Ik trigger iets bij mijn pony...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:20

@ Zwerte : Ben niet onzeker hoor, die tijd ligt al een heel stuk achter mij .. toen ik nog onzeker was liep hij letterlijk over mij heen ;) Maar je zegt: "Het lastige is wel dat je er natuurlijk maar beperkt bij bent, de overige uren van de dag moeten ze het zelf 'uitvechten'. " ... maar dat is juist het hele ding, ze doen het niet (volgens anderen) als ik niet in de buurt ben. Dan staan ze gezellig samen te eten aan hetzelfde net en dergelijke .. en loop ik er rond dan mag [***] niet eens in de buurt van het net komen ... (tenzij ik echt bij [***] ga staan en hem op een bepaalde plaats hou etc., maar dat is weinig constructief natuurlijk).

De rest van je reactie kan ik wel wat mee :j Is ook wat mijn bedoeling is om nu te gaan doen, echt ermee aan de slag en ook vanop afstand (mbv een borstel of iets anders wat ik te pakken krijg :P ) corrigeren. Enige is dat hij héééééééél kleine signalen afgeeft (vraag me zelfs af of hij dat wel doet, maar moet haast wel, geen enkel paard gaat gewoon uit het niets, toch?). Ligt niet alleen aan mij, ik zie het zelfs eerder gebeuren dan de rest van de mensen die het al gezien hebben .. maar zelfs dan ben ik nog te laat en is het kwaad al geschied ..

[***] heeft recent eens 1 welgemikte trap teruggegeven .. toen vloog [***] met een mond vol hooi op hem af, maar [***] ging niet op de vlucht zoals gewoonlijk, maar gooide meteen zijn kont uit .. *pok* .. je kon het echt horen, denk tegen [***] z'n kaak ofzo .. Hij verslikte zich in ieder geval spontaan in z'n hooi :+ Zit me nu af te vragen of ik het gedrag daarna nog gezien heb eigenlijk (is 2 dagen geleden gebeurd, daarmee). Moet ik eens in de gaten houden .. misschien kan [***] het best wel zelf oplossen :Y)

@ Solleke_Noah : hmmja, moest [***] nu een "gewoon" paard zijn had ik er ook wat minder moeite mee, maar hij ziet het gewoon niet komen en dat vind ik zielig .. Ok, hij hoort wel goed en meestal is hij toch op tijd weg, maar ik heb al zo vaak tegen hem gezegd dat hij gewoon eens moet trappen, niet lopen, maar gewoon een goede mep terug .. dan heeft [***] meestal wel iets van "eeeeh, ok, ik ga wel gewoon verder eten.." :')

Nuja, ik ga er in ieder geval mee aan de slag :j En hopelijk krijg ik dat laatste beetje respect dan ook nog voor elkaar ;)

Solleke_Noah

Re: Ik trigger iets bij mijn pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:03

Snap ik, Sol ligt bij mij ook gevoelig omdat het een oudje en een mietje is, dus die verdedig ik ook ;) Cobe zal wel snel snappen dat het niet de bedoeling is Boke te terroriseren zolang jij erbij bent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:13

Vast :j Maar wat die dan gaat doen als ik er niet bij ben kan ik moeilijk voorspellen eigenlijk :+
Maar indien hij het dan gaat doen moet ik de rest van stal ook maar even inlichten, als iedereen met borstels gaat gooien komt dat vast wel goed :Y) :))

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:25

hihi doet me beetje denken aan mij merrie heeft hier soms ook handje van, en zelfs niet alleen als ik erbij ben, mijn oude welsh heeft het soms zwaar maar vaak genoeg staan ze ook samen te eten... tjah als ik er bij sta dan doet ze het niet inderdaad, verschil is wle dat hier mijn paard het half blinde exemplaar is maar ze kan zich nog prima redden 8-) zelfs toen ze vreoger in grotere groep zat belette het haar zeker niet om de baas te zijn. Moet wel zeggen dat het nog nooit tot enige wondes heeft geleid dus ik laat het zo, zolang ze maar niet probeert pony weg te jagen als ik ernaast sta. Je kan er immers ook niks aan doen als je weg bent

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:30

[***] schreef:
Dus jij zegt gewoon negeren? En hem zijn frustratie laten botvieren op de blinde?
Hij is verder gewoon de baas, daar gaat die blinde op geen enkel moment over in discussie, in tegendeel ...

