Ervaringen rijden in park de Hoge Veluwe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

millie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 17:45

Ik ben afgelopen donderdag geweest. Toen ik aankwam een grote regenbui dus maar in regenoutfit het paard op. Bleef het natuurlijk droog en de zon ging schijnen.
Grofweg heb ik 1,3,4 en dan tot het jachthuis en weer terug naar 4 en dan 1 gereden.
Prachtig ik heb echt genoten van het rijden. Het in Nederland zomaar dwars oversteken over zo'n vlakte was wel even wennen. Als ik ergens anders wel eens smokkel of verkeerd rij kijk je toch om je heen of je niet "betrapt" wordt ;) Ja zo'n grote vlakte is gewoon gaaf om daarop te rijden. het deed mij denken aan IJsland.

De juffrouw bij de kassa was juist erg aardig. Gelukkig gedroeg mijn paard zich voorbeeldig bij de kassa en kreeg veel aandacht.
Zij zei ook meteen dat het voordeliger zou zijn om beschermer te worden. Dat ga ik ook zekere doen, vanaf half december worden de nieuwe kaarten voor 2014 uit gegeven.
Nu was ik bijna € 15,00 kwijt en voor en jaar is het € 57,50

@xNicolx Ga een app op je telefoon gebruiken (bijv. top-gps.nl) om tracks van je routes te maken of routes van anderen erop te zetten.
Ik zal zeker mijn tracks bewaren en misschien wel routes ervan maken. Die kan ik je dan doorgeven of ik zal melden waar ik ze online beschikbaar heb.

Hier alvast een foto:
Afbeelding
Met het filmpje ben ik nog even bezig, want dat moet ik nog even roteren :o

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:47

Het is eigelijk echt overal mooi in het park :)

JustMe8484

Re: Ervaringen rijden in park de Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:00

Millie, klinkt ook als een geslaagde tocht! Ik kreeg ook altijd veel aandacht op drukke dagen. Hoe vaak ik niet gestopt ben voor knuffels van kinderen of mensen die met mijn paard op de foto wilden. Hilarisch!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:30

Gaaf millie :)

Ik ga ook een kaart kopen half december wie weet kunnen we volgend jaar een bokt meeting houden haha.

Ik gebruik runkeeper of endomondo als app:)

millie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:13

@jojootje ik heb nu mijn track met 2 routes van het internet gecombineerd tot 1 .gpx bestand.
Zou jij die willen/kunnen bekijken in hoeverre die de officiele route aanhouden? Ik denk dat met de 3 bestanden samen het een aardig compleet beeld geeft. Er mist volgens mij nog 1 dwarsweg van 9 tot 10.

Ik weet niet hoe lang de link het blijft doen, maar anders kan ik het bestand wel opsturen:
http://www.gpsvisualizer.com/display/1381774507-12460-83.163.5.196.html

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:33

Ik ga morgen of woensdag eens kijken. Vrees alleen dat ik de grote kaart niet meer heb.... Ben zelf verhuisd en paardje is verhuisd dus die kaart was niet prio om te bewaren. Maar ik ga een poging doen of ik er uit kom!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:32

Grappig Millie, dat is precies 't rondje die ik met een vriendin ga rijden binnenkort. Toevallig gisteren besproken. Zij komt vanuit Schaarsbergen en ik vanuit Otterlo. Meeten bij punt 8 (links onderin en rijden t/m punt 3, dan maak ik het rondje af en gaat zij terug naar schaarsbergen. :)

Vinden jullie 35 km totaal te pittig voor een paard?
Gaat hier om een redelijk getraind paard, 3x in de week dressuur, 1x longeren, 1x rust, 2x in het bos: ritten tussen 12 en 20 km/anderhalf tot 2 uur. Soms uitschieter tot 25 km in 3 uur.

