Een maand op proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Een maand op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:40

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:43

Mij lijkt het beste in deze situatie:

- Zij probeert het paard een aantal keer bij jou..
- Paard wordt wel of niet verkocht, dus van het erf af = betalen
- Paard komt evt na een maand terug, en jij geeft het geld terug.

Raakt het paard nu nl kreupel tijdens die maand proef dan zit jij niet met de gebakken peren, want dan is het niet meer jouw paard.. Komt ze gewoon 'heel' terug, heb jij je paard nog en zij der geld weer terug!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:44

ik zou het persoonlijk ook niet doen.
er zitten in mijn ogen teveel risico's aan.

of het moet bij jou op stal gebeuren, de proeftijd!

succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:47

Zo had ik dat ook geregeld barbabientje :j

Wel al betaald, maar in geval van specifieke uitzonderingen zou ik het dier terug nemen (contract).
Als er dan iets gebeurd op hun erf is het hun probleem.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:53

eeeeef_x schreef:
Hallo,

Ik heb mijn pony te koop staan en heb nu een meisje die heeft gekeken. Zij weet nog niet zeker of zij haar wil hebben dus wil ze mijn pony een maand op proef. Mijn pony staat overdag buiten en in de nacht binnen. Maar zij wil haar die maand buiten houden. Verder betaald zij de stalling die maand.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden en zijn er regels die ik op moet stellen?
Is het wel verstandig om mijn pony met eiwitallergie dag en nacht buiten te houden?

Het is nog steeds jouw paard en het is niet zeker of ze het gaat kopen.

Dus je bepaalt of hij binnen of buitenstaat en anders mag ze ophoepelen, want straks zit je met een ziek onverkoopbaar dier.

Als nieuwe eigenaar moet het ook rekening gaan houden met de eiwitallergie, doet ie het niet, dan moet ie ook wegwezen.

Dan is ie niet geschikt als nieuwe baasje.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:36

Kun je het niet gewoon benaderen als een soort tijdelijke verzorger voor je paard?
Enerzijds snap ik wel dat mensen roepen dat je dat nooit moet doen vanwege de risico's.
Anderzijds heb ik het zelf wel kunnen doen. Het paard was van onze 'pensionbazin'.
Ik heb hem toen gewoon een poosje geleased en kort daarna gekocht.
Dat was errug prettig (en niet vergeten: het is nu eenmaal een kopersmarkt)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:44

Barbabientje schreef:
Mij lijkt het beste in deze situatie:

- Zij probeert het paard een aantal keer bij jou..
- Paard wordt wel of niet verkocht, dus van het erf af = betalen
- Paard komt evt na een maand terug, en jij geeft het geld terug.

Raakt het paard nu nl kreupel tijdens die maand proef dan zit jij niet met de gebakken peren, want dan is het niet meer jouw paard.. Komt ze gewoon 'heel' terug, heb jij je paard nog en zij der geld weer terug!

Dit is precies hoe ik het ook altijd doe :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:44

Tuurlijk kopersmarkt.

Zoveel ellende kan je ermee krijgen als je het een maand uit het oog hebt ter proef, zat voorbeelden van totaal verpeste verreden dieren en of met blessures en noem maar op.

Proef prima, maar dan wel op de eigen stal, eenmaal het erf af = verkocht.

Deze eist nu al dat het dag en nacht buiten moet, terwijl het eigenlijk niet kan ivm eiwitallergie, tja als het dier dan nog van de eigenaar is, zou ik weigeren, straks zit ie met een ziek dier.

En dan nog...... als ie het dier koopt, houdt ie dan wel rekening met de allergie? nee ik denk het niet, want als ie dat al niet doet in de proeftijd....Dan juist kan je maar beter scherp in het oog houden en op de eigen stal houden.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:04

Er zijn mensen die het wel doen, ik kreeg mijn oude pony ook een maand op proef, niks aan de hand en heb hem gehouden.

