Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:30

Citaat:
Tja, lastig uit te leggen..
Sowieso heeft het paard nog weinig gedaan, half jaar stilgestaan dus moet weer op gang komen.
Wat het wel erg lastig maakt, is dat het paard het longeren niet kent. Anders kan je het aan de longe ook opbouwen. Dan zie je ook hoe hij beweegt en of zijn lichaam sterk genoeg is om uberhaupt te kunnen galopperen. Dat zou voor mij toch echt de voorkeur hebben, eerst laten galopperen aan de longe voordat je het probeert als je erop zit. Misschien zit ie ergens vast in z'n lichaam, dan is het logisch dat hier een flinke bok uit komt.

Dat het paard op z'n eigenaar let .. Tja mijn pony maakt zich er ook schuldig aan :+
Maar dat heeft niks met een klik met wie dan ook te maken :) Ook met de eigenaar erbij moet het dier gewoon op jou letten. makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook iets om op te oefenen.
Is er geen manier dat je toch echt kan leren longeren bij iemand of dat het paard leert longeren mét jou? Dat maakt je galop-probleem gewoon een stuk makkelijker. Dan kan hij die spieren opbouwen aan de longe :)

Het liefste zou ik hem ook laten willen longeren en kijken of ie dan wel idd aanspringt in galop en hoe die zich gedraagt. Maarja. Het is niet mijn paard. Eigenaar vertelde dat hij 'm de volgende keer even losgooit in de bak zodat ie z'n energie kwijt kan, voordat ik er op ga rijden.

Update: Ohja, de vrouw waarvan ik prive les ga krijgen, die zei; als je veel grondwerk gaat doen dan leert ie echt wel een keer longeren.
Misschien stel ik nu een domme vraag: Kan je longeren zonder zweep? De eigenaar heeft vooral problemen met het 'opjagen met de zweep' omdat hij daar dus best angstig voor is.

laurie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:38

Zou het misschien een goed idee zijn om eens van de eigenaar zelf les te krijgen? De eigenaar kent dat paard natuurlijk wel wat beter als jij nu, dus dit kan misschien wat zekerheid geven voor jou en het paard :) Toen ik net begon met mijn oude bijrijdpaard heeft dit erg geholpen. Succes!

(of als je niet meteen rijles wil van de eigenaar, misschien hem samen leren longeren? Dat jij wel de longe vast hebt en alle hulpen geeft, en de eigenaar bij je staat en wat kan helpen)

Edit: zag net pas je update over de zweep bij het logeren. Ja, je kan best longeren zonder zweep, namelijk met je lichaamstaal. Dit zal misschien wat moeilijker zijn als het paard niet zo op jou gefocust is, want dan pikt hij die kleine signalen minder snel op. Wat je kan doen is je been dat aan zijn achterkant is (dus als ie naar links gaat, je rechterbeen, niet dat aan de kant van zijn hoofd) naar voren zetten. Zo drijf je hem vooruit. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik ben niet zo goed in dingen uitleggen :')
Laatst bijgewerkt door laurie22 op 06-10-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:41

Wilke93 schreef:
Citaat:
Tja, lastig uit te leggen..
Sowieso heeft het paard nog weinig gedaan, half jaar stilgestaan dus moet weer op gang komen.
Wat het wel erg lastig maakt, is dat het paard het longeren niet kent. Anders kan je het aan de longe ook opbouwen. Dan zie je ook hoe hij beweegt en of zijn lichaam sterk genoeg is om uberhaupt te kunnen galopperen. Dat zou voor mij toch echt de voorkeur hebben, eerst laten galopperen aan de longe voordat je het probeert als je erop zit. Misschien zit ie ergens vast in z'n lichaam, dan is het logisch dat hier een flinke bok uit komt.

Dat het paard op z'n eigenaar let .. Tja mijn pony maakt zich er ook schuldig aan :+
Maar dat heeft niks met een klik met wie dan ook te maken :) Ook met de eigenaar erbij moet het dier gewoon op jou letten. makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook iets om op te oefenen.
Is er geen manier dat je toch echt kan leren longeren bij iemand of dat het paard leert longeren mét jou? Dat maakt je galop-probleem gewoon een stuk makkelijker. Dan kan hij die spieren opbouwen aan de longe :)

Het liefste zou ik hem ook laten willen longeren en kijken of ie dan wel idd aanspringt in galop en hoe die zich gedraagt. Maarja. Het is niet mijn paard. Eigenaar vertelde dat hij 'm de volgende keer even losgooit in de bak zodat ie z'n energie kwijt kan, voordat ik er op ga rijden.