Halverwege die 35 km wordt er dan gepauzeerd. :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:45

Als je maar rustig aan doet kan dat toch prima?! Zou niet over dreven veel galoperen ofzo maar als je veel stapt kan dat prima.
Als je zelf x gaat wandelen doe je dat ook weleens verder als normaal, kan ook geen kwaad toch?! Zo lang je maar niet in 1x alles rent... En genoeg rust, eet en drinkt. Weet niet waar je stopt maar zou wel zorgen dat paard wat kan drinken en misschien wat brok mee oid

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:08

Oke dankje!
Kan je bij alle aanbind plaatsen drinken?
We willen namelijk eigenlijk bij 6 pauzeren. Dan zitten we er beide 2 uur op. Maar als we nog puf hebben en de paarden ook rijden we door naar het Jagershuis, want daar heb je ook restaurant. :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:50

Volgens mij is er bij 6 geen water. Ik ben eigenlijk alleen bij de koperen kop echt uitgebreid gestopt. Daar hebben ze echt een kraantje bij de aanbindplaats. Weet ook niet hoe dat bij jachthuis is maar daar zul je minimaal een emmer water kunnen krijgen bij restaurant. Maar denk dat hooguit bij de restaurants echt kraantjes zijn, gezien daar leidingen liggen... Ergens anders niet. Maar dat weet ik dus niet...

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:54

Ok Thanks, Nouja anders kunnen we altijd nog 2x stoppen als we bij 6 al toe zijn aan een stop. En later bij het Jagershuis om de paarden te laten drinken. :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:02

Ja idd. Mijn paardje wilde nooit zoveel drinken. Maakte vaak meer gebruik van het water in de zomer om dr af te sponsen ed. Paard maakte zich drukker om de grasjes waar ze net niet bij kon.

Oh man, als paard niet verhuisd was, ik niet tijdelijk gestopt was met rijden ivm zwangerschap, het weer beter was én ik nu niet ziek was zou ik nu na het lezen en bekijken van de kaart zo naar paard crossen en een eind de hort op gaan, haha

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:53

Sorry dat we je jaloers hebben gemaakt. :+ Maar jij erg bedankt voor de info allemaal :)

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:37

Zaterdag staat er een dagrit op de planning door het park.
Jojootje, jij zegt dat je uitgebreid bent gestopt bij de Koperen Kop. Daar gaan wij ook stoppen.
Willen halster+touw meenemen zodat we ze vast kunnen zetten en daar een broodje kunnen kopen.
Vraagje staat er een picknick tafel oid bij de aanbindplaatsen daar. Wel zo leuk om te eten bij de paarden (en willen ze ook niet alleen laten natuurlijk.

Is er daar nog een grasveldje oid om de paarden te laten grazen?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:06

Direct bij de aanbindplaats zelf staat geen bankje. Maar de aanbindplaats grenst eigenlijk aan de speeltuin. Daar staan wel picknicktafels. De speeltuin ligt net iets hoger waardoor je wel goed zicht hebt op de paarden. Als de paarden rustig zijn als ze vast staan dus prima te doen. Je bent ook zo bij je paard als er iets is. is echt een kwestie van onder hekje door en heuveltje af...
Er omheen staat gras genoeg om ze even te laten grazen.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 05:27

De hoge veluwe is mooi! Ik ben er geweest vanaf Hoenderloo. Leuk is dat je overal mag rijden.
We zijn daar wel verdwaald, dachten weer bij de uitgan Hoenderloo te zijn maar waren bij Otterlo. Oeps.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:45

Beb je nog geweest vandaag Nicol?

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:28

Ja! Het was echt super gaaf!
Ik heb dit rondje gemaakt:

Afbeelding

Stuk van Knooppunt 2 naar 8 en 8 naar 9 is mijn favoriet. Eerst een super mooi bos met heerlijk pad, daarna rijd je een prachtig heide veld in (oud reemsterzand). Prachtig daar en lekkere galop paden. (Op mijn kaart is dat vanaf 6 km t/m 12 km).
Alleen had een vriendin gemeet bij punt 9 en me daardoor nogal ingehouden van punt 2 naar 8 en van 8 naar 9. Zodat we het Delenseveld lekker konden galoperen samen (van 10 naar 7). Alleen bleek dat daar de paden echt mega slecht waren. 1 grote drek zooi en soms echt onbegaanbaar. Dus alleen maar gestapt. Toen gepauzeerd bij Koperen Kop, daarna nog wel Otterlo zand over gegalopeerd. Daarna weer gesplitst, want zij moest nog naar ingang Schaarsbergen terug.

