Vraag aan hengsten eigenaren op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Vraag aan hengsten eigenaren op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:58

Nou, ik vind dat je het per paard moet bekijken hoe die in de groep ligt, er zijn draken van merries bij en hele rustige ruinen.
Sommige ruinen gedragen zich als hengsten idd, dan zijn de merries belangrijk, maar als het een normale sociale groep is blijft het eigenlijk hetzelfde verhaal, er blijft een rangorde.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:09

Ik heb zelf een hengst en best wel veel ervaring. Echter een aanrader vind ik het niet.
Sommige rassen lijken vaak minder probleem te geven, echter blijven het hengsten.

Mijn hengst is keuring opgevoed. Netjes tussen de touwen, paarden laten passeren etc.
Echter is dat juist het gevaarlijke, want dat went voor andere pensionklanten.
Zo stond er vorige week een ponymerrie neus aan neus met mijn hengst. En dan ben ik blij, dat 1 hij nog nooit gedekt heeft, twee hij tussen de twee palen stond en 3 iemand razendsnel de pony weg trok.
Op zo'n ogenblik merk je dat je wel een beest vol hormonen hebt die elk moment getriggerd kunnen worden. En eerlijk is eerlijk, er zijn weinig mensen die een brok hormonen echt te baas houden.

Wel maak ik ook een kanttekening dat het veeleer de merries zijn die extreem reageren op een hengst.
Belangrijk is dus accommodatie, goede consequente opvoeding en stalbeleid en vooral communicatie.
Als je beslist een hengst te houden moet je rekening houden dat niet iedereen hier begrip voor heeft; laat staan ervaring/kennis. Wees dus duidelijk naar pensionklanten. En als het teveel stress bezorgt, dan gewoon castreren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:35

MirandaFuego schreef:
Nou, ik vind dat je het per paard moet bekijken hoe die in de groep ligt, er zijn draken van merries bij en hele rustige ruinen.
Sommige ruinen gedragen zich als hengsten idd, dan zijn de merries belangrijk, maar als het een normale sociale groep is blijft het eigenlijk hetzelfde verhaal, er blijft een rangorde.

Mn in het voorjaar kunnen in een gemengde groep de braafste ruinen ineens slaags raken omdat er een dame flink hengstig wordt. Dat verstoort de rust in de groep behoorlijk en als je dat kunt voorkomen door twee aparte groepen te maken, zoveel te beter lijkt me. Niemand zit toch te wachten op een gewond of kreupel paard?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:43

Ik heb mijn hengst op een kleine pensionstal staan. Er staat nog 1 merrie en mijn eigen ruin. Mijn hengst staat elke dag buiten op de weide met mijn ruin en dit gaat erg goed. Ook heeft mijn hengst totaal geen problemen met de merrie en andersom ook niet.

Op de stal waar ik werkte stonden hengsten, merries en ruinen ook altijd door elkaar in de stalling. En ik denk juist dat het het beste is om een paard niet te veel te isoleren. Mijn hengst word opgevoed door mijn ruin, die is de baas en zet hem op zijn plek als hij te ver gaat.
Waar ik werkte hadden de hengsten wel een apart weiland maar omdat ze gewoon sociaal contact hadden met merries en ruinen maakte ze er nooit een probleem van.

Daarnaast ben je natuurlijk altijd afhankelijk van je klanten, hoe gaan zij met hun paard om. Want hoe opgevoed je hengst ook is als iemand zijn hengstige merrie voor zijn neus parkeert is het niet gek dat de hormonen gaan opspelen. Dus ik ga daarin wel mee met Bulck en ik moet zeggen dat ik ook blij ben met maar 3 paarden op stal.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:53

Ook bij ons gaat dit goed met onze goedgekeurde dekhengst, die natuurlijk dekt.
Op stal staat hij naast een ruin, kunnen elkaar zien/ruiken/... en overdag komt hij buiten in een paddock (houten omheining).
De 2-jarige hengst staat ook naast enkele ruinen en gaat ook perfect.

Moet er wel bij zeggen dat dit een enorm goed opgevoed dier is!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:16

Hier ook een hengst eigenaar met paard in pension. Mijn hengst wordt behandeld als elk ander paard, staat in dezelfde stalgang en gaat samen met de rest naar buiten, staat samen met een ruin van zijn leeftijd. Weilanden grenzen aan elkaar maar zijn allemaal met een sluis van een meter ertussen afgezet. Niet speciaal voor de hengst, maar alle paarden staan zo. De eigenaresse van de stal weet precies hoe ze met hengsten om moet gaan, correct en consequent, ook heel erg belangrijk. Hij wordt als laatste buiten gezet en als eerste naar binnen, voor de rust. Niemand komt aan elkaars paard zonder reden, het gaat perfect zo. Hij heeft het goed daar, kan de hele dag spelen en is als ieder ander paard. We zijn een kleine pensionstalling, dat is ook makkelijker voor de onderlinge communicatie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 17:55

Ik hoor het al en ben overtuigd dat een hengst op stal moet kunnen!
Dus bij deze... iemand op zoek naar een pensionstal voor een hengst omgeving Santpoort ( HAARLEM?IJMUIDEN) , stal Beeckestijn neemt hengsten aan! :D :D :D

PH_JumpJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:01

Hier gaan (als er hengsten in training staan) gewoon naar buiten.
Ze staan wel op de paddock uit het zicht van de merrie's.
en in de zomer staan ze 3 uurtjes op het gras en dan weer op de paddock.

