blubber bakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:42

Wat schijnt te helpen is

Regelmatig je bak los ploegen en daarna weer rollen/slepen.

Dan moet de bak weer opnieuw zakken zegmaar :)

dolfie2133

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:00

Het kan zijn dat de onderlaag te hard is. Losmaken kan al een hoop schelen.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:16

Hier is de buitenbak nog vrij goed alleen de hoek bij de k staat onderwater. Maar dat zal begin volgend jaar ook weer opgelost zijn want bak word weer doorgeprikt binnenkort en er komt weer wat extra zand in

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:19

Ik heb helemaal geen bak, dus geen ervaring mee. Maar weet wel dat door de berm nu ook niet echt fantastisch is.. Kerstvakantie dus..
Misschien helpt het naast de bak wat greppeltjes te graven? Doen wij ook met de paddock, het water loopt dan naar een lager stuk. Je bak is niet meteen droog, maar het helpt wel.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:36

De bak waar ik met een shetje in werk is ook heel nat elke keer. Maar omdat een shetje klein is, kan ik makkelijker in de helft van de bak werken die het droogst is en de natte gedeelten vermijden. Als het echt heel erg is krijgt hij een vrije dag, mijn schoenen worden dan in de modder vast gezogen haha. Of ik ga een stukje wandelen op straat..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:38

Ik ben ook aangewezen op mijn buitenbak, maar hij is nog altijd droog! Nog geen plas water in te bekennen. Moet eigenlijk zeggen dat hij nu op zijn fijnst is :o

Ilsesolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:27

Wij rijden wel door in onze buitenbak, maar momenteel is het een zwembad/modderpoel dus nu eerst maar even niet teveel. In de winter word de bodem niet heel hard, door de houtsnippers die er liggen

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:48

Hier ook iemand met een blubber bak..
Jammer genoeg droogt hij ook niet op (krijgt hij de kans niet voor) en aangezien hij allang weer een x omgeploegd/gevreesd had moeten worden is het nu met het kleinste beetje regen al glad en dat in combinatie met mijn merrie.. Ik ga nu dus ongeveer 2x per week naar een binnenbak. Heel af en toe als de bak droog is thuis rijden maar dat zit er al lang niet meer in jammer genoeg.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:24

Bij ons is het ook altijd een en al blubber, dus wij graven greppels (kleintjes) om het water een beetje weg te laten lopen. Helpt niet heel veel, maar wel een beetje.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:35

Super om al jullie tips te mogen ontvangen! Bedankt daarvoor, ik denk dat we maar een frees gaan aanschaffen, we hebben een tractor... dus dat zou al heel handig zijn!

Zag laatst bij iemand fij e hardsteensplit in de bak. Heeft iemand hier ervaring mee? Schijnt erg goed te draineren en bevriest niet. Stoft ook niet in de zomer dus klinkt ideaal zo op het eerste gezicht... ?

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:23

Op de manege waar nu ik rijd (enkel buitenbak) is de winterstop pas begonnen. Zelf mag je als ruiter met eigen paard wel gaan rijden, maar ik ben op dat gebied ook een beetje een watje :P Ik moet ook telkens nog een redelijke afstand maken naar de piste (geen trailer). Wandeling/ritje in het bos gebeurt wel nog regelmatig. Maar paard is pas beleerd sinds april, dus mag genieten van welverdiende rust.

Met de merrie (nu op pensioen) reed ik gewoon in een stukje in de wei dat afgezet was, speciaal voor het rijden. Als het niet te glad was tenminste ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:26

Meld me ook al heb ik toch wel de luxe dat ie redelijk droog is..

oke oke met die hele hevige regenval niet maar nu is ie weer mooi strak kleine natte plekken maar verder echt top zakt niet weg heerlijk gewooon!!
Maar moet wel zeggen dat in sept heel de drainering vernieuwd is.

Maar al ligt er veel water in mevr. moet gewoon werken hoor! dan doen we maar aquatraining

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:30

Paard staat nu in training en daar is het ook flink nat. Op mijn normale stal is zowel de longeer als buitenbak hartstikke droog en dat op natte veengrond. Langleve mijn stalhouder.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:35

Mijn paard heeft erg lang last gehad van een blessure, dus voor mij niet in een blubberbak.
Gelukkig heb ik een droog bos waar ik nog kan rijden.
Niemand bang voor het oplopen van blessures?
De modder geeft toch weinig grip en zuigt meestal ook wel wat.
Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe vaak en hoe intensief je er in rijdt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:12

