Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

History_

Re: Geschoren of ongeschoren op wedstrijd. Wat wil de jury zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:11

In theorie mogen ze er geen punten voor aftrekken. Maar dressuur is een subjectieve sport dus je weet nooit wat de jury gaat doen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:15

Aria_zz schreef:
Haha sjolvir, mijn fjord is niet geschoren en gaat nu af en toe op wedstrijd, en idd geschoren was voor mij handiger geweest! Maar hij wordt niet ziek en gaat elke dag de wei op en staat in een buitenstal, dus voor hem is scheren minder handig.

Ik hoop dat de jury mij niet afrekent op mijn ongeschoren beer! Zou ik erg jammer vinden, ieder zijn keus hoe hij het doet met zijn paard lijkt me.

Ach ik ben gewoon met Sjol gestart met maf patroon erop (hals erin, benen, hoofd, buik etc.), ging om het functionele niet om het mooie, mijne staat in uitloopstal. Momenteel trouwens niet geschoren, zit in revalidatie fase sinds vandaag, als we weer gaan draven gaat het haar eraf, want dan is ze na 2 rondjes al drijf. Haar grootste talenten zijn zweten en wintervacht kweken, naast haar grootste hobby eten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:20

Haha klinkt als die van mij! Als ik gedaan heb met studeren en zelf weer intensief aan de slag kan gaat het er ook af. Nu enkel de borst gedaan voor wat verluchting. Kan me voorstellen dat de jury raar kijkt naar zo'n patroon en de rest nat, maar paarden zijn dieren met haar, dus daar moet je toch over leren kijken vind ik.

Veel succes met revalideren Sjolvir!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:21

Sjolvir schreef:
Joolien schreef:
Scheren doe je niet voor de mooi maar voor de welzijn van je paard :)

En het gemak van de ruiter :D
(Ik geef toe dat ik beide argumenten gebruik, laatste is wel niet de hoofdzaak, maar wel mooi meegenomen. Overigens zorgde mijn fjord zelf wel voor haar welzijn, als die er bij liep als wolbaal in de winter, ging ze echt niet hard voor je werken, dan stikte ze half de moord van de warmte, rondje scheren was dan de oplossing, paard weer fris en fruitig en baasje niet halve nacht wachten tot haarbal droog is.)

Hihi, herkenbaar idd! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:27

vonneke schreef:
ze staan enkele uren per dag buiten en ik wil hem niet 24/7 van top tot teen inpakken omdat hij er niet mooi uitziet op concours

Hier staan ze ook dagelijks buiten overdag. Mijn stal is koud, net zo koud als buiten, het enige verschil is dat er geen wind staat. Bovendien rijd ik bij weer in wind in een buitenbak die niet beschut ligt. Ik laat het haar dus ook lekker zitten. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:33

Start momenteel met mijn zwarte met dit patroon.
Benen, buik erin, hoofd erin en ovaaltje zadel erin.
Heb nu voor het eerst beetje rekening gehouden met het feit dat ik ook men, en een heel zadel erin dan wel heel creabea staat.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 16:19

[/quote]
Hier staan ze ook dagelijks buiten overdag. Mijn stal is koud, net zo koud als buiten, het enige verschil is dat er geen wind staat. Bovendien rijd ik bij weer in wind in een buitenbak die niet beschut ligt. Ik laat het haar dus ook lekker zitten. :)[/quote]

Hier staan ze van 11 tot 18.00uur buiten en verder is voor mij de situatie hetzelfde als bij jou. Vorig jaar heb ik mijn paard ook geschoren en de jaren ervoor had ik mijn andere paard geschoren. Ze zijn nooit ziek geweest toen ze geschoren waren, maar het paard waar ik nu mee op wedstrijd ga is wel steeds verkouden/ziek als ik haar niet scheer. Gelukkig is dat bij jou niet het geval!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:48

Sowieso, als je het dan van dat ene puntje moet hebben wat je op verzorging krijgt, dan lijkt het me beter dat je nog even door oefent thuis :)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:04

Relaxed schreef:
Gooiske schreef:
Jammer dat ik hier niet kan; vind ik leuk, want dan had je hem gehad KarinvdM!!

Onze pony staat ook 24uur buiten met schuilstal en deken op, en is dus ook ongeschoren, slechts 1 keer mee gemaakt dat iemand een 9 had gekregen omdat de pony was geschoren, wij hadden toen een 7 en weer een ander met een echt hele dikke vacht had een 6 gekregen, maar dat zag er ook niet uit, iedereen stond er een beetje om te gniffelen toen, omdat het een enorme beer was en ook nog met een vliegenmutsje op, het leek gewoon nergens naar.
Toch vonden wij het verschil in punten van 6 tm 9 voor verzorging wel een beetje abnormaal groot.

Vorige week is mijn dochter overigens 1 ste geworden met haar ongeschoren pony, de anderen hadden allemaal een geschoren pony, maakt dus niks uit over het algemeen.