Pauze bij Koperen Kop was echt super leuk! Kon daar heel lekker zitten, makkelijk ff broodje halen bij zelf bediening restaurant en de paarden vast gemaakt.

Ik had 3 uur gereden, toen uur en kwartier gepauzeerd en vervolgens nog uur en kwartier gereden. Al met al 5 en half uur weg geweest van huis.

Hier nog wat foto's van de rit:
Afbeelding
Dit was net na knooppunt 8.

Afbeelding
Van 9 naar 10. Graspad, zaten flink wat kuilen in. Met goed uitkijken wel nog even gedraafd. WAUUWW wat mooi daar zeg.

Afbeelding
Knooppunt 10

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:32

Ziet er heeel goed en heerlijk uit! Gaaf hoor!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:37

Voor de mensen die vanuit Hoenderlo gaan, punt 5 van 4 was nu afgesloten wegens werkzaamheden. Werd mij netjes verteld bij de kassa in Otterlo. Dit is mijn vriendin bij de kassa in Schaarsbergen niet verteld trouwens.

Ons eerste plan was om te meeten bij 8 en rondje Hoenderlo te doen samen. Blij dat wij voor de 2de optie hebben gekozen (was minder KM voor mijn vriendin) al van te voren. Anders was het wel een gedoe geweest onderweg. Maar deze route gaan we zeker doen als we de beschermerskaart hebben (anders wordt t wel duur grapje elke keer 11 euro).

millie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:53

Het ziet er weer top uit!
Ik ga volgend jaar ook voor de beschermerskaart, misschien kom ikmje wel een keer tegen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:03

Wat kost nou zon beschermkaart? Wij gaan 1x per jaar het park op met dauwtraprit dan mag je er voor niks op. Wij staan op 15 minuten stappen vanaf ingang Otterlo maar rijden er eigenlijk nooit.

millie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:58

Volwassene is het €34 per jaar.
Ik kom met de trailer dan is het €57,50
het is me alleen nog niet duidelijk of je paard dan ook gratis mee mag.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:34

Normaal betaal je die 57,50 en kun je of met je auto, of met je motor, of met je paard erin. Ik denk eigenlijk dat je met trailer en paard ook gratis erin mag want parkeren op de parkeerplaats buiten het park is met kaart ook gratis. Dus als je je auto met trailer daar zet en met paard naar binnen gaat is het toch eigenlijk hetzelfde. Al weet ik niet of je met trailer wel moet betalen voor parkeren?

Dynamiek, echt zonde dat je er nooit heen gaat, het is er zo mooi en zo de moeite waard als je er zo dichtbij zit!

Edit, lijkt me niet dat je met parkeren extra betaald voor trailer. Als je met auto het park in gaat betaal je net zoveel als dat je je trailer er aan hangt. Dus ik denk eigenlijk dat je voor dat bedrag ook gewoon je paard mee neemt

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:12

Die 57,70 is all in zeg maar:)
En als je inwoner van Ede, Apeldoorn of Arnhem bent krijg je 20 of 25% korting. Kom je op iets van 43 dacht ik.
Iig het is heel duidelijk na te lezen op de webstie :)

Ik wil in het nieuwe jaar eens kijken of er interesse is onder de bokkers voor een gezamenlijke rit vanaf Otterlo. Dan zal ik het oproepje hier ook wel even plaatsen :)

Dat over het dauwtrappen ga ik onthouden. Wil vanuit stal nog eens zoiets organiseren en dan maakt het de mensen wel aantrekkelijker om mee te gaan.