Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schuimpie

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:15

Ik weet niet of je eerst door een stuk met verkeer moet of direct aan een buitengebied zit?
Ik heb dit probleem met mijn fries opgelost gekregen door hem vanaf de eerste pas buiten de poort geen kans te geven om te stoppen. Eventueel wat instappen op het erf, en dan op buitenrit vertrekken in draf. En dan heb ik het niet over een sukkeldrafje, echt een arbeidstempo pakken!
Mij is altijd geleerd dat je een paard voorwaarts moet leren denken om hem voorwaarts te krijgen. In die draf ga je ontspanning vragen en op het moment dat je paard ontspant kun je terug gaan naar stap. Bij het eerste teken van spanning zet je hem terug in een flinke draf.
Dit heb ik een half jaar volgehouden, de stukjes draf werden steeds korter totdat ik met een lange teugel het erf af kon rijden. Missie geslaagd!
Wat ook heel belangrijk is, ga je niet ergeren! Ik weet dat dit makkelijk gezegd is, maar probeer dit probleem als een uitdaging te zien. Je ergernis brengt alleen maar meer spanning over op het paard.
Succes ermee!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:31

Ik heb dit probleem ook met mijn paard, maar die krijg je soms ook niet naar huis. Gewoon moeilijk karakter heeft hij. Hij is ondertussen bijna 19 jaar en we hebben compromis gesloten.

Pad naar het bos toe loop (als ik alleen ga) ik tot het einde van het pad, geef hem daar een snoepje en stap op. Geen centje pijn. Paardlief loopt braaf heel het bos door. Doe ik dit niet krijgen we een stakingsdrama met gevolgen die voor mens en paard onveilig zijn. Hij laat zich namelijk achterover vallen of we eindigen in een sloot.

Haalt hij zo'n stakingsactie in het bos uit kan ik hem meestal met flinke tik wel overtuigen dat ik de baas ben, mocht hij een waas voor zijn ogen krijgen en geen kant meer uit gaan. Pas ik dezelfde truc toe, stap af loop een stukje, geef hem een snoepje en rijdt weer verder.

Mijn paard was een probleempaard (staker) en nu heb ik na lang puzzelen (11 jaar) een redelijke oplossing gevonden. Paard is nergens bang voor, 100% verkeerssmak dus al zijn problemen zijn niet angst gerelateerd. Is een flegmatiek paard met een dominant karakter.

Voor mij is het mijn maatje en hoop ik hem nog lang te hebben en lekker bosritten met hem te maken. Alleen of met een ander paard. Met een ander paard is hij overigens iets makkelijker maar haalt bovengenoemde streken ook wel eens uit.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:51

Mova schreef:
Ik lees even mee, zit namelijk met hetzelfde probleem -O-

Bij mij helpt het als we op verplaatsing gaan. Vanuit thuis vertrekken is echt een drama (lees: we geraken zelfs niet meer door de poort), maar als we naar het bos rijden met de paarden in de trailer en van daaruit vertrekken, gaat alles (meestal) vlot. Het rare is dat we vroeger totaal geen problemen hadden en het lijkt net alsof het een soort van 'oppakken' is geworden: wanneer ze het beu is, draait mevrouw zich om en gàààn we naar huis..

Frustrerend, inderdaad, ik leef met je mee :(:)

Hier heb ook aan gedacht. Met de trailer ergens heen gaan, en daar rijden. Ik verwacht dat het dan veel beter gaat (en dat ze eerder op mij wil vertrouwen). Maarja.... dan ontloop ik het probleem, denk ik

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:52

anne_bento schreef:
ik ben lang geleden ook begonnen met het boek maar om 1 of andere reden kwam ik er niet echt doorheen, pas met de lessen begon ik het echt leuk te vinden en het boek opnieuw te lezen. Door af en toe een lesje krijg je er even meer gevoel bij :)

