Op wedstrijd vallen van een particulier paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:55

ais schreef:
Wie krijgt dat formulier dan? De patient of het ziekenhuis/de behandelend arts?
Ik heb namelijk zelf nooit iets ontvangen van de zorgverzekeraar.

De patient zelf krijgt zo'n formulier van de ziektekostenverzekeraar. Dat kan soms heel lang duren, een jaar
tot anderhalf jaar kan het zomaar duren.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:00

Als eigenaar van mijn paard ben ik altijd verantwoordelijk.
Laat ik Pietje mn paard doorrijden en betaal ik hem daarvoor, ben ik verandwoordelijk omdat het mijn paard is en ik Pietje heb gevraagd.
Laat ik Jan de hoeven van het paard bekappen, ben ik verandwoordelijk voor het paard.
Laat ik Roosje mn paard verzorgen en er wat op rond hobbelen, ben ik verandwoordelijk.
Hiervoor kun je een verzekering afsluiten, Ik betaal daar geloof ik iets van 20 euro in het jaar voor boven op mn andere verzekering.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:01

In NL is eigenaar aansprakelijk. In Frankrijk is eigenaar aansprakelijk via de WA voor schade aan (spullen) van derden veroorzaakt door het paard. Hiervoor moet je wel hebben opgegeven dat je een paard hebt want dan wordt dat bij je verzekering vermeld en betaal je wat extra's voor. De ruiter is aansprakelijk via haar eigen verzekering voor schade aan haar of hem zelf veroorzaakt door het rijden.
Ik heb dit nagevraagd want wij zijn Nederlanders wonen in Frankrijk en NL vrienden rijden tijdens de vakantie op ons paard. Zij vallen dan onder de Franse wetgeving en zijn dus zelf aansprakelijk zo is me verteld door de verzekering. Zelfs al zou ik willen kan ik me daarvoor niet verzekeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:19

Tinkertje89 schreef:
Als eigenaar van mijn paard ben ik altijd verantwoordelijk.
Laat ik Pietje mn paard doorrijden en betaal ik hem daarvoor, ben ik verandwoordelijk omdat het mijn paard is en ik Pietje heb gevraagd.
Laat ik Jan de hoeven van het paard bekappen, ben ik verandwoordelijk voor het paard.
Laat ik Roosje mn paard verzorgen en er wat op rond hobbelen, ben ik verandwoordelijk.
Hiervoor kun je een verzekering afsluiten, Ik betaal daar geloof ik iets van 20 euro in het jaar voor boven op mn andere verzekering.

Dat is niet waar, als mijn hoefsmid een klap krijgt van mijn paard valt dat onder beroepsrisico en is het zijn eigen verzekering. Idem wanneer ik mijn (professioneel actieve) instructeur vraag om ipv les mijn paard er even door te rijden.
Vraag ik het buurmeisje of ze mijn paard even wil uitstappen ben IK weer verantwoordelijk.
Pas heb ik er nog een artikel over zitten lezen in een paardenblad of paardenwebsite.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:20

Tinkertje89 schreef:

:n

Beroepsmatig gebruiker, aansprakelijkheid gaat over op de beroepsmatig gebruiker :j .

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:24

LDRD schreef:
ais schreef:
Wie krijgt dat formulier dan? De patient of het ziekenhuis/de behandelend arts?
Ik heb namelijk zelf nooit iets ontvangen van de zorgverzekeraar.

De patient zelf krijgt zo'n formulier van de ziektekostenverzekeraar. Dat kan soms heel lang duren, een jaar
tot anderhalf jaar kan het zomaar duren.

Het laatste incident is inmiddels al zeker 8 jaar geleden, denk niet dat ik dan nog iets ga zien :=

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:43

Dat kan best kloppen, want in die tijd waren zorgverzekeraars nog niet zo scherp daarop.

Amaryllis

Re: Op wedstrijd vallen van een particulier paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:45

De eigenaar van het paard wat ik bij rijd heeft naast de verzekering van zijn paard ook een ruiterverzekering afgesloten, in Nederland. Ik zal eens navragen waar dat is :)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:51

In een dergelijk geval (in Nederland) dat ik heb meegemaakt waarbij mijn zoon met pony van iemand anders achterover is geklapt, is door de verzekeraar van de eigenaar van de pony 50% van de geleden schade, zowel materieel als immaterieel aan ons vergoed. Voor wat betreft de ziektekosten (ziekenhuis, ambulancevervoer) is dat onderling tussen de zorgverzekeraars geregeld.
De 50% vergoeding kwam voort uit het feit dat men er van uitgaat dat je als ruiter bewust bent van de gevaren die paardrijden met zich meebrengt en waar je dus zelf voor kiest als je opstapt.
Dat mensen dus zomaar zeggen dat de eigenaar van het paard altijd aansprakelijk is klopt wel, maar dus niet voor de volle 100% ;).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:01

