Laten keuren voor aankoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Laten keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:03

voor keuren geldt, liever 100 euro uitgeven en 1000 euro ellende besparen.

Laats nog meegemaakt met een haf van stalgenoten, particuliere verkoper vertrouwd op de mooie blauwe ogen en achteraf bleek de pony echt niet goed te zijn en dat wist de verkoper want die hadden gratis gekregen juist omdat de pony niet goed was. Keuren vonden de kopers niet nodig want het was toch maar een recreatiepaardje.
Maar dan sta je dan met een paard dat niets waard is en niet geschikt is voor wat je er mee wil doen. Dure les!

Ook (of juist) voor de recreatie heb je een gezond paard nodig.

Enne, bepaalde DA's zijn inderdaad niet onpartijdig. Ook dit heb ik mijn naaste omgeving meegemaakt. (Ook de andere kant hoor, dat de DA van verkopers het paard tot grote woede van diezelfde verkopers afkeurde, de meeste zullen hier eerlijk in zijn, maar je zou maar net die ene treffen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:43

Ik heb ook een paard niet gekocht door een klinische keuring waar het paard niet door kwam. Verkoper gaf ook heel simpel aan "ach, heb al wel een ander die het wel wilt hebben". Blij dat ik daar niet aan begonnen ben, ook al was het een erg fijn paard.

Mijn eerste pony heb ik niet laten keuren, heb haar voor weinig gekocht, doel af en toe rijden, maar verzorgen alleen was ook prima. Gekocht via mijn instructrice die haar al jaren kent. Paard had nooit iets gehad, en heeft dat ook daarna niet gehad. Maar dat paard was dus al jaren onder de hoede van mijn instructie, ieder ander paard daarna heb ik gekocht met keuring.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:50

girlyggirl schreef:
cupido2 schreef:
Oh enne, altijd door een onafhankelijke dierenarts laten keuren! Niet door de eigen dierenarts van die mensen.

Toch vind ik dit een apparte opmerking... Zou een dierenarts nou écht Zn lisentie op t spel zetten om 1 van zijn klanten een plezier te doen door een slecht paard goed te keuren?! Ik geloof r niet in.... Zou t ms zelfs als een + zien dat hij dus de zwakheden en sterke punten van t dier kent.

Toch gebeurt het helaas wel...

Zou hem klinisch wel laten keuren TS.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:50

Ik heb 5 jaar geleden mijn verzorgpaard overgekocht die ik al 3/4e jaar reed en dus goed kende. Toch heb ik haar klinisch laten keuren, ze moest ook geënt worden en tandjes gedaan dus toen ze goedgekeurd was gelijk dat ook laten doen, scheelde weer voorrijkosten. Heb er nooit spijt van gehad dat ik dat gedaan heb, je kan er een hoop gezeur mee voorkomen. Heb haar trouwens puur voor recreatie gekocht, geloof dat de keuring enkel 80 euro koste maar met tandjes en enting erbij was ik meer kwijt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:01

ik zou ook altijd laten keuren iig klinisch, rontgen afhankelijk van aankoop prijs. Soms zitten er al foto's bij die zou je eventueel kunnen laten herbeoordelen door je eigen DA.

Prijzen die recent hier zijn betaald zijn 180 euro voor volledige keuring (brabant) en 120 (voor alleen wat buigproeven in noord holland). Vooral die laatste vond ik echt bizar duur.........

ea zal ook samenhangen of de keuring op locatie is of op de kliniek zelf (ivm voorrij kosten)

Kwa keuze dierenarts (ik heb die keuze volledig aan koper gelaten) en ja onpartijdigheid kwa DA's zal vast voorkomen (net als in iedere andere tak), maar ik denk dat het belang bij gewone paarden echt niet zo hoog ligt dat DA's hun vinger daar aan willen branden.

(Da's willen zich ook indekken om amerikaanse toestanden te voorkomen, dus ze zijn gewoon voorzichtig is mijn mening) ze zullen een twijfel geval eerder afkeuren dan goedkeuren.

Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat bv buigproeven ook heel goed te manipuleren zijn...(maw je kunt ieder paard er goed doorheen krijgen maar ook ieder paard slecht). Heel jammer dat er gewoon geen standaard is (zoals bv een bloedproef wel is).

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:05

komone schreef:
Ik heb pas het boek van Mark Rashid gelezen. Daar staat in dat zelfs hij (met toch aardig wat paardenkennis) wel eens bedonderd is.

Een verkoper die vertelde dat zijn paard pas gekeurd was en niks mankeerde en als het paard binnen 3 maanden mankementen zou vertonen hij het terug zou nemen. Natuurlijk gaf hij niet thuis toen ze met het (kreupele) paard terugkwamen. (En dit was een mankement dat volgens de dierenarts al langer bij het paard bestond).

En bijvoorbeeld een heel erg luchtzuigend paard (de verkoper heeft hem tijdens de verkoop zo gepresenteerd dat hij op dat moment niet kon luchtzuigen).
(Ik zeg niet dat je geen luchtzuiger kan kopen, maar het is wel zo netjes als dit bij de verkoop vermeld wordt.)

