Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:21

Het vervelende is dat wij mensen over van alles veel te veel nadenken. In plaats van dat we gewoon zijn & voelen. Dat kunnen paarden namelijk ook, en dan kun je op hetzelfde niveau communiceren en werken. Paarden kunnen niet denken. Dus als je als mens loopt te denken maak je jezelf onbereikbaar voor een paard. Je bent dan in een andere wereld. En dan raken paard en mens in de war.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:26

Al wat die goeroe's vertellen is zeker juist, daar moet je niet aan twijfelen.
De één zijn systeem lijkt soms een beetje op dat van de ander en bij sommigen is het blijkbaar ineens helemaal anders, en toch , als je heel goed kijkt zijn ze allen voor het grootste gedeelte toch gelijk wijzend, ze kijken soms gewoon vanuit een andere hoek, of vertellen het met heel andere woorden.....
Er werden al heel goede antwoorden gegeven hier "Apple , troi , Punz , .... " er waren er nog die goede antwoorden gaven hoor.
Maar idd je moet het een beetje zien als tools in jouw magic box, hoe meer kennis je bezit, hoe meer tools in jouw box zullen zitten, en na jouw analyse van wat er nodig is, wat het probleem juist betreft, dan ga jij in jouw tool-box en je kiest er een manier van werken uit die bij het probleem past, en ook haalbaar lijkt bij jouw persoon, en zo kan je dan gaan werken naar een gepaste oplossing toe.
Maar geloof vooral in het systeem dat je wil gebruiken, ook al werkt het de eerste dagen blijkbaar niet, soms is het idd nodig gewoon te veranderen omdat iets niet werkt bij dit paard, maar heel vaak is het ook zo dat het niet werkt na 2uur training maar wel werkt na 10uur training, kijk vooral goed naar het paard , leer hem te lezen, en wees vooral heel kritisch naar je zelf toe, de fout moet je altijd bij jezelf zoeken, nooit bij het paard. (hoe gek het ook klinkt)
Het enkel volgen van één model van goeroe werkt nooit, niet omdat die goeroe fout is nee helemaal niet want die persoon zou het heel waarschijnlijk wel gekund hebben ook met jouw paard, maar jij bent niet die goeroe, jij reageert net iets anders, ook al tracht je hem na te doen helemaal juist nadoen lukt toch nooit.
Het moet dus jouw eigen systeem worden , dat dan gebaseerd is op goeroe 1 tot goeroe 100.000 bv.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:27

Daar kan ik mij in vinden. Kennis (van verschillende goeroes) vergaren om er ervaring mee te kunnen maken. In de praktijk. Met hulp van (je) paard(en).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:27

Zeer juist "Koper"

Koper schreef:
Het vervelende is dat wij mensen over van alles veel te veel nadenken. In plaats van dat we gewoon zijn & voelen. Dat kunnen paarden namelijk ook, en dan kun je op hetzelfde niveau communiceren en werken. Paarden kunnen niet denken. Dus als je als mens loopt te denken maak je jezelf onbereikbaar voor een paard. Je bent dan in een andere wereld. En dan raken paard en mens in de war.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:34

Wat ik eigenlijk doe: ik maak iets mee met een paard, en daar denk ik dan over na als ik weer thuis ben. Niet ter plekke, want terwijl je aan het denken bent raak je alweer in een andere situatie verzeild.

En terwijl ik dat neertyp: is het nódig om álles van die gekke paarden te begrijpen? Zij begrijpen zo vaak niks van ons, en meestal zitten ze daar niet erg mee.

Anoniem

Re: Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:32

Aanvoelen en geduld zijn voor mij in zowel het rijden als in de hand 2 sleutelwoorden. Als je vanuit die positie werkt merk je snel genoeg wat wel of niet werkt. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:05

Ik denk dat je gewoon moet reageren op wat je paard je aangeeft.
Geeft je paard je een dominant gebaar, dan spring je daar op in met de kennis die je daar over hebt.

