Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:13

Hier een pismerrie elke maand een week lang
Wordt geplet tegen de staldeur als ik niet oppas. Ze slaat en achterhoeven hoef je idd niet uit te krabben.
Eerst kon ik amper haar rijden maar dat gaat nu heel goed eigenlijk
Ze gilt als je haar teveel aait ;) en slaat dan met voorbenen
Heel gezellig. Not haha

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:18

Hier is de merrie veel aan het plassen, vooral als we langs de hengsten en ruinen moeten.
Onder het rijden merk ik weinig verschil, iets slomer op het been.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:20

De merrie waar mijn paard uit is gefokt is drama als ze hengstig is.
Die sluit zich helemaal af, en daar kan je gewoon niks meer mee als ze hengstig is.
Halfzusje van de mijn paard merk je niks aan als ze hengstig is.
Dat was wel ideaal, tot we wouden fokken, toen hebben we de DA een paar keer moeten laten komen om te scannen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:51

Ik vind het zo leuk om de verschillende verhalen van jullie te horen :P Grappig dat alle merries er zo verschillend op reageren.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:55

Ik merk er echt helemaal niks van. Haha heerlijk. Zelfs niet meer plassen dan gewoonlijk.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:55

Fleur moet als ze dan een keer hengstig is, om de paar minuten stilstaan en plassen.
En gewoon dwars en chagrijnig. Met hoeven uitkrabben beet ze gewoon in mijn bil.
Trauma...

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:44

Ze blijft rustig.
Wel krijgt de new forest hengst op stal extra aandacht van haar.
Ze bied zichzelf aan. :o

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:00

ik heb 2 dames, en ik merk bij beide echt helemaal niks.
Ik verbaas mij er wel eens over, misschien dat ik er ook niet bewust op let.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:04

die van mij piept heel hoog als we een ander paard tegen komen :P

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:10

Hier eentje die schijtchagerijnig wordt xD mept je de stal uit en nooo way dat je dr aan mag raken :p

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:14

Bij die van mij merk ik het vrijwel niet, maar soms gaat ze chagrijnig doen naar het paard van mijn zus, die krijgt dan een mep (vaak niet raak, maar toch) terwijl hij niks doet. Arm peerd :(:)

Naar mij en andere merries doet ze trouwens niks, ze gedraagt zich altijd ook goed tijdens het rijden, nooit problemen gehad :)

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:32

piepen, bleren, krijsen etc... tegen elk mannelijk schoon, of nou een paard is of een persoon... maakt niet uit!

is erg aantastelijk, knuffelig en wilt t liefste in je kruipen. zeer aan het likken en doen! als je rijd of der buik aanraakt, staat ze gelijk te plassen en doen... :')

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:40

Mijn verzorg merrie staat dan echt veel te plassen en gillen naar de hengsten. Die vinden haar ook helemaal geweldig, als de bovendeur niet dicht zit staan ze er half overheen de deur te *****, haha! Er staan op stal ook kleinkinderen van haar dus we roepen altijd dat oma weer sjans heeft. Verder is ze niet normaal te rijden, omdat alles heel eng is. (aaaaah! Een takje! En dan aan de kletter gaan) -O-

Eeffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:44

Bij de ene merrie merkt ik er niets van , maar de kleinste gaat dan eigenlijk actiever doen , meer aanhankelijk en heel kijkerig en altijd op dezelfde plaats plassen. :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:17

Leuk om eens allemaal te lezen :D

Mijn is echt een slettenbak := Merk in omgang verder niet zoveel verschil en onder het zadel Gelukkig echt Totaal Niet! +:)+ er komt echt pas een reactie als het zadel er weer af is :D 8-)

In de kudde is normaal best een Einzelgänger die snel de drukte ontvlucht en ook best ergens alleen kan staan grazen enzo, maar als ze hengstig is zoekt ze aandacht <<) en staat ze uitgebreid te kroelen met de leidende merrie en aandacht te vragen van die "stoere lieve ruin" die ze normaal geen blik waardig gunt en al zeker normaal niet op zijn hinniken reageert als we gaan buitenrijden, alleen dus wel in die week zowel heen als terugweg ineens luid terughinnikend :+ en als ze thuis is ook vrijwel meteen plassen als zadel eraf is en daarna vrijwillig billen laten afsnuffelen wat normaal ook echt een No No is :')

