Rijden met zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd liever...

...met zadel;
59 (60%)
...zonder zadel.
9 (9%)
Het is me om het even.
29 (29%)

Totaal aantal stemmen: 97

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 13:47

Koper schreef:
sluit je paard dan gewoon.

Wat is precies het 'sluiten' van een paard? Er staat hier een draadje over op [RT-P] Lang gelijnd paard en 'sluiten' maar dat vertelt niet echt wat het is. Ook de bokt wiki zwijgt erover.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:15

hooiberg schreef:
Koper schreef:
sluit je paard dan gewoon.

Wat is precies het 'sluiten' van een paard? Er staat hier een draadje over op [RT-P] Lang gelijnd paard en 'sluiten' maar dat vertelt niet echt wat het is. Ook de bokt wiki zwijgt erover.

Ik versta onder je paard sluiten dat je het paard voldoende bij elkaar rijdt en dat hij daarbij in balans blijft. Dus dat hij over 4 benen loopt, met voldoende gebruik van de buikspieren. Dus het paard als harmonica (waarbij de ruiter bepaalt hoeveel lengte het paard krijgt in het lijf), en een paard dat zichzelf overeind houdt. Dat is lastig voor een paard, zeker in galop. Je kunt het goed oefenen door aan te galopperen, paar passen galop en dan, vóórdat het paard te lang wordt, terug naar draf. Je paard zal zo steeds sterker worden. Ik ben begonnen met 3 galopsprongen :Y) Zoals zo veel paarden wil mijn ruin ook het liefst lekker sjezen in galop en op z'n tijd mag dat ook echt wel maar ik vind dat hij zich ook in galop in de lengte door mij moet laten reguleren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-10-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

hooiberg

Re: Rijden met zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 14:16

Oh, dat is wel een goede tip. Ik zal dat zondag zeker eens proberen! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:18

Succes!

Heb je trouwens erg lange benen? Er zijn beugelriemen die wel 160 centimeter lang zijn. Dat lijkt me zelfs voor de langste ruiter nog lang genoeg. Mijne zijn 145 centimeter en ik ben 1,82 meter. Als je fenders hebt zul je denk ik moeten kijken hoe je de boel kunt schuiven.

Wat ook misschien nog wel een idee is is een bontje over je zadel. Die heb je in verschillende maten en modellen, zowel voor engelse als voor westernzadels. Dat zit in elk geval wat stroever dan een glad leren zadel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-10-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 14:22

Ik ben 1.96 en dat zit vooral in mijn benen. Ik zal eens vragen bij de eigenaresse van het paard (en van het zadel) of ik er een langere riem in kan plaatsen.
160 cm klinkt als erg lang, en anders haal ik een lap leer en dan maak ik er zelf eentje, die nog langer is. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:23

Jij bent niet voor één gat te vangen, ik lees het al. In je profiel zie ik dat je een quarter rijdt. Die heeft het in theorie natuurlijk makkelijker als je een geconcentreerder galopje wil. Denk lope :D

En ben jij niet ook de hooiberg van het buitenrijden in Soest-topic?