Misschien ook wel een verstandig idee, ik pik dingen in de praktijk makkelijker op dan theoretisch.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:56

schuimpie schreef:
Ik weet niet of je eerst door een stuk met verkeer moet of direct aan een buitengebied zit?
Ik heb dit probleem met mijn fries opgelost gekregen door hem vanaf de eerste pas buiten de poort geen kans te geven om te stoppen. Eventueel wat instappen op het erf, en dan op buitenrit vertrekken in draf. En dan heb ik het niet over een sukkeldrafje, echt een arbeidstempo pakken!
Mij is altijd geleerd dat je een paard voorwaarts moet leren denken om hem voorwaarts te krijgen. In die draf ga je ontspanning vragen en op het moment dat je paard ontspant kun je terug gaan naar stap. Bij het eerste teken van spanning zet je hem terug in een flinke draf.
Dit heb ik een half jaar volgehouden, de stukjes draf werden steeds korter totdat ik met een lange teugel het erf af kon rijden. Missie geslaagd!
Wat ook heel belangrijk is, ga je niet ergeren! Ik weet dat dit makkelijk gezegd is, maar probeer dit probleem als een uitdaging te zien. Je ergernis brengt alleen maar meer spanning over op het paard.
Succes ermee!

Ik denk dat dit het probleem alleen maar erger maakt, door gas erop raakt ze nog meer gestresst en in haar eigen wereldje, en wordt ze nog sterker. En draven kan ze heeeeel lang volhouden, voordat ze ontspant dan..... ;-P

Norton schreef:
Ik heb dit probleem ook met mijn paard, maar die krijg je soms ook niet naar huis. Gewoon moeilijk karakter heeft hij. Hij is ondertussen bijna 19 jaar en we hebben compromis gesloten.

Pad naar het bos toe loop (als ik alleen ga) ik tot het einde van het pad, geef hem daar een snoepje en stap op. Geen centje pijn. Paardlief loopt braaf heel het bos door. Doe ik dit niet krijgen we een stakingsdrama met gevolgen die voor mens en paard onveilig zijn. Hij laat zich namelijk achterover vallen of we eindigen in een sloot.

Haalt hij zo'n stakingsactie in het bos uit kan ik hem meestal met flinke tik wel overtuigen dat ik de baas ben, mocht hij een waas voor zijn ogen krijgen en geen kant meer uit gaan. Pas ik dezelfde truc toe, stap af loop een stukje, geef hem een snoepje en rijdt weer verder.

Mijn paard was een probleempaard (staker) en nu heb ik na lang puzzelen (11 jaar) een redelijke oplossing gevonden. Paard is nergens bang voor, 100% verkeerssmak dus al zijn problemen zijn niet angst gerelateerd. Is een flegmatiek paard met een dominant karakter.

Voor mij is het mijn maatje en hoop ik hem nog lang te hebben en lekker bosritten met hem te maken. Alleen of met een ander paard. Met een ander paard is hij overigens iets makkelijker maar haalt bovengenoemde streken ook wel eens uit.

Tjee...griezelig. Heb je een idee hoe het komt?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:13

Jolindaa ik neem aan dat je bedoelt waarom Norton zo doet. Ik ben via, via helemaal terug gegaan tot aan zijn fokker. Als veulen was het al een beest met karakter. Als hij iets niet wil dan doet hij dat niet zonder mokken. Zadelmak maken schijnt ook niet makkelijk te zijn gegaan. Daarna is zijn carrière als sportpaard bij zijn vorige eigenaresse ook mislukt vanwege zijn karakter. Ik heb hem gekocht als projectje voor mezelf. Deed destijds niets anders dan probleempaarden proberen om te buigen naar paarden met problemen. Is met Norton aardig gelukt hoor.

