Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:30

Hollywood: oke, dus door op zo'n stal te gaan staan aanvaard jij dus dat extra risico. Op zich fair enough, maar wordt je geacht dat zelf te weten of hoort dat bij het kennismakingsgesprek/contract besproken te worden? En wat als de manege veranderingen doorvoert, die daar wellicht weer invloed op hebben?
Dus door bijvoorbeeld in plaats van gevorderdenlessen ook ineens beginnerslessen te geven, wat het risico weer verhoogt wellicht. Of door lestijden/dagen om te gooien waarop jij op jouw normale rij-dag ineens wel geconfronteerd wordt met lesklanten, terwijl dat normaal niet zo is?
Door onaangekondigd kinderfeestjes te geven, dus ook kinderen die geen paardenkennis hebben?
Kan een manege dat dan bijvoorbeeld zomaar "maken" of hoort dat dan in samenspraak/medeweten van de pensionklanten te gaan?

Nogmaals: blijft hypothetisch hoor, wil het gewoon graag weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:34

opisop_shop schreef:
Hollywood: oke, dus door op zo'n stal te gaan staan aanvaard jij dus dat extra risico. Op zich fair enough, maar wordt je geacht dat zelf te weten of hoort dat bij het kennismakingsgesprek/contract besproken te worden? En wat als de manege veranderingen doorvoert, die daar wellicht weer invloed op hebben?
Dus door bijvoorbeeld in plaats van gevorderdenlessen ook ineens beginnerslessen te geven, wat het risico weer verhoogt wellicht. Of door lestijden/dagen om te gooien waarop jij op jouw normale rij-dag ineens wel geconfronteerd wordt met lesklanten, terwijl dat normaal niet zo is?
Door onaangekondigd kinderfeestjes te geven, dus ook kinderen die geen paardenkennis hebben?
Kan een manege dat dan bijvoorbeeld zomaar "maken" of hoort dat dan in samenspraak/medeweten van de pensionklanten te gaan?

Nogmaals: blijft hypothetisch hoor, wil het gewoon graag weten :)

Ik ben geen privaatrecht-deskundige, dus ik zal mij buiten de meest ingewikkelde discussies houden.
Zelf zie ik dan nog geen uitzondering op jouw risico-aansprakelijkheid. Alle omstandigheden die je aanvoert, zullen hoogstens tot uiting komen in de hoogte van de schadevergoeding.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:36

Ik heb zelf al helemaal geen kaas gegeten van recht behalve wat "commen sense" dus ik roep ook maar wat :P
Heb floortjeM gepb'd, wellicht kan zij uitsluitsel geven.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 08-12-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:37

De eigenaar van het paard, is verantwoordelijk voor alle gedragingen van het paard, ook als je er niks aan kan/hebt kunnen veranderen (bijv schrikreactie).

Heb zelf in augustus een (flink) ongeluk gehad op mijn vorige werk in vrije tijd met het paard van mijn toenmalige collega, maar daar is nog niks duidelijk over wie wat verzekerd, maar officieel hoort het verzekerd te worden door de verzekering van de eigenaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:38

Mocht je als eigenaar dus idd de risicoaansprakelijk hebben, in hoeverre kun je dan dingen "eisen" van de pensionhouder? Stel een vaste lesklant komt altijd bij jouw paard staan om hem te aaien, en jij geeft iedere keer aan dat je dat niet veilig vindt, omdat je dus risico's wilt beperken. Wat dan? Heb jij dan aan je plicht voldaan? Moet de instructeur vervolgens maar zorgen -op jouw aangeven- dat de lesklant dit niet meer doet?
Of ben je dan gewoon de pineut :')

Vervelend Joscaa, dat duurt dus al best lang begrijp ik. Is er materiele schade of schade aan personen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:44

Lianne86 schreef:
Het is dus wel zo, dacht ik altijd, dat als mensen bij jouw paard in de wei komen (lees: lieve penny's die erop klimmen en je wilde hengst die een merrie is gaan temmen) jij verantwoordelijk bent.

