Paard schopt gericht met achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:38

Nou hij pakte het op zich wel rustig op,maar je wilt haar ookniet laten ''winnen'', want het probleem lijkt nu steeds groter te worden. Vorige keer liet ze nog wel haar achterbenen doen, , maar ook met de staaf kwam ze omhoog Heb dus al een andere hoefsmid genomen omdat ik dacht mogelijk helpt dat.Dus ik zie het probleem wel groter worden, hoewel ze wel allevoetjes laat pakken, na enig aandringenals we haar willen uitkrabben behalve links achter. Ze geeft hem soms wel maar trapt zoals mijn dochter al aangaf naar voren. Maar bij de hoefsmid is ze onrustig,springt weg en komt omhoog. De achterbenen hebben we over 2 weken gepland daar kwam hij niet aan toe door de lange tijd die de voorbenen in beslag namen.

Mungbean

Re: Paard schopt gericht met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:47

Als het echt bij het strekken is dan zou ik misschien toch een fysio laten kijken.
Dat kan ook uit slappe kniebanden voortkomen en moet je dat rekken langzaam opbouwen.
Maar zo te horen zijn jullie er goed mee bezig :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:52

Als je het met het halstertouw goed doet werkt dat super hoor, onze haf was ook heel moeilijk maar door dat touw ging het heel goed.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:58

Needat werkte niet echt bij ons, want ze schopt opzij en naar voren, dus dat werkte niet. Fijn dat het bij jou Haf wel werkte!!

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:59

Ze heeft de hele zomer 24 x 7 buiten gelopen, tot 2 weken geleden. Ik heb niet het idee dat het haar kniebanden zijn ,ik heb het gevoel dat ze gewoon niet wil omdat ze koppig is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:04

Bedenk wel dat het een vlucht dier is, en wanneer ze een been op moeten tillen ze niet meer kunnen vluchten. Begin gewoon met niet te lang oefenen en dan steeds wat langer.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:08

Dank voor je advies marleen maar het lijkt toch iets minder makkelijk op te lossen en minder voor de hand liggend ben ik bang dan jouw oplossing met alle respect .

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:52

marleen_usar schreef:
Bedenk wel dat het een vlucht dier is, en wanneer ze een been op moeten tillen ze niet meer kunnen vluchten. Begin gewoon met niet te lang oefenen en dan steeds wat langer.

Daar ligt het probleem dus al, been optillen kan al niet want dan begint ze te schoppen, of ik het nou kort of lang vast hou. Er staan hier veel goede tips in, bedankt allemaal. Ga er v/d weer heen, ga dan weer veel oefenen en de tips hier uitproberen!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:05

Hoi, ik heb sinds kort een tinker. Een import recht uit de kudde. Die kon ik nog niet met een borstel aanraken. Ben begonnen met over de benen te borstelen, toen met mijn handen, toen met de tuinslang erop en nu zijn we zover dat ik zodra ik zijn sokken vastpak, hij zijn voet aangeeft. Dat belonen. En nog een keer. Voor kan ik ze nu wat langer en hoger oppakken. Achter moeten we nog wat verder uitbreiden. Maar met rust komen we er wel. Hij trapte ook, maar door het grondwerk aan de hand heeft hij nu geleerd dat als hij het niet begrijpt en het spannend gaat vinden, dat hij dan zijn achterhand van me wegdraait. En dat gaat super. Nu slaat hij niet meer. (hoop ik, hahaa)

Heel veel succes

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:58

Wat fijn dat het met jouw tinker nu goed gaat! Nu wij nog :D

Even een kleine update: Ben begonnen met de tips en advies hier en van de pb'tjes... Rustig aan beginnen, niet te veel willen en belonen als ze het goed doet, al is het alleen maar het voetje omhoog doen. Voor voetjes geeft ze wel, die houd ik een paar seconde vast en laat ik daarna los wat goed gaat, en achter voetjes borstel ik veel, raak ik veel aan wat goed gaat en probeer soms druk te geven, waardoor ze haar voetje optilt. Dan raak ik het verder niet aan, want dan blijft ze rustig en beloon ik haar uitgebreid, het is namelijk al een beginnetje! Zo kunnen we het langzaam uitbreiden.

