Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:34

Ik zou het ook niet doen maar mijn vz paard heeft eens met een hele lastige op de trailer gestaan naar het concour. Dacht dat die andere mijn paardje in elkaar ging trappen maar ze hebben beide paarden zo kort vastgezet dat ze niet eens aan elkaar konden komen.
Gelukkig tijdens het rijden waren ze rustig en is er niks gebeurd

amyz

Re: Probleem: 2 gemene paarden in 1 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:41

Heb juist geleerd dat als 2 paarden de pest aan elkaar hebben, je ze het beste samen op de trailer kunt zetten.. :)

Mijn merrie heeft ook een keer op de trailer gestaan met een merrie waar ze niet goed mee door 1 deur kan. Vinden elkaar echt niet gezellig, in een grote paddock/weide gaat het nog wel samen maar niet van harte. Op de trailer geen enkel probleem geweest.

Denk idd goed vast zetten, ieder een eigen netje en een keer ''testrijden'' vond ik een hele slimme! En idd erop zetten en dan gelijk rijden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:07

En welke redenering zit daar achter? Kan het me nl. niet voorstellen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:46

Ervaring :+ Ik heb geen idee hoor, het werd me verteld en hij had er al jaren heel goede ervaringen mee. Iets met dat als ze een tijdje samen in een trailer zouden staan dat ze elkaar dan wel leuk zouden gaan vinden.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:54

Het is een risico. Vaak genoeg zie je inderdaad dat paarden die op elkaar aangewezen zijn in een spannende situatie ineens wel met elkaar kunnen opschieten, maar garantie heb je nooit.

Zo had een pony bij ons op stal een onwijze hekel aan mijn merrie. Als ik in de bak aan het rijden was en hij stond op de poetsplaats ernaast, kwam hij nog net niet over het hek zetten om haar op te vreten. Maar als ik hem op het wedstrijdterrein tegenkwam stond hij al van veraf te hinniken en kon mijn merrie niet meer stuk.

Misschien kun je een klein testritje maken waarbij je ze goed in de gaten houdt, met de tips die hier gegeven zijn, zoals het schot ertussen etc.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:57

Anders probeer je het een paar dagen van te voren een keertje uit. Kort vast zetten zodat ze niet kunnen neuzen scheelt al een hoop. Ik zou het risico niet nemen, maar goed als ik het zo lees zit dat er voor jou niet in.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:01

Ik zou dit risico echt niet durven en willen nemen....

(en onze ervaring is juist andersom... Pony's die in het land prima met elkaar lopen, elkaar in elkaar willen rammen als ze op zo'n klein stukje met elkaar moeten staan... en ik kan vertellen dat het geen pretje is als je daar zelf 'even' tussen moet om ze uit elkaar te halen....)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:36

Eerst maar eens samen in een paddock zetten en als dat al niet gaat zou ik nooit aan een trailer beginnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:08

je zou inderdaad eerst eens moeten kijken of het écht haat en nijd is of alleen beetje dreigen....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:26

Vaak ben je te bang. Dit zijn geen jonge paarden. Ze staan gewoon in training dus gewoon op de trailer en kort aanbinden zodat ze niet kunnen neuzen bij elkaar.en rijdenin beweging blijven is meestal het beste

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:31

Ik zou idd ook even kijken hoe ze het in een paddock of weiland doen samen. Mss is het echt dreigen en gaat het prima als ze de rangorde hebben bepaald. Maar als dat niet het geval is zou ik ze mooi apart vervoeren. Je wilt idd geen onrust en getrap achter je auto. Dan rijdt je zelf ook niet echt ontspannen.

Bij dit topic moet ik een beetje aan dit topic denken. Daar gaat het weleenswaar om twee groene trekpaarden, maar het toont aan dat het goed mis kan gaan als ze niet rustig blijven staan en gaan spoken. [TAO] Beschadiging geleende trailer

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 23:03

We gaan binnenkort een testrit maken, dus ben benieuwd hoe dat gaat.
Bedankt iedereen voor het meedenken!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:12