Ik weet niet hoe heftig jou paard reageerd op jou andere paard. Kijk als hij hem in elkaar mept en hem serieus pijn doet nee, dan moet er iets aan gedaan worden :)

Bij ons blijft het bij wat boze gezichten en gedreig met staart en achterbenen. Enkele keer word er een weggejaagd.
Ik vind dat verder prima zo, het gaat goed en ze zoeken het maar uit met zn allen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:34

Hmmja ... echt lijden doet [***] er niet onder denk ik, alhoewel hij soms wel bang lijkt (zo van "waar mag ik nu nog staan?") en dat is dan mentaal lijden natuurlijk om het zo te zeggen ... Dus ik weet het niet goed. Ik weet niet in hoeverre paarden doordenken op het gebied van het dan te gaan doen als ik er niet bij ben..

Hoe zou dat zitten bij paarden? Stel dat je paard 1, paard 2 en paard 3 hebt (in die volgorde van rang). Als paard 1 in de buurt is doet paard 2 niks naar paard 3. Maar stel dat je paard 1 uit de weide haalt, gaat paard 2 dan niet denken "oh, nu kan ik eens lekker de baas spelen over paard 3" ...

Nu ik dit zo opschrijf zit ik te denken "maar paard 2 kan toch altijd al de baas spelen over paard 3", daarvoor is er die rangorde .. Paard 1 is toch nooit in de positie om dit te stoppen? Paard 1 is gewoon de baas over paard 2 & 3, maar heeft niks te maken met de onderlinge verhoudingen tussen paard 2 & 3 .. toch? *beetje ingewikkeld zo*

@ Kermis : [***] gaat al lopen zodra hij [***] hoort komen, dus raakt wel zonder kleerscheuren weg .. Is ook weinig fysiek contact tussen hen (soms bijt [***] eens in zijn kont, of soms slaat [***] eens uit als reactie). Maarja, mentaal zal het ook wel inhakken heb ik zo het idee .. in die zin van niet meteen durven te gaan eten aan de netten enzo ... En dat is toch ook niet fijn. (hij kan dan wel nog in de stal gaan eten, daar niet van .. [***] kan nooit EN de netten verdedigen EN de stal, dat zou heel veel op & af lopen betekenen en dat is toch ook weer niet nodig volgens hem :Y) ).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:58

Ik dacht even onzekerheid te proeven omdat je al bezig bent met wat er mogelijk gaat gebeuren als je er niet bij bent. Dat soort gedachtes kan twijfel veroorzaken in je houding, wat je vaak zelf niet eens door hebt. Die van mij pikt dit ook feilloos op en hij heeft me heel bewust gemaakt van de invloed van je eigen gemoedstoestand en nonverbale communicatie. Zodra hij nu niet luistert, check ik eerst mn eigen houding, timing en gevoel en vrijwel altijd heb ik zelf iets 'fout' gedaan.
Signaaltjes geven ze altijd wel, maar sommigen zijn idd erg subtiel. Ik herken bij de mijne nu dat zn oortje heel iets draait en zn oog iets aanspant, gecombineerd met lichaamsgewicht verplaatst naar de kant van het doelwit. Dan moet ik echt al ingrijpen, een stap verder is al te laat. Probeer te herkennen welke kleine signaaltjes hij geeft, maak desnoods filmpjes en speel ze vertraagd af.

Als hij het alleen doet waar jij bij bent, dan hoef je niet bang te zijn voor de overige tijd. Als hij jou begrijpt en met respect gaat luisteren, dan zal hij geen frustratie opbouwen welke er weer uit moet. Doet hij dit wel, dan gaat er iets verkeerd in de correcties/opvoeding. Ik had aan het begin wel mn handen vol aan de mijne, maar hij stond ook op een hectare land met zes andere paarden. Hij vloog wel eens na een correctie boos richting anderen maar vaak was ik dan zelf te heftig geweest, verkeerde timing o.i.d. (kijk uit voor frustratie! Ze halen het bloed onder je nagels vandaan maar een gefrustreerde correctie is een teken van zwakte) Alleen aan het begin was hij soms wat heftig, hij testte uit of ik echt zou doorzetten. Ik ging de wei ook pas uit als hij kalm was. Opgefokt in een hoekje laten staan resulteerde wel in andere paarden pakken. Sluit je het goed af, dan is er geen frustratie maar acceptatie.

