Paard is niet te laden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:32

Mijn paard wou ook niet laden hij werd gevaarlijk sloeg met zijn benen bovenop de trailer sloeg met zijn voorbenen tegen mijn armen. longeerlijn hielp niet langs de schuur hielp niet ketting hielp ook niet de onvriendelijke manier ook niet. Wij hebben toen een jas over zijn hoofd gedaan rug gedeelt voor zijn ogen en armen vastknopen onder zijn hoofd, zodat hij niets kon zien let hierbij wel op dat ze even hun evenwicht kwijt zijn en grote lompe passen gaan maken. Daarna ben jij de leider en moet hij jou volgen dit hielp bij mijn paard en liep zo mee de trailer op. Nu wij een nieuwe lichtere trailer hebben loopt hij zonder hulpmiddelen zo mee.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:35

zythe schreef:
Mijn paard wou ook niet laden hij werd gevaarlijk sloeg met zijn benen bovenop de trailer sloeg met zijn voorbenen tegen mijn armen. longeerlijn hielp niet langs de schuur hielp niet ketting hielp ook niet de onvriendelijke manier ook niet. Wij hebben toen een jas over zijn hoofd gedaan rug gedeelt voor zijn ogen en armen vastknopen onder zijn hoofd, zodat hij niets kon zien let hierbij wel op dat ze even hun evenwicht kwijt zijn en grote lompe passen gaan maken. Daarna ben jij de leider en moet hij jou volgen dit hielp bij mijn paard en liep zo mee de trailer op. Nu wij een nieuwe lichtere trailer hebben loopt hij zonder hulpmiddelen zo mee.

Dit moet je wel alleen doen als het paard jou ook echt als leider ziet, en je volledig vertrouwd.
Als dat niet het geval is krijg je gevaarlijke omstandigheden. Zag het pas nog op stal gebeuren..

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:49

Hulp inschakelen die weet wat hij doet.

Om een beetje in de richting te sturen: Als je een beetje nadenkt over wat een paard motiveerd, dan is dat het comfortabel en veilig voelen. Dus je wilt het in de trailer gaan heel comfortabel maken, de fijne plek, de plek waar hij niet hoef te werken, waar geen druk is etc. Alle andere richtingen is oncomfortabel, waar je het paard niet wil, moet het paard werken, is het oncomfortabel om te zijn. Als je met dat idee werkt krijg je alle paarden de trailer op zonder moeite omdat ze de trailer op willen.

Je wil dus geen druk gaan geven/oncomfortabel maken als hij richting de trailer loopt, want je leert hem dan dat het oncomfortabel is om richting die trailer te gaan. Geen een paard dat dan willend wil laden. Maar als hij voorbij de trail loopt, weg draait of wat dan ook, dan zorg je dat hij hard zal moeten werken dat het oncomfortabel is om weg te draaien. Maar zodra hij weer richting de trailer gaat is het natuurlijk release.

Zoals met alles als je met paarden werkt, timing en de juiste druk etc is heel belangrijk, anders zal het totaal niet werken (of zelfs averechts).

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:00

Kim_14 schreef:
zythe schreef:

Dit moet je wel alleen doen als het paard jou ook echt als leider ziet, en je volledig vertrouwd.
Als dat niet het geval is krijg je gevaarlijke omstandigheden. Zag het pas nog op stal gebeuren..

Is ook zo. Je moet het ook echt met rust en beleid doen. Ik had een handje voer erbij en raakte hem ook aan doormiddel van een hand op op zn hals of aan zn hoofd dat hij niet schrikt. en stapje voor stapje de klep op.

Achteraf ook gewoon dat hij de oude trailer niet fijn vond denken wij, nieuwe trailer en hij loopt zo mee.

cissy

Re: Paard is niet te laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:40

Zorg voordat je begint met oefenen eerst dat je je paard overal kunt plaatsen waar jij wilt, dus om je heen, van je af, stoppen en achteruit etc. Daarbij is het het mooiste als jij dat kunt doen vanaf 1 plek dus zo min mogelijk bewegen. Als je dat voor elkaar hebt kun je het dus ook vanaf of bij de klep vd trailer.
Wees consequent en standvastig en neem de tijd voor het oefenen. *Ebook heb je al gelezen dat scheelt*
Mocht het niet lukken dan roep je maar.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:55

Voor mijn 5 jarige ruin heb ik gister, na een aantal maanden van alles proberen om te laden, professionele hulp gekregen. Ik werk veel vanaf de grond met het paard maar het laatste stuk de trailer op bleef een probleem, waarschijnlijk voor een groot deel dominantie samen met wat (terechte) angst.