Nee hoor want onze bak is echt niet glad met die plassen.
En een blessure kunnen ze al krijg met in stal staan en bij het er uithalen. Rij ook op het strand daar moeten ze ook op letten

minihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:24

Ow die heerlijke blubber bakken. Bij mij ook altijd elke winter feest, maar deze winter is ons goed gezind op een vreemde manier kan ik er nog normaal in rijden. Voorgaande winters was het rond de herfst al ellende.
Behalve met de stort buien dan was het meer zwemmen dan lopen in de bak, maar volgende dag al bijna weg. Zit een drainage systeem in de bak dacht alleen dat die het had begeven, vast weer tot leven gekomen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:26

Mijn bak bestaat uit omgekeerde grond (zandgrond). We hadden geluk dat het geel zand puur woudzand bleek te zijn! Ik heb geen drainage, maar mijn bak is tot nu toe altijd perfect berijdbaar en absoluut niet zwaar (als het wat nat is eerder wat harder dan zwaarder). Ik heb bij veel regen 1 plas water op de hoefslag aan 1 kant, maar dat is maar een metertje breed dus daar kunnen we met gemak voorlangs (of er dwars doorheen, ook erg leuk voor de afwisseling haha).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:43

Hier ook alleen een niet gedraineerde buitenbak. En tis bij ons ook nog is alleen maar veengrond. Bij ons ligt er z'n 10cm onder het zandoppervlak worteldoek. Daardoor lijkt onze bak wel een beetje een zwembad met flink wat plassen. Maar het voordeel is wel weer dat de bak altijd stevig is. Wel erg nat, maar ze zakken er niet in weg, en de bak is ook absoluut niet glad. Het enige nadeel is dat je na het rijden wel een paard met vieze benen en buik hebt. En een singel, onderkant zweetbladen zadel, beugels, riemen, schoeisel en broek hebt wat onder de spetters en zand zitten. Dus elke keer na t rijden ben je nog een kwartier alles aan het schoonmaken... :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:39

Hier nog altijd geen plas(je) water te bekennen!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:51

Zodra er vorst is geweest gaan ze onze bak opknappen *\o/*
Dus voor mij mag het NU gaan vriezen hehe }>

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:03

Bij ons ligt er wél een drainage en wél rij-zand in... 11 jaar oud.. niet de beste kwaliteit.. Onderaan een berg, dicht in de buurt bij de Geul.. Tja.. da's vragen om blubber :')

De bak is gewoon 'op' zoals staleigenaren zeggen. dus zoals Superassie al zegt: we krijgen een nieuwe. Nieuwe drainage er in en (EN EN EN *\o/* "tromgeroffel") een bodem met zand/viltsnippers gemixt *\%/* (doet een dansje). Hij schijnt weerbestendig te zijn (tot -10). Dus zeg, met onze niet ideale ligging, dat hij in iedergeval met een beetje vorst goed rijdbaar is. Die wat we nu hebben is bij -1 al bevroren en hard haha.

Dus I cant wait. :D

(Tamara, ik vind echt overal berichten waarin jij hebt gereageerd :') omg.. ik ga je achterna...)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:47

hier is het niet alleen een blubberboel maar ook keihard:( blubber gaat beter dan die harde grond

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:51

Hier rijden we ook gewoon lekker door. Alleen na een dag flink regenen staan er wat plassen in de bak, maar vandaag was hij weer heel fijn te rijden.

De paddock is wel een groot zwembad, maar ook hier staan de paarden lekker in te spetteren :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:57

Met de enkels door de drek al vanaf begin december. Ook niet meer gereden erin, alleen nog gelongeerd. Echt ver-schrik-ke-lijk!!!! Ben verhuisd en reken erop dat ik ga investeren in een goede rijbak.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:04

Hier rij ik als het ff kan ook gewoon door :D helaas ook geen drainage -O- maar Bak wordt niet zo snel glad gelukkig en vind meestal het water ook nog wel meevallen :) en waar plas ligt kunnen we idd ook prima doorheen spetteren =:) meteen een goede "stuuroefening" en tilt ze meteen haar benen goed op :+
maar merk dat stalgenootjes daar anders over denken en meteen niet meer te bekennen zijn :evaw: :')
Moet wel niet non-stop regenen als naar stal ga, want dan heb ik ook geen zin om op te stappen :o maar verder stap ik er op goed geluk eigenlijk altijd wel op :D Nu in het weekend wel het liefst lekker rondje buiten :z en als langer licht ontwijk ik de bak wel eerder als die nat is :+ dan ga ik ook liever naar buiten :P

Bovenlaag keertje lostrekken wil denk wel helpen, zeker als je zegt dat die groenig is geworden.
Hooi en drollen moet je eigenlijk wel echt ook zoveel/ zo snel mogelijk eruit halen daar wordt de bodem meestal niet beter van als dat erin blijft liggen :n