Stalondeugden van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:03

Franka, dat komt zelden tot nooit voor. Wat wel voorkomt is dat het stalmanagement zodanig is dat meer paarden stalondeugden ontwikkelen omdat ze allemaal last hebben van dat stalmanagement (bijvoorbeeld te weinig ruwvoer, te weinig sociaal contact, teveel prikkels, enzovoorts). Als het stalmanagement goed is zal een stalondeugd niet zomaar worden overgenomen door andere paarden.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:06

kan dit ook aangeleerd gedrag zijn?
mijn paard doet het ook maar al toen zij hier kwam direct, ze krijgt de hele dag weidegang van 's morgens tot 's avonds en daarnaast heeft zij een buurman en ik kom redelijk vaak langs. Ze heeft genoeg te doen lijkt mij. maar voor dat ze bij mij kwam is een beetje verwaarloosd, dus neem aan dat het vanuit daar is gekomen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:09

Er is hier al zo veel onderzoek naar gedaan. Paarden nemen dit niet van elkaar over. Luchtzuigen is ook niet zo erg omdat het geen consequenties heeft behalve dan voor het gebit als paarden op iets hards zuigen.

Weven kan wel slijtage veroorzaken maar is, in een vroeg stadium, vaak te verhelpen door juiste omstandigheden. Een luchtzuigband is niet voor alle paarden slecht. Misschien wel voor de notoire zuigers maar voor de paarden die het nog maar net doen kan het een steuntje in de rug zijn.

Vaak is het zo dat de baasjes meer problemen hebben met de ondeugd dan dat het schadelijk is voor het paard en er valt echt veel te verbeteren aan een ondeugd door het stalmamagement aan te passen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:17

hutch84 schreef:
misschien nog een idee wilgen takken. geef ik mijn luchtzuiger ook regelmatig.
wel even info zoeken mbt welke wilg je wel niet mag geven. maar is pijnstillend.

In wilg zit aspirine, werkt pijnstillend en ze krijgen er maagproblemen van.

Hoevéél hooi krijgt je paard en wanneer?
Staat hij verder wel met soorgenoten?
Kan hij maagproblemen hebben? (Dat kun je niet zomaar zien en is niet makkelijk te herkennen, moet er echt een goede dierenarts aan te pas komen.)
Hoeveel krachtvoer en welke soort krijgt hij?
Hoeveel beweging?