Gericht trappen als ik met een biksbak loop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxiiy

Re: Gericht trappen als ik met een biksbak loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:03

Ik heb het al probeerd met ruimte vragen, ze geeft me dan ruimte maar zodra ik ga lopen met het voer dribbelt ze me voorbij en dreigd of haalt egt uit..
Met ruimte geven bedoel ik dat ze achteruit moet een paar stappen.
ze heeft me tot nu toe 1x geraakt op me heup/pols.
De eerste keer dat ze me wou schoppen was dat ik naast dr liep aan halster en touw en ging huppelen zodat ze moest draven, toen draaide ze dr kont toe en wilde uithalen.
Ik heb haar net 3 maanden dus ben nog een beetje aan het uitzoeken hoe ze in elkaar steekt.
Daarna begon het met het biks voeren, met hooi doet ze het niet, ze staat 24/7 op het land..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:09

Mijn paard is ook gauw gefixeerd op eten en met voeren in de kudde moet hij als eerste, hij heeft 1 keer de fout gemaakt om mij te bedreigen en uit reactie heeft hij gelijk met het stuk harde stokbrood wat ik toevallig nog bij me had, een opdoffer gekregen en heb ik hem ook even een flink aantal passen uit mijn buurt laten maken. hij heeft het nooit meer geprobeerd.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:22

Ik heb ook zo'n geweldig haflinger merrie die ook echt merrie is.
Ook met voerneid en doet ook trappen als ze haar zin niet krijgt of je haar in de weg zit enzo.
Maar dit heb k haar afgeleerd met parelli. Het opeisen van mijn ruimte ik wil gewoon mijn eigen ruimte hebben. Dit heb k geleerd door met haar met touwhalster en leadrope door de bak te leiden en dan lopen en stoppen wanneer ik stop. Wanneer zij niet stopte werd ik boos op der en terug zetten en goed en duidelijk terugzetten dit hoef je 3 keer boos te doen en dn ineens heeft ze het door. Nu kan ik rennen alles doen en stopt ze wanneer ik stop ze staat gelijk stil. Ze loopt me ook niet meer voorbij. Wat betreft het voerneid ze krijgt haar eten pas als ze netjes wacht ik ga voor haar bak staan en dn wachten tot ze wacht en dan krijgt ze het. Ook train ik vd met haar en daarbij ook het voer weigeren
Dit heeft bij mij en haar wel geholpen, consuquent zijn helpt heel goed
Ohja en wanneer se naar haar kleine vriendje trapt vanwege het voer dan krijgt ze of een borstel naar der billen niet raak en alleen richting haar kont als waarschuwing en ik schreeuw altijd heel hard heee!! Dan is het vaak wel duidelijk dat ze normaal moet doen.
Hoop dat je er wat aan hebt en het goed komt met der!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:25

je kan 10 omwegen nemen, maar de snelste is als ze het weer flikt gelijk flink afstraffen. Zo gaat dat ook in de natuur.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:30

Call me old fashion, maar zoeen krijgt bij mij gewoon een longerzweep of en end hout erover als ze zoiets flikken :7 dat doen ze bij mij maar 1 x en niet weer......

Maar goed ik loop sowieso niet met een bak brokken de wei, bak of stal als ze los staan...ze moeten maar zo komen en brokken krijgen ze alleen in de stal met voertijd.

Gewoon boerenverstand en consequentie, werkt hier al 35 jaar ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:35

Roxiiy schreef:
Ik heb het al probeerd met ruimte vragen, ze geeft me dan ruimte maar zodra ik ga lopen met het voer dribbelt ze me voorbij en dreigd of haalt egt uit..
Met ruimte geven bedoel ik dat ze achteruit moet een paar stappen.
ze heeft me tot nu toe 1x geraakt op me heup/pols.
De eerste keer dat ze me wou schoppen was dat ik naast dr liep aan halster en touw en ging huppelen zodat ze moest draven, toen draaide ze dr kont toe en wilde uithalen.
Ik heb haar net 3 maanden dus ben nog een beetje aan het uitzoeken hoe ze in elkaar steekt.
Daarna begon het met het biks voeren, met hooi doet ze het niet, ze staat 24/7 op het land..

Zo te horen is er maar één de baas en dat ben jij niet helaas....consequentie en lichaamshouding is de sleutel tot succes!

