Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maartje1990 schreef:Oftewel: symptoom bestrijding ipv de oorzaak. Nee geweldig. Oke ik snap het als de shet anders 24 uur alleen buiten komt te staan. Maar als dit alleen s nachts is, zie ik het probleem niet zo is iig een vooruitgan op de stal, daar staat die ook alleen, maar ook in een krap hok.
ponyparadijs schreef:De plaats kan inderdaad een verschil maken.
Maartje1990 waarom moet je zo nodig iedereen bekeren tot 24-7 buiten?
Wie zegt dat deze shet dat zo prettig vindt?
Op de vorige stal stond ze rustig binnen 's nachts.
Daar had ze zich dan toch ook misdragen als ze zo nodig zelf buiten wil.
Sassol schreef:Ben je al eens eerder verhuist met de shet?
Ik zou voorlopig de shet gewoon met rust laten in de box, ze voelt zich waarschijnlijk niet helemaal veilig na de verhuizing en dan is zo'n krappe box best eng (je kunt nergens heen als er gevaar dreigt). Paarden zijn van nature claustrofobisch, die 'fobie' steekt de kop soms weer op na een verhuizing omdat ze niet weten waar het gevaar zit op de nieuwe plek.
Dus uitmesten, poetsen e.d. even allemaal buiten de box doen. Als je merkt dat ze opgegeven moment wat gekalmeerd is en rustig wacht tot ze de box uit mag ipv zsm eruit willen kun je dit langzaamaan weer in de box doen.
Maartje1990 schreef:ponyparadijs schreef:De plaats kan inderdaad een verschil maken.
Maartje1990 waarom moet je zo nodig iedereen bekeren tot 24-7 buiten?
Wie zegt dat deze shet dat zo prettig vindt?
Op de vorige stal stond ze rustig binnen 's nachts.
Daar had ze zich dan toch ook misdragen als ze zo nodig zelf buiten wil.
Omdat een paard niet in zo'n klein hok hoort. Een paard heeft geendag en nachtritme zoals wij mensen. Op vele vlakken, zowel lichamelijk als geestelijk is op stal staan schadelijk voor een paard. zelfs al staan ze overdag de gehele dag buiten, staan de meeste paarden toch nog minstens een uur of 10 a 12 op de stal, maar meestal veel meer.
In veel gemeentes mag je helemaal geen schuilstal bouwen en dan nog, deze pony stond in de nachten altijd op stal zonder problemen naar ik begrijp. Dus daar zal het niet aan liggen. En niet alle paarden vinden de stal onprettig, die van mij staat er spontaan in, als je haar haar gang laat gaan.
Buiten even rollen en hup de stal weer in
Dat hebben we eens uitgeprobeerd. Maartje1990 schreef:Omdat een paard niet in zo'n klein hok hoort. Een paard heeft geendag en nachtritme zoals wij mensen. Op vele vlakken, zowel lichamelijk als geestelijk is op stal staan schadelijk voor een paard. zelfs al staan ze overdag de gehele dag buiten, staan de meeste paarden toch nog minstens een uur of 10 a 12 op de stal, maar meestal veel meer.

ponyparadijs schreef:Maartje1990 schreef:Omdat een paard niet in zo'n klein hok hoort. Een paard heeft geendag en nachtritme zoals wij mensen. Op vele vlakken, zowel lichamelijk als geestelijk is op stal staan schadelijk voor een paard. zelfs al staan ze overdag de gehele dag buiten, staan de meeste paarden toch nog minstens een uur of 10 a 12 op de stal, maar meestal veel meer.
Inmiddels zijn onze paarden zover gedomesticeerd dat er menig paard is die buiten 24-7 echt niet gelukkig worden hoor.
Maartje1990 schreef:Oftewel: symptoom bestrijding ipv de oorzaak. Nee geweldig. Oke ik snap het als de shet anders 24 uur alleen buiten komt te staan. Maar als dit alleen s nachts is, zie ik het probleem niet zo is iig een vooruitgan op de stal, daar staat die ook alleen, maar ook in een krap hok.
Mijn paarden staan 24/7 buiten, gebruiken de inloopstal zelden. Eigenlijk alleen als er hooi in wordt gevoerd. Verder met regen of sneeuw, altijd buiten. Zelfs als t met bakken naar beneden komt. Paarden zijn geen mensen.