Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:39

@Daancha: Gelukkig maar. Hopelijk kun je wat enthousiaste mensen vinden. Ik woon niet in de buurt, dus aan mij heb je niks. En wie weet, heb je gaandeweg minder hulp nodig/kun je ook een keer zonder :j

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:40

Ik neem.altijd mijn vader mee. Niet dat die goed kan voorlezen. Maar voordeeltje ik spring liever. Als ik toch dressuur rij leest mijn moeder of neem ik iemand mee. Maar zo nu en dan vind mijn zusje het ook nog wel leuk om te helpen. Uitstappen, borstelen etc. Maar vlechten en alles moet ik toch echt zelf doen

roooooss

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:42

Op het moment rij ik niet veel wedstrijde maar toen ik er wat meer reed deed ik het zo. Mocht alleen mijn vader meegaan zochten we iemand die even wilde voorlezen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:43

Ow jammer. Kan je het niet uitleggen aan 1 van die meiden die soms meegaan? Dat je graag meer zou rijden maar je niemand hebt, die je steeds kan bijstaan? Wieweet zegt wel 1 van die meiden ik wil dat doen? :)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:48

Ik ben niet zo van het lenen van ander mans spullen, en het uitlenen van mijn spullen aan iemand die graag op wedstrijd gaat doe ik ook niet :o Ik vind het een ander verhaal als een paard met spoed ergens gebracht moet worden (DA)... Ik heb het geluk door hard te werken ook daadwerkelijk een eigen auto met trailer te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:49

Zolang mensen het op hun verzekering kunnen en willen verhalen als er wat gebeurt vind ik hrt prima

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:54

Ik heb zelf altijd geholpen, een vriendin startte zo'n 3 keer per maand.
Ik kwam altijd mee op wedstrijd, was het -15graden? Np ik kwam gewoon op de fiets naar hun stal toe. Ik hielp met knotte, poetsen, op de trailer zette en dan voorlezen.
Ik vond het altijd leuk om te doen! Ook omdat het mijn beste vriendin is, heb ik er graag wat voor over!
Eigenlijk altijd als we zaten te wachten op de prijsuitreiking, kreeg wel wat eten en drinken. Hoefte van mij niet, ik ging mee voor mijn plezier, maar wel altijd hartstikke aardig!

Ik ga vanaf 3 januari ook starten, alleen bij mij leest gewoon de eigenaar van de pony voor. Hij laat nu zo'n 10 jaar meiden zijn pony's op wedstrijden uitbrengen, tot Z2 en ik begin in de B dus neem aan dat het wel goed komt :D

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:58

@ Steflyn, ja, ik ga op stal nog meer 'werven' dan.

Off topic, maar over het uitlenen van spullen - ik huur de trailer van mijn instructrice. Die trailer staat gewoon bij ons op stal. Met de simpele afspraak - wat je kapot maakt betaal je. Mijn paard heeft haar trailer al eens gesloopt, via de WA verzekering netjes opgelost. Maar snap dat je dat niet graag doet, je spullen uitlenen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:59

Als menner ga ik rustig alleen op wedstrijd. Ik heb hulp nodig bij het uit en in laden van mijn wagen, mn jonge ponys moeten even vast gehouden worden met in en uit spannen en mn proeven moeten voor gelezen worden. Maar dat is nooit een probleem.

Dressuur en vaardigheid wedstrijden rijnik vooral in de buurt en kom je altijd de zelfde mensen tegen, dus altijd wel een bekende die even wil helpen.
Maar ook als ik ver weg ga is het nog nooit een probleem geweest.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:00

Mijn vader gaat soms mee voor de gezelligheid, maar is bijna 80, dus die kan/doet niets meer...ja alleen op de rollator mijn proef bekijken :')

Ik doe dus alles alleen!
IK heb geen E rijbewijs, maar auto/trailer combinatie mag zonder E gereden worden
Schroeven draaien, op-en afzadelen doe ik op de trailer, hoeft niemand hem vast te houden.
Proeven rijd ik uit mijn hoofd dus ook geen voorlezer nodig.
Meestal breng ik hem direct na de proef naar huis en kom terug voor de uitslag :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:36

