Plots in slaap vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:48

Interessant om te lezen! Maar zij onderscheiden eigenlijk twee soorten? Eén de daadwerkelijke narcolepsie (zoals bij een mens) en een slaapaanval dat er uit als narcolepsie ziet, maar dus door het slaaptekort komt. Dan is er makkelijk achter te komen wat het is bij een paard. Het zou dan over moeten gaan door idd die rustige, stressloze omgeving aan te bieden.

Die fietsende beweging heb ik ook gezien. Doodeng :=

Lauura

Re: Plots in slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:16

Mijn gevoel zegt toch echt dat het met slaaptekort heeft te maken bij hem. Omdat hij nooit ligt, ik heb het iig nooit gezien en ik houd nu zijn staart etc in de gaten op stro'tjes. Ook heeft hij dit gedrag nog nooit vertoont. Heeft iemand een idee wat ik eraan kan doen?! Hij is al verhuisd naar een rustigere gang.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:26

Op de site die ik op pag. 1 postte staan inderdaad 2 dingen: Je paard kan door slaap tekort een epileptische aanval krijgen maar ook door de aandoening narcolepsie.
Een paard zakt dan over het algemeen door de voorbenen heen, je kan dit merken doordat het paard regelmatig wondjes heeft aan zijn benen.

Er is nog maar vrij weinig bekend over slaappatronen bij paarden en welke aandoeningen hierbij zijn. Men diagnosticeert snel de aandoening narcolepsie maar doordat er nu meer onderzoek naar is gedaan blijkt dat veel paarden gewoon te maken hebben met slaap tekort.
Narcolepsie is het in slaap vallen op heel ongepaste tijden, bijvoorbeeld wanneer het paard speelt met een ander paard (hij zakt vervolgens door de benen)

@TS Aangezien je paard stilstond, en jullie beiden te wachten bij de balk zag je paard waarschijnlijk kans om even te ontspannen en daardoor gewoon in een soort slaap zakte. In ieder geval de site te geloven, ik denk niet dat je paard kampt met narcolepsie. En ik vind persoonlijk, het ene paard gaat sneller liggen dan het andere. Als het een serieus probleem word (en je paard blijft dit dus doen) zou ik wel even een afspraak maken met een DA.

Overigens ken ik nog wel een typisch verhaaltje, waarbij iemand ook dacht dat haar paard een of andere aandoening had... iemand die haar paard dagelijks zadelde en bandages omdeed en wanneer ze met haar paard de stal wilde verlaten viel hij ook min of meer om. Hij deed het altijd op deze manier. De DA kwam erbij, en het paard werd 100% gecheckt maar geen oorzaak gevonden. De DA zei dat ze haar paard maar moest zadelen en laten zien wat er dagelijks dan gebeurde. Wat bleek, zij deed de bandages telkens ZO strak om dat de bloedtoevoer in de benen werd belemmert, het paard kon niks anders doen dan vallen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 09:35

Hij heeft geen wondjes en valt ook niet wanneer het gebeurd.

Ik vind dat hij het steeds vaker heeft. Gister ook weer toen hij stond te wachten. Zijn voor is sinds ong 3 weken veranderd. Naar de eerste week dit voer kwam het. Kan dit ermee te maken hebben? Eerst nooit last van en nu steeds meer. Na het rijden heeft hij er geen last van, nooit..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:11

Te weinig energie in t voer. Ja dat kan. Wat krijgt hij nu en wat kreeg hij eerst?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 10:17

Ik hoopte meer energie haha. Van natures best naar all sports van pavo. Spieren supplement en sinds een week tijdens krachttoer twee scheppen lucerne erbij

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:26

Hmmm, je zou dan idd verwachten dat ie meer energie zou hebben :D in merriebrok zit alles qua voedingsstoffen.

Het enige dat ik mij kan bedenken dat ie t niet verteerd krijgt in z'n lijf, maar ik ben een leek op dat gebied.

Iig als je terug gaat weet je het snel genoeg. Als t steeds erger wordt laat dan een bloedonderzoek doen. Overschotten of tekorten zijn dan goed te zien.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:00

Hoe liep je paard op nature's best van pavo? Het ene paard loopt wel goed op pavo en het andere namelijk totaal niet!! Staat ook veel op google over geschreven.

