteren de hele dag nog naar buiten gehad en eergister mn laatste rit van dit jaar gemaakt, waarbij ze al superheet was omdat een buurjongetje een rotje afstak.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:22

Nou ik ga er echt niet op op dit moment of er met de koets op uit, mij te link.
Ze staan nu rustig, al het vuurwerk ik op een afstand die voor hun goed is.
Echt lekker hooi eten doen ze niet (zo nu en dan een plukje i.p.v. lekker door happen wat ze anders doen) maar ze gaan niet meer te keer als gisteren en de ogen staan normaal.

Ik had het gebaar echt niet verwacht van de buren, we wonen er nog niet zo lang naast, net een jaar en hierdoor kijk je wel weer anders naar ze ja, ik waardeer het ook enorm!

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:27

stalgenoot van mij der paard is ook erg gestresst. die doet watjes in de oren met een oormutsje erover en dat oormutsje vast aan een halster

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:30

Kan je haar ook niet aan de longe flink laten werken? Mijn ervaring is ook dat de paarden rustiger blijven als ze al flink hebben gelopen.

Daarnaast zoals al gezegd watten in de oren, je kan er een flinke prop in doen. Ik doe het bij de mijne als ik hem scheer, scheelt echt een hele hoop.
Bij ons op stal is vanmorgen de radio aan gegaan en die gaat elk uur een beetje harder, helpt ook wel wat.

Misschien is het nog een idee om slobber (zemelen) te geven met een scheur (zonnebloem) olie, zodat de geen koliek krijgt door de stress.

Sterkte!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 14:33

kunnen mensen me even vertellen hoe dat moet met die watten? Ik heb het net geprobeerd (heb speciaal die watten die in een lang stuk aan elkaar zitten, zodat ik een grote pluk kan pakken), maar ze schudt ze er zo weer uit :S

Oornetje heb ik niet in huis.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:44

Mijn paard vind het ook heel eng (maar is goed te begeleiden). Ik ga zo naar stal toe en met haar flink aan de longe werken :) mijn ervaring is dat het dan allemaal makkelijker te sturen is. De eigenaar laat op stal ook alle lichten aan en loopt vanavond geregeld een rondje on te kijken of het goed gaat. Gelukkig is stal flink omheint met land en een eindweg van woonwijken :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:45

Bedenk wel dat het niet alleen het geluid is waar ze bang voor zijn , maar ook het licht en de geur die in de lucht hangt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:45

Murosch schreef:
kunnen mensen me even vertellen hoe dat moet met die watten? Ik heb het net geprobeerd (heb speciaal die watten die in een lang stuk aan elkaar zitten, zodat ik een grote pluk kan pakken), maar ze schudt ze er zo weer uit :S

Oornetje heb ik niet in huis.

Panty wel? Die kun je over de oren doen, dan blijft het zitten

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:47

Gelukkig is het maar 1 keer per jaar, echt een vervelend probleem voor je!
Kun je geen oornettje lenen van iemand?

Anders de watten in de oren stoppen en deze daarna afplakken met ducktape? Goed strak doen natuurlijk.
(Grapje)

Zit hard te brainstormen maar heb werkelijk geen idee.. misschien zoals brightyeyes zei knutselen met een panty? Dat je de voetstukjes over haar oren schuift, de rest afknipt en een constructie met touwtjes aan je halster vastmaakt.

Naja je weet nu in iedergeval wel wat je allemaal in huis kunt halen voor volgendjaar :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:10

panty's heb ik helaas ook niet. Dus die watten kunnen alleen met een oornetje?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:19

Ruiterzakrn zijn nog wel even open. Als je ze er goed in doet moet het zonder kunnen, maar dat zul je per paard moeten bekijken, met netje gaat het allermakkelijkst.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:24

Ik heb altijd van die 'plukken' watten. Ik trek er een vrij groot stuk vanaf, eventueel met een heel klein beetje vaseline zodat het niet gaat pluizen. En dan prop ik het gewoon in zijn oor.