Nu nog een vraagje. Vrijdag komt de hoefsmid, als dit nu weer niet goed gaat ben ik bang dat ik weer van voor af aan moet gaan beginnen. Moet ik de hoefsmid zijn werk laten doen en als zij dus weer gestrest en wild wordt dat gewoon toelaten? Ooit moet ze het leren en ze moet nodig bekapt worden... Of grenzen aangeven? (aan de hoefsmid en paard)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:12

Ligt eraan hoe gestrest ze ervan wordt.. Is de osteo al eens geweest? Waarom geef je haar niet wat kalmerends? Heb ik bij mijn merrie ook gedaan en het bekappen ging toen natuurlijk helemaal goed en daarna ging het tien keer beter, alsof de spanning eraf was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:24

Ik zou de hoefsmid nog niet met de achterbenen bezig laten. Ga daar eerst zelf rustig mee aan de slag, pas als het bij jullie in rust lukt zou ik de hoefsmid er mee aa nde gang laten.

Verder zou ik goed kijken of het 'gericht slaan' niet verward wordt met balans zoeken en daardoor het been schichtig terug trekken. Zie het als een mens die op 1 been in onbalans is, dan zul je het been wat van de grond af is ook snel verplaatsen om je evenwicht te bewaren en niet op te vallen.
Ik denk dat je op de goede weg bent, maar misschien is het wel goed om te kijken waarom ze het doet. Ik ben dan ook wel benieuwd naar een filmpje, hoe het eruit ziet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:36

De voorvoeten zijn doorgaans belangrijker dan de achtervoeten.
Hoefsmid de voorvoeten laten doen. Achter alleen evt bijsnijden maar niet proberen de voet op de bok te zetten. Dan kun je daarna zelf een vijl kopen en daarmee oefenen tot je dat dat ook probleemloos de HS durft te laten doen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:51

Hebben jullie (jij en hoefsmid) het de laatste keer ook met praam erop geprobeerd? Of slaat ze daar doorheen?

In principe los je dit op (imo) door veel aanraking te oefenen, benen aaien evt eerst met een zweepje of stokje dan aaien, dkor tot kootholte, dan eens vragen op te tillen zonder vast houden en dat steeds in kleine beetjes opbouwen, en zodra ze een verdere stap goed uitvoert, belonen en niet verder gaan tot de volgende keer dat je poetst, dat goed gedrag gaat betekenen dat ze dan klaar is, zou je doorgaan en het gaat niet goed dan eindig je verkeerd en gaat ze de link leggen dat als ze mept jij ophoud.

Maar dat kan een hele tijd in beslag nemen en ondertussen zal ze toch bekapt moeten worden, in dat geval zou ik er als de hoefsmid komt een praam erop zetten en evt hoe banketstaaf ook als het echt niet anders kan licht laten verdoven, als je hoefproblemen krijgt door nalatig hoefondrrhoud ben je nog veel verder van huis, daarnaast zou het goed zijn om iets medisch uit te sluiten doordat de hoefsmid eens goed kan kijken. Mijn paardje gaf nooit problemen tot hij hoefkanker had en me de stal al uittrapte als ik met de hoefkrabber aan kwam lopen.

Succes ermee

En voor de bokkers die een praam sielug vinden hoop ik dat ze nooit een gevaarlijk paard in de hand gaan krijgen..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:08

Wat bij onze twenter erg goed heeft geholpen is het omklappen van het achtervoetje. Bij direct optillen begon ze ook te zwaaien met haar been, maar door het voetje om te klappen en dus op de toon te zetten (je kan dan dus aan de onder kant kijken) heeft ze eerst de tijd om haar balans te zoeken. Ik heb eerst 2 weken enkel dit geoefend, daarna steeds minimaal opgetild.

Nu doet ze na het omklappen al zelf haar voet wat van de grond, of staat ze al klaar na dat ik het voorvoetje heb gedaan.

Wel heeft mijn smid eerst het voorwerk gedaan. Hij weet wanneer vast te houden en wanneer los te laten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:32

Je zou hulp kunnen vragen bij Zefanja Vermeulen (www.zefanjacoaching.nl), ze zit in Hagestein dus lekker in je buurt. Ze is gedragsdeskundige, instructrice en daarnaast bekapt ze zelf ook. Door deze combinatie kan ze heel snel zien waar het probleem van het paard precies zit, kan ze ermee werken en de eigenaar daarin ook ondersteunen zodat deze het vervolgens ook zelf kan. Dit alles met respect voor het paard en denken vanuit het paard. Wij kunnen bijv. wel willen dat het paard zijn voet geeft, maar wat heeft het paard eraan? Door vanuit die denkwijze te handelen handelt ze in het belang van het paard.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:24