Wat was de leeftijd van je zoon?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:26

Ik geloof toendertijd een jaar of 14/15

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:32

Waarom bel je niet je ziektekosten / wa verzekering. Het is allemaal zo verschillend. Dan weet je het gewoon zeker.

succes

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:34

Urielle schreef:
Izzy19 schreef:
In België is het echt niet duur om jezelf te verzekeren voor ongevallen, als je bv lid wordt van VLP, dan kan je voor 10 euro extra per jaar jezelf al laten verzekeren voor het individueel beoefenen van de paardensport, los van de clubactiviteiten, dus ook buiten VLP-activiteiten. Daar twijfel ik zelf geen enkel jaar over, die 10 euro betaal ik dan met plezier en ik ben gerust, op eender welk paard ik kruip :)

Ik ben LRV lid geworden dit jaar en via daar ook verzekerd, maar volgens mij geldt dat alleen met mijn LRV paard bij LRV activiteiten (wie vertelde mij nou pas dat ik zelfs als ik ben wezen jureren en ik blijf op wedstrijd nog even hangen om te kijken en er gebeurt wat dat ik niet gedekt meer ben, want ik ben alleen gedekt voor jureren en directe terugreis?)
Stel ik ga met een beste klap van de hengst af dan ben ik volgens mij niet gedekt door welke verzekering dan ook. (ik heb geen verzekering als prof. ruiter)

Ik weet niet hoe dat bij LRV zit qua verzekering. De mijne is via VLP en voor zover ik weet staat daar nergens dat het jouw paard moet zijn, daarbij hoe willen ze dat controleren? 1 van mijn paarden staat op naam van mijn ouders, en dat zal niet alleen bij mij zo zijn. Ik zou het eerlijk gezegd schandalig vinden als ik niet op mijn verzekering kan terugvallen als ik daar eens naast lig maar dat ik dat op mijn ouders moet gaan verhalen. Binnenkort is er trouwens een info-avond van VLP over verzekeringen, daar kan je ook veel info verkrijgen. Ik ben daar vorig jaar ook eens naartoe geweest en eerlijk, ik verschoot ervan wat allemaal wel gedekt is door je verzekering. Bij VLP staan er volgens mij nergens restricties op ivm de eigenaar van het paard.
Bij VLP is dat trouwens een extra verzekering om dus ook buiten club (VLP) activiteiten toch verzekerd te zijn. Zoals ik hierboven ook al aanhaalde ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:06

Dat las ik, maar ik wil niet ook nog VLP lid worden, ben na de kosten van de KNHS en de kosten van de LRV eigenlijk wel genoeg kwijt aan wedstrijden en ook genoeg onderweg in het weekend. Dan is een extra verzekering Paard van 90 Euro per jaar goedkoper.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:11

Fijn topic, het blijven toch altijd lastige situaties dit.

Wat ik me nu afvraag, misschien weet iemand dat wel; Wat als je een paard voor iemand rijdt en je daar weliswaar voor 'betaald' krijgt maar dit eigenlijk alleen onkostenvergoeding is, je er dus niet op verdient? Is het dan nog steeds beroepsmatig? Zou namelijk behoorlijk balen als ik extra kosten moet maken aan verzekering omdat de eigenaar de onderhoudskosten voor zijn paard zelf blijft betalen als ik ze train...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:11

Om als beroepsmatig gebruiker aangemerkt te worden hoef je geen winst te maken. Ook een KvK inschrijving hoef je daarvoor niet
te hebben.
Dit is helaas een grijs gebied, dus een heel duidelijke scheidslijn is niet zomaar aan te geven.
Maar train jij paarden voor anderen met het doel verder te komen en krijg je daarvoor betaald, dan ben je al behoorlijk in de richting van beroepsmatig bezit. In zo'n geval is niet meer de eigenaar (bezitter) aansprakelijk voor gedragingen van het paard, maar de beroepsmatig gebruiker.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:07

Hmz, toch nog maar eens achteraan gaan dus. Heb daar ooit eens naar gevraagd bij de verzekering maar het is heel lastig. Kwam er op neer dat ik me niet bedrijfsmatig kan verzekeren omdat ik geen bedrijf heb (logisch natuurlijk) maar particulier dus ook niet omdat het niet meer als 100% hobbymatig wordt gezien. Ofwel ze willen gewoon geen kant op, verzekeringen zijn niet zo heel dol op paardenhobby geloof ik :)

Nog suggesties voor een verzekeraar die het hobbymatig houden/rijden/uitbrengen van eigen en andermans paarden wil verzekeren voor een amateur?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:08

Ja, dat is inderdaad gewoon een lastige kwestie :j .