Foei roepen en mag niet werkt niet bij paarden, zo gaan ze in een kudde ook niet te werk, daar wordt ook gericht getrapt of aangevallen en is de hiërarchie ook meteen duidelijk :Y)

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:06

Klinkt als een dominantieprobleem.
Haflinger heeft geen respect voor je en ziet jou als "onderdanige" en vind dat zij meer recht heeft op het eten, dan jij. Vandaar het gericht meppen.

Dit is niet met ruimte vragen op te lossen, maar meer met ruimte eisen. Hierin mag je best doorpakken.

Verder ga ik mee met mijn bovenbuurvrouw, je houding moet hierbij zelfverzekerd zijn. Dus, rechtop staan/ lopen en maak jezelf groot.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:09

"Gericht trappen" wat bedoel je daar mee? Want een paard kan prima mikken, dus als het paard gericht naar jouw trapt wordt je dus geraakt, en zou je nu in het ziekenhuis liggen (of erger).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:23

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt..

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:23

Dat is niet helemaal waar hierboven, mijne heeftook 1 of 2 keer echt gericht getrapt dus richting mijn hoofd en ze weet dondersgoed waar ik sta en me niet geraakt dus dat hoeft niet altijd.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:28

Soraya10 schreef:
je kan 10 omwegen nemen, maar de snelste is als ze het weer flikt gelijk flink afstraffen. Zo gaat dat ook in de natuur.

Hier sluit ik me helemaal bij aan, mijn paard hoeft dat bij mij ook echt niet te proberen hoor! Een paard dat trapt is gewoon gevaarlijk en ze moet gewoon weten dat je dat niet accepteerd.

Roxiiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:57

Gericht trappen bedoel ik egt in de richting van mijn hoofd of bovenlichaam, als ik niet buk of opzij sprong of whatever heb ik hem te pakken..=)
Hmm, dat word eerst maar beginnen met pirelli denk..
En flink door blijven gaan met afstraffen als ze probeerd te slaan of egt uithaald.
Die kleine schopt ze niet het is haar kindje lijkt wel, ze kan niks zonder hem, het is alleen naar mensen die met het voer lopen, en ik loop met het voer omdat ze op het land eten krijgen en de ton een stukje verder staat dan de plek waar ze te eten krijgen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:58

Okay, ik zou dat als "in mijn richting trappen" verwoorden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:00

VC_Immortal schreef:
Nergens wordt er aangegeven dat dit getolereerd moet worden.
Bokt weer op z'n best.... |o

Wel het advies het te negeren, nou dan tolereer je het toch.

Roxiiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:04

Nee ze bedoelde dat het NIET getolereerd moet worden (typ foutje)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:10

listiglistje schreef:
Call me old fashion, maar zoeen krijgt bij mij gewoon een longerzweep of en end hout erover als ze zoiets flikken :7 dat doen ze bij mij maar 1 x en niet weer......

Maar goed ik loop sowieso niet met een bak brokken de wei, bak of stal als ze los staan...ze moeten maar zo komen en brokken krijgen ze alleen in de stal met voertijd.

Zelfs midden op de weide in een kudde van 10 paarden hoor je nog, door consequent te zijn, één paard te kunnen voeren door wat brok op de grond te knikkeren, zonder dat de rest er over heen vliegt.
Mijn merrie mag overigens best naar me trappen, maar dan wel op een flink aantal meters afstand.
Ook als het paard gewoon zonder voer in jou ruimte komt, kun je hem daar best uit tikken. Een druk naar achter, is die niet snel genoeg op 1 m afstand mep je m erheen en kom je ook niet richting hem, leer je hem dat die ook uit die ruimte moet blijven.
Zo heb ik het de mijne ook geleerd nadat er jaren nauwelijks wat mee gedaan werd, en ze is nu echt niet bang om te komen knuffelen of te bedelen, maar als ik zeg dat het genoeg is is ze weg.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:16

fokfanaat schreef:
VC_Immortal schreef:
Nergens wordt er aangegeven dat dit getolereerd moet worden.
Bokt weer op z'n best.... |o

Wel het advies het te negeren, nou dan tolereer je het toch.

Zinloze discussie.nl?
Er wordt ergens door iemand het advies gegeven om te negeren in samenwerking met geen eten geven.

Is dat hetgeen waarop je doelt? Want ik dacht dat het juist de bedoeling was dat we mekaar proberen te helpen. Niet eindeloos discussies voeren over wie wat zegt... En vervolgens of iedereen dezelfde mening heeft.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:31

listiglistje schreef:

Ja dit dus.