als je nu al angst hebt, dan is de hulp niet voldoende bezig/aanwezig. Kun je hem niet naar een stal brengen waar hij opvoeding krijgt, waar je op bezoek komt, en onder begleiding er dingen mee gaat doen?
In de OP staat niet dat je al hulp hebt. Wat heb je tot nu toe van de hulp geleerd dan? Jammer dat je ondanks advies twee jaar hebt gewacht met castratie.
liedje89
Geplaatst: 28-09-13 11:18
Als je al goede hulp hebt dan zou ik daar gewoon op vertrouwen TS, iemand die het paard en jou ziet kan altijd beter helpen dan iemand die alleen aan de hand van jou verhaal advies kan geven, tenzij je twijfelt aan de hulp die je hebt?
Misschien past het paard ook wel gewoon niet bij je, als jullie er allebei echt niet gelukkig van worden en hulp daarbij niet voldoende helpt kan je misschien beter op zoek naar een baas die beter bij hem past.
Boktpony
Geplaatst: 28-09-13 11:39
Hele goede keuze om hulp in te schakelen. Anders word het straks echt ronduit gevaarlijk.
Persoonlijk zou ik zelfs adviseren om er zelf even helemaal met je handen vanaf te blijven... Dus de hulp doet echt alles en jij kijkt alleen mee. Zo zie je als het goed is ook hoe de hulp zijn problemen aanpakt en door een goede hulp zal zijn gedrag sneller beter worden. Als zijn gedrag beter is sta jij ook weer sterker in je schoenen waardoor het daarna makkelijker zal gaan. En jij zult moeten leren consequent te zijn en zijn gedrag beter moeten leren inschatten waardoor je hem een stap voor kunt zijn...
Heel veel succes, maar met een goede hulp moet zoiets goed komen!
Gerbrielle
Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-13 23:41
Even een kort bericht hoe t er nu voor sta.
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.
Aankomende woensdag heb ik me eerste les met me pony. Best spannend. Al moet ik zeggen dat t allemaal al stukken beter gaat. Hij is vrij rustig geworden . Soms heeft tie nog momenten dat tie gewoon schijt aan alles heeft en niet doet wat ik vraag. Maar er zit al vooruit gang in.
Zoals
- ik heb al wat minder angsten. - durf naast hem in de paddock te staan - hij loop netjes aan de hand mee - moment dat ik m uit de paddock wil halen en ik zeg dat tie moet wachten wacht tie meestal ook( al doet tie t nog niet altijd maaaar er is een begin.) - vast staan wat tie nooit wou gaat nu ook stukken beter. - heb voor t eerst een dekje er op kunnen leggen zonder dat hij gestresst werd en omhoog kwam - voor het eerst een deken op kunnen leggen. - hij begint op afstand te blijven in de rijbak als hij los loopt.
Fijn dat het beter wil gaan. Ik heb natuurlijk geen idee hoelang je al in de paarden zit en welke ervaring je hebt ook met andere paarden... Wel is het zo dat de verhouding tussen mens en paard/pony vaak is verstoord. Een jong paard/pony dient eigenlijk vanaf dag 1 opgevoed en begeleid te worden hoe vaak ik hoor ach hij is nog zo jong en weet het allemaal nog niet wil je niet weten. Mijn eigen ervaring is dat als een paard of veulen vanaf het begin af aan goed wordt begeleid en een degelijke opvoeding krijgt dit paard het fijnste leven tegemoet gaat met de minste straf. Ik heb zelden strijd met mijn paarden en deel zelden tot nooit een tik uit.. een paard zal jou moet zien als natuurlijke leider een paard voelt zich daar ook het beste bij want een paard wil graag leiding hebben. Als een paard graag bij je wil zijn zal ie volgen en altijd zich proberen in te zetten wat je van hem vraagt mits dit haalbaar is voor het paard. Jij moet de gids zijn voor jou paard als jij het al niet weet hoe kan je dan verlangen dat je paard het wel weet. Je ziet ook vaak gedragsproblemen bij paarden bij steeds dezelfde eigenaars dit geldt trouwens ook voor rijtechnische problemen. Een paard spiegelt over het algemeen het gedrag van zijn baasje jezelf een spiegel durven voorhouden is wat mij betreft dan ook stap 1! Zoek mensen bij je die kritisch naar je mogen zijn en je een ander inzicht aan kunnen leren. Een paard is van nature namelijk niet gevaarlijk kan dit alleen maar ontwikkelen door scheve verhoudingen, zodra het paard gaat inzien dat jij de leiding hebt en hierdoor alleen maar positieve ervaringen heeft wil een paard dolgraag bij je zijn, bij jou zijn betekent dan voor hem veiligheid, geborgenheid, werkwilligheid. Suc6!!