Update: Ohja, de vrouw waarvan ik prive les ga krijgen, die zei; als je veel grondwerk gaat doen dan leert ie echt wel een keer longeren.
Misschien stel ik nu een domme vraag: Kan je longeren zonder zweep? De eigenaar heeft vooral problemen met het 'opjagen met de zweep' omdat hij daar dus best angstig voor is.

Ja zeker, vrij longeren. Daar zou ik als ik jou was les in nemen, wat je moet precies zo en zo staan en dan krijg je dit en dat.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:42

darefeather schreef:
Zou het misschien een goed idee zijn om eens van de eigenaar zelf les te krijgen? De eigenaar kent dat paard natuurlijk wel wat beter als jij nu, dus dit kan misschien wat zekerheid geven voor jou en het paard :) Toen ik net begon met mijn oude bijrijdpaard heeft dit erg geholpen. Succes!

(of als je niet meteen rijles wil van de eigenaar, misschien hem samen leren longeren? Dat jij wel de longe vast hebt en alle hulpen geeft, en de eigenaar bij je staat en wat kan helpen)

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of de eigenaar heel veel verstand heeft van rijden en de technieken hiervan. Het is een man in de eind 60 gok ik, en hij doet vooral z'n 2 friesen aanspannen voor de kar. Hier kan hij echt alles mee. Hij rijd zelf wel 'ns mee met een buitenritje maar dan alleen een stap omdat de rest denk ik te veel voor hem is..

Hij vertrouwde het toen ook dat hij het gewoon goed zou doen en had het niet verwacht. Hij zei dat hij de heletijd op mij aan het letten was en als hij het niet vertrouwde hij me ook niet liet galopperen. Ik zal het is aan 'm vragen of 't mogelijk is :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:43

Ik heb met mijn laatste bijrijdpaard geen klik gehad tot na een paar maanden.
Pas toen ik veel tijd met hem doorbracht, hem echt trainde samen met goede les en vanaf toen kon ik lezen en schrijven met hem. Nu heb ik hem helaas al een paar maanden niet gezien omdat ik met 'ruzie' gestopt ben met hem maar ik hoop dat daar zsm verandering in komt.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:43

Citaat:
Ja zeker, vrij longeren. Daar zou ik als ik jou was les in nemen, wat je moet precies zo en zo staan en dan krijg je dit en dat.

Oh mooi! Dan is dat misschien wel een goede optie. Ik zal 'ns vragen aan de mevrouw waarvan ik priveles zou krijgen of zij dit ook kan! Thanks!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:47

SuperAssie schreef:
Pas toen ik veel tijd met hem doorbracht, hem echt trainde samen met goede les en vanaf toen kon ik lezen en schrijven met hem. Nu heb ik hem helaas al een paar maanden niet gezien omdat ik met 'ruzie' gestopt ben met hem maar ik hoop dat daar zsm verandering in komt.

Ah wat jammer! Hoop ook dat je er dan snel weer mee aan de gang kunt. Wel fijn om te lezen dat het idd soms gewoon tijd nodig heeft.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:49

Wilke93 schreef:
SuperAssie schreef:

Ah wat jammer! Hoop ook dat je er dan snel weer mee aan de gang kunt. Wel fijn om te lezen dat het idd soms gewoon tijd nodig heeft.

Ik zal er niet meer mee aan de gang gaan als bijrijdpaard.
Als zijn eigenaresse zich niet weer bedenkt wil ik hem wel kopen. Als dit allemaal goed gaat dan, ze heeft namelijk al een aantal keren gezegd dat ze 'm wilt verkopen maar iedere keer weer bedenkt ze zich.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:56

Citaat:
Ik zal er niet meer mee aan de gang gaan als bijrijdpaard.
Als zijn eigenaresse zich niet weer bedenkt wil ik hem wel kopen. Als dit allemaal goed gaat dan, ze heeft namelijk al een aantal keren gezegd dat ze 'm wilt verkopen maar iedere keer weer bedenkt ze zich.

Oh dat is natuurlijk nog veel mooier als het door gaat. Ik hoop het voor je!

