paarden op het land houden risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 14:39

Haha lovingtweety ja ik heb al vaker vreemde da meegemaakt vandaar dat ik eerst eens ergens anders mijn licht op wilde steken. Mijn eigen da is op vakantie dus die kan ik het niet vragen nu.
Er heerst hier regio Amsterdam nogal een ophokcultuur en een groot truttigheidsgehalte mbt paarden. Vandaar dat ik niet te gauw wil aannemen wat een da of wie dan ook zegt. Het zijn dezelfde dierenartsen die bij elk wissewasje boxrust en metacam voorschrijven. 8)7

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:42

Zandkoliek komt meer voor op zandgrond. Dit omdat met het gras eten en ook zand mee gaat. Zeker wanneer het gras kort is en wanneer er geregeld wortels van het gras mee worden getrokken uit de grond.

Hooi in de paddock is ook niet verstandig wanneer er alleen zand ligt. Een stukje bestraat is dus een goede oplossing.

blessures en mok is per paard ook verschillend. Sommige paarden zijn er vastbaar voor en dan is modder echt een no go... Goed opletten.

Dat het eerste stuk erg modderig is, is denk ik juist wel een teken dat ze er vaak lopen, anders zou er wel gras staan toch?

Btw ik ben wel benieuwd naar de lokatie, want zover ik weet is er in noord holland juist veel klei en veengrond.

LovingTweety

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:57

Haha TS, ik ken het, zit zelf midden in de randstad. Tussen leiden en den haag in. Alles gaat hier s winters op stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 14:59

Hoi Sneeuwpop, het is Amstelveen, veengrond dus. Kunnen ze het zwarte modderzand niet ook gewoon mee naar binnen krijgen als ze grazen?
Het land is drie hectare lang. De eerste pakweg 50 meter is behoorlijk modderig gelopen. De paarden zakken er tot aan de kroonrand in weg. Ze lopen daar wel omdat ze daar het land op gaan en omdat daar de hooinetten hangen. Aan het eind van de dag komen ze meestal ook meer voorin staan.
Omdat het land zo groot is en pas sinds september wat intensiever gebruikt (eerst vier paarden en nu weer drie, in plaats van de twee die er vanaf maart opstonden) is het imo nog wel redelijk, zeker dus als je verder het land opgaat. Daar is de bodem echt nog stevig en zie je geen gaten in het gras.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:00

hier valt t allemaal wel mee mijn paardje staat ook nog steeds lekker buiten ook in n-h ... zolang zij buiten kan staan blijft ze lekker buiten staan :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:07

Ja mijn idee is eigenlijk zolang de eigenaar het goed vindt mag ze van mij op het land blijven.
De eigenaar bepaalt of hij het land te slecht vindt worden en dan moeten ze de paddock in.
Maar ik heb m nog niet gehoord. Nou kijkt hij naar de conditie van het land en niet zozeer naar het welzijn van de paarden, maar het lijkt mij dat het toch ook wel iets zegt als hij het nog steeds acceptabel vindt dat ze hele dagen op het land rondbanjeren :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:10

Nens77 schreef:
Nikass schreef:
Hoi iedereen,
Ik sta op een privé pensionstal met vier paarden. De stal is in Noord Holland. Tot nu toe staan de paarden nog op het land. Dit is drie hectare groot. De eerste 50 m (ongeveer) is wat kaal en modderig (paarden zakken ongeveer tot de kroonrand in) verderop is het land droger en nog een groen tapijtje.
Nu heeft de dierenarts van een van de paarden gezegd dat het niet verstandig is dat wij de paarden nog op het land hebben staan. Dit ivm zandopname, mok en blessures. Het was een opmerking in het algemeen, niet voor het betreffende paard.
Nu vraag ik me af wat jullie daarvan vinden?
De paarden staan meestal verder in het land waar nog veel gras is, dus dan valt de zandopname toch wel mee? En als we ze in de paddock zetten en daar voeren is het risico op zand er toch net zo goed?
Daarnaast verwacht ik eerder blessures als ze een kleinere ruimte moeten delen dan omdat het land wat modderig is, of is dat naïef?
Met mok heb ik eigenlijk geen ervaring.
Graag jullie reactie en tips!