Maar ook al is het geen gezicht, dan nog rechtvaardigd dat die 6 niet.. Er zijn regels over wat toegestaan is en wat niet. Als die lange vacht gewoon schoon is, dan mag dat niet het cijfer drukken.

die lange vacht was echt niet schoon, dus dat ze een punt minder kreeg was wel terecht, aan de andere kant wie gaat zijn pony wassen midden in de winter als het ijzig koud is??
maar dan nog had die pony wel wat netter gekund, met name de staart en manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:15

Gooiske schreef:
Relaxed schreef:
Maar ook al is het geen gezicht, dan nog rechtvaardigd dat die 6 niet.. Er zijn regels over wat toegestaan is en wat niet. Als die lange vacht gewoon schoon is, dan mag dat niet het cijfer drukken.

die lange vacht was echt niet schoon, dus dat ze een punt minder kreeg was wel terecht, aan de andere kant wie gaat zijn pony wassen midden in de winter als het ijzig koud is??
maar dan nog had die pony wel wat netter gekund, met name de staart en manen.

Ja dat zei je net niet ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:12

Ik vind: moet je mooi zelf weten ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:15

Het ligt eraan hoe je paard er op reageerd heb je het idee dat ze zich er lekkerder door voelt , lekker scheren en figuurtjes zijn ook leuk, op wedstrijd. Je hebt minder werk.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:19

Ik snap niet dat iemand zich druk maakt om wat de jury vindt van scheren, een jury wil gewoon een goede proef zien, verder niets.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:49

ik scheer niet, wel een goede deken op, maar het haar is iets langer als normaal. ik vind het zonde om m helemaal te scheren terwijl ie vrij goed in het haar zit. en het is ook niet zo dat ie zich kapot zweet met veel haar. plus dat scheren een ramp is, de pony is superbraaf behalve als t op scheren aan komt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:59

Ik zie liever een fantastische proef met een paard dat heel dik in de haren zit dan een bagger proef met een geschoren paard.

W.b. de opmerkingen dat de jury er niet op mag letten: op de bijscholingen is hier ooit een vraag over gesteld en toen is er gezegd dat je het wel in je beoordeling mee moet nemen bij de verzorging. Het zou namelijk gaan om de sportconditie van het paard. En een paard met een hele dikke vacht die zeiknat is zou dan minder hoge punten moeten krijgen.

Don't shoot the messenger, maar zo is het toen wel uitgelegd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:08

Dat klopt Scum. :j

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:34

Ik vind het wel leuk om te lezen dat bijna iedereen zegt dat het niks uit maakt.

Nou klopt dit vaak ook als het gaat om de jury.
Maar als je kijkt/luistert naar de reacties om je heen die je krijgt van anderen.

Heb al verschillende keren wedstrijd gereden met ongeschoren teddybeer. Netjes knotjes in en gepoetst, maar 90% die zegt moet je dat zie of achter je rug gaat smoezen omdat je niet met een net geschoren paard rond rijdt.
Nou trek ik me er niet veel van aan, maar toch.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:34

Ik start met een geschoren pony, maar je ziet niet heel veel verschil dan met zijn vacht :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:37

Een paard wat lekker in zn vel zit.
Of dat met of zonder haar is maakt niet uit, al denk ik dat een paard dat ontploft is qua vacht en snel zweet minder de aandacht zal trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:07

Fiokir schreef:
Ik vind het wel leuk om te lezen dat bijna iedereen zegt dat het niks uit maakt.

Nou klopt dit vaak ook als het gaat om de jury.
Maar als je kijkt/luistert naar de reacties om je heen die je krijgt van anderen.

Heb al verschillende keren wedstrijd gereden met ongeschoren teddybeer. Netjes knotjes in en gepoetst, maar 90% die zegt moet je dat zie of achter je rug gaat smoezen omdat je niet met een net geschoren paard rond rijdt.
Nou trek ik me er niet veel van aan, maar toch.

O dat gebeurt ook zeker, ik zou dit misschien ook wel denken, maar ik doe er niks mee in de beoordeling en daar gaat het hierom :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:11

Als een jury me minder zou punten omdat mijn paard niet geschoren is dan mag de bewuste jury in de dichtsbijzijnde boom kruipen van mij. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:23

Ayasha schreef:
Als een jury me minder zou punten omdat mijn paard niet geschoren is dan mag de bewuste jury in de dichtsbijzijnde boom kruipen van mij. :)

Als het goed is, dan is het punt niet lager omdat hij niet geschoren is, maar omdat hij te dik in zijn vacht zit (sportconditie).

Er zijn ook paarden die niet geschoren zijn en toch dun in de vacht blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:31

Hij ziet niet te dik in zijn vacht, als hij die vacht aan maakt is dat een teken dat hij die nodig heeft. Hij is nl in de eerste plaats paard. Dat ik er toevallig mee wil sporten kan hij niets aan doen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:36

Ik vind dat toch een beetje een vreemde redenering: dikke vacht = geen sportconditie? Oké, sommige paarden hebben baad bij scheren, maar voor sommige maakt het weinig uit. Daarbij op B niveau staan veel paarden dag en nacht buiten, om die nu te gaan scheren om in 'sportconditie' te staan zou jammer zijn. Sportconditie zie je toch aan de prestatie, niet aan de vacht