Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:41

Ik heb ook altijd mijn cap op, ook als ik er maar een paar minuten op zit. Mensen die nooit een cap op hebben.. tja ze moeten het zelf weten.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:41

ik draag bijna altijd een cap,
ik heb hem juist afgelaten voor de foto en dat was dan enkel op dressuurmatig vlak, toen er foto's werden gemaakt van het springen, heb ik mijn cap per direct terug op mijn hoofd gepland
een paard kan struikelen, dus je hebt nooit zekerheid dat je niet valt
kan ik van meespreken, ik had toen gelukkig mijn cap aan, paard struikelde na de sprong en we lagen beide op de grond en ik lag onder het paard, was ik toen blij dat ik een cap aan had, want ik kreeg nog een hoef tegen mijn cap ook ...
nu voor dressuur durf ik hem echt eens af doen als het echt TE warm is, want wat kan je toch zweten onder die cap,
maar dus ik draag hem altijd bij het springen en altijd bij jonge paarden of bij paarden die ik niet ken (of niet vertrouw)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:42

lisannevosje schreef:
Esmeej333 schreef:
Ik vind het best wel onverstandig om zonder cap te rijden, maar zolang je op je eigen (pension)stal bent moeten mensen het vooral lekker zelf weten.
Vind alleen wel dat het op de openbare weg verplicht zou moeten zijn.
Wat ik wel dom vind is ouders die kinderen op paarden laten zonder cap.
Draag zelf m'n cap altijd en overal te paard, ook als er foto's gemaakt worden, ook als het warm is.

maar als je cap op een openbare weg verplicht moet zijn, moeten we dan ook een bodyprotector verplichten op de openbare weg? want het asfalt is hard als je er met je rug op valt (gelukkig zelf geen ervaring mee)

overgens zou ik zelf nooit zonder cap de weg uit gaan, want mn pony is al 2x bijna plat gegaan op de weg, welliswaar met mn zusje, maar toch

Nee, maar een cap wel. Misschien tegenstrijdig maar ik vind het wel wat anders of je in eigen bak/weiland rijdt of aan het verkeer deelneemt, en ik hou helemaal niet van betuttelen maar een cap vindt ik het minste, daar ligt voor mij een grens. Geen idee waarom.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:44

Ik vind de argumenten heel erg goed :j

Ik rij zelf alleen niet altijd met cap.
Maar ik rij dan ook vrijwel nooit, omdat mijn pony nog te jong is :')

Maar zodra ik een stap buiten de bak zet (dus naar het bos ga of zo) dan heb ik áltijd mijn cap op!
Ook fijn in de zomer, voor de teken en andere vieze beesten :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:44

Altijd een cap :j
Dat ding heeft zich al meerdere keten bewezen. En bezweet haar? Een paar seconde onder de douche en je bent weer schoon.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:44

Andere risicosporten zoals ijshockey, Rugby, skieen, autorace kennen inderdaad een heel skala aan veiligheidsmiddelen.

Bij sporten als Hockey, voetbal, cricket ed hebben de meer risicovolle posities ook aangescherpte veiligheids eisen.

In principe zou een BP verplichting zo gek nog niet zijn als je bekijkt hoe bij ons de risico's verdeeld zijn.

Shadow0

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:48

Daar was ik al bang voor... nog meer regels -O- Ik zou daar maar voorzichtig mee zijn, want als dat de manier van redeneren is wordt het paardrijden uiteindelijk verboden of onmogelijk gemaakt.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:49

als het regent is een cap juist fijn, geen nat haar en minder regen je ogen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:50

Sjolvir schreef:
Niet afzetten tussendoor is mijn oplossing...
Wordt je ook niet heel blij van, maar beter dan zo'n klef ding weer opzetten. :+

Ik zet hem dus wel regelmatig af omdat ik echt zo'n ontzettende hoofdpijn van die dingen krijg. Tussendoor een beetje proberen bij te komen :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:51

Urielle schreef:
Sjolvir schreef:
Niet afzetten tussendoor is mijn oplossing...
Wordt je ook niet heel blij van, maar beter dan zo'n klef ding weer opzetten. :+

Ik zet hem dus wel regelmatig af omdat ik echt zo'n ontzettende hoofdpijn van die dingen krijg. Tussendoor een beetje proberen bij te komen :o

Past hij dan (nog wel) goed?

ZoeyDercks

chelle_dora schreef:
Maar waar stop je dan met veiligheidsmaatregelen? Een BP ook standaard verplicht stellen, bubbeltjeplastic, en rijden op grote matten? :')

Ik ga hier in mee.
Je kunt ook doordraaien in dingen.
Dat was net zo toen ik voor het eerst alleen was gaan buitenrijden met mijn 4 jarige. Toen werden er ook allemaal doemscenario's naar mijn hoofd geslingerd... Ik was alleen maar trots dat hij zo braaf was! Ben de volgende dag vrolijk ook weer gegaan.