Mijn tinker is zaterdag ook voor het eerst naar de smid geweest. Heb aangegeven dat hij jong is en nog nooit bij een goede smid is geweest. Ook dat ik wil dat het een goede ervaring is, dat hij geen praam opmag (dat is waarschijnlijk al heel vaak gebeurt) en dat ik hem wat sedolin geef van te voren. Gewoon een heel klein beetje, zodat hij wat rustiger staat. Nu in het begin kon ons pap hem bijna niet houden. Maar de smid deed het super. Storm had snel door dat als hij niet stil stond de smid zijn voet hoger en strakker vast pakte. en als hij wel stil stond de druk weg ging en de smid verder ging met zijn werk. Dus eigenlijk was het voor de eerste keer super gegaan. De smid vond dat hij het de volgende keer makkelijk zonder sedolin kan.

Hoop weer dat het bij jou ook zo gaat. Duim voor je. SUcces

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:32

_Anneruth schreef:
Ik zou als ik jou was ook een eventueel lichamelijk probleem uitsluiten. Als ze zeer heeft of in haar benen, heupen, bekken of rug oid zou dat maar zo haar gedrag kunnen verklaren.

:j
Als alles wel gaat en 1 voet echt niet, dan zou ik ook even kijken of ze nergens last van heeft.

Niemand komt graag in de buurt van een slaand paard maar als het alleen is met die voet opheffen kan de rug etc toch wel veilig onderzocht worden lijkt mij? Als er niets scheelt is clickertraining ook wel een idee voor die voeten. Als je dat gaat gebruiken kan ik wel aanraden om ook te belonen voor die voet te laten staan, dus verschil maken tussen blijven staan bij het borstelen en hoeven opheffen voor het uitkrabben anders ga je nadien zwevende voetjes borstelen..

Ik heb helemaal niks tegen praam en verdoving, als het moet dan moet het en die voeten moeten gedaan worden. Maar vind dat eigenaars ook wel tijd mogen besteden aan het deftig leren voeten geven. Ik ben ervan overtuigd dat elk paard dat nog kan leren ongeacht de leeftijd, tenzij er echt lichamelijk iets pijn doet dan blijft verdoven een beter idee.

edit: ugh ik zou beter eerst de rest van het topic lezen voor ik reageer :P
Super dat het al wat beter gaat. En blijven oefenen :) Smid zal u dankbaar zijn haha

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:18

Smid komt morgen langs, we kijken hoe het gaat. Wilde het in eerste instantie afzeggen om rustig te kunnen door oefenen met haar, maar we proberen het maar gewoon en als het niet gaat gaan we gewoon door met oefenen. We leggen iig geen druk op haar, want dat helpt niet hebben we al gemerkt. Praam hebben we nog niet geprobeerd, dat heeft ze vroeger om gehad toen ze een ontsteking aan haar kroonranden had en we daar niet aan mochten zitten, maar ik ben van mening dat ze niet gemeen schopt en dat dit ook te verhelpen is, zeker nu het alweer een klein stukkie beter gaat. Ze schopt namelijk niet als je haar been niet vast pakt, als ik druk geeft tilt ze haar voet netjes op. Pas als ik haar hoef vast pak en ze merkt dat ze het niet kan weg trekken gaat ze stressen. Nu heeft ze ook heel lang in het weiland gestaan en wegens verhuizing konden wij een lange tijd niks gaan doen, dus misschien is het een kwestie van gewoon van voor af aan weer beginnen en alle tijd nemen.

@ Jane2: Super dat jouw tinker nu zo goed is geholpen.Hopelijk gaat het de volgende keer ook zo, en dan zonder verdoving. Nu hopen dat onze merrie ook zo is morgen!.

Nogmaals bedankt voor al het advies, ik zal morgen even een update geven hoe het is gegaan... Ik ben benieuwd!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:25

Ts: het zal echt wel goed komen. Had ik bij ons ook echt niet verwacht, zeker als je zijn voorgeschiedenis kent. Maar dat is ook goed gegaan. Succes morgen, zal allemaal wel lukken.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:52

