Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Een paard wat 8 - 10 uur per dag buiten staat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:04

Dan is het toch alleen maar makkelijker als je ze aan huis hebt staan? Je voelt even hoe ze er op dat moment bij staan, vind je dat ze te koud staan even een onderdeken erbij of een dikkere deken op. Zo doe ik dat ook, voel even hoe ze aanvoelen onder de deken en zo bepaal ik mede hoe de haren op de hals er bij staan wat ik doe voor dat moment.
Ik vind het ideaal als ze door werken in de winter om ze te scheren, geen gedoe met zeiknatte paarden, veel dekens wisselen na het rijden. Plus ze kunnen hun warmte beter kwijt tijdens het werk. Onze ruin heeft een hele korte vacht dus dat gaat prima maar onze merrie niet, die heeft een mega vacht en dat is gewoon niet praktisch.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:42

Opzich is een buikflap niet nodig, ik zou haar wel een regendeken met hals opgooien of een halsdeel buiten.
Ik merk aan mijn paard dat dit prettiger is wanneer ze toch een bui op hun kop krijgen (omdat je zegt dat ze groot dagdeel buiten staan)

Ze heeft momenteel en +- 200 gram deken op met daaroverheen een 0 grams regendeken met hals van de EJ
Bevalt prima, ze is helemaal niet nat geregend en ik heb ook geen kapotte manen, voor zover ik weet :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:05

Oke, da's een goeie Gerrit, dankjewel. :) Ze loopt momenteel onder 100 grams ongeschoren, maar als ze geschoren is kan ik er meer onder doen + d'r halsdeel. Wel wisselend om te lezen hoeveel grams de paarden op hebben: sommige met 500 grams, andere met 200 grams. Nogal hoop verschil vind ik! Ik hoop eerlijk gezegd niet nu al in 500 grams te zijn (maar goed, wat nodig is, is nodig) want dan moet je in de winter tot 800 grams of meer gaan, vind dat best behoorlijk veel en groot verschil als je een keer de deken wil afhalen (ivm poetsen/rijden/etc.)...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:21

Klopt voor elk paard is het weer anders met hoeveel ze zich warm houden, scheelt ook als ze veel ruwvoer krijgen, kunnen ze ook lekker het kacheltje brandende houden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:41

Die van mij krijgen veel ruwvoer (althans, let er op dat ze genoeg binnenkrijgen), maar niet onbeperkt, daar worden ze gewoon moddervet van... Ik geef ze vaak verdeeld over de dag: ze lopen dan op heel kort grasland of in de paddock en geef ze in de winter bijvoorbeeld 's ochtends om 07.00 4 plakken hooi, om 12.00 1 plak, om 15.00 1 plakken, en om 18.00 naar binnen op stal halve plak hooi en dan 's avonds om 22.00 laatste voerbeurt 1 of 2 plakken hooi.

Eerder gaf ik ze onbeperkt, maar werden ze zo ontzettend dik; gewoon ongezond. Dus ze krijgen nu beperkt ruwvoer, in etappes verdeeld...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:29

Doordat een paard eet maken zijn darmen warmte aan. Als het goed is zijn de weides niet vet meer, wij voeren ze soms ook wel eens van dat voedingsstoffen arm hooi ik weet niet hoe het heet, het is geen oud hooi en ook geen slecht hooi maar het bevat over het algemeen niet veel bijzonders waardoor ze niet dik worden maar puur voor het eten (ook een stukje anti-verveling).

Mijn paard staat nog lang niet onder 500 ik weet überhaupt ook niet of dat nog nodig is. Ze houden zichzelf wel warm, klinkt banketstaaf voor een geschoren paard maar ik ben van mening hoe dikker je hem inpakt hoe kouder die het ook weer heeft als je gaat rijden etc. Ga zelf maar eens met een dikke trui+winterjas op eens in je t-shirt naar buiten brr dan moet je heel wat rondjes sjouwen voor je het warm hebt.
Het is ook maar net hoe ze er onder voelen, vaak de eerste paar dagen na het scheren is het even aftasten. Vaak even voelen onder de deken en achter de oren als je denkt hmm, ik weet het niet gewoon wat meer gram opgooien of een deken erbij op... bij die van mij deed ik direct na het scheren 100 gram op, toen opeens sloeg het weer ook 5 graden naar beneden dus toen kon ik de 200 alweer pakken...
Als ze weer op stal komt haal ik de 0 gr regen deken + hals deel weg en zorg dat het niet tocht op stal. Dat werkt prima :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:34

Ik heb vandaag ook mn pony laten scheren terwijl ze in weer en wind de hele dag buiten op de paddock staat.
Stalgenoten van me doen het al jaren dus ik verwacht geen problemen.
Gewoon een goede deken en wat ruwvoer.
Ik denk dat het bij jou ook wel goedkomen gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:22

Picassox schreef:
Die van mij krijgen veel ruwvoer (althans, let er op dat ze genoeg binnenkrijgen), maar niet onbeperkt, daar worden ze gewoon moddervet van... Ik geef ze vaak verdeeld over de dag: ze lopen dan op heel kort grasland of in de paddock en geef ze in de winter bijvoorbeeld 's ochtends om 07.00 4 plakken hooi, om 12.00 1 plak, om 15.00 1 plakken, en om 18.00 naar binnen op stal halve plak hooi en dan 's avonds om 22.00 laatste voerbeurt 1 of 2 plakken hooi.