Moet wel eerlijk zijn.
Als ik hem naar de wei bracht sprong ik er wel eens op zonder zadel/hoofdstel/cap omdat ik die gewoon niet bij de hand had.
Ben hem ook wel een aantal keer vergeten.
Voor een professionele fotoshoot zou ik hem af doen. (bij foto's bij trainingen echt niet, met springen/bosritten ook echt niet, misschien voor een paar foto's een minuut)
Als het 30+ graden is draag ik hem ook niet. Maar dan train ik ook thuis ipv in de bak op 10min afstand. Dan hoef ik niet over de weg heen :)

IPC draag ik hem altijd.
Behalve als ik hem vergeten ben en niemand kan regelen die een andere voor me heeft.
Of als het warm is... of voor een prof...

Maar ik vind nog altijd dat mijn eigen zaak is.
Anders mag ik niet eens meer op mijn paard gaan zitten want zelfs inademen is gevaarlijk op deze wereld.

HeavensLove

Shadow0 schreef:
Daar was ik al bang voor... nog meer regels -O- Ik zou daar maar voorzichtig mee zijn, want als dat de manier van redeneren is wordt het paardrijden uiteindelijk verboden of onmogelijk gemaakt.

daar sluit ik mij bij aan,
dan zou je bij wijze van spreken even goed een BP kunnen aandoen op je fiets,
het is maar hoe je het bekijkt, hoe onnozel de vergelijking ook is,
aan elke sport is er een risico verbonden, maar meer regels vind ik alles behalve (met uitsluiting van de cap, vind ik extra bescherming niet nodig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:52

Shadow0 schreef:

Inderdaad.. Graag ook de bak volstoppen met schuimpjes en bubbeltjesplastic om je val te breken, en een parachute aan je rug...

Als ik mezelf in de hulk wil veranderen door 4x zo breed te worden en niet meer comfortabel wil bewegen was ik wel gaan ijshockeyen, maar ik heb gekozen voor paardrijden omdat ik daar toch wat vrijer in kan bewegen :=

What's next. Zo'n bitje in, want paard kan je tanden er wel uit slaan of je kan op je tanden vallen?

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:52

Ceriadwen schreef:
Andere risicosporten zoals ijshockey, Rugby, skieen, autorace kennen inderdaad een heel skala aan veiligheidsmiddelen.

Bij sporten als Hockey, voetbal, cricket ed hebben de meer risicovolle posities ook aangescherpte veiligheids eisen.

In principe zou een BP verplichting zo gek nog niet zijn als je bekijkt hoe bij ons de risico's verdeeld zijn.

Als je verplicht een BP moet dragen stop ik, wat ik sowieso al ga doen trouwens door werk. ik ga niet zon gek ding aan trekken, en ja ik spring, ben al meerdere malen zo op mn bek gegaan dat ik makkelijk mn rug had kunnen breken of iets.

ook een keer zo gevallen dat ik mn nek had kunnen breken, moeten we dan ook een nekkraag om?
(ja ik weet dat ik nu een beetje doorsla, maar zo bekijk ik het)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:55

Wat mij betreft maakt iedereen zelf uit in hoeverre zij zich willen beschermen. Mij raakt het niet of iemand die ik niet ken voorpagina nieuws wordt eerlijk gezegd.

Maar er eens over nadenken kan geen kwaad denk ik zo, check your motives. Het gaat om JOU, niet om mij, niet om iemand anders. Het gaat om JOU, jouw keuze, jouw gezondheid, jouw leven
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 28-12-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:55

Onze dochter kreeg ook altijd hoofdpijn van haar helm. Toch maar eens flink geïnvesteerd in een andere ... en hoofdpijn is over ...
Als je er hoofdpijn van krijgt heb je niet de juiste helm is mijn mening. Er zijn zoveel verschillende soorten/maten/merken/uitvoeringen. Er is vast 1 die past zodat men geen hoofdpijn meer krijgt. Maar ja kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken natuurlijk. Ik heb zelf geen goedkope helm en deze zit super, dus dochter lief heeft dezelfde. Nu weet ze dat hoofdpijn niet bij paardrijden hoort .... gelukkig !!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:55

Ik zeg altijd: Als je niet genoeg hersens hebt om te weten waarom je ze zou moeten beschermen, hoef je ook geen cap op te doen.

Ik ben in het verleden zo hard van m'n vorige paard afgevallen, met m'n kop tegen de bakrand aan, dat ik het niet meer had kunnen navertellen als ik m niet gedragen had. Ik heb dus altijd met rijden een cap op....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:56

EskeGirl schreef:
Past hij dan (nog wel) goed?

Ja, ik heb er ook nog eens veel verschillende liggen, waarvan de ene al beter zit dan de andere, helaas geen enkele echt pijnvrije er tussen. Maar mijn hoofd is gewoon raar denk ik :=
Hij gaat altijd op maar ik rij er toch echt niet met plezier mee.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:57

ZoeyDercks schreef:
chelle_dora schreef:
Maar waar stop je dan met veiligheidsmaatregelen? Een BP ook standaard verplicht stellen, bubbeltjeplastic, en rijden op grote matten? :')

Ik ga hier in mee.
Je kunt ook doordraaien in dingen.
Dat was net zo toen ik voor het eerst alleen was gaan buitenrijden met mijn 4 jarige. Toen werden er ook allemaal doemscenario's naar mijn hoofd geslingerd... Ik was alleen maar trots dat hij zo braaf was! Ben de volgende dag vrolijk ook weer gegaan.