Is een heel lief paard maar een heel lastig karakter, zeker geen sportpaard. Hij kan zonder reden gaan staken. Heb hem vaak op stal gezet tijdens rijden in de bak. Hij kan echt dwars worden, dan gaan zijn oren in zijn nek en zie je het wit van zijn ogen. Lief doen, consequent blijven, soms echt boos worden niets helpt echt, tis een beetje een spel van geven en nemen met hem. Meestal ga ik gewoon door met rijden en vraag een oefening later nog eens.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:17

paard in de trailer zetten en haar of hem later weer uitlaten op een onbekende plek

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:03

Ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn oude haflinger. Ze stond voor de kar enkel en dubbel, geen probleem. Maar alleen naar buiten onder de man!! nou..... dacht het niet. ze heeft eens halverwege de straat bedacht dat ze heel hard in zijn achteruit ook naar huis toe kon als het niet vooruit mocht. Mijn merrie kon niet tegen een harde aanpak en heb hier dus ook niet voor gekozen, zo zou ik meer kapot maken dan iets goed doen.
Ik heb heeeeeeeeeeeeel veel gewandeld!!! en uiteindelijk een stuk gewandeld en dan opgestapt om te rijden en dan weer er af om te wandelen, ook vaak met iemand afgesproken die ik heb leren kennen via bokt, ik had nml ook het probleem thuis te staan en niet op een stal.
Na +/- 1,5 jaar kon ik gaan wanneer ik wilde en waar ik wilde! ze vond het zelfs leuk om mee te gaan!
Succes, elk paard is anders en heeft een eigen aanpak nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:21

Ik lees even mee en deel graag de ervaringen met ons paard.

Paard is een Groninger x Gelderse, nu 6 jaar oud en ruin.
Het is het eerste paard bij ons dat niet graag werkt, niet voorwaarts is en vooral snel staakt.
Tenminste zo is hij in de rijbak.

Tijdens buitenritten is hij veel actiever maar daar kan hij soms zomaar stil staan. Hij ziet iets, dat is spannend en vervolgens blokkeert hij.
Ik heb ook menig advies gekregen om hem dan een flinke ram met de zweep te geven.
Nou mijn geduld was op gegeven moment een keer op en heb ik hem dus toen een paar flinke tikken verkocht toen hij weer eens ging stilstaan.
Dat resulteerde alleen maar in heel hard achteruit lopen.
Wat ik ook doe vooruit gaat hij dan niet, ik geef hem geen enkele kans om er onder uit te komen. Niet naar links en niet naar rechts maar dan gaat ie dus achteruit.

Nu gaan we altijd met z'n tweeën 1 op de fiets en de ander op het paard. Op stukken dat we weten dat hij wil gaan stil staan gaat het halster touw er aan.
Zodra het halster touw er aan zit loopt hij gewoon door en protesteert geen enkele keer.
Maar goed dan moet je dus altijd met z'n tweeën zijn want bij alleen moet ik er af en ik heb zo in mijn hoofd zitten dat je dan toegeeft aan het probleem. (Dat hij zijn krijgt)
Misschien zie ik dat verkeerd.

Overigens loopt hij wel braaf achter een ander paard aan. Maar voorop wil hij niet.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:47

Osmo dat heb ik ook vaak te horen gekregen als je afstapt geef je toe.......... Maar wat geef ik dan toe. Paardlief moet uiteindelijk gewoon mee in de richting die ik wilde gaan alleen loop ik stukje voorop en leidt hem aan de hand. Voor mij was het een eyeopener toen ik merkte dat dit werkte. Ik zeg niet dat het de ultieme oplossing is voor elk paard, maar het kan je wel helpen hem uit die modus te krijgen.

Slaan of schoppen werkt bij de mijne ook niet, ga je hooguit nog harder achteruit of als je niet oplet lig je samen op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:27

Norton dat heb ik mezelf ook wel eens afgevraagd en eigenlijk nu jij zo dat weer beschrijft bedenk ik mij dat het zijn intentie ook niet is om mij er af te krijgen.
Hij stopt alleen omdat hij iets ziet en dat is spannend, hij wordt onzeker denk ik dan en ik kan hem op dat moment die zekerheid niet geven als ik er op zit (schijnbaar).
Want wanneer we wandelen met hem dan loopt hij wel gewoon mee.
Soms als hij dan iets spannend vind dan twijfelt hij hoogstens iets maar als we hem rustig laten kijken en zelf daadkrachtig er op af gaan dan is het goed.

