Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Nu hebben we sowieso een aantal dingen tegen ons gehad, maar ik denk dat als ik haar eenmaal goed voor elkaar heb, dat we dan zeker hoog kunnen scoren op de middendraf bijv.
Daar staat dan wel weer tegenover dat we waarschijnlijk minder zullen scoren op dingen zoals halsstrekken in draf aangezien we dat echt moeilijk vinden. Maar goed, ik zou nu al blij zijn met een 6jes protocol, zolang we maar enigzins normaal de baan doorkomen zonder gevlieg/getrek/gestaak
Imago01 schreef:Ik ben het er niet mee eens dat je die 9 braaf krijgt. Hooguit krijg je meer controle na een wegschiet actie, het kijkgedrag, juist dóór de training. Hoe verder het paard in de training komt, hoe meer oefeningen je kunt gebruiken om paard eerder op te vangen, in een schoudertje voor ergens langs te drukken etc.
Ik heb járenlang een 9-paard gehad. En ja, hij schoot regelmatig weg, kijkerig, ben ook wel bokkend het inrijterrein over gevlogen zonder remmen etc. Hij was groot, maar watervlug! In de Z2 ben ik weleens op groot concours naar een B-ruiter met megabraaf uitziend paard gereden en gevraagd of ik 5 minuten naast haar mocht stappen omdat die van mij elk moment kon ontploffenDie 9 scoren zijn gewoon super en ik heb wel meer punten dan die 200 bij elkaar gereden. Paar jaar terug nog wilde paardlief de ring niet in, klom gewoon letterlijk het terras op (verhoging van 1 m). Ik kreeg eindelijk de kans om af te stappen, paardlief aan de hand de ring ingenomen en ja, dan is het duimen 'dattie het wel doet' en vervolgens reed ik die proef dus 228 punten bij elkaar. Tsja...En zo kan ik wel een heel boek vullen met dit soort acties...
Omdat ik ook zo'n 7 paard heb gehad en diverse daarvan voor anderen heb getraind en uitgebracht, weet ik inmiddels wel dat je meer ruiterskills ontwikkelt door zo'n 9 paard.
Maar ik heb dat meegemaakt en eerlijk gezegd: nee, voor mij niet te meer. Ben er gewoon te oud voor...
maar toch met veel training in het concentreren op mij ipv de omgeving en de ondersteuning van een stressverminderend voedingssupplement wordt die van mij een heel stuk braver. Tuurlijk wel met het nodige plannen naar een wedstrijd toe. Maar hij heeft gisteren op cc geen pas verkeerd gezet terwijl hij 2 jaar geleden compleet kon ontploffen en door het lint gaan. Tuurlijk vraagt het erg veel tijd, training en management maar ik kan zeggen dat hij gisteren echt braaf was, voor een Z proef zelfs te braaf...
Het was iig een memorabele proef, in alle opzichten
Urielle schreef:Het record staat nu nog op drie negens in 1 proef voor mij, daarbij ook onderaan achten voor de gangen. Helaas stonden daar ook drieen in dezelfde proef tegenover en heb ook wel eens een andere keer 3-2 gereden, toen bleef er helemaal niet veel meer overHet was iig een memorabele proef, in alle opzichten
romancehorse schreef:De 9 en 7 zijn gewoon een aanduiding en over de kunnen van ruiters heb ik het niet over.
D'r zullen heus paarden zijn die het allebei hebben .
Maar die zijn moeilijk te vinden.Als je er een hebt , koesteren!
UMayDream schreef:Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig waar je dan 9's voor hebt gekregen en waar je 3'en voor hebt gekregen, als ik zo vrij mag zijn?
Urielle schreef:UMayDream schreef:Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig waar je dan 9's voor hebt gekregen en waar je 3'en voor hebt gekregen, als ik zo vrij mag zijn?
Negens was toen voor twee staponderdelen, oa de uitgestrekte stap, en een drafonderdeel (iets dufs als door een S van hand veranderen of afwenden ofzo hahaha).
Drieën voor enorm gespannen worden (tegen de hand, rug vastzetten, noem maar op, echt stout worden inde proef doet hij niet heel snel maar o die spanning... zucht...) maar die onderdelen weet ik niet exact meer.
Stap en galop zijn zijn beste onderdelen doorgaans, de draf verpruts ik zelf teveel aan omdat ik heel slecht zit. Maar het kan ook zo wisselen, dat hij in de stap een beetje hysterisch gaat lopen dribbelen, in galop zijn kaak vastzet maar er juist weer een super middendraf uitkiept. Het is in elk geval nooit saai
Nee, saai zal het niet zo snel worden met dit soort paarden! Sizzle schreef:Imago, als een paard niet zonder wegspringen gereden kan worden heb je er uiteindelijk niets aan.
Is ook onzin dat dit niet te leren is, kwestie van de juiste ruiter. Salinero sprong toch ook niet voor iedere bloem opzij![]()
En als er 1 een tijdbom was, was hij het wel.
dan maar geen 200+
; Zeker het paard met de stabiele proeven!