Wat je ook kan proberen is een stuk schuimrubber, gaatje erin maken, touwtje erdoorheen en dan in het oor proppen. Wel zorgen dat het schoon schuimrubber is en je het touwtje zo doet dat je het er weer makkelijk uit kunt halen.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:33

Doe je wel een flinke dot? En stop je het er goed in? Dan zou het gewoon moeten blijven zitten, als het heel laos en oppervlakkig zit dan gaat het paard juist eerder met zijn hoofd schudden omdat dat niet zo lekker voelt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:37

Misschien durf ik het er ook niet ver genoeg in te drukken (bang dat ik het er niet meer uit ga krijgen). Ik gebruik wel een flinke pluk, dat wel. Ik rij zo eerst naar de welkoop hier in het dorp om te kijken of ze oornetjes hebben. Maar.. zo'n oornetje.. hoe blijft die zitten eigenlijk? (ook nooit gebruikt namelijk). Ik heb ze liever niet met halster om in de stal staan, maar dat zal wel moeten met zo'n netje?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:46

Van een dot watten een flinke prop maken, dan oren iets "dicht" houden en een tape om het oor doen. Als je electra tape gebruikt (van dat dunne gekleurde) plakt het niet aan de oren, maar wel op elkaar. Hoef je maar 1 rondje te doen.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:48

Murosch schreef:
Misschien durf ik het er ook niet ver genoeg in te drukken (bang dat ik het er niet meer uit ga krijgen). Ik gebruik wel een flinke pluk, dat wel. Ik rij zo eerst naar de welkoop hier in het dorp om te kijken of ze oornetjes hebben. Maar.. zo'n oornetje.. hoe blijft die zitten eigenlijk? (ook nooit gebruikt namelijk). Ik heb ze liever niet met halster om in de stal staan, maar dat zal wel moeten met zo'n netje?

Je hebt een touwtje die je vast moet binden onder de kin door, dus kan zonder halser :)

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:04

je kan de watten ook in de panty doen, helemaal bij t voetstuk, en dat in de oren doen. blijft goed zitten.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:56

Ik heb sinds 3 maanden een 4,5 jarige arabier. Een aantal weken geleden werd er (op vrij grote afstand) flink vuurwerk afgeschoten terwijl hij op stal stond en hij schoot helemaal in de stress. Gaat dan als een gek heen en weer vliegen in zijn box (die niet al te groot is). Ik heb hem toen mee naar buiten genomen en ben daar rond gaan stappen. Daar kalmeerde hij wel wat van.
Maar ik zag de bui al hangen voor oud en nieuw. Heb hem een aantal weken puur nervositeit druppels gegeven, maar volgens mij heeft dat geen effect.
Gisteravond op stal schoot hij weer even in de stress. Ik heb hem toen zijn halster aangedaan en heb hem op stal vastgehouden zodat hij niet als een gek heen en weer vloog. Toen hij wat gekalmeerd was, weer losgelaten en daarna was het vuurwerk gelukkig ook zo goed als over. De radio heb ik keihard aan, dat hielp ook. Aan de andere kant vind ik dat ook weer niet fijn, want dat brengt toch ook onrust. Alleen wel minder gelukkig.
Vandaag loopt hij in de paddock samen met zijn maatje die niet bang is. Ze zijn hier de hele dag al flink aan het schieten en nu ook carbid. En wat denk je? Meneer staat wel te kijken en luisteren, maar is abnormaal rustig. Geen geren of gedoe. Ik heb hem gelongeerd, wat anders nog wel eens op rennen uitdraait, maar hij was super rustig. Nog nooit eerder zo meegemaakt.
Nu ben ik alleen benieuwd hoe het vanavond op stal gaat.
Ik doe in ieder geval de radio weer flink hard aan. Gelukkig heb ik een camera in de stal zodat ik hem vanuit huis in de gaten kan houden. Als hij weer in de stress schiet, probeer ik hem op stal te kalmeren en anders neem ik hem mee naar buiten om in de paddock te wandelen.
Helaas heb ik geen verlichting in de paddock, anders liet ik hem zeker buiten.

Iedereen sterkte met bange dieren. Was het maar alvast 2 januari.......

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:01

Doet ze alleen ijsberen of ook springen?

Zolang ze kan blijven lopen voedt ze ook haar eigen gedrag.
Heb je al geprobeerd om haar vast te zetten in haar stal?
Klinkt misschien een beetje cru maar vaak als ze door hebben dat ze dan geen kant meer op kunnen geven ze zich er wel aan over en ontspannen ze.
Duurt soms een half uur maar ik ken er geen die daarna nog loopt te ijsberen.