We hebben heel vaak wel de opmerking gehad dat hij ondeugend is en gewoon verwend is. Soms denk ik dat ook, maar ergens geloof ik ook dat we hem ook nog wel eens gewoon verkeerd begrijpen.
Ik geloof in ieder geval dat een paard niet iets met opzet doet om te etteren of te jennen omdat ik denk dat het paard alleen maar reageert op de situatie vanuit instinct of aangeleerd gedrag.
Natuurlijk heb je wel karakter maar dat maakt alleen dat paarden verschillend kunnen reageren.

Ik kan wel stellen dat het nooit saai is met hem :')

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:44

Norton schreef:
Jolindaa ik neem aan dat je bedoelt waarom Norton zo doet. Ik ben via, via helemaal terug gegaan tot aan zijn fokker. Als veulen was het al een beest met karakter. Als hij iets niet wil dan doet hij dat niet zonder mokken. Zadelmak maken schijnt ook niet makkelijk te zijn gegaan. Daarna is zijn carrière als sportpaard bij zijn vorige eigenaresse ook mislukt vanwege zijn karakter. Ik heb hem gekocht als projectje voor mezelf. Deed destijds niets anders dan probleempaarden proberen om te buigen naar paarden met problemen. Is met Norton aardig gelukt hoor.

Is een heel lief paard maar een heel lastig karakter, zeker geen sportpaard. Hij kan zonder reden gaan staken. Heb hem vaak op stal gezet tijdens rijden in de bak. Hij kan echt dwars worden, dan gaan zijn oren in zijn nek en zie je het wit van zijn ogen. Lief doen, consequent blijven, soms echt boos worden niets helpt echt, tis een beetje een spel van geven en nemen met hem. Meestal ga ik gewoon door met rijden en vraag een oefening later nog eens.

Nou respect hoor. Gaat je plezier niet weg, met zon lastig paard?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 08:41

Ik heb altijd al karakterpaardjes gehad die niet helemaal normaal waren. Op een of andere manier weet ik een bepaalde klik met zo'n beestje te krijgen waardoor het een leuke uitdaging wordt. Met Norton (is een ruin van 1,69m KWPN) kan ik echt lezen en schrijven die doet alles voor me. Paar jaar terug werd ik aangevallen door een ander paard in de wei en Norton ging er zonder reden tussen staan en sloeg dat andere paard weg..........

Eerste paard was een merrie (waarschijnlijk kruising GeldersxEngels volboed, geen papieren) bijvoorbeeld heel nerveus, schrikachtig, vreselijk loperig onder het zadel ook daar kon ik mee lezen en schrijven. Reed ik oriëntatieritten mee van een km of 40. Is op 15 jarige leeftijd gestorven aan een maagruptuur (ingeslapen) in kliniek in Utrecht.
Tweede paard was een reus (ruin KWPN), een grote schimmel van dik 1.75m, in de omgang super lief paard, onder het zadel een vreselijke boef (echt die had rodeopaard moeten worden). Helaas heb ik hem maar 2 jaar gehad kreeg een darmdraaiing en heb hem in moeten laten slapen tijdens de operatie.

Dit zijn alleen nog maar mijn eigen paarden. Daarnaast heb ik veel paarden voor anderen gereden die als probleempaard bestempeld werden. Ik geloof niet zo snel in probleempaarden, vaak ligt de oorzaak ergens anders. Ben absoluut geen zweverig type, maar zie in mijn omgeving vaak dat mensen een paard kopen maar niet met het juiste gebruiksdoel en gaan er niet met respect mee om (tis geen machine, maar een levend wezen). Niet elk paard is een sportpaard of een recreatiepaard.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 08:43

OsMo en Jolindaa_ echt met jullie paardjes komt het goed. Heb geduld en laat je niet gek maken door wat anderen zeggen. En afstappen en er langslopen is niet dom en je paard wint er niks mee. Samen win je wel wat vertrouwen en daar is het toch allemaal op gebaseerd. Je paard moet vertrouwen in je hebben.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:16

Ik lees ook maar even mee..... Sinds een paar maanden wil onze tinker niet meer naar buiten, ronddraaien, achteruitlopen (de sloot in)...terwijl al die jaren ervoor je hem met een losse teugel alleen kon wegsturen.....zo moeilijk, vooral al omdat ik niet de grootste held ben op een paardenrug..... Ik heb geen idee wat je hieraan moet doen, afstappen en dan doorlopen doet ie wel, maar zit je er op dan draait ie meteen weer om, zweep heeft niet veel effect.......moeilijk hoor.....

