Paard laat zich vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Paard laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:19

Ik denk dat jullie gewoon teveel aan het tutten zijn. Hoe voorzichtiger je bent, en hoe meer je er over nadenkt en rekening houd met haar "eigenaardigheden" hoe moeilijker je het voor jezelf en voor haar maakt.

Doe het voortaan met zijn tweetjes, waarbij de ene het werk doet en de andere de persoon die het werk doet afleid door ermee te praten, vragen te stellen en dergelijke. OF laat een "vreemde" dit stukje oppakken totdat ze wat makkelijker wordt met het geven van de voeten.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:09

Ik ben vandaag weer bij haar geweest, ze was ontzettend onrustig i.v.m. de harde wind en vuurwerk in de buurt. Ik denk inderdaad dat haar balans niet goed is, met longeren kijkt ze ook naar buiten maar ook de angst werkt er aan mee. Ze is overduidelijk bang, ook haalt ze uit met haar voorbenen en vanmiddag heeft ze een paar keer bijna iemand gebeten, ik denk dat dit gedrag is uit angst maar dit gedrag keuren wij niet goed natuurlijk. Vandaag hebben we haar gepoetst op die plek om in eerste instantie de plek wat 'leuker' te maken zodat ze eerst meer ontspant op die plek en daarna weer gelongeerd.

Fijn dat er zoveel bokkers reactie geven met verschillende oplossingen, daar ben ik erg blij mee!:)

Wij gaan oefenen en kijken welke manier het best bij haar past en ik houd jullie op de hoogte.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:10

Als een paard op 3 benen staat kan het niet meer wegvluchten. Het is dus tegen het instinct in van het paard dat je een been vraagt om vast te houden. (Net zoals in een stal zetten, in een trailer zetten, in een afgesloten ruimte rijden). Allemaal situaties waarin het paard niet kan vluchten, wat volgens zijn instinct te allen tijde wel moet kunnen. Aan ons nu de opgave het paard te leren dat ondanks zijn instinct de onveilige situatie toch veilig is, dus ahw tegen het instinct van het paard in.
Dat vergt dus een hele goede opbouw, en vooral van vertrouwen, waarin je het paard laat zien dat als jij er bent er geen reden meer is voor hem om te allen tijde te kunnen vluchten. Hij kan op jou vertrouwen en kan daarom ook in tegennatuurlijke situaties rustig blijven (iets wat onze paarden hun hele leven moeten doen, vandaar dat de masseurs en andere therapeuten ook zoveel werk hebben die opgebouwde spanning in een paardenlijf weer weg te masseren/manipuleren).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:26

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:
Liefde gaat niet alleen door de maag. Maar goed, die confrontatie moet je aan willen en durven gaan. En dat is niet voor iedereen weggelegd.

De realisatie dat "confrontatie" niet altijd dé oplossing is ook niet.

Bespeur ik hier een aanname dat je weet wat die "confrontatie" inhoudt?

Never assume....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:33

Je geeft in je OP aan dat ze verder niet angstig is. Maar ik lees nu: angstig door knallen, door de wind.. Het is dus niet zo dat het normaal een relaxed paard is met vertrouwen in jou als leider.
Beste tip die ik hier las is voeten op tillen, neer laten zetten, belonen en klaar. En dat elke dag.
Hoe hebben jullie, of vorige eigenaar, haar eerder laten bekappen dan? Dit is niet de eerste keer toch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 03:29

Cassidy schreef:
Kuggur schreef:

De realisatie dat "confrontatie" niet altijd dé oplossing is ook niet.

Bespeur ik hier een aanname dat je weet wat die "confrontatie" inhoudt?

Never assume....

Haha, Cassidy, altijd goed voor amusante discussie methoden _O-

Maar goed, maak ons oningewijden dan eens gauw wijzer; Wat is houdt die speciale confrontatiemethode van je dan precies in...? Blijkbaar heel iets anders dan wat normale stervelijken daar onder verstaan.
Ik ben benieuwd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:22

Hahaha, Kuggur, zo mooi om toch iedere keer weer te zien dat je de pik op me hebt :D

Maar goed, je wilde weten hoe ik er over denk:

Een kennis (echt een paardenman) van mij had een Merens, paardje met uitgesproken eigen wil. De details van wat dat dier allemaal heeft uitgespookt zal ik jullie besparen, maar het was niet grappig. Paardje werd uit tijdgebrek en voor eigen lijfbehoud in training gegeven bij iemand die ook mende. Paardje beleerd voor de wagen, eenspan, tweespan, allemaal prachtig. Paardje in vierspan gezet, ging erbij liggen. Iedereen in paniek, alles losgesneden, paardje ging staan.
Een aantal dagen later weer geprobeerd, paardje ging er weer bij liggen, iedereen in paniek, paardje losgemaakt, paardje ging weer staan.
Derde keer paardje weer ingespannen, paardje ging liggen, toen hebben ze haar laten liggen tot ze vanzelf opstond. Ze heeft het nooit meer gedaan.

