alleen op pad met trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: alleen op pad met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:16

Ik ga sinds kort ook alleen op pad met mijn jonge merrie. Ik laat haar zo in dat ik buiten blijf staan en zij naar binnen loopt. Zo kan ik dus heel makkelijk de stang en klep dicht doen.
Met uitladen doe ik haar eerst aan de voorkant los en leg het touw over haar hals, loop naar achter en haal de stang los en laat haar achteruit lopen zodat ik touw kan pakken en haar vast heb. Ze loop gelukkig redelijk rustig in en uit dus ben haar nog nooit kwijt geraakt :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:40

Ik ga ook alleen op pad. Gelukkig laden mijn paarden erg makkelijk en lopen ze meestal zelf vanaf de klep naar binnen. Alleen mijn jonkie blijft dan nog weleens stilstaan op de klep. Met eruit lopen hebben ze geleerd op commando naar achteren te lopen.

Het is voor jezelf even een handigheidje creëren, maar nu ben ik tenminste niet meer afhankelijk van anderen als ik op stap wil.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:45

hier laad ik ook gewoon zelf en ga bijna altijd alleen op pad.

De kunst is gewoon tijd en energie te steken in het oefenen. Niet pas wanneer je echt weg moet maar ook gewoon op een vrije dag zonder bestemming.

Oefenen en oefenen en vooral geduldig blijven. Ik loop er gewoon langsheen terug, waarbij ik wel een lange leadrope vasthoud mochten ze besluiten er als een gek uit te komen. Na wat oefenen is dit niet meer noodzakelijk. Nu heb ik een 2 paardstrailer en moet ik dus onder meerdere stangen door om weer achteraan te komen. Maar na wat proberen vinden ze het allemaal best!

Alles is hier alleen te laden. Zelfs mijn 1 jarige flinke man (toen nog hengst, nu ruin).
Zoveel plezier en gemak wat het oplevert!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:49

Ik ben eigenlijk altijd alleen op pad en soms is het inderdaad wel lastig en met lange stukken reizen is het voornamelijk saai :+ .
Mijn paarden laden beide alleen, lopen alleen de trailer op en ik kan buiten blijven en de stang en klep sluiten. Daarna loop ik om en maak ze aan de voorkant vast. Met uitladen doe ik dit in omgekeerde volgorde( eerst losmaken, leadrope aan halster en dubbel over de hals heen leggen, daarna omlopen en klep+stang los).

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:58

Hier nog iemand die alleen met paard op pad gaat. Na veel oefenen is het een kwestie van naar de klep lopen, zelf langs de klep naar de trailer lopen. Paard loopt dan de klep op. Touwtje over zijn rug gooien en achterstang dicht doen. Omlopen, voor vast maken en klaar.

Eruit gaat precies andersom, touwtje los maken, achterstang eraf, even aan z'n staart friemelen en dan komt 'ie er langzaam af gestapt. Als er nog teveel hooi hangt :Y) langs paard naar voren lopen en eruit begeleiden :D

En dan te bedenken dat we vroeger met hoofdstel laadden omdat hij vlak voor de klep zijn schouder naar me toe gooide en er zo vandoor stierde. }:0 Veel oefenen, en vooral héél veel belonen heeft bij ons geholpen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:30

Ik ben regelmatig alleen op pad met Willow, helaas niet de makkelijkste om te laden. Thuis heb ik altijd hulp nodig om hem er in te krijgen. Op wedstrijd lukt het tegenwoordig aardig: ik maak 'm vooraan los, touw over zijn hals en ga dan naar achter om hem uit te laden. Hij heeft geleerd dat hij gewoon moet blijven staan tot ik hem teken geef dat hij er uit mag. Dan zet ik hem vast aan de trailer om op te zadelen. Na mijn proef: gewoon aan de trailer om af te zadelen en materiaal weg te bergen, daarna ga ik met hem mee de trailer op met de longeerlijn, maak hem nog niet vast maar ga eerst achteraan de stang vast doen en daarna zet ik 'm vast.