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:54

Ik wil hier wel even op reageren.
Ik kwam eerst ook niet het erf af, het was dan achteruit lopen en in protest gaan.
Toen heb ik maandenlang een of meer keer per week gewandeld buiten.
En veel met andere paarden naar buiten geweest.

Ik kreeg van iemand de tip om kleine sporen te gebruiken en veel te oefenen.
Toen we van stal zijn verhuist liep ik het erf af en stapte ik op de weg af, en inmiddels kan ik bij de bak wegrijden en zo de polder in.
Zodra hij even terugvalt moet ik snel been geven, en als hij het echt eng vindt stap ik even af en loop ik een stuk.
Het blijft nog steeds wel eens lastig, maar we kunnen nu het grootste deel van de tijd met een lange teugel buiten rijden, zonder dat hij in protest komt!

cheyenne410

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:27

Ik zet ook even een reactie neer want ik heb/had het zelfde probleem ook met mijn paardje.
Wanneer ik buiten met hem wil wandelen wanneer ik ernaast loop of erop zit gaat hij de heletijd stilstaand. maar ik laat hem dan ook gewoon stilstaan tot hij het zat is en dan loopt hij wel soms werkt het niet en dan luisterd hij wel naar me stem een een beetje aansporing van me benen. ik rij zonder zweep en sporen. mischien handig om gewoon veel buiten proberen te stappen doe ik ook met mijn paardje ik stap hem niet uit in de bak maar gewoon een stukje langs de weg.
maar geef hem vooral niet ze zin als hij omdraait dan maakt hij er gewoon een spelletje van. naja mijn paardje wel haha
het gaat wel steeds beter hij staat meestal alleen nog even stil als we aan het eind van het erf staan maar verder niet.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 20:37

Bedankt Norton!

Vandaag een poging gewaagd tot een leuk buitenritje, het was zo lekker zonnig weer.
Ik heb de eerste 50 meter naast haar gelopen en heb toen opgestegen. Ze bleef met opstijgen netjes staan, maar toen ik haar vroeg vooruit te gaan, wou ze omdraaien; niet toegestaan, weer rechtvooruit, gevraagd te lopen, wou ze niet; ze bleef staan. Ik dacht eerst 'naja, dan laat ik je staan', dus even laten staan, toen gevraagd opzij vooruit te gaan, wou ze weer omdraaien. Toen was ik het zat en gaf ik haar een tik(het ging automatisch), wat wel hielp, want het gekloot was voorbij en ze liep eindelijk vooruit (zonder gestress).
(Ik blijf het een lastig iets vinden, het gebruik van een zweep. Eigenlijk wil ik hem niet gebruiken of nodig hebben, maar het helpt soms dus wel, maar of het nou echt juist is...?)
Goed... de rest van de rit ging netjes en braaf, ik heb maar een klein simpel rondje gedaan, geen dingen uitgelokt (door bijv een andere weg in te slaan).

Mevrouw heeft nu trouwens nog iets anders verzonnen; als je haar uit de wei wil halen, wil ze niet meer meelopen. Grmpff... haar opzij vragen reageerde ze niet meer op, dus heb ik haar maar een klein rondje laten maken, hoofd weer vooruit (waar ik heen wil), aai op de schouder ('ik bedoel het niet agressief') en weer vooruit gevraagd. Uiteindelijk liep ze wel mee, niet van harte, maar we liepen. Pak ik dit goed aan?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:01

niet banketstaaf bedoeld maar als je haar al zo makkelijk vooruit kan krijgen met een klein tikje van je zweep denk ik eerlijk gezegd dat het probleem bij jou ligt dat je geen goede leider bent..