De dierenarts heeft er geen enkel belang bij dat die paarden op stal staan.
Hij zal het niet voor niets zeggen, wellicht heeft hij met de genoemde zaken onlangs slechte ervaringen gehad ?
Zou wel de benen extra controleren op mok en zorgen voor afvoer van eventueel opgenomen zand (kuur zandweg oid)....
Je kunt zelf het beste inschatten of je paard risico loopt op een blessure (is je paard druk of niet ?)...

Het is hier niet gebruikelijk om de paarden op het land te houden. Op de meeste stallen moeten veel meer paarden het met veel minder land doen waardoor het land er slechter aan toe is.
Ik ben niet zo bang voor blessures. Af en toe trekken ze nog wel een sprintje maar zeker mijn paard lijkt daarin wel te weten hoe ver ze kan gaan. Het meest zorgelijke vind ik de evt mogelijkheid van zandkoliek.[/quote]

In dat geval kun je toch preventief een kuurtje geven ?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:11

hier ziet t land er aan de voorkant ook waardeloos uit met modder enz maar is ook kapot gereden door kranen en trekkers die bezig zijn langs de weg...
verder op t land is t gelukkig stukken beter te doen en is t gewoon droog met her en der een plas water maar verder valt t mee...
en hier trekken ze ook sprintjes en blessures ag ja dat kan zelfs in een zand paddock gebeuren..

en je kan ze beter buiten laten staan dan op stal zetten hoor.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:15

Hier ook (in NH): elke dag in de ochtend naar buiten en tegen de avond weer op stal, weer of geen weer. Het land is nu wel nat en drassig maar ze hebben ook hele droge stukken waar ze kunnen lopen en ze staan 's ochtends te trappelen om naar buiten te gaan.Hier ook die vreselijke kleigrond dus de doorlopen zijn echt heel drassig maar ik zal het afkloppen, ook geen last van mok. Omdat er ook nog gras staat eten ze daar ook nog van, en ik leg wat hooi neer, hier hebben ze ruim genoeg aan gedurende de dag.
Zeker omdat je een groot stuk land hebt hoef je denk ik niet zo bang te zijn voor mok, zandkoliek geen idee maar het risico daarop in paddocks lijkt me vele malen groter.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:15

Zou wel goed opletten of je paarden last hebben van zand. Mijn paard heeft ook eens een winter op een hele grote wei gestaan en 's nachts op stal en hooi op de wei. Helaas vond hij het gras toch lekkerder maar nam met elk grasprietje ook de wortel en zand mee. Na twee weken had hij dus zandkoliek.;-(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:21

NathalietjeB: op stal is wmb zeker geen optie. Ik vind het zo heerlijk dat ze de ruimte hebben en dan is zo'n paddock ineens wel klein en saai. Bovendien denk ik dat daar eerder blessures ontstaan door geklier als gevolg van verveling.

Nens77: we willen een gezamenlijk mestonderzoek laten doen ivm wormen en dan ook laten testen op zand. En evt dan een kuurtje.

Dinopino: nou ja dat is dus de nachtmerrie die ik graag wil voorkomen...

Tosadog: mok krijgen ze dan toch eerder in een natte paddock waar ze veel meer stilstaan in de blub...?
Er staat bij ons ook nog heel veel gras om te eten. Ze eten met zijn 3en 1 klein hooinet leeg per dag (terwijl er meer ter beschikking is) 's nachts op stal hebben ze onbeperkt hooi. Ze staan hier ook elke ochtend ongeduldig te wachten tot ze weer naar buiten mogen :j
(off-topic: heb je een Tosa Inu, gezien je naam?)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:23

Nikass schreef:
NathalietjeB: op stal is wmb zeker geen optie. Ik vind het zo heerlijk dat ze de ruimte hebben en dan is zo'n paddock ineens wel klein en saai. Bovendien denk ik dat daar eerder blessures ontstaan door geklier als gevolg van verveling.

Nens77: we willen een gezamenlijk mestonderzoek laten doen ivm wormen en dan ook laten testen op zand. En evt dan een kuurtje.

Dinopino: nou ja dat is dus de nachtmerrie die ik graag wil voorkomen...