Trouwens, bij problemen is er altijd wel iemand die je even wilt helpen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:44

Paard leren om zelf de trailer in en uit te lopen. Dan is dat gewoon een makkie om zelf op pad te gaan :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:48

kwestie van oefenen :j ik zet me paard erin, loop terug naar achter, stang erachter en dan pas vastmaken aan de voorkant, en uitladen eerst paard los touw over de nek, stang los ( ik zeg terug en trek licht aan de staart) paard komt naar achter en ik pak het touwtje :D

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:43

nee want heb zelf nog geen trailer plus dat ik geen auto rijbewijs heb. Maar wij hebben ook maar 1 auto dus die ook niet altijd. En ik zou persoonlijk ook niet durf. Ik ga binnen kort waarscheinlijk met een stal genoot. Haar paard is ook stuk ver als mijn.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:05

Ik ging tot voor kort regelmatig alleen op pad met mijn paard. Sowieso laadt ik niet alleen als er iemand is die kan helpen laden. Ik vroeg ook rustig op wedstrijd iemand om te helpen, of dat ze wilde helpen als het niet lukte.

Ik loop met mijn paard mee naar voren en ga onder de stang door binnendoor weer naar achteren (heb wel een 2 paardstrailer). Zet dan het schot opzij doe de stang er achter en klep dicht, hierna zet ik mijn merrie pas vast.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:14

ik ben meestal ook alleen op pad

ik loop met paard mee de klep op, zet hem vast en loop dan naar achteren en doe de buis er achter
al tig paarden zo gedaan en nooit geen problemen mee gehad
deruit is precies andersom, buis los, naar voren, paard los maken en samen naar achteren

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:08

De basis is om de tijd en rust nemen en het trailer laden thuis op je gemak te oefenen. Er zijn diverse manieren, ik laad de paarden altijd middels de Parelli manier. Leiderschap is een hierin de leidraad. Ik ga altijd alleen op pad, heerlijk de rust. Alleen bij verre rij afstanden met onervaren paarden en vreemde obstakels zoals tunnels kies ik er de eerste keer altijd voor met zijn tweeen te zijn. Zorg altijd voor een extra halster, touw en een scherp mes om je paard bij noodsituaties los te kunnen maken. Uiteraard ga ik ook alleen met een veilige trailer op weg, check standaard verlichting, bandenspanning etc. en natuurlijk papieren die in orde zijn, paardenpaspoort. Nog een tip: een keer per maand moet ik naar een locatie ver van huis en door twee flinke tunnels. Mijn paard krijgt dan watten in de oren omdat de herrie in tunnels oorverdovend kan zijn. Dit werkt fantastisch en als je je paard hieraan thuis rustig laat wennen, is dit geen enkel probleem. Succes en veel veilige km gewenst!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:33

Naar de les ga ik altijd alleen, dat is maar 15 minuutjes van huis. Mn merrie is nog niet zo makkelijk te laden in mn eentje, en als je t rustig met zn 2en doet, is het snel gepiept. Thuis helpt er iemand me haar te laden en na de les hetzelfde.
Op concours ga ik om die reden niet alleen, ook omdat een wedstrijd voor ons altijd gemiddeld een uur rijden is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:56

Hier ook eigenlijk altijd alleen op pad met paard. Paard gaat redelijk makkelijk de trailer op. Heeft soms wel wat aanmoediging nodig. Maar voor de rest geen probleem. Vanmiddag ook weer alleen op pad. En dan heb ik ook nog eens geen standaard vervoermiddel. Ga meestal met de trekker. Puur, omdat ik niet altijd de beschikking heb over de auto die voor de trailer kan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:39

Ik ga ook vaak alleen. Hij loopt erop met touwtje over de hals maar piept hem er dan ook weleens tussen uit :P Dan loop ik mee naar voren touw rond de stang (niet vast) naar achter stang en klep dicht. Naar voren vast zetten.
Eruit doe ik vaak al de klep open dan zadel ik hem op in de trailer. Stang erachter weg en loop in langs hem naar voren. Hij had er een handje van om zodra de stang erachter weg is naar achteren te stormen. Vandaar dat ik van te voren vaak de klep open doe.

Ik heb mijn paard het bewust niet met voer aangeleerd dan stel ik vergeet het een keer wil die er niet op. (is nogal gefixeerd op voer)