Wel super dat je een rondje hebt kunnen maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:17

Gisteren was het idd prachtig weer, ik heb er ook gebruik van gemaakt door met twee andere meiden op stal een buitenrit te gaan rijden.
Ging goed al was die wel ff enthousiast want bij het aandraven wilde hij galopperen dus na wat duidelijke combinatie over en weer begreep hij dat ik arbeidsdraf wilde.
Verder geen enkele keer gestaakt maar dat doet hij eigenlijk ook niet wanneer hij met andere paarden op buitenrit gaat.

Ik heb gewoon super genoten.

Ik ga het ook een keer proberen om er naast te starten en dan halverwege op stappen en zo weer terug te rijden naar stal en dat steeds meer uitbreiden.
Spoortje heb ik ook aan gedacht maar eigenlijk vind ik dat je die moet gebruiken voor het verfijnen van de been hulp.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:12

Ik herken het probleem wel een beetje: heb zelf een jonkie die buiten nog niet zo zelfstandig is en in combinatie met toch een beetje een rotweg waar we meteen opzitten, ben ik er ook niet erg happig op om alleen op pad te gaan. Dus wij nemen ook nog even de tijd voordat ik dit van hem vraag. Samen wandelen gaat overigens wel.

Uiteindelijk gaat het vooral om vertrouwen maar dat moet je wel eerst opbouwen. En wees eerlijk: hij staat de hele dag vertrouwd bij de andere paarden en dan neem jij hem mee. Dan moet dat wel betrouwbaar en veilig zijn voor je paard wil dat niet zonder protest gaan. Een buitenrit is dan misschien een te grote stap/ te veel gevraagd. Begin eens met oefenen op obstakels in de bak ofzo. En let heel goed op kleine signalen (zeker bij koudbloeden!) en neem die serieus. Nooit dwingen als ze bang zijn en niet boos worden als je op de proef gesteld wordt. Een goede/ geschikte instructie is dan wel belangrijk om deze signalen te leren herkennen/ te snappen wat je paard bedoelt en hoe daar dan mee om te gaan.

En pas op met je al te nadrukkelijk opstellen als een 'leider'. Ik lees dingen als 'aanpakken' en een 'goede tik'; meestal veel te agressief en doet afbreuk aan jouw als veilig/ prettig mens voor je paard. Maar het is maar wat je wilt.. Lees anders het boek 'Paarden liegen nooit' eens. Beetje een penny titel, maar de inhoud is dat absoluut niet. En leest ook lekker weg :-).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:25

ik bedoel dat ook niet inelkaar meppen maar toch even laten weten dat jij de baas bent en jij beslist hoe of wat.. als de pony echt bang is is het wat anders maar ik heb het gevoel dat haar pony haar gewoon uitprobeerd.. heb ik ook gehad met mijn fjordenmerrie

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:20

SecretLIN schreef:
ik bedoel dat ook niet inelkaar meppen maar toch even laten weten dat jij de baas bent en jij beslist hoe of wat.. als de pony echt bang is is het wat anders maar ik heb het gevoel dat haar pony haar gewoon uitprobeerd.. heb ik ook gehad met mijn fjordenmerrie

Maar daar zit dan ook precies het verschil. Ik wil geen baas zijn voor mijn paard maar een leider. M.i. zegt een leider: Kom, vertrouw op mij, het is veilig. Terwijl een baas zegt: 'Ik wil dat je dit doet, want ik ben de baas dus ik beslis'.

Bij een leider heeft het paard een keuze, bij een baas niet.

Uitproberen is een hardnekkig misverstand in de paardenwereld, het oplossen met de zweep al helemaal. Een paard probeert niet uit, het onderzoekt slechts de grenzen die hem opgelegd worden. Meestal omdat deze niet duidelijk gesteld zijn, veilig zijn of anderszins niet kloppen voor het paard.