Maar ik snap het wel hoor, op zoveel gebieden is er zoveel informatie.
Ik ben soms serieus jaloers op de mensen die hun paard gewoon op een pensionstal neerknallen zonder zich druk te maken over bv. hoe lang ze buitenstaan, wat er gevoerd word, etc. :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:19

Jeuh..wat doen jullie ingewikkeld!
Ik ga gewoon met mijn paard om op gevoel en heb een prima verhouding met haar. Maken jullie het niet veels te ingewikkeld allemaal? Gewoon lekker genieten en niet zo nadenken over alles wat je doet. Relax! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:25

Alhoewel ik ergens kan begrijpen dat er gezegd wordt om gewoon te doen en niet teveel te denken en te reageren op gevoel vind ik toch ook dat dat ergens van moet komen, er moet toch een (aangeleerde) basis zijn. De mensen die zeggen alles op het gevoel te doen hebben ergens al een basis opgebouwd (goed of slecht) in het verleden natuurlijk. Niemand is gewoon ineens begonnen op het gevoel, de meeste op een manège, en sowieso altijd onder begeleiding van iemand met meer ervaring. Later kan je dan wel zeggen dat je gevoel iets anders zegt en iets op een andere manier proberen, maar zomaar je gevoel volgen terwijl je geen idee hebt hoe of wat ... ik denk toch niet dat dat kan.

Zoals bv. wat net gezegd wordt over "geeft je paard een dominant gebaar, dan spring je daar op in met de kennis die je daar over hebt." Allemaal goed & wel .. maar hoe weet je dat het een dominant gebaar is? Zoals eerder aangehaald (was toch een goed voorbeeld) is dreigen om te trappen niet altijd een dominant gebaar. Ik denk dat 90% van de mensen daar niet eens over nadenkt en reageert op het gevoel en het paard een schop onder z'n hol geeft voor die ook maar iets anders kan doen ... Kan je geluk hebben dat het inderdaad een dominante actie was en dan gaat het goed, maar je kan ook de pech hebben dat het een reactie uit angst was en dan ben je nog verder van huis ... (ik heb beide types paarden trouwens, dus weet wel een beetje waar ik over praat ;) ).

Ergens moet je toch een basis en kennis opbouwen .. probleem is alleen dat er zoveel gezegd wordt en iedereen beschouwt zijn eigen ding als het beste... En dat is een probleem, want hoe filter je er nu uit wat echt wel voor jullie werkt. De tijd is te kort om alles te proberen denk ik, om nog maar niet te spreken over de gevolgen als je een verkeerd iets (voor jou & je paard dan) gaat volgen of doen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:32

Bij dreigen om te schoppen corrigeer ik dat eerst (vinger opheffen en een "eh" en paardlief houd al op) en dan kijk ik even rustig waar dat nou voor nodig was en maken we het weer goed.

Echt goed uitleggen kan ik het eigenlijk niet, we voeren hele gesprekken soms, soms hebben we wel even dat we elkaar niet goed verstaan, maar meestal begrijpen we elkaar. Ik heb niet het gevoel dat mijn paard een of ander onbereikbaar wezen is, ze verteld juist hele verhalen, en ik ga haar alleen maar beter en beter begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:35

Sommige paarden schieten compleet in de stress van een "eh", gaan er vandoor (of willen er vandoor gaan en als ze 'vasthangen' beginnen ze wild om zich heen te trappen) en zijn dan totaal niet meer bereikbaar .. Dus zelfs met een gewoon, simpele "eh" kan je al meer kwaad doen dan goed, al zijn dat misschien wel de uitzonderingen bij de paarden .. dat weet ik niet .. ik heb er toevallig eentje dus voor mij is het dagelijkse kost :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:38

Ik ga even meelezen, lijkt me erg interessant.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:39

Aangezien niet elk paard hetzelfde is in gedrag, heb je ook niet 1 methode voor elk paard.
Ik heb hier 4 merries, en die hebben alle 4 hun eigen karakter.
De 1 wat nerveus, de ander een boefje maar ook weer heel aanhankelijk, de derde toch echt wel wat dominant en probeert graag zo af en toe eens wat uit,
en nr. 4 die doorgaans alles wel prima vind, maar toch ook wel weer koppig is.
Bij de 1 helpt af en toe de spreekwoordelijke schop onder haar hol, terwijl je dat bij de andere echt niet moet doen.
Elk nieuw paard is weer aftasten, en kun je je denk ik beter door je eigen gevoel laten leiden, dan iedere keer het hele boek of video voor ogen houden, hoe dat ook al weer moest.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:44

