Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:43

Anoniem schreef:
Dat verhaal over dat ongevoerde dekens de haren platdrukken, daar heb ik mijn twijfels bij.
Dan zou een gevoerde deken dit ook doen en als en paard het daar koud onder krijgt,kan het dan dus ook de haren niet opzetten??

Waar ik vooral op doelde met mijn bericht is dat ze de haren niet kunnen opzetten op het moment dat het regent. Het paard bij ons op de wei wat stond te trillen had toch echt wel wat vacht en was ook droog onder zijn deken (alleen bij zijn hals iets ingeregend). Nu met een gevoerde deken eronder geen problemen meer. Maar ik heb dus maar 1 ervaring, en ik lees dat het hier bij anderen wel goed gaat, dus wellicht kan je het proberen.

probabeest

Re: Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:50

ik twijfel ook aan dat hele verhaal van de haren niet overeind kunnen zetten onder een deken.
ik krijg ook kippenvel en mijn haren gaan ook "omhoog" staan als ik het koud heb, ook onder mijn kleding.
daarbij is een regendeken zo licht dat dat volgens mij geen probleem zou moeten zijn.
verder krijg je natuurlijk wel een laagje stilstaande lucht tussen deken en vacht wat volgens mij ook voor isolatie zorgt en dan is het nog zodat de deken eigenlijk maar op een heel klein stukje van je paard echt druk geeft, het grootste gedeelte hangt het er gewoon los omheen waardoor het volgens mij echt geen probleem zou moeten zijn.
ik heb die van mij in ieder geval ook wel vaker onder alleen een regendeken gehad alleen met nat weer, hij hield zich op dat moment prima warm, beter als wanneer hij helemaal zeiknat regende, dan kon ik hem echt binnen halen als een trillend rietje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:58

Ja inderdaad, zeiknat wil ik niet.
Dan krijgt hij echt last van de spieren.
Warm houdt hij zichzelf wel, hij kan de hele dag eten,bewegen en ook wel droog liggen/staan

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:37

Anoniem schreef:
Ik had dus een insulator gekocht,veel te kort...
en een onderdeken(horseware),die ligt ook niet goed onder de wug.

Valt een echte liner dan zo anders...

Nee, want de liners zijn niet gemaakt voor de Wugs helaas. Maar ondanks dat je hem dus niet kunt vastklikken blijft hij hier liggen als een huis!! Nooit problemen mee gehad.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:51

Wij hebben een oudere pony, die 's winters alleen bij regen harde wind en echte kou, alleen een regendeken op krijgt.
De overige mooie dagen, dus zonnetje,en ook met vorst, dekenloos.
Zonder deken op die dagen heeft ze het echt koud, staat ze in elkaar gedoken, hoofd naar beneden , met deken is ze vrolijk, hupst ze door de wei.
Dus kennelijk helpt dat genoeg tegen vooral de wind en de regen, waardoor ze zo koud wordt.
Heeft overigens ook geen fleecevoering, maar ze blijft wel goed droog.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:56

Dakotah schreef:
Dus kennelijk helpt dat genoeg tegen vooral de wind en de regen, waardoor ze zo koud wordt.
Heeft overigens ook geen fleecevoering, maar ze blijft wel goed droog.

Idem hier, ze hebben het eigenlijk alleen lastig bij 0° of net positief, en daar wind en regen bij. Eens het droog en -10 is kunnen ze even goed zonder deken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:57

Ik heb ooit ook gedacht dat de pony het kon doen met alleen een regendeken (0 grams dus) en doe het nooooit meer. De deken houdt de regen tegen, maar ook vocht/condens wat tussen de vacht en deken ontstaat.... door de waterdichtheid van de deken, kan dit er dus niet onderuit. Dit had ik niet door en de pony kreeg het daardoor ijs koud! Ik kan dus alleen maar zeggen: NIET doen!

Dan liever zonder, of kiezen voor een deken met een fleecevoering.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:14

Rowo: weet je zeker dat het dat was? Dekens zijn ademend tegenwoordig. Wat ik wel paar keer heb gehad: deken die toch niet goed meer waterdicht is na 2 seizoenen. Die slaan dan door met het vocht. Vorig jaar ook gehad met een nieuwe deken van Divoza(overigens goed opgelost, ik kreeg een nieuwe).
Ik zie het dan aan de vacht dat die nat geweest is. Ik koop nu maar elk jaar een nieuwe, wissel af met 1 van vorig jaar. En de rest kan eigenlijk weggegooid(maar daar ben ik niet zo goed in)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:32

