Voor de zekerheid..rijden langs de snelweg met vangrail

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:24

Kwanyin schreef:
Lijkt me ook niet dat dat mag. Niet alleen is je paard in paniek zo die vangrail overgesprongen (en zeg nooit 'dat doet die noooooit hoor'), ook ben je als je echt vlak naast de snelweg aan het rijden bent een heel gemakkelijke afleiding voor de chauffeurs die er aan het rijden zijn. Niemand verwacht daar een ruiter en paard dus genoeg die even totaal vergeten waar ze aan het rijden zijn en jou liggen aan te gapen. Op een gewone weg vind niemand het vreemd om een paard langs de kant zien, maar zo vlak langs de snelweg is gewoon een heel ander verhaal.

Bij ons vinden ze het soms al raar als we naar een bos gaan :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:24

Je zit dus wel pal naast de snelweg (enkele meters tellen voor mij als pal naast), met enkel de vangrail ertussen. Dan zou ik het toch niet doen, niet omdat het (waarschijnlijk ook) niet mag, maar vooral omdat ik het niet verantwoord zou vinden.

Bovendien maakt vuurneon een goed punt. Automobilisten en paarden zijn normaal al niet altijd een even goede combi, laat staan ergens waar ze geen paard verwachten.

Somebitch: Het is gewoon een kwestie van risico's tegen elkaar afwegen. Het risico op een ongeluk als je met een paard langs een drukke weg rijdt, is nou eenmaal hoger dan wanneer je ergens rijdt waar het niet druk is. Niet dat je het dan niet meer moet doen, maar dat je er meer rekening mee moet houden dat er iets kan gebeuren en dus voorbereid moet zijn.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:25

Somebitch schreef:
Maar misschien kan je het even navragen bij de gemeente ts. :)

Je zou ook even bij bijv rijkswaterstaat of politie informeren. Die moeten je toch ook antwoord hierop kunnen geven.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:26

liekje89 schreef:
je hebt snelweg, vluchtstrook, vangrail, en dan een strook gras van een aantal meter, daarnaast slootje.
het gaat dus om dat stuk gras

Officeel geen pad, er gaat wel is een tracker overheen en ik zag ook anderen er wel is opduiken

Ja ik blijf achter de snelweg
Ja als het mag, doe ik het...beter voor haar voetjes op het moment zoveel mogelijk onverhard. Ze schrikt nergens van.
Pony en schrikken kan altijd, wegrennen en springen...muah nee, dat geloof ik niet eerlijk gezegd...het gras is lekkerder om op te eten.

@somebitch : het gaat om of het mag! Niet om dat ik mijn beestje niet vertrouw

Nee, dat mag niet!!!!!!!!!!
Van sloot tot sloot is de weg en dus in dit geval de snelweg en daar mag een paard NIET komen.

En misschien schrikt je paard nergens van maar wat denk je van de automobilisten, niemand rekent daar op een ruiter, mag je zelf gaan bedenken wat voor reacties dat gaat geven!
En trouwens de boete die je daarvoor kunt krijgen is niet meer 100 euro betaald.

liekje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:27

Het was ook meer voor haar, daar lopen. Scheelt over het harde moeten.
Dan maar zoveel mogelijk berm zoeken waar kan en paar meter om.

Bedankt in ieder geval voor de reacties, ik zal de gemeente een keer gaan vragen:)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:28

Goeie vraag! :j
Ben best nieuwsgierig of dat mag.

Ik dacht de website van Rijkswaterstaat eens te raadplegen, maar wordt overal en nergens naar toe verwezen.
Ik heb niets relevants kunnen vinden in wetten en regelgeving iig, maar dat wil niet zeggen dat er geen regels voor zijn.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:29

Ik denk ook dat het in dit geval niet mag omdat er geen pad naast loopt.
Over het stukje langs de snelweg weet je zelf het beste of het kan, jij kent je paard, ik deed het vroeger met 2 van mij ook en dan was het laatste stukje echt een fietspad direct aan de vangrail, 1 was bomproof dus geen probleem, andere is langs de snelweg geboren en opgegroeid, was wel een zeikerd maar iemand de 1e keren met de fiets mee en geen probleem. Met die ik nu heb zou ik het dan weer niet durven.
En ik heb toen ook nooit meegemaakt dat er auto's naar mij aan het kijken waren en gingen slingeren of langzaam rijden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:30

liekje89 schreef:
Het was ook meer voor haar, daar lopen. Scheelt over het harde moeten.
Dan maar zoveel mogelijk berm zoeken waar kan en paar meter om.

Bedankt in ieder geval voor de reacties, ik zal de gemeente een keer gaan vragen:)

Je hebt gewoon met de WEGENVERKEERSWET te maken in plaats van met de gemeente. En neem nu maar van de politie aan dat het NIET mag, hoeveel het je ook scheelt voor je paard.

Somebitch

Re: Voor de zekerheid..rijden langs de snelweg met vangrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:32

Zo hallo een normale reactie mag ook wel!

