Voernijd. is dit normaal ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:22

Vind hij zijn buurman wel leuk ? De pony van mijn vriendin schopt ook heel erg tijdens het eten omdat hij zijn buurman niet mag, nu de buurvrouw een stal verderop is neergezet is het probleem weg.

Colandro

Re: Voernijd. is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 22:52

Het paard wat achter hem staar trapt hij ook tegen. Maar met rijden nooit gemerkt als ik zijn buurvrouw passeerde dat hij wou aanvallen

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:24

Dat hoeft ook niet persé als ze samen in de wei staan dan is het prima, want dan kunnen ze allebei hun eigen kant op gaan en hoeven ze niet te dicht bij elkaar te zijn.
Het probleem wat je hebt gaat dus verder dan voernijd. Misschien gewoon een prikkelbaar paard wat liever niet te dicht bij andere paarden is ? ;)

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 16:36

Dat laatste klopt idd.. hij is erg voorzichtig en beetje bangig
Met bijvoorbeeld in gangpad op stal als er een paard vast staat en er langs lope.
Hij doet dan niks maar,maar je merkt gewoon dat hij er snel langs wil.

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:02

Misschien een je paard in een stal zetten waar hij geen buren heeft. Of alleen aan 1 kant.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:04

op de grond voeren werkte voor mijn merrie heel goed, haar nijd is zo goed als weg, en andersom voeren dan de paarden naast hem. Als die met de hoofden naar de voorwand eten, zijn voer acterin geven op de grond. Dan kijkt niet iedereen naar hem tijdens het eten

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 16:19

Dat maakt bij hem niet uit. Hij krijgt zo goed als alles van vloerhoogte bij de voorwand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:43

Ik zou m niet meer in die stal durven zetten, straks komt ie er doorheen en dan heb je een groter probleem dan de voernijd nu.
Ik zou idd ook de stal dicht maken aan die kant zodat ie hem iig niet ziet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:54

Colandro schreef:
Dat maakt bij hem niet uit. Hij krijgt zo goed als alles van vloerhoogte bij de voorwand

maar als je hem aan de andere kant voert dan de kant waar de paarden eten? Dat deed ik met de harddravers die ik trainde en die hadden echt enorme voernijd die ervan over ging

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 03:29

Oh zo bedoel je het. Ja zou het kunnen proberen. Maar stallen zijn in groepjes van vier. Dus hij heeft een buurvrouw naast hem en achter hem.
Maar ik zie ook ook wel dat als dat paard naast hem met zn snuit bij tralies komt hij andersom in stal gaat staan dan die richting trapt van waar buurvrouw staat.
Ik ga het morgen proberen en ik laat het wel weten wat zijn reactie is.

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:12

Wij hadden ook een paard op stal dat kwam door haar verleden. Stalhouder heeft haar een hoekbox gegeven en een pony ernaast gezet waar ze het goed mee kon vinden

Femkeibn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:29

Mijn vorige pony heeft ook voernijd en hij had op een begeven moment zijn onder kaak tussen de tralies vast zitten en toen hebben we een oplossing bedacht en dat was eerst ruwvoer geven voor het krachtvoer want ze had last van haar maag en deed het daarom

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 19:47

Mijn paard krijgt alleen ruwvoer

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:25

Wauw. Klinkt best heftig als ik je verhaal lees enzo. Ik zou inderdaad ze stal aan ze zijkanten afsluiten. Ik hoop dat het dan wat verminderd!

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:00

Ja is het ook wel vind ik. Alleen zien de mensen waar mijn paard staat het probleem niet in. Hun zien niet dat het paard er zelf last van heeft. Als ik hem uit stal haal en aan stal vastmaak in het pad vd schuur is er niks aan de hand.
Dn dreigt ie niet eens met trappen.

sunflower82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:21

Mijn paard dreigde ook soms naar zijn beste vriendje tijdens het eten als ze niet tegelijk voer hadden. Ook tussen hun beide waren tralies. Enige oplossing is denk ik toch zo afschermen dat ze elkaar niet zien. Mijn paard ziet zijn buurman nu ook niet meer en is relaxt met eten. Geeft hem gewoon meer rust.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:30

Mijn paard werd ook pissig als er eten in het spel kwam, oren gingen plat, tanden bloot, en beetjes maaiden ook wel eens.
Ze heeft "gewoon" moeten leren, dat zij ook haar eten krijgt, en dat niemand dat gaat afpakken, 't is echt HAAR eten. Ondertussen zijn we wel verhuisd, en staan we op een wei ipv in een pensionstal. Ze krijgt haar voer nu op de grond, en eet dat gewoon op terwijl het andere paard rondjes rond haar loopt. In het begin viel ze hem natuurlijk aan, maar de ruin weet nu op welke afstand hij moet blijven, en mijn merrie weet nu ook dat hij, of iemand anders, haar eten NIET zal komen stelen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:14

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard? Hier op stal paarden met super voernijd zien veranderen naar brave sullen (en dat met contact boxen zonder tralies) doordat er onbeperkt ruwvoer verstrekt wordt.

Farno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:55

Als ik eerlijk ben vind ik deze stal levensgevaarlijk voor een paard. Kwestie van wachten tot hij een keertje goed vast komt te zitten.
Paarden met voernijd hebben er vaak baat bij in een (deels) afgesloten stal te staan waar ze de buurman niet of maar een stukje kunnen zien.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... g/voernijd