Zelfde verhaal bij de Sjiem. De Sjiem ging liggen, ook bij Gerd vd Hof en zelfs onder het zadel, maar die bleef zitten tot het niet leuk meer was.

Ik ben de nodige jonge dieren tegengekomen (ook en met name hengsten) die erbij gaan liggen als je de voorbenen ging bekappen. Mijn smid houdt vast (kan dat ook doen met die jonkies), laat echt niet meteen los, en heeft weleens een paard dat erbij ging liggen, liggend bekapt. Hoefde maar een keer, de keren daarop was er niets aan hand.

Bovenstaande houdt dan wel in dat je moet kunnen herkennen of iets angst is of pure dwarsheid.

Wat betreft paard in de OS en hoe ik het zou aanpakken (omdat ik vanachter mijn PC niet kan zien of het angst is of dwarsheid): in mijn ogen is het een kwestie van vaak oefenen, benen optillen, desnoods met een touw. Vasthouden als hij gaat hengelen, loslaten als het dier stopt met hengelen. Dus ook als dier gaat hengelen of dreigt te gaan liggen, niet loslaten. Ontspant het dier, ontspan jij.

Paarden moeten leren wijken voor druk. Het is het wegvallen van die druk waardoor het paard dingen leert. Dus dan kun je maar beter ervoor zorgen dat timing van het wegvallen van de druk ook correct is. Dus oefenen. En niet alleen oefenen, maar correct oefenen. En dan ook op andere plaatsen dan op de plek waar het normaal gedaan wordt.

Ik ga mee met Ceriadwen, jullie zijn teveel aan het tutten.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:09

@ Cassidy, tenzij het paard kramperig is wat veel bij tuigpaarden voor komt. Mijn schoonvader is nu 91 en heeft ruim 60 jaar tuigpaarden gehad. Veel van deze paarden hadden dit "gebrek". Van hem kregen we ook de tip om juist niet te gaan trekken omdat dit averechts werkt, mij dierenarts gaf precies dezelfde tip.
En inderdaad, het paard is veel rustiger geworden.

Het trillen en "laten vallen" zijn juist de tekenen die op kramperigheid wijzen.
Als ze een bepaalde plek enger vinden zullen ze dat uiten in kramperigheid, terwijl ze er op een andere plek misschien helemaal geen last van hebben.

Ik zou het jammer vinden als mensen dit probleem niet herkennen en dit dier dus uit onwetendheid onnodig straffen voor iets waar hij helemaal niets aan kan doen.
Zoek eerst uit of het dier inderdaad kramperig is (wat mij erg aannemelijk lijkt n.a.v. het verhaal) of dat het dwars is en gewoon geen zin heeft. Bespaar je veel leed mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:41

Ik heb zelf een merrie die kramperig is, met name aan de achterbenen, maar die gaat er toch echt niet bij liggen. En het is ook geen tuiger, misschien dat dit zich daar anders uit. Ik heb zelf met de touwmethode goede ervaringen bij deze merrie.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:17

Dan zal het zich bij jou paard blijkbaar niet zo erg uiten als bij het tuigtype denk ik.

Typerend voor kramperigheid is het trillen en dat het paard duidelijk moeite heeft om een goede balans te vinden. De aandoening komt ook vaker voor bij zenuwachtige paarden. Als je dan gaat tegenhouden of vasthouden bouw je spanning op, en dan heb je kans dat het paard in paniek valt omdat je hem daarmee juist uit zijn balans haalt. En nogmaals, dit doet hij dan echt niet expres of om dwars te zijn, ze hebben gewoon geen controle over hun ledematen.

Daarom zou ik aanraden om het door iemand te laten beoordelen die kramperigheid kan herkennen.
Mocht blijken dat het paard dit niet heeft dan kan je hem alsnog gewoon aanpakken omdat hij dwars is, maar mocht hij wel kramperig zijn dan maak je met de "harde" aanpak meer kapot dan dat je er mee bereikt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:23

Een beetje een smid is toch wel bekend met dit veel voorkomende fenomeen.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:25

Zou je wel denken ja. Maar onze vorige smid blijkbaar niet.
Die ging met grof geweld aan de gang en lag er in no time onder.
Onze huidige smid heeft totaal geen moeite meer met hem. Blijft rustig en zet hem niet onder druk en is zo klaar met de hoeven.

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:14

Ik zou zeggen: probeer zoveel mogelijk te oefenen en laat zien dat ze je kan vertrouwen. Probeer het anders eerst telkens te oefenen in een omgeving waarin ze zich prettig voelt, laat er eventueel een vriendje bij staan. Dan zou je het bij het vriendje eerst kunnen doen terwijl zij toekijkt, dan kan ze zien dat het vriendje jou ook vertrouwt en dat het echt niet eng is.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:53

Super bedankt weer voor alle reactie's! :)