Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
didtje schreef:Dank je wel Ibbel, dit is nieuw voor mij.
Had nog nergens wijzigen gevonden dus vandaar dat ik het nog steeds zo doe.
IIg bedankt.
ikke schreef:Myca schreef:Ik zou niet een paard in een trailer met 1 as willen vervoeren.
Je zou dan wel de kogeldruk moeten checken. Ik vermoed dat dat veel hoger is dan bij een trailer met twee assen.
Die Golf 5 mag (afh vh model) 1400kg trekken, daarmee kom je wel een heel eind wat betreft 1 of 1,5 paards trailers. Als de combinatie maar niet boven de 3500kg komt, die Golf is ruim 1200kg dus dat zou moeten kunnen.
Jij snapt het dus niet. Wat een Golf weegt, is volstrekt irrelevant; het gaat erom wat ie MAG wegen; Toegestane Maximum Massa = Leeg gewicht + MAX laadvermogen, ALTIJD!!
TMM auto + TMM trailer < 3500kg B-rijbewijs is voldoende. Voor de meeste 1,5-paards trailers zal dat ook wel voldoende zijn, maar met een 1,5 Ifor Williams ga je de bietenbrug op!!
wolter schreef:TS heeft het in OT over een 1 assige trailer, bedoeld zij hier een enkelas trailer, of een trailer met daadwerkelijk maar 1 as [voor de duidelijkheid: links en rechts 1 wiel].
Een tandemasser is nml voor de wet ook een enkelasser.
Als het daadwerkelijk een trailer met 1 enkele as is vraag ik mij af of hier een kenteken bij is.
Worden die uberhaupt gebouwd voor paarden met deze stokmaat?, of betreft het hier een eigenbouw, en zo ja is die door de rdw gekeurd en gekentekend?
Als hij niet gekentekend is geld de grens van 750 KG?
Daarnaast zal een paard zoals in TS haar profiel bij een 1 assige trailer nogal wat invloed hebben op de kogeldruk.
Als het paard helemaal voorin gaat staan, heb je veel druk op de kogel en dus met het stuur niet veel meer te melden bij een relatief lichte auto.
Gaat het paard helemaal achterin staan, dan gaat de combinatie scharen zodra je probeert te remmen
Ibbel schreef:In ieder geval lees ik uit de OP van TS eerder dat het om zo'n lichte 1-asser ponytrailer gaat dan om een zware IW of welk zwaar merk dan ook.
Op papier zal het vermoedelijk dus wel kunnen, of dat in de praktijk verstandig is, is idd een ander verhaal.
dingogirl schreef:het gewicht van de auto + het gewicht + laadvermogen van de trailer mogen niet boven de 3500kg komen. maar...
HET GEWICHT VAN DE AUTO MOET MEER ZIJN ALS HET GEWICHT + LAADVERMOGEN VAN DE TRAILER !!!
dus met een auto van 1200kg mag je geen trailer trekken van 1300kg (gewicht en laadvermogen)
met een auto van 1301 kg mag dat wel.
dingogirl schreef:het gewicht van de auto + het gewicht + laadvermogen van de trailer mogen niet boven de 3500kg komen. maar...
HET GEWICHT VAN DE AUTO MOET MEER ZIJN ALS HET GEWICHT + LAADVERMOGEN VAN DE TRAILER !!!
dus met een auto van 1200kg mag je geen trailer trekken van 1300kg (gewicht en laadvermogen)
dingogirl schreef:dat heb ik dus niet gevolgd, die nieuwe regels.
dan nog vind ik dat het veiliger is als je een zwaardere auto voor de trailer hebt staan.
ikke schreef:dingogirl schreef:het gewicht van de auto + het gewicht + laadvermogen van de trailer mogen niet boven de 3500kg komen. maar...
Jemig, hebben we Wolter duidelijk kunnen maken hoe het zit, komt het volgende licht langszweven.......
Zoal al gezegd: je loopt bijna een jaar achter. Op 19-01-2013 is de wet aangepast en geldt alleen nog: TMM auto + TMM trailer < 3500kg voor bezitters van een B-rijbewijs.
Moos99 schreef:Ik heb al flink wat afgezocht en er zijn best topics over te vinden, maar ik vind het toch allemaal nog wat te ingewikkeld uitgelegd in gewicht etc. Ik vraag me gewoon af, kun je met een eenpaards trailer met 1 as, met een golf 5 een paard (1.67m) vervoeren? Mijn stiefvader heeft meerdere rijbewijzen (ook vrachtwagen geloof ik), trailer staat op stal, alleen hebben wij dus geen grotere/sterkere auto dan de golf 5.
En dan vroeg ik me ook af, als het mag met deze auto, mag dit ook met een B rijbewijs?
ikke schreef:wolter schreef:Ikke, waarom zo gepikeert reageren?
Je kunt ook verwijzen naar de veiligheidssregels van de anwb/e.a.?
Ik dacht aanhanger 80 % van het trekkend voertuig.
Schrijven wij de FAQ en de Wiki soms voor Jan-met-de-korte-achternaam of zo??
Die 80% is een advies, niet meer dan dat.
wolter schreef:......
Maar desalniettemin graag jou visie op mijn reactie inzake 1 asser versus enkelasser.
ikke schreef:wolter schreef:......
Maar desalniettemin graag jou visie op mijn reactie inzake 1 asser versus enkelasser.
Een paardentrailer is inderdaad een enkelasser, ook al zitten er twee assen en vier wielen onder.
Echte enkel-as paardentrailers bestaan inderdaad wel, in een versie zonder eigen kenteken. Hati is een van de fabrikanten: http://www.marsman-hati.nl
Waarom een tandem-as trailer op kenteken als enkelasser staat is simpel: assen met een hartafstand van minder dan 1300mm worden gezien als een enkele as.
wolter schreef:ikke schreef:Een paardentrailer is inderdaad een enkelasser, ook al zitten er twee assen en vier wielen onder.
Echte enkel-as paardentrailers bestaan inderdaad wel, in een versie zonder eigen kenteken. Hati is een van de fabrikanten: http://www.marsman-hati.nl
Waarom een tandem-as trailer op kenteken als enkelasser staat is simpel: assen met een hartafstand van minder dan 1300mm worden gezien als een enkele as.
Zonder kenteken impliceerd max 750 kg?
en een witte plaat met het kenteken van de trekkende auto. Nies_ schreef:Tussen een dikke auto en een golfje zit nog wel een wereld van verschil. Als ik geen fatsoenlijke auto voor de trailer heb gaat het niet door, simpel zat. Mogen of fatsoenlijke combinatie zijn zit nog een heel verschil in, vergeet ook niet dat een paard levende vracht is. Als je met blokken hout rijdt is het wat anders. Al zou ik een golfje sowieso niet voor een aanhanger zetten, maar dat terzijde.
Nies_ schreef:Tussen een dikke auto en een golfje zit nog wel een wereld van verschil. Als ik geen fatsoenlijke auto voor de trailer heb gaat het niet door, simpel zat. Mogen of fatsoenlijke combinatie zijn zit nog een heel verschil in, vergeet ook niet dat een paard levende vracht is. Als je met blokken hout rijdt is het wat anders. Al zou ik een golfje sowieso niet voor een aanhanger zetten, maar dat terzijde.
ikke schreef:Een paardentrailer is inderdaad een enkelasser, ook al zitten er twee assen en vier wielen onder.
Zonder kenteken impliceerd max 750 kg?
en een witte plaat met het kenteken van de trekkende auto.[/quote]