Zie de mensen die dat allemaal zeggen maar een beetje als de politiek.
Ze willen allemaal aan de top komen en daar kom je niet als je hetzelfde gaat roepen als iedereen, dus je moet wel een andere techniek gaan uitroepen.
Om onderscheidend te zijn van de rest doet een mens veel

uiteindelijk komt vaak veel op hetzelfde neer.. niet helemaal, maar grote lijnen en wat je uiteindelijk doet wel...
Allemaal handelen ze wel vanuit wat het karakter van het dier aangeeft.
(iemand die echt fysiek straft, zal dat ook niet met een bang dier doen etc)

Ik denk dat je er niet zo'n zorgen om moet maken, maak er je eigen combi van
van alles en iedereen een beetje combineren en uitkomen op jou perfecte band met je paard.

(ik denk dat enkel van een iemand volgen, niet de slimste oplossing is)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:46

Dan kom je daar vanzelf achter en dan weet je dat je het volgende keer anders aan zult moeten pakken. :+
Bij mensen kan dat ook gebeuren, je weet soms niet hoe iemand in elkaar steekt en hoe die persoon gaat reageren.

Zelf doe ik parelli met mijn merrie, ze heeft er reuze veel lol in, vooral als ze een nieuwe oefening "snapt". Soms valt het kwartje niet in een keer, maar als ik het dan twee dagen later nog eens probeer doet ze het opeens helemaal perfect. En blij dat ze dan is.

Zoiets moet je vinden, een methode die voor jou EN je paard werkt om te communiceren. En dat werkt twee kanten op imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:50

Klopt wel weer :j Maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat het standaard goed is om "eh" tegen een paard te zeggen .. En zo'n dingen komen regelmatig voor .. Voor dit probleem is dat de oplossing. En volgens een ander persoon is dat weer iets anders, en dan ga je twijfelen .. ;)

Verder zelf niks te klagen over Parelli hoor, zonder Parelli (en mijn eerste pony :Y) ) zou ik met de andere pony nooit zo'n goede band hebben kunnen opbouwen, omdat ik totaal niet zou begrijpen hoe het allemaal in elkaar zou steken. Mensen geloven mij niet als ik zeg dat het goed gaat met de pony, dat hij braaf is en dergelijke .. Ze hadden verwacht dat ik ondertussen al 10x in het ziekenhuis zou belandt zijn .. dus zegt ook al genoeg ;) (heb zelfs in het begin iemand gehad die zei als het echt niet zou lukken dat die nog wel een plekje had waar die gewoon in de weide kon en waar geen mens er nog aan moest komen :+ ).

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:55

We hebben in de westerse wereld gewoon het luxe probleem, dat het houden van paarden voor iedereen mogelijk is. Vroeger, en zelfs in de jaren 90 toen ik leerde paardrijden nog een beetje, was er maar EEN manier en die was goed, geen twijfel mogelijk. Maar nu kan iedereen, omdat iedereen een paard en internet heeft, zichzelf expert maken en hard roepen dat een methode goed is en de rest slecht. Plus dat als je iets 'nieuws' ontdekt op het alwetende YouTube en dat naleeft, pas je weer goed in de kijk-mij-een-nieuwe-goeroe-hebben-trend.

Zelf zie ik ook door de bomen het bos niet meer en daarom blijf ik voor de veiligheid maar een beetje in het traditionele hangen. Ik weet niet of het de beste manier is, maar mijn paard leeft nog :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:57