Gister dus de profesional aan het werk gezien met hem. Ze gebruikte een dunne zelf ontworpen hengsten ketting. Al het verzet van de trailer weg betekende druk van de ketting, elke stap voorwaarts was direct druk weg. Paard sond er na 15 min op! Na een uur kon ik hem zelf laden en de positie van elk been bepalen. Stap terug, stap vooruit, alle 4 benen weer op de klep, weer de trailer in etc.

Het was voor mij de laatste stap, eentje waar ik zelf niet op kwam. Ik kan het erg aanraden!

Succes!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:03

Mijn paard deed het zelfde.
Ik ben zelf met een touw halster gaan werken omdat dat iets meer inwerkt.
Ik deed aan het halter een leadrope die is lekker zwaar en stevig.
Ik ging dan op de klep staan zo ongeveer bovenaan. en dan hield ik druk op de lijn tot mijn paard een pas naar voren zette.
Ik ontspande de lijn dan weer, dan ging ik weer druk en er zetten en zet zij weer een pas naar voren gelijk weer de druk er af.
de timing wanneer je de druk er af haalt is wel belangrijk. hier mee beloon je haar.

springt je paard op zij, dan ging ik altijd met de lijn naast haar slingeren tot ze weer netjes voor de klep stond en dan ontspande ik weer.
en zo ga je door tot ze rustig de trailer in wilt.
Niet alles in een keer willen doen, als ze de eerste keer alleen de voeten op de klep zet zonder er langs te willen springen is dat al voldoende.
de keer er op ga je weer een stapje verder.

Mijn merrie deed niks anders dan stijgeren en langs de trailer springen, nu zet ik 2 sec druk op de lijn en dan loopt ze er zo in.

gr kim

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:23

Ik heb ook professionele hulp ingeschakeld nadat mijn Blondje in volle galop langs de N207 langs Rotterdam Airport aan de haal was gegaan.....(na een uur trailerladen zonder succes)..... 2moons - Petra Vlasblom
Nooit meer problemen gehad na 1 sessie.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:13

Mijn paard heb ik ook een keer bijna vier uur mee gestaan voor dat ze erin ging. Was echt niet meer leuk want ze werd echt gevaarlijk.

1x trailerlaad-les gehad van iemand die bij Petra van 2moons de opleiding heeft gevolgd. Sindsdien gaat paard er zo in.
Was er eerst heel sceptisch over maar het is eigenlijk heel logisch, je moet het alleen even zien :P.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:16

Misschien is het dan leuk voor TS om uit te leggen hoe ze te werk zijn gegaan?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:59

Wil het wel uitleggen maar denk niet dat ik het op een goede, effectieve manier kan overbrengen zo. De aanpak verschilt per paard.

zo ging het iig bij de mijne:

Allereerst is mijn paard een arrogant typje. Wil op zich wel wat voor je doen, maar wel op haar voorwaarden. Druk geven heeft geen zin, gaat ze alleen maar tegenin en wordt ze heel erg boos van. En dan sluit ze zich af. (hangt zichzelf liever op aan zo'n drukhalster dan dat ze eraan toegeeft) Bij haar is de trigger dus echt het belonen en zeker icm met iets van snoepjes ofzo.

Voordat je in de buurt van de trailer komt doe je een stukje grondwerk. HEb je geen speciale dingen voor nodig. Gewoon een halster, een touw en snoepjes. Je moet er voor zorgen dat je paard zijn aandacht bij jou heeft en jou wil volgen. Geen ingewikkelde dingen vragen, laten merken dat je ook niks moeilijks vraagt. Dus een stapje naar voren, belonen. stapje terug, belonen. Stukje verder lopen. paard laten halthouden, weer belonen. etc. etc. tot dat paard op jou gefocust is.