Tosadog: mok krijgen ze dan toch eerder in een natte paddock waar ze veel meer stilstaan in de blub...?
Er staat bij ons ook nog heel veel gras om te eten. Ze eten met zijn 3en 1 klein hooinet leeg per dag (terwijl er meer ter beschikking is) 's nachts op stal hebben ze onbeperkt hooi. Ze staan hier ook elke ochtend ongeduldig te wachten tot ze weer naar buiten mogen :j
(off-topic: heb je een Tosa Inu, gezien je naam?)

Een zandtest is onbetrouwbaar. Soms komt er dagen niks uit. Of er komt een hele hoop uit en er zit nog meer in, of alles komt er juist uit. Of er zit geen zand in de mest en alles zit er nog in. Imo kun je beter preventief een kuurtje doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:25

Volgens mij is een zandtest in de kliniek wel betrouwbaar?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:32

Nikass schreef:
Volgens mij is een zandtest in de kliniek wel betrouwbaar?

In de kliniek of gewoon een mestonderzoek in de kliniek bedoel je?
Ik vind zandtesten uit mest dus niet betrouwbaar omdat wat er uitkomt niet per se iets zegt over wat er IN zit namelijk. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening hoor, hoef je natuurlijk niks mee te doen. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:35

ik hoor graag je mening hoor Esmeej333 :) Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee. Bij de kliniek die ik ken (Den Hoek in De Bilt) adverteren ze op hun site met dat ze mestonderzoek doen en daarbij ook testen op zand. Je moet de mest gewoon opsturen, dus ze onderzoeken niet je paard zelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:37

Als ik het zo lees denk ik dat een preventief kuurtje wel handig is. Maar ik zou graag weten (dmv test hoop ik dan) of er nou daadwerkelijk zand opgenomen wordt tijdens het grazen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:41

Nikass schreef:
ik hoor graag je mening hoor Esmeej333 :) Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee. Bij de kliniek die ik ken (Den Hoek in De Bilt) adverteren ze op hun site met dat ze mestonderzoek doen en daarbij ook testen op zand. Je moet de mest gewoon opsturen, dus ze onderzoeken niet je paard zelf.

Ja dat is dus een mestonderzoek.
Mijn probleem daarnee is dus dat wat er uitkomt, zeker niet een momentopname niets zegt over wat er IN zit.
Soms komt er dagen niks uit, maar zit er wat in. Soms komt er veel uit maar zit er nog meer uit. Soms komt er niks uit omdat alles erin blijft zitten, en andersom kan er veel uitkomen waarbij alles er al uitgekomen is. Oftewel ik vind dat je er geen conclusies uit kan trekken. Betrouwbaarder is mestonderzoek na je een kuurtje doet en dan van een paar dagen zelf onderzoeken, dan kun je kijken of er veel mee komt. Maar zelfs dat zegt niet alles natuurlijk.
Om de tijd een kuurtje geven kan imo ook helemaal geen kwaad. Van teveel worden de darmen wel te lui.

Heb trouwens al paarden gezien waarbij er geen zand aangetroffen werd in zandtest (maar niet door kliniek gedaan, dat wel) die alsnog zandkoliek kregen. Niet om je bang te maken hoor.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:51

Mijn paarden lopen in een kudde van 7 paarden op een weide van 6 hectare groot,
ze lopen er in lente, zomer en herfst 24/7 op en hoeven nooit worden bijgevoerd,
Alleen gaan ze swinters snachts en gaan ze in de ochtend om 8 uur naar buiten en om 5 uur smiddags weer naar binnen,
De paarden zien er goed uit en het is een natuurlijke kudde de paarden worden zo natuurlijk gehouden er zit ook leeftijdverschil van 20 jaar in de kudde en er zit hoogteverschil in de weide de paarden genieten iedere dag opnieuw in de weide!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:41

Nikass schreef:
iana schreef:
Wij houden onze paarden al meer dan 10 jaar zo.
Ze gaan smorgens vroeg buiten en rond 18 op stal, de beschrijving van jullie land is net hetzelfde als hier.
Wij hebben nog nooit 1 paard gehad met mok of blessures, zandopname...gehad.

Als je ze meer op stal zet ga je juist meer blessures in de hand werken, ze gaan frisser staan en dan gebeuren er pas nare dingen.