Nou dat samen in een paddock zetten vind ik pas een slecht idee :+ dat lokt pas drama uit, samen in de trailer zal best meevallen! Tenzij ze elkaar echt aanvliegen natuurlijk, maar slaan met de voorbenen klinkt nog niet heel erg drastisch. En dan wel even een testritje maken. Kan er een hengstenrek bevestigd worden in de trailer? Dat scheelt ontzettend. Mijn ruin en mijn hengst kunnen prima met elkaar overweg, maar nadat ze elkaar twee weken niet hadden gezien werd de hengst ook even heel vervelend tegen mijn even brutale ruin, hops zo samen in de trailer, rek er in en karren maar. En toen hield het gemiep snel op :+ trailer ritjes leiden wel af voor ze, dus als ze elkaar gewoon simpelweg niet echt mogen, moet dat prima te doen zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:15

In de wei hebben ze de ruimte om het uit te vechten. Liever dat ze dat daar doen dan in een krappe trailer. Zolang je rijdt zullen ze zich waarschijnlijk nog wel rustig houden, maar je zult toch momenten tegenkomen dat je stil moet staan. Dan moet ik er niet aan denken dat ze drama gaan lopen maken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:19

Bedoel je een testrit op de trailer of een buitenrit met beide paarden??

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:21

Het uit vechten? Jeetje :+ en dat dan voor een buitenrit.
Voor hetzelfde geld is je hele paard kapot met zo'n geintje, uitvechten :n

Als het echt zo erg is dat ze elkaar aanvliegen moet je het nogmaals helemaal niet willen proberen, bij enkel wat gekibbel en boze koppen kan je het gewoon doen. Goed zorgen dat ze flink vast staan zodat ze niet kunnen neuzen en zorg voor een rek er tussen.

Met rijden neem ik aan dat er geen problemen zijn, daar vraagt ts ook niet om.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:28

Ach je snapt toch wat ik bedoel of niet? Letterlijk uitvechten zal waarschijnlijk wel meevallen, zeker als ze de ruimte hebben. En als ze echt staatsgevaarlijk zijn dat ze elkaar echt aanvallen dan zou ik ze persoonlijk al helemaal niet in een trailer proppen met zijn tweeën.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:29

Jaa ik snap het wel. Maar zelf zou ik het nooit zo aanpakken.

Maar ieder zijn eigen manier he :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:33

Gelukkig wel, anders zou het saai worden :Y)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:43

er zijn bij mijn werk wel eens 2 dieren in een trailer gebracht.. eentje was los gekomen en had de andere flink gebeten, allemaal krassen op zijn hoofd. geen fijn gezicht, gewoon zielig omdat die niks terug kon doen of deed.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:57

Ik lees over uitvechten enzo. Het zijn geen mensen hoor. Gewoon paarden.
Ze zegt de paarden zijn niet zo lief voor elkaar.
En hier worden er rampscenario's neergezet.
Ha ha.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:03

Mijn vorige merrie sloeg iedereen altijd kort en klein, kon met geen enkel paard. Behalve op de trailer.
Ze staan dan zo dicht tegen elkaar kunnen toch niet trappen ofzo.
Gewoon kort zetten, dat ze niet kunnen happen naar elkaar en gewoon aan rijden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:23

baudyh schreef:
Ik lees over uitvechten enzo. Het zijn geen mensen hoor. Gewoon paarden.
Ze zegt de paarden zijn niet zo lief voor elkaar.
En hier worden er rampscenario's neergezet.
Ha ha.

Ik had toch wel verwacht dat mensen zouden begrijpen dat uitvechten beeldspraak is. Ik bedoel niet letterlijk uitvechten. Maar wel dat ze de rangen hebben bepaalt.

In de trailer kunnen ze elkaar mss niet raken, maar als ze uit onvrede tegen de klep gaan beuken kan dat voor nare blessures zorgen, zoals ook gebeurd is in die link.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:58

Serieus, mensen die denken dat 'kort zetten' ervoor zorgt dat een paard niks meer kan hebben nog nooit wat ernstigs meegemaakt. Je zal je verbazen wat ze kunnen in een trailer.

Echt gewoon eerst in een paddock gooien, je kan dan tenminste nog ingrijpen als het echt niet blijkt te gaan, wat wil je doen dan als je op de snelweg rijd en het toch niet zo blijkt mee te vallen?

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 18:14

Kentaro schreef:
Bedoel je een testrit op de trailer of een buitenrit met beide paarden??

In de trailer, buiten gaat sowieso goed :)