Water in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 13:16

JessicaChico schreef:
Mijn pony heeft ook al een aantal keer koliek gehad in de winter, omdat ze geen koud water drinkt. Nu begin ik er op tijd mee. Iemand gelijk een tip om het water wat langer warm te houden? Wel weer rotklusjes , al dat gesleep met water #)

Ik heb her en der gelezen dat mensen wel een warmwaterkruik in de drinkbak gooien, maar dan moet je wel oppassen dat het ding op de bodem ligt, anders zouden ze de neus er aan verbranden lijkt mij. Geen idee of het echt werkt om water langer vloeibaar te houden.
Ik had voorheen een geïsoleerde vleesbak met deksel en extra isolatieplaat onder de deksel voor 's nachts. Die bak was 600 liter en er dronken meerdere paarden uit dus bleef zelfs bij -18 vloeibaar. Des te meer water er in een bak zit des te minder snel bevriest zo'n bak. Als een bak groot genoeg is om voor een deel buiten de wei te zetten zou je nog kunnen overwegen een waterverwarmingselement er in te hangen, zo 1 zoals ze soms voor koeiendrinkkuipen gebruiken. Daarvoor zou je eens op een agrarische site moeten kijken.
Verder een bak uit de wind zetten, de bovenlaag van een waterbak bevriest nl als eerste.

Ook tijdens een vorstperiode ipv droge brok de brokken een halve dag of nacht laten weken in warm water. Voor de volgende voerbeurt kun je dan lauw water bijvoegen en als slobber voeren. Brok neemt veel water op om te weken, meer dan kant- en klare slobber. Per voerbeurt hier is een kilo brok in totaal gemengd met 3 liter water. Dus dat is al weer 6 liter per dag dat je paard er zo even binnen krijgt. In de box zet ik bij vorst ipv het automatische drinkbakje een speciekuip neer die ik bijvul met lauw water. Daar soppen ze dan het hooi ook weer in. Weer extra water wat ze zo binnen krijgen mochten ze niet direct drinken. :j
Laatst bijgewerkt door Bravura op 03-11-13 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:16

Zorg dat je waterbak op een plek staat waar zo lang mogelijk de zon op staat!
De mijne staat op het Zuiden,het water en de pomp ontdooit aardig snel.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:11

Hier ook een keer verstoppingskoliek gehad door te weinig drinken.
Vorig jaar toen ik bij een boer stond, kwam ik 2 a 3 keer per dag hete emmers in de waterton doen en zo bleef die redelijk open en dronken ze wel. Ook 2 maal daags slobber van bietenpulp of grasbrok.
Nu staan ze aan huis en heeft het hier al -13 gevroren. Elke ochtend gooi ik er een paar jerrycans heet water in dan is het water lauw en drinken ze heel graag. Overdag is het nog niet zo koud en blijft ie de hele dag open. Straks als het hier echt koud wordt dan gooi ik er meerdere keren per dag een jerrycan in met heet water en we hebben een verwarmingselement die je in het water kunt doen om het te verwarmen. Mijn man gaat zich er nog over buigen hoe dat al in 1 te maken zodat de boel niet bevriest en anders is het een mooie oplossing om het water te ontdooien en te verwarmen. Dan 'sochtends en 's avonds hele natte slobber en dan moet alles goed zijn :)
Heet water in de bak doen of verwarmingselement (emmers of jerrycans vol) werkt imo het beste. Hier vinden de paarden het warmere water heerlijk :j

Waarom heb je de bak niet meer Bravura?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:38

Ik heb de 600 literbak weg gedaan omdat ik momenteel 1.5 paard heb staan ipv 4... :D Kost me teveel aan water om te verschonen. Heb een kleine bak nu, die bij jullie in Zweden heel bekend is. :D

Tancreda4

Re: Water in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:14

Ik lees mee. Altijd weer een probleem, mijn shetpony is een muts en drinkt niet genoeg in de winter. Opgetrokken buik als resultaat, gelukkig nog niet meer *klopt snel af* Het is lastig ze aan het drinken te krijgen. Ik geef haar ruime slobber op een dag, als het even kan 2x. Beetje slobber spul, veel (lauw) water.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:24

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:17

Ja die bak schijnt ook goed te werken, maar nogal prijzig vandaar dat manlief zich erover gaat buigen.
Handig die zakjes, die kende ik nog niet.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:13

Heb Horse quencher aangeschaft. Nu2x geprobeerd bij de ponys. Ze roken de eerste keer eerst en begonnen twijfelachtig te drinken. Daarna bleven ze drinken! De 2e keer was het direct drinken, liefst hele emmer leeg in 1x maar dat vond ik niet goed. Ze zeuren er gewoon om als ik met de emmer langs loop. Ik had gister wat in mijn jaszak in een broodzakje en ze trokken het zowat er uit. :D Blij dat ik dit achter de hand heb voor de vorstperiode. _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:16

Hier nooit koliek gehad in de winter (van de drie pony heeft er in de 15 jaar dat ik ze heb eentje 2x lichte zandkoliek gehad). Maar als het nodig is vul ik 2x daags de twee speciekuipen met vers water. Ze houden zelf de bak open door erop te slaan met hun hoef als hij dichtgevroren is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:27

Je kunt een specie kuip ook isoleren door purschuim tussen twee kuipen te spuiten en ze dan op elkaar te zetten. Dan zijn iig de randen en bodem geïsoleerd. Dan nog een kruik met heet water erin en dan blijft het wel heel lang open. Vorig jaar heb ik de kruik gebruikt, nog zonder de kuip te isoleren en dan bleef de kuip overdag wel de hele dag drinkbaar en onbevroren. Alleen snachts kwam er een klein laagje ijs op. Maar scheelde heel veel met de kuipen zonder kruik erin!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:44

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic berichten verwijderd. Graag alleen ontopic reageren.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:43

als het heel hard vriest, vriest die kruik dan niet kapot?

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:18

wij hebben hier minimaal 6 maanden temperaturen tot ver onder nul (over de -40 is geen uitzondering) dus alleen met gietertjes warm water ga je het hier niet redden: voor buitengebruik wordt vaak iets als de thermobar http://www.thermobar.se gebruikt en voor in de stal hebben we een verwarmde drinkbak met een vlotter. In de waterleiding van de drinkbak naar het huis loopt een verwarmingskabel die zorgt dat de leiding niet bevriest. De leiding ligt een meter diep maar dat is de kritische grens voor vorst in de grond. Het eerste jaar heb ik het geprobeerd met gieters en veel van de hiervoor genoemde 'oplossingen' maar de paarden drinken dan echt te weinig (of ineens teveel als ze water krijgen) en het is heel veel werk de hele dag door.
Het is geen goedkope oplossing maar in principe een eenmalige investering (al kost het we stroom) maar ik ben zo blij dat we het gedaan hebben: paarden hebben altijd te drinken: ook als ik een paar uur weg ben of 's nachts.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:54