Ik heb op dressuurwedstrijden nooit het idee gehad dat er lastig aan een voorlezer te komen is. Ik leen mijn voorlezer zo uit en als iemand mij vraagt om te lezen is dat ook geen probleem

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:42

Ik vraag meestal bij mijn vriendengroep of er iemand mee zou kunnen/willen.
Voorheen toen ik nog voor de fokker van mijn paard reed, ging hij eigenlijk altijd wel mee op wedstrijd.
Toen startte ik 2 paarden.
Nu met mijn eigen paard vraag ik dus bij vriendinnen.
Belangrijkste voor mij is momenteel (nog) dat ik iemand heb die kan lezen.
De rest kan ik zelf, maar paard is makkelijk op de trailer en vaak neem ik hem al gezadeld mee zodat ik alleen zijn hoofdstel nog maar in hoef te doen.
De laatste 2 keer heb ik mijn 1e proeven uit het hoofd gereden, vind ik nog wel heel spannend, maar wil het wel vaker gaan doen zodat ik niet zo afhankelijk ben van anderen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:49

Ik ben zelf vaste groom van iemand die minimaal 2 keer per week op wedstrijd gaat.
Ik vind het heel leuk!
Ze rijd Z2 dus ik goed er ook veel sociale contacten aan over waar ik laten nog iets aan kan hebben.
Tot mijn taken behoren:
- staart uitpluizen
- poetsen
- op de trailer zetten

- van de trailer halen
- even nalopen
- krukje pakken zodat ze op kan stappen (groot paard)
- paard vasthouden
- jasje aangeven
- kappen afdoen
- op de trailer zetten

IK VIND HET HEEL LEUK OM TE DOEN, DUS ALS IEMAND UIT ZUID-LIMBURG EEN GROOM ZOEKT: JE WEET MIJ TE VINDEN :D

Zelf zoek ik ook een groom:
Onvindbaar!

Nu ga ik dus mijn tractorrijbewijs halen en alleen op wedstijd.
De proef leer ik mij uit mijn hoofd, ik ken namelijk niet echt iemand
die mij de proef voor kan lezen: Alleen M/Z ruiters, en die moeten later starten.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 11:49

Dankzij jullie reacties geloof ik nu wel dat alleen op wedstrijd gaan helemaal niet zo ondoenlijk is!
Ik ga daar dan toch mee oefenen, zelf laden, etc. Voorlopig nog lekker met iemand samen, ook omdat mijn paard nog niet geroutineerd is, maar op termijn is het wel erg lekker om onafhankelijk te zijn. Zeker voor concoursjes hier dicht in de buurt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:56

Hier ook iemand die regelmatig alleen op wedstrijden gaat. Als het uitkomt wil mijn vader nog wel eens meegaan of een vriendin. Maar meestal regel ik op de wedstrijd een voorlezer. Soms heb ik via facebook al geregeld dat iemand, die daar dan ook start, mij wil voorlezen.

brittsproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:56

Ik heb altijd een vaste groom

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:09

Ik ging ook altijd alleen! Als ik iemand had die mee wilde vond ik dat wel altijd veel fijner, maar als ik anders niet kon gaan, dan maar alleen.

Mijn tips:

- goed oefenen op het laden, zodat je in iedere situatie in je eentje je paard er op krijgt

- ruiters zijn vaak geconcentreerd op hun eigen paard, wil niet persee zeggen dat ze geen praatje willen maken. De voorlezers (te herkennen aan een boekje in de handen of broekzak) hebben vaak niet veel beters te doen. Vraag het hun ipv de ruiter. Wel even vragen welk nummer zij zijn zodat het ook kan.