Ze vraagt het hier toch niet voor niets! Als het haar niet geïnteresseerd had had ze dit topic ook niet geopend.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:08

reactie is niet abnormaal hoor, je wilt niet weten wat er allemaal kan gebeuren en als je met een paard bij de weg loopt hoor je jouw plaats op de weg te weten oftewel de wegenverkeerswet te kennen.
En als 24 jarige zou je het toch helemaal moeten weten!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:10

Ja nu zeg je het normaal. Zo kan het ook.

Op je laatste zin na dan

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:18

Het mag niet, de strook gras tot de sloot is de berm van de snelweg. De berm hoort bij de weg en er gelden hier dezelfde regels. Je mag te paard niet op de snelweg rijden en dus ook niet in die berm die hier onderdeel van uitmaakt.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:21

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 17-07-22 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:31

In Wolfheze loopt een ruiterpad vlak naast de snelweg, en als je onder het ecoduct door wil, heb je ook de vrachtwagens op een vluchtstrook afstand. Ik zou niet zoveel moeite hebben met een dergelijke doorsteek als ik op trektocht ben. Je hebt wel kans dat die berm een eigen weg is van een boer, en dat het daarom niet gebruikt mag worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:31

Nope, het mag helaas voor jou niet. Ik denk dat je ook meteen de politie in je nek hebt hangen hoor!
Je mag daar namelijk ook niet wandelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:44

Ik ben zat wegen tegengekomen waar de secundaire weg of het fietspad op een paar meter van de snelweg lag. Vraag is voor deze strook gras of, en door wie die gebruikt wordt/mag worden. Verbindingspad/landbouw pad voor de trekker zou je nl wel overheen mogen. Sommige stukken waar je niet mag komen zijn afgesloten met een hek of men gaat er van uit dat er niemand komt omdat er enkel toegang is via een 80km weg waardoor het niet aantrekkelijk is voor mensen om er te wandelen of het als sluiproute te gebruiken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:57

Geen idee of het wel of niet mag. Je kunt beter informeren bij Rijkswaerstaat. Dat is van jusitie en die weten dan vast wel.
Ik rijd ook vaker dan wekelijks op een fietspad direct langs een drukke snelweg. Paard heeft zich er nooit wat van aangetrokken, terwijl het echt een muts kan zijn. Ik vind dat als je je aandacht niet eens bij het autorijden kunt houden als je een pony ziet en dus een gevaar vormt voor de rest van het verkeer, je niet in een auto moet stappen!! Als je hier al van op kijkt ... jezus mina wat een aanstelleritus.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:36

Als je er al zo over twijfelt zou ik al zeggen niet doen!

Wil je het zeker weten kan je Rijkswaterstaat bellen 0800-8002
die beheerd de groenstroken daar, de enige trekkers die daar rijden zijn als het goed is degene die het gras in opdracht van rws maaien.

Het is geen doorgaande/ openbare weg en als het goed is valt alles daar tussen sloot links en sloot rechts onder de 'snelweg' :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:20

Ik ben bang dat het officieel niet mag maar de overdreven reacties hier gaan me ook wat ver.
Ken hier in de regio tal plekken aan wijzen waar pal achter de vangrail locale ventwegen, zandwegen en fietspaden lopen en daar gaan ook ruiters en menners over.
Dan heb ik het nog niet over de vele viaducten en tunneltjes waar gebruik van gemaakt wordt om snelwegen of kanalen te kruizen.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:46

zandvangers schreef:
moet wel eerlijk bekennen dat het er langs de autobaan soms wel heel verleidelijk uitziet :o als ik over de autobaan rijd en ik zie die lange grasvlakte zou ik daar ook best willen rijden (en ja ben 43 ) maar dan wel liever aan de andere kant van de sloot ofzo , om het veilig en verantwoord te houden :D

Hihi, ik beken ook :D
Als ik als bijrijder naar buiten zit te staren in de auto en zo'n heerlijke grasvlakte zie, zie ik mezelf al vol gas langs de snelweg galopperen :o

liekje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:48

heb contact gezocht met Rijkswaterstaat, maar een antwoord heb ik nog niet...we wachten het nog even af. }:0

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:58

Hahaa ik zit ook altijd naar buiten te kijken, en dan zie ik ook plekken waar ik graag wil rijden :')

Vooral als ik naar (of terug naar huis rijd) mijn broer, die woont bij de veluwe, de andere kant van het land. Want ik woon bij de kust, maar dan word ik bijna depressief. :') ik ben heel jaloers op de mensen die daar met hun paard staan.

liekje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 22:09

ik zou aan het strand/duinen ook niet vervelend vinden hoor, maar verandering van spijs doet eten denk ik:P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:11

Nee. dat mag niet. je mag niet buiten wegen sof paden rijden en dus ook niet zomaar over het gras over door een berm. heel kort NEE

liekje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 22:14

Ik begin eerlijk gezegd te twijfelen aan de harde nee.
Ze geven aan dat je binnen 2 werkdagen een antwoord krijgt tenzij de vraag te complex is en doorgestuurd moet worden. Aangezien ik nog geen antwoord heb, maar wel een bevestiging, begin ik te vermoeden dat het niet dusdanig eenvoudig is. Heb ik volgende week nog niks gehoord ga ik er is achteraan bellen.