Dus toen ik hem verkocht heb ik hem ook op proef gedaan, hij werd na een paar dagen alweer terug gebracht omdat het niet goed ging en ik kreeg een hele andere pony terug !

Daarna is hij nog een keer op proef gegaan en ging het wel goed maar kwam hij ook terug, gelukkig was hij toen niet verandert.

Maar ik weet nu wel dat als ik die keuze ooit nog eens moet maken, niet meer op proef.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:15

ik zou zelf ook niet zomaar op proef meegeven :n
nu begrijp ik dat de pony wel op dezelfde stal blijft als het nu staat, maar zij wil hem dag en nacht buiten hebben ondanks eiwitallergie...

ik zou eerder gewoon afspreken dat zij een aantal keer meer komt proefrijden etc en dat de pony in die tijd gewoon zo blijft staan als het nu staat(dus in de nacht binnen.)
ik zou zelf het risico met een eiwitallergie niet willen lopen en snap ook niet helemaal waarom de eventuele koper het risico wel wil nemen...ja, ik snap het wel, stel dat het beestje er niet tegen kan, is het niet haar probleem, want dan koopt ze hem gewoon niet en zit jij met een eventueel ziek dier.

daarnaast zit je met het risico dat in een maand tijd je ene paard wel 30 keer kreupel kan rijden als je een beetje je best doet...

van mij mogen mensen serieus 100 keer terug komen om nog eens te kijken , nog eens te rijden etc... maar niet op proef, ik wil alleen afscheid nemen van mijn dieren als ik weet dat het goed zit .

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:55

Ik zou wel proefperiode doen, echter op contract, eerst betalen dan pas meenemen.
Ik zou zelf bij aanschaf van een paard dit ook willen (zou voor mij een dealbreaker zijn).
Als de koopster in de buurt woont zou ik je paard in de huidige groep houden.
Anders moet er in het contract ook goed meegenomen worden dat het paard in dezelfde conditie terug dient te komen als dat het vertrokken is...
contract hoeft niet per see bij een notaris getekent te worden, wel handig misschien om het door een notaris te laten checken.
Op deze manier kan je het paspoort meegeven, neem echter het paard niet terug zonder dat je het paspoort krijgt! en laat ze bij inleveren ook hiervoor tekenen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:00

Ts, als de pony op dezelfde plek blijft staan dan kan zij zo vaak komen als ze wil, dan kan ze echt wel binnen twee weken de knoop doorhakken. Ondertussen gewoon eisen dat er precies hetzelfde met de pony word omgegaan en zorg dat je een aantal keren aanwezig bent wanneer ze wat met de pony gaat doen. Alleen toekijken is genoeg.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:18

Hoe oud is diegene die bij jouw is komen kijken?

Als diegene nog geen 18 is kan je wel een contract opstellen maar die is dan niet rechtsgeldig.

Do12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:01

je hebt je pony waarschijnlijk 's nachts juist niet op het land i.v.m de eiwit allergie. Juist in de ochtend uren is dit funest voor je pony. Kun je niet overeenkomen dat ze de pony bij jou thuis een maand mag gebruiken? Voordeel hiervan is dat je alles zelf in de gaten kunt houden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:45

Als ze nog niet zeker is of ze de pony wil hebben,zou ik het niet doen.
Ik snap wel wanneer ze het wel heel graag wil,maar onzeker is of ze de pony aan kan wanneer ze hem alleen gaat doen..
Maar met een vreemde zou ik het paard thuis houden en mag ze zo vaak proefrijdenals ze wil.
Van het erf af is verkocht,zoals anderen ookal dachten.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:50

Als ik een paard verkoop, gaat hij ook niet op proef mee. Wel vind ik het belangrijk dat de klik er blijft en er niks over de rug van het paard gebeurd. Dus mocht binnen 2 weken blijken dat er iets is, kan terug komen altijd overlegt worden. Maar meer ook niet; er is geen proefperiode en ik verplicht mezelf niet tot terugname van het dier.