Op het moment dat ik erachter kwam was het al daaaagen droog geweest, dus het kwam zeker niet van de regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:30

Vreemd, want waarom zou dat onder een gevoerde deken dan anders zijn?
Die ademt dan toch ook niet?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:35

Nee, maar een voering (fleece oid) neemt altijd meer vocht op dan de synthetische binnenkant van een ongevoerde.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:37

Zeker kan dat. Wij doen het ook met ons oudje, ze staat 24 u p/d buiten met enkel een regenjas. Wel doen we deze wat later op als de dekens van de rest. Ik heb het idee dat ze zo eerst een goede vacht aanmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:39

rowo schreef:
Nee, maar een voering (fleece oid) neemt altijd meer vocht op dan de synthetische binnenkant van een ongevoerde.

Is dat zo?

Niet om je aan te vallen hoor, is gewoon iets wat ik mij serieus afvraag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:42

Ts, heeft je pony altijd in Hongarije geleefd en hoe werd hij daar gehouden, want zoals jij aangeeft dat hij prima droog kan staan en liggen zou ik helemaal niet met dekens beginnen. Als hij verder gezond is natuurlijk. Dekens worden vaak alleen maar gebruikt om de vacht niet te dik te laten worden of geschoren paarden, als je pony uit de wind kan staan is dat genoeg. Als je voor de vacht zou doen dan ben je al veel te laat maar dat had je waarschijnlijk al lang door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:46

Ik weet niks van zijn verleden.
Maar hij komt uit Hongarije dus zal daar ongetwijfeld zijn opgegroeid.

vacht maakt me niet zoveel uit, ik rijd deze maanden minder intensief en stap veel.
Wil eigenlijk vooral een regendeken voor droog houden en zijn spieren.
Als hij door en doornat wordt krijgt hij daar last van.

Hij staat niet heel dichtbij huis dus geen tijd steeds deken op en af te doen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:02

Anoniem schreef:
rowo schreef:

Is dat zo?

Niet om je aan te vallen hoor, is gewoon iets wat ik mij serieus afvraag.

Dat is mijn ervaring. Je hoeft het er overigens niet mee eens te zijn ;) Ik zit iig nooit meer een paard/pony een hele winter onder alleen een ongevoerde regendeken. Wat een ander doet moet ie zelf weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:14

Anoniem schreef:
Ik weet niks van zijn verleden.
Maar hij komt uit Hongarije dus zal daar ongetwijfeld zijn opgegroeid.

vacht maakt me niet zoveel uit, ik rijd deze maanden minder intensief en stap veel.
Wil eigenlijk vooral een regendeken voor droog houden en zijn spieren.
Als hij door en doornat wordt krijgt hij daar last van.

Hij staat niet heel dichtbij huis dus geen tijd steeds deken op en af te doen.

Maar je geeft aan dat hij droog kan staan, dan is een deken niet nodig, onbeperkt ruwvoer is belangrijker en als hij een goede vacht heeft dan word hij niet zo snel doornat. Als je hem een deken over doet dan heeft dat wel degelijk invloed op zijn vacht en warmtehuishouding, als je gereden hebt dan zal hij aan de buitenkant nog vochtig zijn. Op de huid zijn ze dan droog en doe je er dan een deken over dan druk je het vocht dus terug op de huid met als resultaat juist het tegenovergestelde, dan krijgt hij het juist koud.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:31

Mijn paard draagt sinds enkele jaren 's winters bij regen of wind een dunne regendeken (600 dn).
Het is een ouder paard. (25+)
Dat gaat prima. Let wel: hij heeft wel een wintervacht, dus heeft z'n eigen 'onderdeken'.
De vacht ligt wat platter dan wanneer hij zonder deken staat, maar hij voelt absoluut niet koud bij de oren, etc., en hij toont happy.
Wat wel een aandachtspunt is, dat er soms wat condens op de binnenkant van zijn deken zit (bij vochtig weer).
Ik zorg dan ook altijd dat de deken aan het eind van de dag zonodig wordt verwisseld.
Op droge dagen staat hij zonder deken.

Bigone: niet ieder paard staat graag in een schuilstal. Mijn paard verkleumt liever dan dat hij binnen moet staan (dus vandaar de deken).