Dus vraag me dan ook af, stel er komt een wildvreemde in jouw pony's stal :S Jouw pony trapt... Dan ben jij toch verantwoordelijk?

Tenzij de betreder er zelf om vroeg (paard een lel gaf bijvoorbeeld) of er een bordje op het hek of de stal hangt waarin gewaarschuwd wordt voor het dier (pas op, bijt of iets in die trant)....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:45

Schade aan mij, dus 'n flinke rekening. Nu maar hopen dat het alsnog verzekerd gaat worden, we zullen zien.
Hoe het zit met lesklanten die aan jouw paard komen en er gebeurd wat, ben ik ook wel benieuwd naar. Jij kan 100x zeggen dat het niet mag, maar als het toch gebeurd, is het jouw paard wat zich misdragen heeft (of geschrokken of whatever) en in dat geval zijn wij toch weer verantwoordelijk voor de gedragingen van ons paard.

Je kan je paard wel verzekeren, voor schade aan derde.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:46

dat eerste klopt nens, dan is het volgens mij een onrechtmatige daad en dat gaat dan voor op de aansprakelijkheid voor de eigenaar. Maar of je dat "af kunt kopen" door een bordje zoals je tweede voorbeeld vraag ik me af...

Oei dat is balen joscaa, hoop dat t gauw wordt opgelost!

Kun je zo'n verzekering extra afsluiten naast je WA ofzo?

Joscaa

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:49

Ja, maar hoe ga jij bewijzen dat iemand jouw paard onterecht behandeld heeft? Zij zullen net zo hard zeggen dat het een verdiende tik/correctie was "omdat jouw paard..."

Bij EFO en Hippozorg kun je je paard ervoor verzekeren geloof ik, waarvan ik het weet. Hoe het verder nog meer kan, weet ik het niet!

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:55

Als iemand op jouw paard zit en het paard een bepaalde richting op stuurt en daarbij schade maakt, is degene die er op zit aansprakelijk, omdat het dan niet uit natuurlijke gedragingen van het paard komt.

En vaak het hangen er bordjes met 'de directie stelt zich niet aansprakelijk' maar het hoort te zijn 'de directie is niet aansprakelijk te stellen' als we het dan toch over bordjes hebben :Y)

Je gaat jezelf ook niet aansprakelijk stellen, dat doet een ander wel voor je :P

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:56

Joscaa schreef:
Ja, maar hoe ga jij bewijzen dat iemand jouw paard onterecht behandeld heeft? Zij zullen net zo hard zeggen dat het een verdiende tik/correctie was "omdat jouw paard..."

Bij EFO en Hippozorg kun je je paard ervoor verzekeren geloof ik, waarvan ik het weet. Hoe het verder nog meer kan, weet ik het niet!

Is ook heel lastig.
Daarom zijn verzekeraars in geval van schade (via de aansprakelijkheidsverzekering) waar dieren of jonge kinderen bij betrokken zijn vaak wat coulanter.....
Normaliter vallen de paarden onder het kopje huisdieren, en ben je verzekerd als je paard schade aanricht aan derden (of het nu personen of eigendommen zijn).
Sommige verzekeraars eisen echter wel dat je doorgeeft dat je een paard hebt.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:58

Joscaa schreef:
Schade aan mij, dus 'n flinke rekening. Nu maar hopen dat het alsnog verzekerd gaat worden, we zullen zien.
Hoe het zit met lesklanten die aan jouw paard komen en er gebeurd wat, ben ik ook wel benieuwd naar. Jij kan 100x zeggen dat het niet mag, maar als het toch gebeurd, is het jouw paard wat zich misdragen heeft (of geschrokken of whatever) en in dat geval zijn wij toch weer verantwoordelijk voor de gedragingen van ons paard.

Je kan je paard wel verzekeren, voor schade aan derde.