Als jouw intentie (want daar draait het om!) is dat je het paard wel even zult vertellen dat uitproberen niet de bedoeling is ben je het paard aan het straffen voor je eigen fouten. Bij deze aanpak kan het paard 2 kanten opgaan:
Protest of het kan zich schikken.
In het laatste geval lijkt het voor de eigenaar dat het paard 'zijn lesje geleerd heeft', zie je wel, het was uitproberen. Wat er echter veel vaker gebeurd (maar niet opgemerkt wordt) is dat het paard zich een stukje terug trekt in zichzelf.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:32

Jippie_G schreef:
Ik herken het probleem wel een beetje: heb zelf een jonkie die buiten nog niet zo zelfstandig is en in combinatie met toch een beetje een rotweg waar we meteen opzitten, ben ik er ook niet erg happig op om alleen op pad te gaan. Dus wij nemen ook nog even de tijd voordat ik dit van hem vraag. Samen wandelen gaat overigens wel.

Uiteindelijk gaat het vooral om vertrouwen maar dat moet je wel eerst opbouwen. En wees eerlijk: hij staat de hele dag vertrouwd bij de andere paarden en dan neem jij hem mee. Dan moet dat wel betrouwbaar en veilig zijn voor je paard wil dat niet zonder protest gaan. Een buitenrit is dan misschien een te grote stap/ te veel gevraagd. Begin eens met oefenen op obstakels in de bak ofzo. En let heel goed op kleine signalen (zeker bij koudbloeden!) en neem die serieus. Nooit dwingen als ze bang zijn en niet boos worden als je op de proef gesteld wordt. Een goede/ geschikte instructie is dan wel belangrijk om deze signalen te leren herkennen/ te snappen wat je paard bedoelt en hoe daar dan mee om te gaan.

En pas op met je al te nadrukkelijk opstellen als een 'leider'. Ik lees dingen als 'aanpakken' en een 'goede tik'; meestal veel te agressief en doet afbreuk aan jouw als veilig/ prettig mens voor je paard. Maar het is maar wat je wilt.. Lees anders het boek 'Paarden liegen nooit' eens. Beetje een penny titel, maar de inhoud is dat absoluut niet. En leest ook lekker weg :-).

Mark Rashid bedoel je zeker. Geweldige schrijver en inspirerende man. Ik heb alle 3 zijn nl vertaalde boeken gelezen. Bedankt voor je duidelijk uitleg trouwens, helpt om het beter te begrijpen.

@Fjordnina: is uitproberen niet hetzelfde als grenzen opzoeken?

Morgen heb ik een prive les, ik ben benieuwd wat de instructeur er van zegt. Maandag heeft mn bijrijdstertje haar bereden in de bak en dat ging echt vreselijk slecht; constant de andere kant op willen. Ik heb het vermoeden dat ze ons echt iets probeert te vertellen en dat dit niet echt rijtechnisch is...

Weet je wat ik trouwens wel maf vind. Als ik haar uit de wei haal, wil ze niet meelopen, bij mijn bijrijdster doet ze dat niet (loopt ze wel mee). Ik doe niet grover dan haar ofzo... (naar mijn idee ;) )

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:59

O ik ken dat verhaal wel. Dit is gewoon een type volger. Die gaan niet graag alleen op pad. Wat ik altijd doe is iemand die ze goed kennen in dit geval mijn moeder meenemen op de fiets, kan als je een klein stukje doet/begint ook lopers natuurlijk. Wat bij mijn paard ook helpt is dat hij al en toe een snoepje krijgt, bijvoorbeeld wanneer hij langs het water reservoir moet of iets dergelijks wat hij spannend vindt dan wil hij wel eens proberen te draaien. Zo paai je hem en loopt hij makkelijker overal heen, nu doen mijn paard alles voor eten dus dat is nogal makkelijk. Heel vaak zul je horen dat het aan jou ligt enzovoorts en dat je je paard moet straffen, dat werkt bij mijn volger paard averechts want dan verliest hij vertrouwen. Ik had daarnaast nog een jong veel nieuwsgieriger paard dat zo alleen naar buiten ging, maar die was van karakter gewoon veel brutaler zeg maar.