Vervolgens heb je iig in het begin twee helpers nodig. Men neemt twee longeerlijnen en maakt deze vast aan weerszijde van de trailer, deze laat je omhoog houden, maar mogen NIET achter het paard langs gekruist worden. Deze lijnen functioneren als een brugleuning als het ware. als je een paard hebt dat aan de zijkant langs de trailer wil lopen kun je de helper aan die zijde vragen even met het touw te wapperen.
dat het paard doorheeft dat je daar dus niet langs kan/ op kan gaan hangen. Wanneer het paard achteruit schiet kan je vragen of de helpers een paar keer met het uiteinde van het touw op de grond kunnen tikken (met die lange leadropes wat makkelijker dan longeerlijnen maar het idee/effect is vaak hetzelfde) Op het moment dat paard weer iets naar voren reageert gelijk stoppen.

Maar dat is allemaal wanneer je je paard de trailer op gaat zetten, maar we waren nog bij het stukje grondwerk.

Als paard je volgt, op jou let, ga je richting de trailer. Op dezelfde manier, korte dingen vragen. Stapje naar voren, stapje terug. zorg dat je tussen de twee touwen terecht komt en ga weer zo verder. aandacht moet bij jou zijn. Niet in een keer in de trailer willen zetten. Na elke stap in de goede richting belonen en ook een keer zelf weer achteruit zetten. Ook zeker je rustmomentje nemen, niet constant aan het vragen zijn. Eenmaal in de trailer uitbundig belonen, zorgen dat je daar de rust kan houden. Als paard ontspant rustig eruit laten op dezelfde manier, pasje achterwaarts en dan ook weer een keer voorwaarts. Met die ene keer erin dan ook weer genoegen nemen en een andere keer weer verder oefenen.

Ik had 2 of 3 keer geoefend en daarna gingen we met de trailer weg, gewoon rondje rijden en dan weer rustig eraf. Pas de keer erna ergens heen geweest en geen problemen meer gehad met laden. Dat gaat nu ook zonder lijnen, maar ik heb ze wel altijd bij, mocht paardlief een wat minder meewerkende bui hebben, bieden die lijnen toch een houvast.

Ik hoef nu ook niet voorafgaand aan het laden een kwartier dat grondwerk te doen. Ik loop naar de trailer toe, laat haar naast de trailer een keer een paar stappen voorwaarts en achterwaarts gaan op mijn commando en dan ga ik naar de klep, als ze daar afgeleid is dan vraag ik weer aandacht door ofwel voorwaarts ofwel achterwaarts te vragen en vervolgens gaat ze in een keer de trailer in. Ook krijgt ze in de trailer altijd iets te eten.

Maargoed mijn "gouden tip" is haal er een professional bij. Is in mijn geval echt een eye-opener geweest en die kan je ook precies uitleggen wanneer je wat moet doen. Ik vind het een beetje tricky om het zo uit te leggen, want ik ben geen professional, ik weet alleen nu hoe het bij mijn paard werkt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:37

Wel leuk om te lezen hoe je het op verschillende manieren op kunt lossen, bedankt voor je uitgebreide verhaal :j

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:22

Ik zou inderdaad ook een professional erbij halen want die kan ook op het moment zelf tips geven. Wij kunnen alleen zeggen wat bij ons helpt en wat onze tips zijn, maar een professional kan op het moment zelf ingrijpen omdat hij ziet wat er gebeurt en wij niet.

Monty6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:23

Ik heb zelf ook zn paard gehad. Wij deden altijd hoofdstellen om en een touw onder z'n achterben dan ging die wel of een praam om. Met een touw kan je hem er weliswaar indieuwen als het nodig is.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:38

Ik zou inderdaad een professional erbij halen. Heb zelf onwijs veel baat gehad bij de Parelli / Eddy Modde methode, zoals Linda en Koetjeboe ook omschrijven: druk en werken buiten de trailer, ontspanning elke stap richting de trailer. Je werkt met een touwhalster, leadrope en stick&string. Touwhalster werkt net wat fijner in qua druk. Met de leadrope met het juiste gewicht geef je je signalen goed door aan het halster. De stick&string is het verlengde van je arm waarmee je je paard vriendelijk en duidelijk aan kunt geven wat je wilt.
Het kostte mij tijd qua training, maar uiteindelijk laad je je paard helemaal alleen. Ideaal!!

Het is een vriendelijke, eerlijke methode waarmee je uiteindelijk veel problemen op kunt lossen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:38

Mijn 3 jarige heeft vorig jaar vast gelegen in de trailer en is er sindsdien dus echt heel erg bang voor...