Mariska_87

Re: Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:58

grondwerk doen! Aan je "relatie " werken! Ik denk dat dit paard zich wat boven jou in "rang" voelt..

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:11

ik longeer altijd zonder zweep, doe het puur op mijn stem, ga veel grondwerk doen, leer het paard kennen en het paard jou,

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 19:13

Mariska_87 schreef:
grondwerk doen! Aan je "relatie " werken! Ik denk dat dit paard zich wat boven jou in "rang" voelt..

Dat zou goed kunnen idd. Al denk ik dat het misschien ook wel onzekerheid kan zijn op het moment. Kijkt van elk gek geluidje op, terwijl hij zo eerst niet was. Misschien ook wel logisch, omdat hij niet meer gewend is dat er iemand bovenop z'n rug zit :)

Maar wie weet verbeterd dit zich snel. We gingen de keer ervoor een rustig buitenritje maken. Maar die dag stonden er allemaal kliko's langs de weg. Toen er 1tje op de grond lang wilde ze d'r alle twee niet langs. Uiteindelijk ben ik afgestapt en liep ie er rustig mee langs. De volgende kliko die op de grond lag keek ie al bijna niet meer naar en liep ie gewoon langs. Maar de vrachtwagens die steeds stopten en optrokken bij de rotondes vond ie niet leuk haha. :')

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 19:14

miszblueeyes schreef:
ik longeer altijd zonder zweep, doe het puur op mijn stem, ga veel grondwerk doen, leer het paard kennen en het paard jou,

Goed om te horen dat dit gewoon kan! :) Ga ik zeker doen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 19:29

Hij staat al in het klein als m'n avatar. Maar misschien leuk voor erbij :)

Afbeelding

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 19:33

Citaat:
Edit: zag net pas je update over de zweep bij het logeren. Ja, je kan best longeren zonder zweep, namelijk met je lichaamstaal. Dit zal misschien wat moeilijker zijn als het paard niet zo op jou gefocust is, want dan pikt hij die kleine signalen minder snel op. Wat je kan doen is je been dat aan zijn achterkant is (dus als ie naar links gaat, je rechterbeen, niet dat aan de kant van zijn hoofd) naar voren zetten. Zo drijf je hem vooruit. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik ben niet zo goed in dingen uitleggen :')

En ik lees nu pas jouw edit haha :')
Ik snap wat je bedoeld, ik denk dat ik gewoon ga vragen aan de vrouw waar ik prive les van zou krijgen of zij dit ook kan zonder zweep idd. :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:03

Je vraag is: hoe weet je of je (g)een klik hebt met een paard. Mijn ervaring is dat je op geen enkel paard 'zomaar' wegrijdt. Het is investeren. En als je dat uit de weg gaat, kom je vaak opnieuw een paard tegen met hetzelfde probleem. Je schrijft dat jouw verzorgpaard erg let op zijn baasje en jou eraf bokt. Nou, ik denk dan niet dat het 'niet' klikt. Dit betekent dat je aan de bak moet. Je moet hem vertrouwen geven en hem corrigeren (of zadel aanpassen zoals eerder gezegd). En niet te snel opgeven. Je klinkt onzeker. Maar op de afbeelding zie je er heel blij uit. Doorzetten maar?!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:13

EvelienKiss schreef:
Je vraag is: hoe weet je of je (g)een klik hebt met een paard. Mijn ervaring is dat je op geen enkel paard 'zomaar' wegrijdt. Het is investeren. En als je dat uit de weg gaat, kom je vaak opnieuw een paard tegen met hetzelfde probleem. Je schrijft dat jouw verzorgpaard erg let op zijn baasje en jou eraf bokt. Nou, ik denk dan niet dat het 'niet' klikt. Dit betekent dat je aan de bak moet. Je moet hem vertrouwen geven en hem corrigeren (of zadel aanpassen zoals eerder gezegd). En niet te snel opgeven. Je klinkt onzeker. Maar op de afbeelding zie je er heel blij uit. Doorzetten maar?!

Dit is dus totaal nieuw voor me dat dat dus niet zomaar kon, ivm altijd op maneges te hebben gereden. Maar dat maakt niet uit :) Ik wil graag aan de bak met hem en dus idd; doorzetten! Alleen zal ik er wat hulp bij vragen :) Zo'n plaatje kan je toch ook niet zomaar opgeven? haha <3

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:23

Angst voor de zweep is weg te nemen, bijv. via de Parelli methode. En echte ongecontroleerde bokreacties zijn uit te zitten als je de One Rein Stop beheersd (moet je eerst aan je paard aanleren). Die kan namelijk dan niet ongecontroleerd de benen nemen en maar moeilijk bokken.