Ben geen verzekeringsadviseur dus kan je daar niet heel veel verder mee helpen. Enige wat me zo te binnen schiet
is kijk een bij Hippo verzekeringen of die daarvoor iets hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:37

Toch enorm bedankt, zal binnenkort weer eens op onderzoek uitgaan :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:46

ik heb na een paar maanden geloof ik, een brief gehad over mijn ongeval en van wie het paard was. Was mn eigen, dus verder niks gehoord maar ze vragen er wel naar.

Het is niet zo dat de bijrijder geld wil zien, maar de verzekering die liever niet betaalt en een ander slachtoffer zoekt. Als aanvulling op een eerdere opmerking.

sdvfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:54

Interessant topic, ik ben 7 maand terug ook komen te vallen van een jong paard die ik reed voor een ander. Gevolg gebroken schouderkop met aantal losse fragmenten. Gescheurde biccepees.. Ben 7 maand verder en me schouders is nog niet goed over 2 week hoor ik of er een operatie nog aan te pas kom aangezien mijn schouders nog niet goed is en ik me met een enorme spierbal rond loop door de afgescheurde bicceppees die gekruld is.. Ik ben ondertussen werkeloos geraakt en door dit ongeval kan ik niet zomaar op alles solliciteren ivm een misschien aankomende operatie..

Ik heb nooit de eigenaar aansprakelijk gesteld, ik vond dat het me eigen risico was. Maar ik heb wel me leven lang een aandenken er aan.,, had dat liever van een eigen paard gehad ;-)
De kosten die ik gehad heb van ziekenhuis etc zijn gewoon van mijn eigen risico af gegaan van me verzekering. Ik heb nog steeds fysio en daar betaal ik ook een eigen bijdrage voor. Maar dat is per verzekering verschillend denk ik..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 04:01

Sinds wanneer is het dan dat verzekeringen vragen van de wie het paard was? Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt. . Heb jaren geleden eens met verzekering gebeld ( had mijn paard toen pas en die heb ik nu 12 jaar )en toen zeide ze zolang ik geen geld verdien met mijn paard alle schade die zij veroorzaken onder mijn WA Verzekering vallen, maar is dit niet meer altijd zo dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:46

twinducklin schreef:
Sinds wanneer is het dan dat verzekeringen vragen van de wie het paard was? Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt. . Heb jaren geleden eens met verzekering gebeld ( had mijn paard toen pas en die heb ik nu 12 jaar )en toen zeide ze zolang ik geen geld verdien met mijn paard alle schade die zij veroorzaken onder mijn WA Verzekering vallen, maar is dit niet meer altijd zo dan?

Jij haalt behoorlijk wat door elkaar. Lees eerst de TAO FAQ eens :j .

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:11

Ik haal niks door elkaar verwoord me misschien alleen niet duidelijk. De eerste vraag sinds wanneer verzekering dat vraagt bedoel ik mee als je eraf valt, ben zelf namelijk al een aantal keer met ambulance opgehaald maar nog nooit brief van verzekering gekregen hierover..

tweede stuk over WA verzekering, als iemand van mijn paard valt is deze schade toch door mijn paard dus mij veroorzaakt en valt dit toch onder WA Verzekering?

edit. Na lezen van de faq tao zeg ik toch precies wat er staat? Alleen uit gewoonte blijf ik WA gebruiken ipv de vernieuwde naam AVP..
Laatst bijgewerkt door twinducklin op 09-11-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:16

twinducklin schreef:
Ik haal niks door elkaar verwoord me misschien alleen niet duidelijk. De eerste vraag sinds wanneer verzekering dat vraagt bedoel ik mee als je eraf valt, ben zelf namelijk al een aantal keer met ambulance opgehaald maar nog nooit brief van verzekering gekregen hierover..

tweede stuk over WA verzekering, als iemand van mijn paard valt is deze schade toch door mijn paard dus mij veroorzaakt en valt dit toch onder WA Verzekering?

Deel 1: de meeste ziektekostenverzekeraars sturen een vragenformulier om te bezien of ze de betaalde kosten op iemand kunnen verhalen. Dit duurt vaak lang (kan zomaar een jaar duren), maar gebeurt tegenwoordig vrij standaard.

Deel 2: dat staat dus in de FAQ. Ja je bent als eigenaar (bezitter) aansprakelijk als het vallen komt door een eigen gedraging van het paard. Daarna moet nog bekeken worden of je als eigenaar ook een (volledige) schadevergoedingsverplichting hebt. Dus aansprakelijk zijn wil niet zeggen dat er ook automatisch schade betaald moet worden.