Wat betreft het verder denken: dat kunnen ze niet. De gedachtes die jij omschrijft vragen een vorm van zelfbewustzijn, besef van tijd en bewuste acties. Dat hebben paarden allemaal niet, althans niet in de vorm die wij hebben en kennen. Paarden reageren op het hier en nu. Er komt een prikkel binnen (in dit geval ben jij dat), het dier heeft een inwendige motivatie om iets te doen (ik denk bij hem dominantie, veiligheid bewaren, situatie controleren) en dat leidt samen tot het gedrag (boke wegpesten). Ze denken niet bewust na over wat ze doen.
Alleen opgebouwde frustratie kan oorzaak zijn dat hij boke pakt als jij weg bent. Dan durft hij het niet waar jij bij bent, maar wil het wel nog steeds. Niet omdat hij denkt 'ah, nu kan ik!' maar omdat de motivatie er nog steeds is en hij niet meer de rem heeft van jouw correcties. Dat is ook waarom ik zeg dat er dan iets fout gaat, want dan luistert hij uit angst voor correctie, ipv uit respect en begrip van de regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:02

Dank je voor je uitgebreide reactie, kan er wel wat mee :j
Indien dat laatste zou gebeuren, dus die opgebouwde frustratie, wat is dan hetgeen dat ik verkeerd doe? Ik lees zelf te heftig of verkeerde timing, of gefrustreerd worden .. maar hoe kan ik dat herkennen? Want in mijn ogen ben ik doorgaans wel gewoon rustig, niet boos of gefrustreerd of onzeker.. hier en daar wel eens te laat qua timing, maar voor de rest .. En toch ...

Nu, ik heb vandaag met [***] gewerkt en heb ontdekt dat er wel weer wat problemen opgedoken zijn in de basis .. hij wijkt niet meer zo fijn voor druk, let niet op mij, etc. Dus daar gaan we ook weer eens bewust mee aan de slag .. en ik denk dat ik dat in de paddock ga doen waar [***] gewoon ook rondloopt .. Misschien vang ik dan 2 vliegen in 1 klap ;)

Verder is het in de paddock vandaag eigenlijk heel rustig geweest .. Kon bij het binnenkomen gewoon [***] knuffelen (die stond dichterbij) en na het werken met [***] bleef de zaak ook vrij rustig, ondanks dat [***] vlakbij de ingang stond toen we terugkwamen (en meestal is het losklikken van [***] dan al genoeg :+ ). Dus dat is toch wel fijn. Even later heb ik wel de borstel gegooid, ik vond dat [***] aanleiding gaf tot .. Of het echt doorgezet geweest zou zijn weet ik niet, want ineens was de borstel heel interessant :Y) Even daarna ben ik nog 'stiekem' gevolgd naar de schuilstal, want [***] stond daarin en toen ging [***], maar hij ging er gewoon rustig bijstaan en gezellig eten ... Dus eigenlijk geen problemen vandaag, in ieder geval geen echt bijten of jagen ..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:54

Fijn dat het nu al beter lijkt te gaan, bezig houden lijkt dus te werken? Met hem grondwerken waar boke bij is lijkt me een goede stap.