Niet nodig om je zorgen te maken :)

Thanks! Staan jullie ook op natte grond (klei/veen) Ja blessures maak ik me ook niet zo druk om, ze redden zich prima.

Ja het is kleigrond, in de winter zuigt het je laarzen vast en in de zomer krijg je der nog geen spade in :P

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:36

Ik geef mijn paarden gewoon om de zoveel tijd een psyllium vezel kuurtje van 7 dagen voor eventuele zandopname.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 17:42

Iana: fijn dat het zo goed gaat bij jullie! Leuk om positieve reacties te horen uit blubber regio's. :D

Othelloster: klinkt alsof je het super hebt getroffen! :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:55

Nikass schreef:
Hoi iedereen,
Ik sta op een privé pensionstal met vier paarden. De stal is in Noord Holland. Tot nu toe staan de paarden nog op het land. Dit is drie hectare groot. De eerste 50 m (ongeveer) is wat kaal en modderig (paarden zakken ongeveer tot de kroonrand in) verderop is het land droger en nog een groen tapijtje.
Nu heeft de dierenarts van een van de paarden gezegd dat het niet verstandig is dat wij de paarden nog op het land hebben staan. Dit ivm zandopname, mok en blessures. Het was een opmerking in het algemeen, niet voor het betreffende paard.
Nu vraag ik me af wat jullie daarvan vinden?
De paarden staan meestal verder in het land waar nog veel gras is, dus dan valt de zandopname toch wel mee? En als we ze in de paddock zetten en daar voeren is het risico op zand er toch net zo goed?
Daarnaast verwacht ik eerder blessures als ze een kleinere ruimte moeten delen dan omdat het land wat modderig is, of is dat naïef?
Met mok heb ik eigenlijk geen ervaring.
Graag jullie reactie en tips!

Ik heb mijn paarden al hun hele leven op het land lopen. Het hele jaar door. Wel in de nacht op stal.
4 paarden op 3 hectare. Waarvan ongeveer 2 hectare in gebruik omdat het andere deel in de winter sneller nat is
Daar zitten jongere bij maar ook oudere.
Bij de ingang is het nat, de rest is droog. Er staat gras maar uiteraard wordt dat nu korter.

1 keer in al die jaren heeft er 1 koliek gehad, niet van het korte gras maar door ontsnappen in de lente naar een land wat we lang lieten groeien om te hooien. Die had zich te barsten gegeten :P
Geen winter probleem dus.

1 heeft op ijzers gestaan maar kreeg in de winter winter beslag zodat ook hij veilig in de sneeuw naar buiten kon.

En afkloppen blessures, mok, enz hebben ze ook nog geen gehad in al die jaren.
Ouderdoms kwalen wel, maar dat is wat anders :)

Zandkoliek kunnen ze inderdaad ook krijgen in de paddock.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:10

De mijne had juist zandkoliek gekregen van de wortels van het gras. Maar ze kunnen natuurlijk ook zand binnen krijgen wanneer je ze hooi op het zand in de paddock voert. Denk echter dat ze meer zand binnenkrijgen wanneer ze grazen. Mijn andere paarden hadden nergens last van, dus het ligt sowieso aan het paard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:15

Net ingezaaid gras trekt eerder wortels er uit dan oud gras, daar kan ook nog verschil in zitten.
Een paard dat geen honger heeft zal algemeen gezien (uitzonderingen daar gelaten) de wortel er af halen en het grasje opeten. Maar laat het gras erg snel los uit de grond zal het risico op meer zand binnen krijgen uiteraard vergroten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 20:01

Dank voor jullie reacties :)
Met één van mijn stalgenoten ben ik iig overeengekomen dat we de paarden op het land willen houden zolang de eigenaar dat goed vindt. De voordelen wegen veel zwaarder dan de eventuele risico's.
Voor de zekerheid doen we een zand kuurtje (hoe frequent moet je dat doen? )
En we houden onze paardjes goed in de gaten.
Als de grond echt gaat bevriezen bekijken we de situatie opnieuw.
Ik ben iig heel blij met het land. Het is het eerste jaar voor mijn paard dat ze nog zolang op het land staat en volgens mij is ze er heel happy mee :)