De hengsten staan wel in een andere schuur dan de merrie's of staan naast een ruin als het klikt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:21

Ik ben zowel een hengsten als een merrie - eigenaar.
Mijn paarden staan ook op een kleine pensionstalling (maximaal 12 paarden).
Mijn hengst is nu 2.5 loopt braaf op de wei met twee anderen en staat aan grenzend aan de wei met merries. Kunnen ook gewoon neuzen. Op stal staat hij naast mijn merrie. De stallen hebben open tralies en dit geeft nog helemaal geen probleem.
Sinds kort staat er ook een oudere dekhengst op stal erbij. Die heeft zijn eigen weide naast een ruin. En dat gaat ook super goed. Hij laat zich wel horen maar geeft verder geen problemen.
Alleen mijn eigen merrie geeft wel problemen op de oudere hengst. Mijn merrie loopt in een paddock aangrenzend aan de rijbak. Als de hengst gereden word. Vliegt ze constant naar hem toe als hij op der af komt. Gilt en mept.
Hengst geeft geen kik.

In mijn geval is mijn eigen merrie lastiger als de hengsten op stal.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:30

Het doet me denken aan die wilde shet merrie, die ontsnapt is (tot twee keer toe) en de Arabische hengst van verderop 'overvallen' heeft. Sommige hebben een zwaar leven. Het is wel een leuk veulen geworden, het heet 'lola'.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:16

Ik heb enkel langdurige ervaring met een 1.80m breedgebouwde dekhengst. Zulke dieren vergen toch echt een tikkeltje meer verstand en ervaring, ook al is die goed opgevoed. Deze hengst was braaf, maar liet zich toch horen en zien wanneer er (hengstige) merries in de buurt waren. Het was echt een mastodont en ik heb me als klein meisje erlangs toch vaak redelijk onveilig gevoeld (en dat terwijl het dier echt een braverik was en ik nooit in een gevaarlijke situatie terecht ben gekomen). Maar het is gewoon heel veel kracht dat langs je aan het huppelen is en niet iedereen kan of wil hiermee bezig zijn. Niet iedere hengst is wel hetzelfde, ik heb ook zeer kort een Halfingerhengst verzorgd. In vergelijking met eerder genoemde hengst voelde dat veel minder eng aan en dat terwijl de Haflinger eigenlijk "stouter" was, bij hem kon het touw al eens op spanning komen te staan en moest ik af en toe eens een brul geven.
Begrijpen wie begrijpen kan. ;)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:52

Hangt enorm van je hengst af ook denk ik, ik heb er ook 2, de ene is super opgevoed, maar heeft best wel al gedekt, ik zet hem bewust niet náást merries, en ik weid hem achteraan, met ruinen ernaast, zodat er niemand anders langs hem loopt, ook als ik er niet ben, hij heeft wel altijd een maatje, een merrie die drachtig is, zodat hij nooit of niet lang alleen staat. (ruinen maakt ie af :o )

zorgen voor goede stroom, heul belangrijk :o :D

Mijn andere hengst, een shetkruising, die kan dus op t moment niet samen staan, hij gedraagd zich niet netjes genoeg -O- Staat op stal tussen de (drachtige) merries en dat gaat wel goed. Als het allemaal wat meer gesetteld is en de plekken zijn duidelijk wie waar staat, en hij is wat meer gewend, kan ie misschien wel weer samen met 'zijn' merrie. (hij moet een beetje wennen aan andere paarden naast hem, enorm mans doen en steeds de merrie wegjagen, gelukkig is ie maar 1.05 :+ )

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:37

Ik heb mijn pony 1,5 jaar zonder problemen op een manege gestald gehad.
Toen ik aankwam op stal met een trailer met 2 pony's, vroeg gelukkig niemand mij wat het waren. De staleigenaar keek mij toen aan en toen gebaarde ik hem dat ik 1 hengst bij had. Ik heb hem gewoon als ruin behandeld ondanks dat hij al had gedekt. Hij mocht naast merries en ruinen. Vanaf moment 1 heb ik hem alleen enorm strikt opgevoed. Zo brulde hij niet als er merries voor zn stal stonden of in de wei ernaast. Na 1 jaar heb ik hem laten casteren omdat ik wilde verhuizen en ik wist dat niemand op hengsten zit te wachten. Pension- en manegeklanten stonden mij raar aan te kijken waarom ik nu een ruin zou laten casteren. Niemand wist het dus nog tot dat moment.
Bij mij pony zal het zeker een groot deel aan zijn karakter en opvoeding hebben gelegen dat het allemaal zo makkelijk ging.
Toch vind ik dat wanneer je hengsten op stal wilt hebben, je maatregelen moet nemen.
Apparte gangen voor de hengsten, hogere omheiningen, consequente staleigenaar etc.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:00

aerdenhout1 schreef:
Ik hoor het al en ben overtuigd dat een hengst op stal moet kunnen!
Dus bij deze... iemand op zoek naar een pensionstal voor een hengst omgeving Santpoort ( HAARLEM?IJMUIDEN) , stal Beeckestijn neemt hengsten aan! :D :D :D

Ik denk dat het heel welkom is in die omgeving. Ik heb 4 jaar terug een plekje gezocht voor mijn zeer brave rocky hengst. Uiteindelijk gevonden in Heemskerk, maar de merries braken daar steeds uit en gingen voor het draad mijn hengst staan uitdagen. Daardoor ging het ineens mis met het ruintje waar hij altijd mee samen stond en toen stond hij alleen.
Dat vond ik dan toch zielig voor hem en heb hem uiteindelijk laten castreren.