Hoe je die frustratie herkent vind ik lastig uit te leggen omdat ik dat voornamelijk op gevoel bepaal. Aan het begin kunnen ze gefrustreerd raken omdat je je eigen positie en houding verandert. Hij neemt de touwtjes in handen en ineens neem jij ze weer over. Sommige sterke karaktertjes willen daarin wel eens wat harder uittesten, voordat ze zich overgeven. Andere vinden het meteen prima. Vooral aan het begin is het lastig in te schatten omdat elk paard anders is.
Ik hou voor mezelf de regel aan dat als een paard boos of geirriteerd reageert, dat er dan ergens iets fout gaat. Paarden zijn over het algemeen juist erg werkwillend en willen graag luisteren. Worden ze boos, dan snappen ze het niet of vraag je iets oneerlijks. Ik heb een ander paard wat juist heel angstig wordt in die situaties. Kortom: ik merk het aan de reactie van het paard. Als mn paard na een grondwerksessie nog steeds bij mij wil staan en me vriendelijk benadert, dan ging het goed. Loopt hij van me weg, dan ging er iets minder lekker. Kwestie van uitproberen en zo objectief mogelijk blijven kijken naar jouw houding/gedrag en de reactie van het paard. Maar vooral oefenen, oefenen, oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:59

Dank je :)
Ik vind het sowieso een moeilijk iets, dat "boos/geïrriteerd" zijn van je paard .. Bij [***] heb ik namelijk wel eens het idee dat hij niet altijd wil luisteren :+ Ik bedoel hiermee .. hij weet wat ik vraag, hij doet het x aantal keer en dan ineens (binnen dezelfde sessie kan het zelfs) wordt hij ineens boos en reageert hij heftig .. En ja, ik kan dan wel begrijpen dat hij er op dat moment geen zin (meer) in heeft, maar als ik daar rekening mee moet houden dan geraken we ook geen stap verder. Het is niet omdat hij 5 minuten gedraafd heeft en dan even heeft mogen stappen dat hij daarna niet gewoon weer moet draven, bijvoorbeeld. En dat kan al problemen opleveren (of ja, probleem, boze blikken ;) ).

Dus als ik dan jouw uitleg volg is hij boos omdat hij het niet snapt (wat niet kan aangezien het gewoon dingen zijn die hij kent en eerder wel al goed doet) of oneerlijk (wat eventueel wel kan, afhankelijk van hoe je oneerlijk bekijkt, in zijn ogen is het op dat moment vast oneerlijk, maar of ik daar echt rekening mee moet houden? := ). Heb jij daar verdere ervaring mee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:58

Het is ook lastig hoor, elk paard is weer anders en elke eigenaar ook. Ik kan je alleen vertellen hoe ik het met een soortgelijk paard heb aangepakt (en nog een paar verzorgpaarden met zulke grapjes).

Ik ben iets te zwart wit geweest denk ik, want onder 'oneerlijk' vallen nog weer veel mogelijke opties: te moeilijke oefening (of juist te makkelijk en daardoor saai), te veel afleiding aanwezig, eigenlijk alles waardoor het paard meer moeite zal hebben met braaf luisteren. Ook vermoeidheid of 'geen zin' horen hierbij. Juist die paarden die snel de touwtjes in handen nemen, kunnen idd geirriteerd raken omdat ze moeten luisteren, alhoewel ik van mening ben dat er altijd meer speelt bij 'geen zin'.

Dit kwam ik ook tegen bij mijn fjord. Bij hem werkte compromis sluiten het beste. Geen idee of het bij andere paarden ook zo goed werkt, wederom een kwestie van proberen. Mensen dachten dat ik gek was, want ik luisterde naar het protest van een dominante tank. Had hij geen zin in rijden? Prima, dan reed ik even alle gangen en een paar figuren of ging lekker eventjes het bos in. IK wilde hem aan het werk, hij wilde liever op de wei staan. Compromis werd dan dus dat hij wel aan het werk moest,maar dat ik ook rekening hield met hem door het kort te houden of veel leuker te maken. Op die manier kreeg ik steeds meer een samenwerking met hem ipv te blijven vechten. Tot op de dag van vandaag pluk ik daar de vruchten van. Hij staat met pensioen en heeft een slecht achterbeen waar hij liever niet volledig op staat. Lastig bij de smid dus. Hij mag van mij prima zn voet omhoog gooien als protest (nee daar sta ik niet op!) maar als ik vervolgens toch van hem vraag om er op te gaan staan, doet hij dat wel. Hij mag ook zn been weer los trekken als hij even op adem moet komen, maar daarna gaan we gewoon verder. Boos worden werkt averechts: dan vertikt hij het helemaal. Even respect voor zn pijn en ongemak en meneer bijt zich er weer doorheen. Verschillende dierenartsen hebben zich erover verbaasd hoe braaf hij zoiets voor me doet, terwijl je ziet dat het hem pijn doet. Ga je het van hem eisen (doe gewoon normaal reactie), dan doet hij eerder het tegenovergestelde van wat je vraagt..... Nou is pijn wellicht een extreem voorbeeld, maar het is voor hem gewoon de motivatie voor zn gedrag, net zoals angst, verveling en alle andere mogelijke gemoedstoestanden.
Mijn andere paard heeft soms wat moeite met veel wind. Ook in de kudde is hij dan niet vrolijk dus het is niet alleen als hij aan het werk moet. Kan er moeilik over doen en van hem eisen dat hij op een winderige dag net zo braaf luistert als anders, Of ik hou er rekening mee door de training eenvoudig en kort te houden. Wel naar mij moeten luisteren, maar ik luister ook naar het paard.