Ik heb dit ook gehad met mijn merrie van 3, maar wij zijn gelukkig nu op de goede weg. Mijn merrie heb ik iets langer dan een maand terug gekocht. In het begin kon ik niet eens fatsoenlijk de achterhoeven optillen of ze begon naar achteren te maaien. Ik had bij haar echt het idee dat ze het vreemd vond dat er iemand aan haar achterbenen zat, omdat ze echt zo'n beweging maakte om het van zich af te stoten. Ik heb een paar weken lang iedere keer de achterhoefjes met een touw opgetild. Heel iets druk zetten op het touw. Wanneer zij haar hoefje optilde, dan de druk van het touw afhalen zodat ze weet dat het goed is wat ze doet en goed belonen. Dit heb ik zo heel rustig opgebouwd. Ik kon eerst alleen de voorhoefjes uitkrabben en achter pakte ik alleen op. Wanneer zij haar hoef stilhield, dan mocht ze als beloning het hoefje weer neer zetten. Ik ben nu zo ver dat ik alle 4 haar hoefjes uit kan krabben. Achter heeft ze heel soms nog steeds wel de neiging om het iets terug te trekken, maar lang niet altijd meer.

Ik weet dus goed hoe jij je voelt en dat het toch best wel beangstigend is wanneer er zo met de achterbenen gemaaid wordt. Voet bij stuk houden, consequent wezen en het dagelijks herhalen. Daar ben ik mee op de goede weg gekomen (en dit al in iets meer dan een maand tijd).

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:55

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij mijn merrie, voor hoeven gaat nog wel maar achter hoeven schopt ze zodra je haar hoef vast pakt. Het alleen laten optillen lukt inderdaad wel. Doe het nu ook op dezelfde manier als hoe jij het deed. Heb er iig meer vertrouwen in gekregen. Ik ga hier lekker rustig mee door en dan ziet ze zelf hopelijk uiteindelijk in dat het niks raars of engs is om haar hoef te geven.

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:13

Je hebt al heel veel goeie tips gehad en mooi dat je al zo ver bent gekomen. Zelf heb ik een beetje hetzelfde verhaal gehad met mijn verzorg merrie. Een keer uitgehaald met haar achterbeen en ergens langs gekomen en open gehaald. Sindsdien mocht ik haar achterhoeven niet krabben (begon ze ook gericht te slaan zodra ik haar voetje vroeg, ik kon ook gewoon haar hele been poetsen e.d.). Maar ook zij moest naar de smid. De eerste smid heeft het toen ook met een touw gebeurd wat toen niet is gelukt, ze hebben het toen maar zo gelaten.
Een paar maanden geleden was er een andere smid, hij zou haar ook bekappen. Gelukkig was ik er zelf die dag bij en moest ik haar vast houden. En kon ik zo vertellen over het probleem met haar achterhoeven. Hij zei ik ga het gewoon rustig proberen. Maar natuurlijk sloeg ze achter ook naar de smid. Gelukkig bleef hij heel rustig en legde hij uit wat hij ging doen en wat ik moest proberen en wat ik ook jou als tip mee wil geven waar je hopelijk wat aan hebt.
Je kan het paard het beste tegen een schot/wand aan zetten. Waar het nog een beetje steun aan kan hebben als het evenwicht een probleem is. Ga met je rug/zij tegen het eind van de buik aan staan zeg maar, door deze houding kan je snel wegdraaien als het paard wel slaat. Mijn verzorg merrie had zeg maar de angst dat je haar zou 'laten vallen'. Dus juist ondanks het slaan moest de smid (en nu ik) de hoef vast houden. (natuurlijk niet totdat het uiterste, want veiligheid van jouzelf is heel belangrijk, maar geef niet zomaar op) Door goed stevig vast te houden heeft ze door dat ze wordt ondersteund. Eerst had ik hulp nodig, maar nu kan ik het zelf af. Maar zodra ik twijfel in het vasthouden, gaat ze weer gericht slaan omdat ze zelf zeg maar geen vertrouwen heeft.

Wow, een flink verhaal geworden, maar ik hoop dat je het snapt en er wat aan hebt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:21

Als ze water kent rustig met een waterstraal beginnen dat ze daar niet meer tegen slaat.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:31

Even een kleine update na alle fijne tips/advies en pb's: Dankzij alle tips hier is het gelukt hoor! Vandaag heeft ze voor het eerst alle 4 haar hoefjes gegeven en heb ze alle 4 kunnen vastpakken. Als ze zich ontspande liet ik ze weer los. Ze tilt ze ook al mooi op als ik er naar vraag, dus het gaat steeds beter. Ben heel trots op d'r. Het heeft even tijd gekost en ben al die tijd rustig gebleven en bij kleine vooruitgangen al uitgebreid beloond, en dat heeft geholpen!