Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
girlyggirl schreef:cupido2 schreef:Oh enne, altijd door een onafhankelijke dierenarts laten keuren! Niet door de eigen dierenarts van die mensen.
Toch vind ik dit een apparte opmerking... Zou een dierenarts nou écht Zn lisentie op t spel zetten om 1 van zijn klanten een plezier te doen door een slecht paard goed te keuren?! Ik geloof r niet in.... Zou t ms zelfs als een + zien dat hij dus de zwakheden en sterke punten van t dier kent.
komone schreef:Ik heb pas het boek van Mark Rashid gelezen. Daar staat in dat zelfs hij (met toch aardig wat paardenkennis) wel eens bedonderd is.
Een verkoper die vertelde dat zijn paard pas gekeurd was en niks mankeerde en als het paard binnen 3 maanden mankementen zou vertonen hij het terug zou nemen. Natuurlijk gaf hij niet thuis toen ze met het (kreupele) paard terugkwamen. (En dit was een mankement dat volgens de dierenarts al langer bij het paard bestond).
En bijvoorbeeld een heel erg luchtzuigend paard (de verkoper heeft hem tijdens de verkoop zo gepresenteerd dat hij op dat moment niet kon luchtzuigen).
(Ik zeg niet dat je geen luchtzuiger kan kopen, maar het is wel zo netjes als dit bij de verkoop vermeld wordt.)
Een doodbraaf paard (volgens de eigenaar), die Mark er toch even flink er af bokte.
Wat tips van Mark:
Zorg dat je een half uur voor de afgesproken tijd ter plaatse bent. Er zijn eigenaren die hun paard nog eerst even flink moe maken of nog even iets inspuiten/kalmerende spullen geven. Ook kun je dan zien hoe het paard in de omgang is met borstelen en opzadelen. Als een paard al opgezadeld klaar staat, heb je dat stukje gemist.
Een verkoper die niets te verbergen heeft zal niet van slag raken doordat jij wat eerder bent. Bij iemand die chagrijnig vraagt waarom je zo vroeg bent, kun je je afvragen waarom hij zo reageert...
Laat eerst de verkoper zelf voorrijden. Je kunt dan goed zien hoe hij gereden wordt en bij een pittig paard minder kans dat je er dan zelf afgebokt wordt.
En inderdaad zeker laten keuren. Ik geloof trouwens ook niet zo dat een plaatselijke dierenarts een paard goedkeurt dat mankementen heeft. Maar het zou natuurlijk kunnen gebeuren. Dus als je de keuring door je eigen dierenarts kan laten doen zou ik dat vooral doen.
Succes met kopen!

)