Mishandeld paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mishandeld paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:42

Wat ik me afvraag, als het een manegepaard is en geen pensionpaard (waar ik even vanuit ga omdat er manege staat); waarom willen ze het paard mee laten draaien als de kinderen hem niet fatsoenlijk en veilig de stal uit kunnen halen? Het zal heus een braaf manegepaardje kunnen worden, maar nu is hij dat nog niet.

Als het een pensionpaard is, ga ik een beetje mee met Mioux, en laat dan de eigenaren zelf het paard eruit halen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:44

RioRietje schreef:
Het enige wat eigenlijk belangrijk is, is dat hij een beetje fatsoenlijk en rustig opgezadeld kan worden.

Dat het paard bang of zich rot voelt maakt verder dus niet uit, als ie maar rustig opgezadeld kan worden? :')

joanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:12

misschien is het handig om eerst even met bix of een wortel of appel of iets dergelijks bij zijn/haar stal gaan staan als die niks doet kan je proberen om hem zachtjes te aaien als die dat goed vind kan je een stapje veder gaan,
1:kom iederedag even bij zijn/haar stal te gaan staan.
2:laat hem/haar aan je wennen en hij moet weten dat die bij jou veilig is,
3:na een week of 2 en het blijft goed gaan kan je proberen hem uit de stal te halen,
4:als die aan je gewend is kan je er iederedag een rondje met hem/haar gaan lopen
5: als dat goed gaat is je paardje dan weer helemaal tam!

succes! gr :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:42

Ben nog steeds wel benieuwd TS, is het wel een managepaard? of is het een paard die in toekomst mogelijk meedraait als manage paard en vinden de eigenaren het wel goed dat het paard gepakt word? Want dit zie ik nergens staan

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:35

Allereerst idd, waarom moet jij ervoor zorgen dat dat paard fatsoenlijk gezadeld kan worden?

Wij hadden op de manege 2 pony's die niet door de lesklanten opgezadeld mochten worden. 1 was een pony die nogal losse achterbeentjes had. Als ze dus de indruk had dat ze je kon raken, dan deed ze dat. De ander had zo'n singelswang, dat ze zowel beet, als je probeerde te trappen. Ze sloeg met haar achterbenen naar voren, naar de zijkant en naar achteren. Beide pony's werden dan ook opgezadeld op stand en met het hoofd naar de open kant, zodat je niet bij de achterkant hoefde te komen. Idd door het manegepersoneel zelf. In stal waren beide pony's gewoon goed te hanteren.

Ik zou me er sowieso niet mee bemoeien in jou geval moet ik eerlijk zeggen... Pensionpaard of manegepaard, laat de eigenaar het maar uitzoeken. Is dit dier een manegepaard en moeten de lesklanten maar zien hoe ze het tuig erop krijgen, dan konden ze me wat en zou ik een andere manege zoeken :+

Goldie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:17

Misschien kun je beginnen met het vertrouwen terug te vinden in de wei en dat je Ravel dan al aaiend terug brengt naar de stal en zo steeds kleine stappen maakt om op een gegeven moment zelf de deur open te doen.. Het zal heel veel tijd kosten maar uiteindelijk is het het wel waard..

horselover02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:32

als je er zelf iets mee wilt, zou ik gewoon zonder te bewegen een hele tijd voor de stal gaan staan, zo raakt hij aan je gewend, doe dit vaker, probeer hem te aaien, uiteindelijk kun je ook proberen de stal in te stappen, en als hij goed reageert kun je hem ook laten wennen aan andere mensen als jij en de eigenaren

horselover02