Verschil tussen jodhpur en 'gewone' rijbroek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Verschil tussen jodphur en 'gewone' rijbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:18

Lol, ik rijdt ook niet als het heel warm is. Alleen deze zomer wel een keer.
Omdat we een uitje hadden weekendje veluwe.
En toen ging ik wel mee.ritje maken ;-)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:30

Ik zou mijn jodphur niet in mijn rijlaarzen krijgen. Bij mij loopt het leer breed door tot de onderkant, zoals bij deze (gegooglede) foto:
Afbeelding

Als je elastieken stuk zijn heb je ook nog speciale jodphurclips, een soort omgekeerde bretels om je pijpen naar beneden te houden zodat ze tijdens het rijden niet omhoog kruipen.

In de zomer vind ik het wel lekker koel, maar als het even kan rijd ik liever met gewone rijbroek/rijlaarzen.

Dat jodphur laarsjes zo populair zijn komt ook omdat ze goed te combineren zijn met (mini)chaps.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:48

Johdpur komt van een gebied in India (of was het later pakistan?) wat Johdpur heet. Daar komen de laarsjes en broeken vandaan.

In engeland heet een gewone rijbroek vaak in de volksmond ook Johdpur of 'Johds'

De Johdpur zoals ik die ken uit de engelse traditie is eigenlijk vrij krap bij de enkels en heeft een rijtje knopen om je voet er doorheen te krijgen en is juist erg lang, wwaardoor dat ding de lage laarsjes ook bereikt (itt de oude rijbroeken die net over de knie komen)

deze stijl met een soort 'straight cut' is eigenlijk een militaire rijbroek afgeleid van de Chaviari: de napoleontische overbroek met knopen aan de zijkant. De officieren in die tijd hadden een soort tussending, en die had ook vaak een decoratieve bies.

Naja tegenwoordig verkoopt men dus een soort tussending van al deze oorspronkelijke broeken.

Ik vind ze prima en draag ze dagelijks. Het heeft als voordeel dat je minder tussen jou en het paard hebt. je hebt geen problemen met inklemmen van zweetblad en laarzen, je hebt meer enkelvrijheid dus je kan voorzichtiger en flexibeler met je spoorhulpen zijn.

en het staat chiq.
Je ziet het ook veel bij de Academische rijkunst, en historische ruiters bijvoorbeeld.
Let wel, als je je sporen zo erg hoog wilt hebben als de meeste mensen, dan liggen die dingen te lang. hij hoort eigenlijk bij het rijden nog tot voorbij je wreef te komen, en dus je spoor op je hak, indien nodig een zwanenhals, zodat de knop/wiel van de spoor nog steeds onder de hoogte van je enkel is...

Althans, daar is die broek dus voor ontworpen.

Oh en wat ook handig is dat je je niet per se moet omkleden om ergens te gaan eten ofzo. ik draag ze ook civiel regelmatig met colbert en stropdas en dat gaat prima. (wel beter als ze een kleur hebben met het zitleer)
De laarsjes zijn comfortabeler om de hele dag op te lopen dan rijlaarzen. (en VEEEL goedkoper)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:56

Moet je het wel goed schrijven Airnt. Het is jodhpur. Eerst de D en dan de H.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:03

ja, sorry, mijn sanskrit is niet wat het geweest is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:05

Never mind, in de topictitel staat het ook niet goed. Kennelijk is het een lastig woord.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:00

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:03

De meeste mensen schrijven het inderdaad verkeerd.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:43

Ik ben verslaafd aan de Sonnenreiter jodhpurs. Heerlijk rijden en het staat ook mooi(er) als je niet te paard zit vind ik :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:46

Ik vind Sonnenreiter te stug, en de taille is te laag. De stof blijft wel lang mooi.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:13

Ik geniet vooral erg van de prijs van de engelse Jodhpurs voor een euro of 30/35 heb ik meestal een paar heerlijk soepele. Het geld wat ik in me zak hou aan laarzen en chaps enzo is ook mooi meegenomen.

Nadeel is dat niet iedereen het concept kent en dat ik wel is wat typische opmerkingen krijg als "chaps vergeten", "slordig hoor zo zonder laarzen". En ik ken nog steeds manege's en stallen waar ze niet mogen ivm veiligheid. Zo jammer vind ik dat.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:56

'maneges waar ze niet mogen ivm veiligeheid' ???
Daar begrijp ik niks van. leg eens uit. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:07

Misschien wel omdat je pijpen kunnen gaan flapperen? :Y)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:27

Volgens de veiligheidsvoorschriften mag je op zo'n manege alleen rijden met rijbroek en laarzen of rijbroek, chaps en rijschoenen. Aangezien ze deze broeken niet kennen zijn ze niet opgenomen in de veiligheidsvoorschriften en dus mogen ze ivm de veiligheid niet. Niet omdat ze dus onveilig zouden zijn, enkel omdat ze niet omschreven staan als veilig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:01

Sonnereiter stug en laag sluitend. Die is bij juist het soepelste en sluit hoog. Zeker op mn navel andere broeken eronder.
Heb een Sonnereiter en een van HKM.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:05

Loop er ongeveer de hele dag mee.
Ze zijn ook gewoon netjes en sommige zelfs bijna sjiek.
Met een aansluitende rijbroek en sokkener over loop je altijd zo te kijk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:44

Inderdaad wat amable zegt. Misschien had ik dat even wat uitgebreider moeten uitschrijven.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:56

deze dingen heten eigenlijk in goed (militair) Nederlands ook gewoon 'rijbroek'. duss dan ogen ze ook gewoon! :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:29

Ja, maar alleen in combinatie met chaps of rijlaarzen en da's toch een beetje lastig :+

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:34

ik heb zelf een jodphur rijbroek en daar rijd ik western mee.
heel fijn aan de onderkant zijn de pijpen wijder , met western moet je broek over de laarzen heen daarom zijn de pijpen dus wijder..
en onderaan de broek zit een elastiekje die je om de hak van je schoen/laars kunt doen zodat de broek mooi naar beneden blijft met rijden. :j
ik heb een van HKM Afbeelding

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:47

Bij ons op de manege rijden er ook een aantal met jodphurbroeken, heb er nog nooit iemand over gehoord dat het niet mag, zolang je maar een rijbroek en rijschoeisel draagt en geen spijkerbroeken en gympen of iets dergelijks. Volgens mij zitten die broeken echt zalig,vind met een gewone rijbroek het klitteband bij de enkels altijd vervelend zitten. Als ik een nieuwe rijbroek moet ga ik eens kijken voor een broek met elastiek aan de enkels.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:52

Ik rij er ook altijd mee (heb een ijslander en daar zie je ze heel veel) vindt het zelf heerlijk rijden, je blijft er goed me in het zadel zitten, de mijne is trouwens van achter van leer tot onderaan

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:13

Dat elastiek draag ik binnen mijn schoen, om mij sok heen, zodat als ik in stal in de mest trap mijn elastiek niet ranzig wordt

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:33

Airnt schreef:
Dat elastiek draag ik binnen mijn schoen, om mij sok heen, zodat als ik in stal in de mest trap mijn elastiek niet ranzig wordt

Doe ik ook zo

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:45

Ik ben ook fanatiek drager van jodhpurbroeken, heerlijk! Ik vind het alleen zo jammer dat ze haast standaard met een leren zit worden gemaakt. Ik heb van Horka 2 broeken kunnen kopen met een leren knie tot aan de enkels en dat vind ik fijner. Weet een van jullie welke andere merken broeken heeft zonder leren zit? Horka heeft ze inmiddels niet meer...