We zijn van de zomer eerst zelf weer gaan oefenen en daarna onder begeleiding van Monya Spijkhoven door gegaan.
Zij geeft trailerlaadlessen voor paarden die moeilijk/niet laden en/of angst op de trailer hebben.

Het gaat met kleine stapjes maar hij staat er nu al steeds minder gespannen in en het laden gaat steeds makkelijker.

Dus mocht je professionele hulp zoeken kan ik haar echt aanraden! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:43

Leuk filmpje om eens te bekijken. Misschien gaan er dan wat kwartjes vallen.

http://www.youtube.com/watch?v=q3aKWWB9ZMA

Probleem wat TS heeft is niet alleen trailerladen. En als de basis niet goed zit qua grondwerk en respect voor jouw, kun je nog zoveel e-booken bekijken, gaat je niet verder helpen.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:37

Exact zoals in het filmpje weergegeven, that's was our way!! (muv 1e gedeelte vind ik wat lomp, maar het principe is hetzelfde). Druk buiten de trailerm rust erbij/erin
Zoek echt iemand die deze manier hanteerd. Mijn inziens zonder voedselbeloning. Kost je 2 of 3 lesjes en dan ben je er vaak al

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:44

er is er maar 1 die het lukt..
Esther de vries...
zij krijgt alles op een diervriendelijke manier in de trailer en helpt jou als persoon er ook bij.
zou haar zeker contacten, het is ook haar werk.
http://estherdevries.com/

gr
an

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:47

Mijn pony wilde ook niet in de trailer. Ik heb haar dan met veeeeel geduld en eten :+ kunnen overhalen. Ik heb haar een touwhalster aangedaan en dan, ze stopte al een stukje voor de trailer.. telkens al ze stopte ( zeker niet kwaad worden ) rustig wat druk op het halster en als ze ook maar 1 stap zet meteen druk los. dan weer richting de trailer. Als ze voor de trailer stond was enkel wat druk niet genoeg, dus had ik druk en terwijl hield ik haar wat eten voor net dat ze er niet bij kon. en weer als ze 1 stap zette meteen druk los. Dit blijven doen en pas als ze volledig in de trailer stond kreeg ze een hele hand eten dit blijven oefenen tot ze niet meer stopt en zelfs niet meer aarzelt. Na een paar keer dat het goed gaat nog maar een beetje voer als beloning en uiteindelijk is ze tevreden met een aai. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:56

anhighwood schreef:
er is er maar 1 die het lukt..
Esther de vries...
zij krijgt alles op een diervriendelijke manier in de trailer en helpt jou als persoon er ook bij.

dat is nogal een bewering....
er zijn er nog meer die het lukt hoor, Esther is echt niet de enige.

Cassidy, :+

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:38

mijn paard wou er ook absoluuuut niet op, toen is er een man gekomen, heeft haar in een half uur tijd de vrachtwagen op gekregen. hij zorgde eerst dat ze wist dat hij de baas was. Na dat half uurtje liep ze helemaal alleen de vrachtwagen op als hij zei dat het mocht

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:11

heb er heleboel meegemaakt, maar bijna niemand die het zo rustig en paardwaardig doet
en dat je als eigenaar ook zelf geholpen word.
dus tja beweer dat maar 1 persoon het echt kan, uiteraard zijn er anderen, maar vaak vervalt paard en eigenaar weer in hetzelfde patroon!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:40

Heel veel goede bruikbare tips, we hebben veel grondwerk gedaan ook in het verleden ook geclickerd en dat ging ook heel goed. Maar dan nog lukte het niet, maakt het ook nog uit of je hem vaker laadt of maakt dat niet uit? Dus wanneer het goed gaat en je doet het een tijdje niet, gaat het dan nog steeds goed?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:42

Hét belangrijkste bij trailerlaadtraining is de eigenaar! Niet het paard, want vaak is het niet de trailer maar de omgang met het paard waardoor die niet meer laadt.... Als een trainer de eigenaar niet meepakt in de training is het geen goede trainer.

Maar goed, jij beweert dus dat bijv Eddy Modde, Petra Vlasblom, Annemarie vd Toorn en nog een hele rits anderen het niet kunnen, ik vind dat nogal een bewering.