Op jouw eerste stukje, zal dus bekeken moeten worden of het paard handelde uit natuurlijk (vluchten, schrikken) spontaan gedrag of dat jij zelf een reactie 'uitlokte' bij het betreffende paard.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:18

Paard is geschrokken met buiten zetten waardoor het tegen de achterkant van mijn benen is gesprongen en ik voorover op t steen geklapt ben en t paard over me heen is gelopen (kon niet ontwijken, want viel voor z'n neus :Y) )

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:19

Joscaa schreef:
Paard is geschrokken met buiten zetten waardoor het tegen de achterkant van mijn benen is gesprongen en ik voorover op t steen geklapt ben en t paard over me heen is gelopen (kon niet ontwijken, want viel voor z'n neus :Y) )

Lijkt me natuurlijk gedrag (vanuit de eigen energie van het dier) wat onder de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar valt. Mits het hebben van een paard is doorgegeven of de verzekeringsmaatschappij er geen problemen mee heeft dat het niet is doorgegeven.
Of het natuurlijk gewoon wel doorgegeven is :D
Maarre, gaat het wel weer ?
Lijkt me een nare val, voorover op straat klappen en dan nog overgelopen worden %)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:25

Zover ik heb kunnen uitzoeken is de eigenaar altijd aansprakelijk tenzij de manegehouder aantoonbaar nalatig is geweest.
Ik zit aan de andere kant van dit verhaal nou ja niet letterlijk, maar ik ben een manegehouder en deze kwestie speelt hier natuurlijk ook.

Maar zover ik heb kunnen uitvinden her en der is de eigenaar ten allen tijde dus aansprakelijk tenzij het de schuld van de manegehouder is.
Is feitelijk ook wel logisch IMO.

Om jezelf in te dekken zou je op stal kunnen opzadelen als de manegeklanten er zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:55

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:27

Dit heb ik nagevraagd toen mijn paard nog op een manege stond omdat in de contract niks stond maar je op het bedrijf wel de 'we zijn niet aansprakelijk' teksten tegen kwam.
Ik blijf als eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van mijn paard.
Ik neem aan dat dit wettelijk ook zo geldt op een manege ongeacht de teksten die daar hangen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 10:32

CM mijn paard staat 24/7 buiten dus ik heb geen stal, moet dus wel op de poetsplaats staan.

Dat ik verantwoordelijk ben had ik al verwacht.
Nou dus van mijn kant de vraag; in hoeverre is de manege -of in dat geval op dat moment de verantwoordelijke instructeur- verantwoordelijk voor het gedrag van zijn leskinderen? Dus in hoeverre moet de instructeur er voor zorgen dat lesklanten niet tussen de eigen paarden gaan staan?
En in hoeverre moet een manege dan wijzigingen hierin zoals ik al eerder noemde (andere lestijden / leskinderen enz) in overleg doen? Jij als pensioner hebt het verhoogfe risico dus aanvaard door er te gaan staan, maar als dat risico verhoogd wordt, moet dat dan dus in samenspraak of kan dat gewoon ongevraagd?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:34

Daar heb je een WA verzekering voor. Je eigen paard valt onder 'huisdieren'.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 10:36

heb ik en mijn paard valt daar inderdaad onder.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:36

Kala schreef:
Daar heb je een WA verzekering voor. Je eigen paard valt onder 'huisdieren'.

Even op in haken, dit geldt niet overal. Bij Inshared bijvoorbeeld van een paard niet onder huisdieren en ze hebben hier ook geen verzekering voor. Daarom zijn wij bijvoorbeeld overgestapt naar Interpolis omdat een paard hier wel onder huisdieren valt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:45

ik heb unive, daar valt een paard er wel onder.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:15

C_arola schreef:
Even op in haken, dit geldt niet overal. Bij Inshared bijvoorbeeld van een paard niet onder huisdieren en ze hebben hier ook geen verzekering voor. Daarom zijn wij bijvoorbeeld overgestapt naar Interpolis omdat een paard hier wel onder huisdieren valt.

Idd altijd even navragen. Ik heb uiteindelijk ook voor Unive gekozen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:07

bij ohra of fbto staat het wel op de hoofdsite (gezin+kids+huisdieren) maar kon ik het niet duidelijk terugvinden in de polis bijvoorbeeld, bij unive wel.