- Leer alleen de eerste proef uit je hoofd. Zo raak je nooit in de war. Als je de 2de proef in rijd en je hebt nog niemand, vraag dan als je er in rijd direct aan de lezer die er staat of die wil lezen, Die kan geen goed excuus hebben om het niet te doen want dat paard moet immers toch gewoon gaan uitstappen en daar heeft niemand hulp bij nodig en daarbij, wie zegt er nou nee recht voor de ogen van een jury? :Y)

- blijft je paard niet braaf aan de trailer staan, doe dan alles op de trailer of neem hem opgezadeld mee as hij dat toelaat. Is ie helemaal klaar? Kun jij je omkleden en opstappen.

Ik blijf erbij, met 2-en is veel makkelijker, maar als je niet anders kan, dan zijn dit wel dingen waar je rekening mee moet houden en dan komt het wel goed hoor!

En via mp een groom vinden is niet onmogelijk, het is mij ook gelukt, hij bleek 2 km bij me vandaan te wonen en het werd een leuke wisselwerking en vriendschap. Hij is zelfs bij mij op stal komen staan haha. Dus wie weet kom je nog iemand tegen.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:21

Waarom niet uit je hoofd rijden? Is dat voorlees gestress ook over. Zie dat zo vaak mensen in paniek op wedstrijd oooooh ik heb geen voorlezer. je kent vast je proeven wel? Ik rij altijd uit mn hoofd aangezien er vrijwel nooit iemand mee kan.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:23

Dank je, Leonie!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:27

Yvank_, Zoals ik al aangaf, uit mijn hoofd rijden lukt mij nog voor geen meter, maar is wel iets dat ik wil gaan oefenen.. Maakt je inderdaad onafhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:28

Tip pak een papier en teken je proef een paar keer uit. Alles is zo logisch in de proeven dat kan bijna niet mis gaan :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:30

Yvank_ schreef:
Waarom niet uit je hoofd rijden? Is dat voorlees gestress ook over. Zie dat zo vaak mensen in paniek op wedstrijd oooooh ik heb geen voorlezer. je kent vast je proeven wel? Ik rij altijd uit mn hoofd aangezien er vrijwel nooit iemand mee kan.

Ik zorg ook altijd dat ik mijn proeven uit mijn hoofd ken. En ze dus thuis ook al een paar keer uit het hoofd heb gereden. Zodat, als ik geen voorlezer kan vinden, wat meestal toch wel lukt. Ik de proeven uit het hoofd kan gaan rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:31

Daancha schreef:
Yvank_, Zoals ik al aangaf, uit mijn hoofd rijden lukt mij nog voor geen meter, maar is wel iets dat ik wil gaan oefenen.. Maakt je inderdaad onafhankelijk.

Geeft je ook meer rust, bewustwording, je rijdt meer op je gevoel en betere voorbereiding in je proeven ;)

Op A4 uittekenen en herhaald op papier rijden-tekenen, dan in een echte bak stukken oefenen en uiteindelijk aan elkaar plakken.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:31

Ja.. doe ik sowieso altijd, uittekenen, maar tot nu toe werkt het niet echt haha. Kon vroeger met jazzballet ook nooit de choreografie onthouden :+ Maar goed, ik ga dat gewoon vaker oefenen!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:37

haha ja ik doe het ook zo. Ik lees hem paar keer door, ga hem dan uittekenen, als dat lukt ga ik ze rijden. (gewoon op 1 dag, is geen weken project hoor). En dat doe ik een paar dagen (niet achter elkaar want dan weet mijn paard precies wat we gaan doen) en zo weet ik hem echt goed uit mijn hoofd. de 2de proef vond ik in het begin heel eng om ook te leren. Maar als je goed bent in de eerste, kun je die 2de er we bij gaan pakken.
Beginnen met 1 is wel zo handig, zeker als je er niet goed in bent. Je leert het vanzelf.

ennuh owja, een beetje weten waar welke proef heen gaat is sowieso wel nuttig. doordat je een lezer van de "straat" plukt, weet je nooit of ze het een beetje kunnen. Zo kom je niet voor grote verassingen te staan ;)
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 26-12-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt