"Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paspoort op stal bij paard?

Ja
40 (33%)
Nee
81 (66%)

Totaal aantal stemmen: 121

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:27

Die van mijn verzorgpony ligt op stal :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:31

Ik vind het ook een beetje een eng idee dat hij nu bij de eigenaar van stal ligt. Straks raakt hij hem kwijt of zo. En met wedstrijden is het super onhandig. Dan moet je elke keer je paspoort bij je stalhouder op gaan halen en weer terug brengen.. Ik vind het een beetje nutteloos om je paspoort op stal te houden. Als je nou zorgt dat hij ergens thuis ligt waar meerdere mensen weten waar.. Dan kan als er iets is jij zelf heel snel al bij je paard zijn met het paspoort. En als jij niet kan of zo, kan een huisgenoot oid dat wel...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:34

Waarom hebben we eigenlijk een paardenpaspoort? Lees het in de link. (Artikel uit de IDS)

Om onduidelijkheid weg te nemen; paspoort staat volkomen los van eigenaarschap. Oftewel, met een paspoort toen je niet aan de je eigenaar bent van een paard.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:34

troi schreef:
kellaxy schreef:
Een kopie is ook goed dacht ik! En als ze je paard stelen zal jij altijd nog aan de hand van DA rekeningen op jouw naam aan kunnen tonen dat het jouw paard was. Aan een paspoort hebben ze volgens mij niet zo veel!

Nee, alleen in Belgie! In NL moet het het origineel zijn..

Bij mij op stal moesten ze een kopie hebben, vreemd dan!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:36

kellaxy schreef:
troi schreef:

Nee, alleen in Belgie! In NL moet het het origineel zijn..

Bij mij op stal moesten ze een kopie hebben, vreemd dan!

Als jouw stal in Nederland staat, dan moet jouw stal ook het origineel hebben. Het is natuurlijk mogelijk dat de stalhouder het risico wil nemen en dus volstaat met een kopie. Maar wettelijk gezien moet ook op jouw stal het origineel beschikbaar zijn bij controles. De boete is niet mis!

smurffie

Re: "Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:39

Bij ons ligt hij dus inderdaad op stal maar goed achter slot en grendel en dan nog eens verstopt. De staleigenaar kan erbij en de eigenaar van het paard, verder niemand.
Boete is te hoog om dit te riskeren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:43

Ik houd m ook liever zelf bij. Gewoon omdat ik regelmatig weg ga en dan graag zelf mn paspoort wil hebben en omdat ik dan makkelijker kan controleren wanneer ik moet enten.

Maar bij ons liggen ze dus ook bij de stalhouder binnen. Snap heel goed dat ze geen risico wil lopen mbt een boete :=

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:49

Een aantal van jullie zijn bang dat de paspoorten gejat worden, maar dan ga je wel vertellen waar ze op stal liggen :') Niet bepaald slim...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:51

Bij ons hangt sinds een week een brief met de mededeling dat het paspoort op stal bij de staleigenaar moet zijn. Zo niet riskeren ze een boete van 10.000 euro.

Ik zag er niks in om de paspoorten daar in huis te leggen dus ze liggen in mijn kast en dat was prima.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:52

Mijne liggen thuis en ik geef ze ook niet af.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:53

Hier ligt het paspoort ook op stal. Is nu eenmaal verplicht en ook handig als ze het paard in spoed moeten vervoeren.
De eigenaarskaart (met mijn naam op) ligt echter bij mij thuis. Dat is het enige eigendomsbewijs, paspoort mogen ze van mij dus gerust houden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:54

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:59

Wij hebben een contract opgesteld met daarin de gegevens van de pony en de verklaring dat de pony niet mag worden doorverkocht zonder onze toestemming en dat hij onze eigendom is.
Contract is 3 maal getekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:01

ik vind het inderdaad voor onhandig als je regelmatig wedstrijden rijd en je paspoort ligt bij iemand anders waar je zelf niet 1 2 3 bij kan...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:01

Vind ik ook... maarja... tis niet anders :=

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:05

Hier in de buurt zijn al boetes uitgedeeld, aldus mijn stalhouder. De paspoorten liggen sinds kort op stal om de boetes te voorkomen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:05

Paspoorten van mijn paarden zijn ook op stal, bij de pensionstalhouder, in de kluis.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:10

Mijn pony's hebben geen stal :+.
Pony's staan aan huis, paspoorten liggen dus gewoon binnen.

Als ik pony's van andere op stal heb heb ik die ook in huis. Maar die pony's heb ik vaak op stal om ze zelf te rijden en trainen, dus geen eigenaren die een pony regelmatig zelf mee nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:15

AaronYve schreef:

Dan zou ik als stalhouder jou en je beesten van het terrein gooien. Want doordat jij je niet aan de wet houdt heeft hij een risico op een niet misselijke boete.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:16

Bij ons op stal liggen de paspoorten van alle paarden ook bij de staleigenaar. Er wordt de laatste tijd inderdaad flink gecontroleerd (zo ook bij ons op stal laatst) en de boetes zijn inderdaad niet mis.
Vond het eerst ook geen fijn idee, maar heb me even ingelezen en het paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs dus wat dat betreft kan de staleigenaar er verder ook helemaal niks mee. Enige vervelende wat kan gebeuren is dat de staleigenaar het paspoort kwijt raakt. Raak het liever zelf kwijt dan dat iemand anders het kwijt maakt :')

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:17

GamblersCup schreef:
AaronYve schreef:

Dan zou ik als stalhouder jou en je beesten van het terrein gooien. Want doordat jij je niet aan de wet houdt heeft hij een risico op een niet misselijke boete.

En gelukkig sta ik niet bij jou met mijn paarden. *\o/* *\o/*
Daarbij je weet niet wat wij wel hebben afgesproken ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:18

Afspraken of niet. Paspoorten moeten gewoon bij het paard zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:19

Ik ga er verder niet op in maar wij hebben hele goede afspraken en je kent onze situatie niet ;)
Paspoorten zijn gewoon bij mij en verder gaat alles zoals afgesproken.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:23

Ik vind het onzin dat ze dit doen. Mocht iemand kwade bedoelingen hebben kunnen mijn paarden morgen op iemands bord liggen. Ik laat ze beide afkeuren voor de slacht dan heb ik die optie alvast afgevinkt.

Als een paspoort geen eigendomsbewijs is van een paard hoe kan ik dan bewijzen dat mijn paarden van mij zijn??

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:29

Inky_devil schreef:
Ik vind het onzin dat ze dit doen. Mocht iemand kwade bedoelingen hebben kunnen mijn paarden morgen op iemands bord liggen. Ik laat ze beide afkeuren voor de slacht dan heb ik die optie alvast afgevinkt.

Als een paspoort geen eigendomsbewijs is van een paard hoe kan ik dan bewijzen dat mijn paarden van mij zijn??

Koopcontract is eigendomsbewijs. Maar ook DA- rekeningen, elke maand geld overmaken naar pensionhouder of getuigenissen zeggen iets.
Het paspoort is dan wel geen officieel geen eigendomsbewijs maar ik ben het met je eens dat het in de praktijk wel als zodanig lijkt te werken.