Een doodbraaf paard (volgens de eigenaar), die Mark er toch even flink er af bokte.

Wat tips van Mark:
Zorg dat je een half uur voor de afgesproken tijd ter plaatse bent. Er zijn eigenaren die hun paard nog eerst even flink moe maken of nog even iets inspuiten/kalmerende spullen geven. Ook kun je dan zien hoe het paard in de omgang is met borstelen en opzadelen. Als een paard al opgezadeld klaar staat, heb je dat stukje gemist.
Een verkoper die niets te verbergen heeft zal niet van slag raken doordat jij wat eerder bent. Bij iemand die chagrijnig vraagt waarom je zo vroeg bent, kun je je afvragen waarom hij zo reageert...

Laat eerst de verkoper zelf voorrijden. Je kunt dan goed zien hoe hij gereden wordt en bij een pittig paard minder kans dat je er dan zelf afgebokt wordt.

En inderdaad zeker laten keuren. Ik geloof trouwens ook niet zo dat een plaatselijke dierenarts een paard goedkeurt dat mankementen heeft. Maar het zou natuurlijk kunnen gebeuren. Dus als je de keuring door je eigen dierenarts kan laten doen zou ik dat vooral doen.

Succes met kopen! :)

mwah dat van dat 30 min eerder komen in zo'n onzin (net alsof die mensen die echt kwaad willen dat niet weten..die gaan er desnoods wel 2 uur van te voren op zitten) tis ook een beetje vertrouwen in je medemens. Als je dat al niet vertrouwd kun je beter al geen paard bij die mensen kopen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:12

Ik zou klinisch keuren altijd doen. Röntgen keuring ligt aan prijs paard, leeftijd paard en of je zelf het geld eraan wilt besteden.
Qua keuze da zou ik doen wat het makkelijkste is. Vooral belangrijk dat het een goede da is en als dat toevallig ook de da van de verkoper is. Ik denk dat het met partijdigheid van da's best meevalt. Tenzij het misschien familie van de verkoper is :+

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:14

Ik zou toch adviseren een rontgenologische keuring te doen. Ik heb 2x een paard alleen klinisch laten keuren en 2x flink belazerd dit heeft me heel wa meer geld gekost dan € 450 voor de totale keuring.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:17

Ik raad ook aan om ook röntgen te keuren, met alleen de klinische keuring vind je toch niet alles. (Röntgen sluit ook niet álles uit maar je hebt wel meer duidelijkheid).
Ik heb mijn eerste paard (destijds 4 jaar)alleen klinisch laten keuren (is goed gegaan) en ben nu bezig met de aankoop van een tweede (7 jaar, ook haflinger), die wordt donderdag klinisch gekeurd en rondom op de foto gezet. Het kost wat meer maar liever nu iets meer uitgeven en een goed paard kopen dan niet weten of het paard goed is en straks heel veel dierenartskosten hebben.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:39

nou ik ken een paard en die loopt op dit moment niet goed--> kreupel (ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat bij verkoop het paard x-ray 100% was), 2 jaar ervoor was het paard ook x-ray helemaal top.

Dus om constant nieuwe foto's te maken is onzin, tis ook een trend om alles op de foto te zetten, DA's moeten ook verdienen en het belangrijkste de zachte weefsels zie je niet op een x ray....

trouwens kosten hier voor klinisch +rontgen zit je toch wel aan 600 euro zo niet meer.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:48

Ik zou zeker laten keuren, klinisch in ieder geval ;)

Oké ik ben zelf een slecht voorbeeld, heb nog geen enkel aangekocht paard of pony gekeurd.. Tot nu toe alleen maar ''geluk'' gehad.. Van alle 11 aankopen die ik tot nu toe gehad heb is er ''maar'' 1 geweest die wat mankeerde. Helaas heb ik van dit paard ook maar 4 maanden plezier gehad voor ik hem uit zijn lijden heb moeten verlossen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:16

Klinische keuring zou ik ook zeker doen,rond E100,- en op zich natuurlijk een best bedrag maar zeer de moeite waard.

Of je een paard bij een particulier/stichting of handelaar koopt is eigenlijk een pot nat.Je hebt er goede- en slechte tussen zitten.
Wellicht kun je eens bij het stamboek vragen of er leden zijn die een leuk paard te koop hebben.

Belangrijkste is dat je alles met het paard mag doen wat je normaal gesproken ook zou doen.Rijden is een punt maar ook fijn als je het uit de wei/stal kunt halen,poetsen...opzadelen...voetjes tillen (jawel er zijn er die heerlijk zijn om te rijden,maar elke andere handeling proberen ze je het licht uit de ogen te slaan.En zeg eerlijk,een paard met een pikhaak uit een box moeten hengelen is ook zowat :P )
Ga je met een trailer?Ook uitproberen...buitenrijden?...Het verkeer in.

Daarna zeker laten keuren,een keuring van gister of vorige maand is niets waard.Het is een momentopname.

Neem echt de tijd om een paard te bekijken en uit te proberen,slaap er ook eens een nachtje over ;)

Veel succes met zoeken :)
Werk ook met een contract,duidelijkheid voor de koper en verkoper