Met je voorbeeld van na vijf min niet meer willen draven, dan zou ik hem absoluut nog in draf zetten. Als dat meteen vrij netjes gaat, vind ik een paar rondjes draf al genoeg, beloon hem uitgebreid en stop ermee voor de dag. Geeft hij meer protest en kost het moeite hem in draf te krijgen, dan moet hij meer overgangen maken, totdat het een beetje ergens op lijkt en dan stop ik. De basis is dus dat jij blijft bepalen en niet hij. Maar je kan prima naar zijn behoeftes luisteren en daar naar handelen maar dan wel op jouw manier en jouw tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:23

Denk dat ik dat wel doe zoals jij omschrijft :j
Zoals je zegt: rekening houden met zijn mening, maar hem niet laten beslissen .. Dus inderdaad wat korter werken, of tussendoor andere dingen vragen, of ... En inderdaad, zoals bij dat laatste, hoe beter hij zijn best doet, hoe minder lang hij moet werken en hoe meer hij beloond wordt :Y) En dat lijkt wel te werken :j Even door de zure appel heen en dan belonen en dan krijg je ineens een hele andere pony.. Is een evenwicht vinden, ben er nu (weer) volop mee bezig dus komt wel goed.

Zit dan ook nog met "materiaalproblemen" (zo wil ik weer met een bit gaan werken, maar hij heeft een vrij moeilijke mond) waarbij ik moet uitvogelen of hij boos is doordat iets niet goed zit, of dat hij boos is omdat hij gewoon niet wil werken ... Om het makkelijker te maken :+ :)) Gisteren ging het los in de longeerpiste best fijn met het bitje in, met de dubbele longe was het een ramp. Dus dan is het niet het bit? Of toch wel? Misschien ben ik gewoon te hard met mijn handen? Vandaag met lange lijnen in de piste, leek in het begin goed te gaan maar werd al snel ook "een ramp". Toen terug naar de poetsplaats en daar zijn menbitje in gedaan (dat ging eerder prima) en terug de piste in met de lange lijnen, en toen ging het helemaal super. Dus dan toch het bit denk ik .. In ieder geval heeft hij heel hard gewerkt en op het einde heeft hij nog even mogen vrijspringen en hij is om af te sluiten in volle galop naar mij toegekomen .. Dus de band zit nog wel goed :Y) :))

Komt allemaal wel weer, en dan zal het paddock-gedeelte ook wel beter gaan denk ik .. Vandaag stonden ze trouwens gezellig in de schuilstal toen ik aankwam en toen ik riep kwamen ze 1 voor 1 rustig kijken .. Dus geen "uit de stal jagen" of ander onderling gedoe. Ik zie het wel zitten allemaal :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:03

Doet die van mij ook, maar niet in hele ernstige mate. Hij staat wel redelijk hoog in rang, maar als ik kom om hem uit de wei te halen jaagt hij iedereen weg, zelfs de paarden waar hij normaal respect voor heeft. Maar hij valt ze niet echt aan, gaat alleen naar ze toe ,met de oren in de nek en een beetje dreigen.