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:35

Ik heb alles even doorgelezen. Mijn bijrijdpaard staat ook dekenloos, hij stond altijd op de wei maar moet nu helaas op de paddock waardoor hij weinig bewegingsvrijheid heeft om zichzelf warm te rennen. Hij heeft al een behoorlijke vacht maar inderdaad op de natte dagen met veel wind heeft hij het toch wel koud. Hij staat 's nachts wel binnen maar heeft overdag geen schuilstal. Wij zitten er ook over na te denken om op de echte natte dagen met stevige wind wel een deken om te gooien... Het is dan toch niet zo dat als we de deken afhalen als hij binnen komt dat hij het dan ineens koud krijgt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:42

rowo schreef:

Fleece is juist hartstikke synthetisch :=
Dat is ook gewoon 100 procent polyester, net als de meeste binnenkanten van regendekens.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:48

Mijn Tinker x Fries kruising van nu 9 jaar staat heel diens leven al in open weiland vanaf zijn 4de jaar met een 0 grams regendeken-met-hals (uiteraard niet al die jaren dezelfde deken, na verslijten gewoon een nieuwe kopen, want zodra ze niet meer regendicht zijn krijg je doorslaan en broei/regenschurft).

Nooit in welke weersomstandigheden dan ook iets van "kou" bemerkt, vorig jaar voor het eerst onder een 200 grams gevoerde halsdeken, maar nodig was dat achteraf echt niet... hij staat op dit moment gewoon weer onder een 0 grams.

Het is een sprookje dat paarden zich niet warm kunnen houden onder een lichtgewicht buitendeken: het merendeel v.h. paard is onbedekt en een goed passende deken valt gewoon ruim en zit niet strak om het paard.
Ook "rennen" paarden zich in de wei helemaal niet warm, als ze het koud hebben bewegen ze zich juist zo min mogelijk om energie te sparen, die voor warmhouden nodig is.

Een buitenpaard houdt zich bij voorkeur warm met een hele hoop ruwvoer (goede kwaliteit hooi).

Een regendeken kan nodig worden bij een ziek of oud paard, dat de energie niet kan missen om zichzelf van nature warm te houden d.m.v. een gezonde natuurlijke vacht.
Of... zoals bij mij: dat je alleen in de ochtenduren rijdt, en geen kletsnat of bemodderd (onpoetsbaar) paard uit de wei wil halen (maar dat is dus luxe, want voor mijn gemak).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-11-13 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:50

Mijn Arabier staat dit najaar voor het eerst zonder deken en dat gaat super! Ze kweekt een mooi vachtje en ik ben van plan om, ook met -15, haar gewoon zonder deken te laten staan. Als het echt te gortig wordt merk ik wel aan haar als het genoeg is, dan krijgt ze een beetje hulp. Ook alleen onder een regendeken vind ik een goede optie, drooghouden scheelt veel tegen de kou.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:04

Gewoon lekker op stal zetten als het zulk naar weer is.

Daarnaast vind ik als ze persee buiten moeten een schuilstal een soort van morele verplichting

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:09

Hier een paard dat in de winter snel afvalt (slecht gebit) en in de winter een dekentje op krijgt om wat minder energie te verstoken, maar dus ook gewoon een wintervacht heeft. Zij heeft de bucas smartex rain, een regendeken met een dunne fleece voering. Dit werkt echt perfect, al meerdere winters is ze prima op temperatuur onder deze deken, op koudere en warmere dagen :) Mocht ze iets zweten dan wordt dit heel goed opgenomen en afgevoerd door de deken, hij ademt goed. Heb haar er nog nooit nat onder gehad. Ook functioneert haar vacht hier normaal onder, het is echt niet zo dat de deken de vacht plat drukt en het paard het dan koud heeft. Ik denk dat dit sterk varieert per type deken. De smartex is naar mijn idee redelijk licht en heeft een goede pasvorm en de voering zit er losjes in waardoor er ruimte is voor de vacht :)
De combinatie van een goed ademend vermogen + een voering die het paard droog houd is denk ik ideaal als je niet altijd de tijd hebt om de deken te wisselen/af te doen bij temperatuurschommelingen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:21

Ik hoor de laatste tijd zeker hele goede berichten over de Bucas Smartex Rain... maar ik hoor ook dat ze vrij klein (smal) van voren vallen... is dat zo? De eerste regendeken die ik voor mijn Tinker x Fries had aangeschaft was een Bucas, maar daar moest ik een borstverbreder bij kopen, de lenghtemaat was okee, maar veel te smal voor zo'n type paard.
Overigens niets over de kwaliteit er van te klagen gehad, hij droeg hem 24/7, ook deels nog in de zomer, voor ruim 4,5 jaar, beslist waterdicht, op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, dan is zo'n deken gewoon versleten.
Ik overweeg zo'n Bucas Smartex Rain wel voor mijn jonge merrie van 4 jaar aan te schaffen, die is totaal niet breed, heel andere en veel smallere bouw.