TS blijkbaar weet je zoveel dat je een beetje van je gevoel af bent geraakt waardoor je moeilijk kunt voelen hoe en wat met je eigen paarden. Volgens mij ligt dus daar het probleem. NIet dat je veel weet is het probleem, maar dat je dat wat je weet nog niet geheel eigen hebt gemaakt. Het is nog geen onderdeel van je (geïnternaliseerd). Zelf weet ik veel van dressuur maar niet zo veel van natural horsemanchip. Wel heb ik veel naar kuddes gekeken en kijk nog elke dag hier naar onze kleine paarden kudde. Daar heb ik veel van geleerd. Belangrijk is volgens mij voor jou dus het voelen. B.v met zadelen kan de merrie van mij als je daar niet voldoende aandacht aan besteed de neiging hebben om bijt beweging te maken. Bijten is allang verleden tijd, maar ze is nog steeds een beetje onrustig want heeft zadeldwang (zadel zit perfect en zadelen nu gaat heel goed). Nooit heb ik haar een tik gegeven want ze is veels te onderdanig van nature en graag heb ik zekere dappere paarden onder appèl. Altijd heel rustig heb ik haar benaderd, en nog steeds gaat zadelen gaatje voor gaatje met aaien en geruststellen tussendoor.
Dan de ruin. TEgenover gesteld paard. Brutaal, dominant als hij de kans krijgt verlegd hij de grenzen. Als bij hem ook maar een oortje bij wijze van spreken naar achteren gaat dan zeg ik "lief zijn" hé manneke. Vroeger toen hij nog hengst was en ik hem net had, mijn elleboog een keer vol op zijn neus geplant toen hij naar voren vloog om te bijten. Bij hem mezelf groot en breed gemaakt en zonder aarzeling reactie voordat hij zijn actie af kan maken. Als we buiten rijden en er zitten beginners op hem en ik zie de twinkel in zijn ogen verschijnen dan is het even streng: "pas op, gedraag je" met vinger omhoog en hij weet dat ik hem nog steeds in de gaten hou en dan bokt hij ook niet. Maar hem houd ik gewoon heel erg kort en ben streng. Daar blijft hij fijn paard van. Dus de benadering is veel steviger als bij de merrie. Uiterlijk lijken beiden nu op elkaar, het zijn gelukkige sterke zekere paarden onder appèl en dat terwijl ze innerlijk elkaar tegenovergestelde zijn.
Dus TS ga gewoon weer voelen wat je paarden van jou nodig hebben en benader ze. Je weet genoeg en je intuïtie liegt nooit. Word maar weer zekerder van jezelf en geloof maar in je zelf. Voelt iedereen zich prettig bij. En als je een keer wat fout doen, ach paarden zijn zeer vergevingsgezind. Net als wij tegen over hun.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-10-13 11:07, in het totaal 5 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:57

Het was ook geen standaardding, meer hoe ik het bij mijn eigen merrie oplos.

Ik zie het zelf maar niet te zwart wit, maar als ik iets nuttigs zie, onthoud ik het, en misschien kan ik het een keer gebruiken.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:01

Hier ook heel herkenbaar! Ik vraag me regelmatig af (vooral op de fiets van stal naar huis..): vond mijn paard dit nou léuk? Ja hij werd aardig begrensd door de pessoa, misschien de volgende keer toch losser doen.. En dan denk ik de volgende keer, hij vond dit wel erg saai, zo traint hij niks, misschien toch.... En zo met alles :D Maar ja, hij loopt niet voor me weg als ik hem uit de wei haal en hij draait niet zijn kont naar me toe in de box, dus ergens zal ik nog wel iets goed doen, denk ik dan maar :')

Bijkomend nadeel is dat mijn pony behoorlijke singel- en zadeldwang heeft, wat zich eerst uitte in een vluchtreactie, nu in een vechtreactie. Volgens de dierenarts, twee zadelmakers en de chiropraktor is het echt een gedragsding. In het werk heeft mijn pony echt wel respect voor mij, maar zo'n bijtreflex schijnt hij dan niet te kunnen onderdrukken. Als het een reflex is. Pff, over zoiets kan ik dus uren nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:03

oef dit is herkenbaar.. stille meelezer ;)

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:11

Ik heb er ook last van, maar op een andere manier. Ik wilde wat inlezen over verschillende methodes, maar na een paar sites/filmpjes en een bezoekje aan bokt raakte ik een beetje ontmoedigd...
Er zijn zoveel benaderingen en niet alles is meteen fout of goed. Ik denk ook niet dat je met alles aan één methode moet vasthouden, zolang je maar consequent bent. Jij kent je paard het best, dus doe wat voor jou goed voelt. ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 11:21

Veel goede reacties gelezen. Bedankt allemaal :D .