Voorbeeld van de Parelli extreme friendly game (moet je naartoe werken) en de One Rein Stop.

http://www.youtube.com/watch?v=QBedgCHWtmE

http://www.youtube.com/watch?v=OdxzuBnTvFs

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:53

chelle_dora schreef:
Ik heb een waanzinnige klik met m'n merrie, maar fatsoenlijk galopperen kunnen we nog steeds niet :+ Soms heeft het meer tijd nodig, geef jezelf en het dier dan ook die tijd en ruimte!

:D Als ik niet een ruin had gehad had dit mijn tekst kunnen zijn :D

Ik heb dat malle beest nu 4,5 jaar. In het begin heeft hij me heus wel eens in een boom geplakt. En erger. Overigens wel vaak in volle galop :P Linkergalop, wel te verstaan. Sinds vorige maand zijn wij (instructrice, paard en ik) bezig met de rechtergalop. De eerste twee galopsprongen - jaja - zijn een feit. En voorlopig ga ik er alleen mee aan de slag als zij er bij is.
Allemaal omdat zowel dat paard als ik nogal scheef zijn. Hij belast ook z'n ene achterbeen minder graag. En de reden dat we nu met die rechtergalop gaan beginnen, en niet eerder, is omdat we eerst aan de slag zijn geweest in gewoon stap, draf en tölt. Er was genoeg werk te doen daar kan ik je verzekeren. En nu dat allemaal een beetje loopt gaan we de (rechter)galop er bij pakken.

En hoe je dan weet of je met 'm kunt galopperen? Dat merk je vanzelf. Misschien dat hij gewoon eens spontaan aangaloppeert op een buitenrit ofzo. En als je dat paard leert aanvoelen en met 'm leert samenwerken weet je ook wat je dan moet doen. Bij voorbeeld lekker galopperen, en als je daarna een stuk gedraafd hebt eens kijken of hij ook op jouw initiatief kan galopperen. Ik noem maar wat.

Zou het niet een idee zijn als de eerdere bijrijder eens zou kunnen komen kijken voor wat tips enzo? :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:55

Ik ben zeker van mening dat dit komt omdat het paard nog geen respect voor je heeft, en je nog niet op zich laat rijden(tenminste, in zoverre hij het zelf ook wel leuk vindt, totdat ie moet werken..)
Ik ben er eigenlijk ook een beetje tegen om meteen op een paard te stappen dat je niet kent(op de manege kan dat idd, maar meestal met een particulier paard niet).
Je zult eerst zn vertrouwen moeten winnen en een klik creeren.
Ik ben van mening dat als een paard al een goede klik heeft met iemand(dus bv zn eigenaar) dat het iets moeilijker is om ook een klik met dit paard te krijgen. Anders met een paard dat nog geen intense klik heeft met zn eigenaar.. Misschien komt het ook omdat jij als persoon weet dat dat paard al een klik met iemand heeft(soort mentale situatie ofzo).

Maar goed, met 1 van mijn verzorgpaarden had ik direct een oppervlakkige klik.. dat voelde meteen leuk.. en het andere paard is echt het beestje van de eigenaar.. dus ik hield automatisch wat meer afstand omdat ik in gedachte hield dat de eigenaar altijd voor dat paard zou kiezen als ze zou willen rijden(ze had namelijk niks met het paard waar ik wel direct een klik mee voelde). plus er moest veel meer tijd in dat jonge paarD(waar ik klik mee had) gestoken worden dan in het paard van de eigenaresse.
Uiteindelijk heb ik ook een leuke klik gekregen met dat paard van de eigenaresse. en bouw ik ook steeds meer aan mijn band met het andere paard. dus ik denk dat het wel kan groeien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:52