Verder op pension als je niet door bleef lopen door een stalgang gingen haar benen al snel steeds wijder en als je niet oplet ging ze vrijwel meteen midden in de gang staan pissen voor een leuke ruin of als ze een murmelende hengst in verte hoort :')
Pensionhoudster dacht dat ik overdreef en dat ze dus met binnenhalen ook zeker niet extra door hoefde te laten lopen (of handiger nog gewoon ff omlopen door andere gang), want ging normaal toch ook prima voorbij de hengsten nou dat heeft ze geweten _O- gelukkig waren t brave hengsten die de stal niet helemaal afbraken maar handig was anders :+

Het is verder gelukkig geen Pismerrie die aan de gang blijft met pissen en ook geen "pieperd" of zo, maar op pension reageerde ze dus wel vrij snel op gemurmel en koppies die uit stal keken <<) , dus als dan de kans kreeg om stil te staan 1 grote plas en daarna nog wat blijven knipperen tot weer op stal of buiten was :+
Ohh en als ze dus verhuisd of we gaan een weekendje weg en komt dan bij/ naast vreemde paarden op wei dan is ze dus wel metéen Hengstig, overlevingsmeganisme treedt dan snel en goed in werking :+

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:51

tja bij mij is het gewoon heel veel plassen, (doet ze normaal nooit ze wacht tot ze weer terug in de wei mag) en veel knuffelliger

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:17

Mijn verzorgmerrie word een echte stitch onder het zadel en in de algemene omgang terwijl ze dat dan al was. Hapt ook naar elk ding dat maar beweegt, is het een zak of een boom - paard - dier - mens; haar tanden zullen erin zitten. :')

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:34

Hee!
Mijn haflinger Iris, heeft hier soms ook last van.. Ze is normaal ook eigenwijs, maar dan nog iets meer, en een keer is ze naar de buurman gegaan (die heeft een hengst... Niet gedekt :)), en ze plast soms ook op de stoep.. (terwijl ze dit normaal nooit doet!).
Maar ze is wel iets anders dan normaal, maar ze is niet super iritand, gemeen ofzo :)

_HediJarig
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:03

De merrie die ik heb gehad deed gelukkig niks! Hooguit 1x extra plassen :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:06

Helemaal niks, het is altijd gokken of ze wel of niet hengstig is, daarom hebben we er nu een shetlander hengstje bij staan in de hoop dat ze een keer gaat tonen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:15

Die van mij is volgens mij het hele jaar door hengstig. Als ze bij mijn andere paard staat (ook een merrie) en dan gaat snuffelen, maakt ze altijd een hoog piepgeluid (net een kat) :')
Ze doet dan tegelijk ook haar voorbeen omhoog en met haar staart zwaaien. Zolang ik dat paard heb doet ze dat, daarvoor nooit, best wel vreemd. 's Zomers gaat ze ook vaak plassen. De eerste jaren toen ik haar had was ze nooit hengstig of ik merkte er in ieder geval nooit iets van.

Ik heb een tijdje een pony gehad die ook vaak hengstig was, zij ging altijd heel apart hinniken. In het begin (had haar net een paar maanden en ik wist niet dat merries hengstig konden zijn) schrok ik daar van en dacht ik dat ze iets ernstigs had, had toen de dierenarts gebeld.
Toen die kwam zei hij 'het is gewoon een pismerrie' :P

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:16

Mijn merrie gaat er onder het zadel juist superlekker van lopen! Ze is wel altijd andere paarden aan t afkauwen.. supercharmant.. :=

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:18

De mijne daagt dan altijd de mannen uit terwijl ze dan altijd gaat miepen, trappen en weg loopt. Maar wel uitdagen hoor! Het is gewoon een miep. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:19

Naar mij of tijdens het rijden veranderd niets...

....maar oh, oh oh....naar ruinen en hengsten. Ze gaat er echt voor liggen met de staart opzij.

In de wei dan dus.

Wil haar daarom dan ook niet in een gemengde groep hebben.

Buiten de hengstigheid om is ze allerminst aardig naar de mannen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:27

Met het rijden en de omgang in de hand merk ik er eigenlijk niets van.

Als ze hengstig is, komt ze nooit naar het draad als ik haar roep.
Normaal doet ze dat wel, maar in haar 'periodes' moet ik haar echt ophalen met brokjes. :')
Dan is haar aandacht echt totaal ergens anders en ben ik onbelangrijk geworden.
Maar als ik haar eenmaal heb, is het weer goed en merk je verder ook niks meer.