@ koper:
Citaat:

+1 . Ik denk dat dat echt mijn probleem is. :j Ik heb heel veel moeite om mijn aandacht bij dingen te houden. Ik dwaal continue af.
Vaak doe ik alles op een automatische piloot en zit mijn hoofd in een andere wereld. Dat is niet fair voor mijn pony. Ik wil er wel bij zijn en heel soms lukt dat ook en dat zijn de geweldige momenten! Dat is gewoon wat ik heel erg doe, met alles in het leven. Zelfs als mijn vriend hele verhalen zit te vertellen die ik ook echt wel interessant vind zit ik met mijn hoofd op een hobbelpaard op de kermis :+ .

Citaat:
Wat ik eigenlijk doe: ik maak iets mee met een paard, en daar denk ik dan over na als ik weer thuis ben. Niet ter plekke, want terwijl je aan het denken bent raak je alweer in een andere situatie verzeild.

Maar wat als je niet reageert als bijvoorbeeld (om dit voorbeeld even te behouden) je paard je een trap dreigt te verkopen, maar later bleek het wel dominantie te zijn? Dan denkt je paard er de volgende keer makkelijker over en wie weet wat er dan escaleert. Maar... ik wil hem ook niet als de eerste de beste een rotschop verkopen (even het andere uiterste) omdat ik het dier dan pijn doe terwijl het misschien niet nodig is.
Gezien je over het algemeen het beste binnen 3 sec moet reageren wil het nog duidelijk zijn voor je paard. lijkt het me iets wat te laat als je dat pas op de fiets doet.

@ pien_2010: Is ook zo... Hoe kom ik daar vanaf :D haha

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:20

Inderdaad, ken je paard... Als je op 1 lijn zit weet je meestal instinctief wel of het dreigen was of angst en reageer je ook correct.

Dat achteraf analyseren ken ik :) Maar is ook nodig als je het mij vraagt. Paarden doen nooit zomaar iets en ik heb echt al heel erg veel overwonnen met mijn paarden door gewoon goed na te denken over het hoe en waarom.
En tsja, beter een keer ''fout'' reageren en het achteraf herstellen dan er helemaal niet over na te denken. Iedereen maakt fouten..
Toen ik mn hengst net had blesseerde hij zichzelf en ben ik tijdje koelgel aan het smeren geweest. Als je bedenkt dat hij toen een half jaar oud was en niks had meegemaakt was hij echt vréselijk braaf, deed het keurig geduldig. En ineens begon hij te klooien, zelfs zó dat we met 2 mensen moesten smeren.
Heb dat 2 dagen gedaan en ben toen gaan nadenken. Gestopt met smeren. Achteraf blijkt dat koelgel uiteindelijk gaat branden op de huid. Sindsdien negeer ik zijn signalen nóóit meer.

In mijn ogen valt of staat alles met luisteren naar je paard. En welke methode je dan moet gebruiken, dat gaat een beetje vanzelf. Maar als jij voelt dat een dansje doen beter werkt dan een mep geven moet je dat doen :)

Dus hoe werkt een paard/welke goeroe? Geen flauw idee. Ik weet wel hoe míjn paarden werken en als ik er een goeroe op los laat, welke dat wezen moet. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:26

Het is eigenlijk heel simpel, de mens is de leider en het paard voelt zich daardoor veilig en prettig en ontwikkelt geen ongewenst gedrag. Ben jij de leider en is het paard vriendelijk naar je toe dan heb je het grootste goed al bereikt. En net als bij mensen hebben dieren ook wel eens een mindere dag, dat mag en kan, als je je dier aanvoelt heb je dat snel genoeg door. De beste ruiters zijn in mijn ogen nog altijd de ruiters met veel gevoel, dat heb je of heb je niet. Je kunt je hier wel in ontwikkelen maar om continue aan het denken te zijn of je het wel volgens de "regels " staat een ongedwongen en plezierige omgang in de weg. Laat gewoon alles los en wees gelukkig met je paard.