Het is hier al vaker voorbij gekomen dus ik ga waarschijnlijk niets nieuws zeggen. Maar je kent het paard pas 2 weken en het paard kent jouw pas 2 weken. Ik denk dat die tijd sowieso te kort is om te kijken of je met het paard lekker aan de slag kan.
Mijn ervaring is dat vaak de eerste keren rijden goed gaan maar daarna toch een tijd komt dat het minder gaat. Dat komt vaak imo omdat je de eerste keren wat rustig aan doet paard leren kennen en aanvoelen maar daarna wil je meer aan de slag en wil je meer vragen daar kan wat uit komen rollen. Begrijpt het paard je, kan het paard dit wel (dit paard is al lange tijd niet gereden en dat moet je toch weer weten op te bouwen zonder teveel van het paard te vragen.), ben je duidelijk genoeg naar het paard. Wat ik ook weleens zie is dat wat de ruiter wil niet duidelijk genoeg gebracht word op de een of andere manier. Hier zijn de paarden ook allemaal best gericht op de eigenaar(en mij) en dat merkte je in het begin best wel goed. De eerste keren niet dat ging heel goed maar naarmate er toch meer werd gevraagd werd het lastiger. Ze heeft ook wel haar handen vol gehad en het nadeel daarvan is dat je het echt zelf moet gaan doen.
Hoe meer tijd je met een paard besteed hoe meer die jouw gaat leren kennen en hoe beter jij het paard gaat kennen waardoor je beter kan inspringen op een gebeurtenis. Afhankelijk van hoe vaak je bij het paard bent zal die altijd wel aan de eigenaar blijven "hangen" omdat die waarschijnlijk degene is die voert en het paard het meeste ziet en dus ook z'n "belangrijkste" persoon blijft. Het is alleen maar net hoe jij daar ook weer op in springt. Duidelijkheid en je mag best corrigeren. Dat hij zo staat te draaien net zo lang tot hij de eigenaar ziet moet je eigenlijk niet toestaan. Hij moet zich gaan focussen op jouw. En dat moet jij het paard wel leren dat jij te vertrouwen bent en dat hij op jouw moet letten en niet waar de eigenaar is.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:57

Ik zal alle tips meenemen en over een tijdje laten weten hoe het gaat :) Thanks allemaal!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:47

Wel of geen klik hebben is een gevoel, een eerste indruk, een moment. Een klik is er of is er niet.
Je merkt snel genoeg als je een persoon of dier voor het eerst ontmoet of dit een ja of een nee is. Dit staat los van hoe aardig of niet de persoon/dier is, maar staat wel in verband met de klik.

Een klik ontstaat niet door te gaan rijden/les nemen/trainen.
Ik wil niet zeggen dat met een klik alles makkelijk word. Les nemen als je ergens niet uitkomt is natuurlijk altijd goed, met goede begeleiding. Om op die manier samen naar elkaar toe te groeien.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 00:27

Hoi!
Zoals beloofd laat ik even weten hoe het gaat.
Ik heb niet meer op hem gereden. Alleen al met het erlangs lopen in de bak gaat ie me uitproberen en vertrouw ik hem al niet. Ik ga er niet meer op rijden, ik denk dat het op het moment zelfs gevaarlijk is. Ik ben hier niet ervaren in, en het paard is ook niet meer 'ervaren' in het rijden. Ik denk niet dat dit een goede combinatie is. Ik heb het nog geprobeerd met het andere paardje wat er staat. Echt een knuffeldier met poetsen, maar toen ik erlangs liep in de bak gebeurde precies hetzelfde. Deze staat net zo lang stil trouwens. Hier heb ik ook (nog?) niet op gereden.

Nu ga ik het ander paardje (en kai ook nog wel hoor :) ) gewoon lekker poetsen en ben ik op zoek naar een ander (rustig) :') bijrijdpaard. Misschien dat iemand anders op het ander paardje komt rijden om te kijken hoe hij 't doet, maar ik ga het niet proberen, 1 hersenschudding was genoeg haha. Ik wil eerst weer 'ns relaxed kunnen rijden en het vertrouwen terugwinnen in het rijden zelf, voordat ik er nerveus weer op stap. Misschien dat ik er later weer 'ns op kan stappen. Ondertussen dus gewoon poetsen en genieten van het bijzijn van de paarden. Ik kan ook wel 'ns mee met een ritje in de koets, dus dat is ook wel leuk. :D

Bedankt voor alle tips die jullie hebben gegeven! _/-\o_

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:38

Heel verstandig dat jij voor jezelf hebt gekozen.
Plezier en veiligheid staan voorop.
Er komt vast een ander paardje op jouw weg.