Gapen, wat betekent het nou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:41

Mijn paard doet het in verschillende situaties.
Als ik gereden heb, en daarna het hoofdstel uit doe begint ze al. Maagzweren had ze niet, en ook geen pijn. Soms kan ze echt wel 6 of 7 keer achter elkaar gapen.
Heb ook verhalen gehoord over dat ze het doen wanneer ze iets geleerd hebben, of idd als ze pijn hebben of maagzweren. Inderdaad ook gehoord over ruwvoer, maar dan vind ik kribbebijten logischer.

Maar goed, mijn paard doet in meerdere situaties, ik heb in de loop der tijd alle pijnoorzaken bij mijn paard uitgesloten. Mijn paard doet het ook alleen als haar lijf ontspannen is, ik zie haar nooit gapen terwijl ze op spanning staat dus ik ga ervan uit dat het ook geen stress is....

Ik weet het ook niet.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:46

Die van mij gaapt meestal als het hoofdstel aan gaat: zodra ik het halster af doe, gaapt ze een keer uitgebreid en steekt dan zonder morren haar hoofd door de neusriem (bitloos hoofdstel). Ik denk dat het een beetje moeheid/ luiheid is. Ze staat dan daarvoor al even te suffen op de poetsplaats. Na het rijden komt het ook wel eens voor dat ze uitgebreid gaapt en daarna zelfs in slaap valt op de poetsplaats :')

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:47

Ik heb geleerd dat het verwerking is. Dus stress enz. Kan allemaal, maar dat zijn ze dan aan het verwerken :j
net zoals kauwen of trillen met de lip. Allemaal een teken dat ze aan het verwerken/leren zijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:48

Tosadog schreef:
Mijn jonge hengst (bijna 3 jaar) gaapt eigenlijk standaard als ik met het eten bezig ben en hij weet dat hij naar binnen mag. Het is erg temperamentvol, misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken maar dat valt me altijd op.

Hihi, als ik met het eten bezig ben, staat die grote van mij standaard gekke bekken te trekken achter mijn rug (zwiepen met haar hoofd enzo) om zodra ik mij omkeer, doodstil te staan, zit toch ook aardig wat temperament in, maar dat is nou zo ongeveer het enige moment dat ze niet gaapt lijkt wel...

Ik weet dat als ze veelvuldig gapen - dus flink vaak achter elkaar - vaak te maken heeft met maagproblemen
En dat ze bij bv spannende dingen, of iets nieuws meemaken, ook kunnen gapen...
Ik geloof zomaar dat verhaal over conflict gedrag hoor, maar ik weet zeker dat het bit haar geen pijn doet, zo makkelijk houd ze zelf haar mond open (geen gapen) haar hele leven lang, ze moet altijd wel 1x gapen als ik de neusriem vast maak, soort van rotgeintje, want dan schiet die uit mijn handen en nee ik maak die niet te strak vast en ze heeft ruim voldoende bewegingsvrijheid door de hoge neusriem en geen bandje gebruiken die onder het bit vastgaat...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:55

Een van mijn paarden gaapt vaak tijdens het invlechten, met name als het te lang duurt.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:47

de da vertelde dat als paarden gapen dat ze hun ongenoegen tonen.

DWensink

Re: Gapen, wat betekent het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:36

Ik ga even volgen!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:39

heb gelezen dat paarden het ook doen als ze ontspannen zijn enzo en als ze iets geleerd hebben en als ze iets leuks vinden. aan de soort gaap kan je zien wat ze er van vinden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:38

Gapen heb ik wel eens met een paard als hij net een 'denk' training achter de rug heeft, overduidelijk verwerking voor dat paard: even gapen, smakken, een keer schudden en dan pas weer verder met de normale gang van zaken :j

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:46

Interessant topic. Het verband tussen gapen en maagzweren was mij bekend, maar de andere genoemde redenen, zoals 'na een denktraining' of omdat ze aan het werk zouden moeten, daar heb ik nog niet eerder van gehoord.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:00

dat is ook voor het eerst dat ik dat hoor.
dacht voor dat de da zei dat het een soort van ongenoegen is gedacht dat ze moe waren na de training.
zo vaak gaapt de mijne niet maar die van mijn vriendin gaapte wel veel (misschien ook omdat ze op was)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:02

Interessant, één van onze pony's doet het ook wanneer ik het halster of hoofdstel uit doe. Standaard, en meestal dan zo'n keer of 4.

RoxenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:05

Niet zoals bij mensen, iets met zuurstofgebrek??

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:54

RoxenLo schreef:
Niet zoals bij mensen, iets met zuurstofgebrek??

Als je t googlet, zie je dat de oorzaken van gapen bij paarden en mensen gelijkenis vertonen. Heb ooit eens gehoord/gelezen dat gapen bij mensen de hersenen zou koelen :j Zal wel onzin zijn :D

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:51

Die van mij doet het na een relaxt buitenritje haha. Moe van de inspanning denk ik.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:56

Gapen bij mensen is vaak om meer zuurstof naar de hersenen te voeren.

Verder heb ik gehoord dat mensen denken dat het gapen is ontstaan (heel heel lang terug) om aan te geven dat het tijd is om te slapen. Dat is ook de reden dat het vaak aanstekelijk is als je iemand ziet gapen, zo kon iedereen zien dat het slaaptijd was, en ging iedereen op tijd slapen.
Wat van het bovenste waar is weet ik natuurlijk niet, maar dat heb ik eens gehoord :)