Moet wel eerlijk zijn.
Als ik hem naar de wei bracht sprong ik er wel eens op zonder zadel/hoofdstel/cap omdat ik die gewoon niet bij de hand had.
Ben hem ook wel een aantal keer vergeten.
Voor een professionele fotoshoot zou ik hem af doen. (bij foto's bij trainingen echt niet, met springen/bosritten ook echt niet, misschien voor een paar foto's een minuut)
Als het 30+ graden is draag ik hem ook niet. Maar dan train ik ook thuis ipv in de bak op 10min afstand. Dan hoef ik niet over de weg heen :)

IPC draag ik hem altijd.
Behalve als ik hem vergeten ben en niemand kan regelen die een andere voor me heeft.
Of als het warm is... of voor een prof...

Maar ik vind nog altijd dat mijn eigen zaak is.
Anders mag ik niet eens meer op mijn paard gaan zitten want zelfs inademen is gevaarlijk op deze wereld.

ik spring er zomers met uit de wei halen ook wel es op, touwtje om de hals en klaar, en die van mij kan je beter met als zonder zadel op gaan zitten haha

van t zomer was er ook een klein kindje die er ff op wou, maar ik moest erbij, die geen eigen cap en wij hadden ook geen andere cap, dus dan toch maar ff zonder cap erop, dan toch liever ik als n klein kind zonder cap erop

Snadrem

Mijn cap op zetten is het minste wat ik kan doen aan veiligheid, en dat doe ik dan ook graag. Ik ben vaak gevallen zonder dat mijn cap de grond raakte, maar ik heb ook al een aantal keer een hoop te danken gehad aan mijn cap. Ik ben er van overtuigd dat mijn cap bij mijn laatste val me een hoop ellende heeft bespaard.

Ik heb geen last van dat ding op mijn hoofd, maar het is dan ook een Uvex: zit heerlijk, past goed, is licht en ventileert goed.

Je kan je wel helemaal in gaan pakken uit voorzorg, maar dat vind ik dan ook weer overdreven en gaat ten koste van een hoop bewegingsvrijheid. Een goed passende cap belemmert echter op geen enkele wijze, en wat mij betreft is er dan ook geen enkel argument om zonder cap te rijden. Wat mij betreft zouden ze het mogen verplichten, net als een helm op de motor bijvoorbeeld: dat is toch net zo goed je "eigen verantwoordelijkheid" die ik hier al een paar keer voorbij zag komen, maar wel degelijk verplicht.

HeavensLove

iedereen een mening over de BP, persoonlijk vind ik er niets aan, je hebt geen bewegingsvrijheid in de BP en als je valt kan je harder vallen dan zonder aangezien sommige mensen soepelder zijn van lichaam en reflexen aanspreken tijdens het vallen, die BP kan soms enkel voor problemen zorgen
ik heb er nog nooit 1 aangedaan en zal er ook nooit 1 aandoen (daarom dat ik jumping rij en geen cross, aangezien het bij cross wel verplicht is)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:58

Ik draag bijna nooit een cap, en mensen kunnen wel zeggen van dat is gevraarlijk, maar de meeste staan ook niet stil als je cap valt dat je officeel een nieuwe moet komen omdat een cap dan niet meer veilig is.

Mijn merrie is heel ondeugend onder het rijden bokt en komt wel eens omhoog, ja braaf me cap op en nog een hersenschudding (ja blijkbaar heb ik hersenen *\o/* ) Een cap zegt niet altijd alles.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:58

Snadrem schreef:
Een goed passende cap belemmert echter op geen enkele wijze, en wat mij betreft is er dan ook geen enkel argument om zonder cap te rijden.

Herstel: het belemmert jou op geen enkele wijze.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:00

xGwennn_94 schreef:
Ik draag bijna nooit een cap, en mensen kunnen wel zeggen van dat is gevraarlijk, maar de meeste staan ook niet stil als je cap valt dat je officeel een nieuwe moet komen omdat een cap dan niet meer veilig is.

Mijn merrie is heel ondeugend onder het rijden bokt en komt wel eens omhoog, ja braaf me cap op en nog een hersenschudding (ja blijkbaar heb ik hersenen *\o/* ) Een cap zegt niet altijd alles.

dan te bedenken dat een cap wel meermaals uit de handen durft vallen of van de planken valt zonder dat je hem op hebt XD

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:00

Shadow0 schreef:
Snadrem schreef:
Een goed passende cap belemmert echter op geen enkele wijze, en wat mij betreft is er dan ook geen enkel argument om zonder cap te rijden.

Herstel: het belemmert jou op geen enkele wijze.

Nee: een goed passende cap belemmert niemand. Iedereen die hier zegt last te hebben van hoofdpijn etc., draagt geen goed passende cap.