Eerder gaf ik ze onbeperkt, maar werden ze zo ontzettend dik; gewoon ongezond. Dus ze krijgen nu beperkt ruwvoer, in etappes verdeeld...

Goed hooinet kan helpen met langzamer eten en dus minder binnenkrijgen zonder lang zonder te staan.
Ook is de nacht altijd de langste periode en het koudst, dus in dit schema zou ik 1 of 2 plakken van de ochtendportie naar je laatste voerbeurt 's avonds schuiven.

Ik heb qua wel/niet scheren de luxe dat ik werk kan aanpassen en ik merk dat na een periode van een dikke maand de temperatuur laag genoeg is om de gewone bosritjes te kunnen maken zonder met een drijfnat paard terug te komen. Zou ik toch gaan scheren kies ik liever wel voor een patroon, omdat in mijn ervaring is dat blote buik + modder onrust geeft met rijden en de achterhand erg snel afkoelt en stijf (tot lijkt wel kreupel aan toe) wordt zonder uitrijdekens. Terwijl draf, etc. met deken weer heel snel te warm wordt. Kiezen om daar toch vacht op te laten scheelt een hoop deken op en af doen. Ik weet niet waar je concours rijdt, maar ook in een binnenbak kan de temperatuur onder nul komen. Als je dan zeg 2 min. moet wachten voordat je de ring in mag moet er al een deken op, anders zal je eigenlijk zeker 5 min. moeten losrijden voordat alles weer lekker loopt (zeker bij de pech van een gevoelig of wat ouder paard).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:41

[quote="tamary"] Zou ik toch gaan scheren kies ik liever wel voor een patroon, omdat in mijn ervaring is dat blote buik + modder onrust geeft met rijden en de achterhand erg snel afkoelt en stijf (tot lijkt wel kreupel aan toe) wordt zonder uitrijdekens. Terwijl draf, etc. met deken weer heel snel te warm wordt. Kiezen om daar toch vacht op te laten scheelt een hoop deken op en af doen.[quote]

Zo denk ik dus ook, hete merrie voor de wagen die al dansend het erf verlaat en dansend weer terug komt. Ze is al wat ouder en om te voorkomen dat ze inderdaad stijf wordt door de kou of het steeds moeten wisselen wat niet handig is voor een koetspaard kies ik een jachtmodel. Vind het persoonlijk ook niet lelijk staan.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:11

Mijn paard is ook helemaal kaal en die staat tot het donker word buiten. Dus ook super lang zeg maar. Ik heb hem nu 300 gram opgedaan. En dat wil prima. Ik kan geen halsdeken omdoen. Is een fjord haha :=

Maar het wil prima hoor. Ik hou er wel rekening mee dat als hij te koud word of het regent veel dan gaan ze eerder naar binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:05

Mijn lusitano merrie is ook helemaal geschoren (op de benen na) en staat van 9 tot 5 in de paddock in de winterperiode.
Ik heb altijd zonder halsdekens gewerkt op mijn vorige stal, omdat ze daar met heel slecht weer ook vaker binnen bleven en ik weinig wisselmogelijkheden hadden (hals op/af).
Nu staat ze buiten met de hals er aan en op stal gaat hij er af.
Als het kouder wordt laat ik 'm er op stal misschien ook wel op zitten (om stalgenoten niet teveel te belasten).

Als je deken warm genoeg kan het ook prima zonder hals is mijn ervaring.
Ik zou inderdaad wel zorgen voor voldoende ruwvoer buiten en zorgen dat je deken goed waterdicht is.

Op dit moment staat mijn merrie met 200 gram op (rambo 100 + 100 liner) en buiten de hals, daar voelt ze prima warm onder!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:25

Hier scheren wij ook gewoon de paarden die een flink aantal uur naar buiten gaan in de winter. wij scheren redelijk op tijd. Grappige is dat ze vanzelf iets meer haar terug zetten op hun hoofd en hals en op het lijf wel heel kaal blijven. Ze passen het dus zelf weer aan naar een handige vacht voor hun situatie.

Over een maand komt mijn paard trouwens 24 uur per dag buiten en is geschoren. Wel met schuilmogelijkheid overigens. gaat hij maar naar binnen als het hem te koud wordt :brr:

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:46

Mijn ruin staat 24/7 buiten op een gedraineerde zandpaddock met schuilstal en is vorige week donderdag volledig geschoren. Als hij het haar nodig heeft (vb. op zijn benen) groeit het heus wel terug.

Hij staat nu onder 450g met hals