Je zou een ander merk voer kunnen proberen? Persoonlijk ben ik erg tevreden over Havens. Voor ieder wat wils, goede kwaliteit voer en je merkt echt aan je paard dat je het voert.Voor paarden waar meer voor gevraagd word is er geloof ik Kentucky lite en Derby compact brok. Groot voordeel van havens vind ik, dat wanneer je binnen het havens merk blijft je heel gemakkelijk kan overstappen naar een andere versie in het merk...

Maar idd bloedonderzoek weet je het meteen!!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:22

Ik vind pavo een prima merk!

Hij staat weer op natures best. Ik ben benieuwd!! Hij krijgt nu wel een kilo per keer ipv een halfje. We zullen zien.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:06

Ik ben ook benieuwd!

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:34

[MD] paard valt weg/in slaap na aansingelen

mijn paard heeft het ook gehad, vooral na het opzadelen en tijdens het poetsen.
Ze heeft het nu al een aantal maanden niet meer gedaan. Ik denk achteraf dat het toch een vorm van slaap tekort is geweest.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:27

Niemand weet een oorzaak hiervan? vindt het er wel eng uitzien.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:58

friesiszwart, er staan verschillende oorzaken op de vorige bladzijde ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:30

luutje89 schreef:

Ze heeft het nu al een aantal maanden niet meer gedaan. Ik denk achteraf dat het toch een vorm van slaap tekort is geweest.

Thanks voor je topic! Intressant om allemaal te lezen. Blij te lezen dat hij iig niet de enige is!

Afkloppen maar het lijkt goed te gaan... Toch het voer? Of combi van?!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:08

Kan!

Heb je toevallig ook een inspannende periode gehad met je pony, het zij veel wedstrijden, trainingen etc? Misschien in combinatie met niet het juiste voer dat ze toch bepaalde voedingsstoffen te kort kwam ??

Maar idd afkloppen! Gelukkig gaat het weer goed met je pony!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:49

oke en als het wel slaap te kort is?
is het dan beter om je paard dan een tijdje rust te geven zoals bij mensen of werkt dit niet zo.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:18

Ik denk opzoek gaan naar oorzaken, als dat betekend langere tijd rust dus je paard even een paar daagjes rustig laten staan (bv. naar meerdaagse concoursen) dan zou je dat kunnen proberen!

De reden van een slaap tekort is dat paarden gewoon niet in diepe slaap gaan of dat niet durven. Kan aan de omgeving liggen, bv. te onrustig, een te gladde stal, eventuele ongemakken in het lichaam van het paard zelf (zoals pijn). Wat mensen zeggen dat het niet waar is dat paarden liggen als ze slapen, een paard moet juist liggen om in diepe slaap te komen. Een paard gaat niet zomaar liggen het moet wel echt veilig voelen voor ze.

Ik weet ook nooit of mijn paard genoeg ligt of niet, ik zorg dat de stal goed opgestrooid is zodat het uitnodigend is om te liggen. In de wei zie ik haar soms wel eens liggen.
Nu ze 's nachts de fleece deken op heeft kan ik zien of ze in haar stal heeft gelegen of niet, er zit dan strooisel op de deken. Paard moet zelf maar zien of ze ligt, ik zorg er in ieder geval voor dat alles zo comfortabel mogelijk is. ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 08:53

Gerritt schreef:
Kan!

Heb je toevallig ook een inspannende periode gehad met je pony, het zij veel wedstrijden, trainingen etc? Misschien in combinatie met niet het juiste voer dat ze toch bepaalde voedingsstoffen te kort kwam ??

Maar idd afkloppen! Gelukkig gaat het weer goed met je pony!

De pony is gelukkig maar 1.75m :P

Hij is inderdaad net terug in t werk. Maanden niks gedaan, 2 weken opgepakt en toen kreeg hij een wond. Heeft 3 weken in het verband gestaan metb1 been (heeft toen ook niet kunnen liggen) en nu ben ik heel fanatiek weer aan het trainen. Opgebouwd en nu loopt hij 6x in de week.
Als hij gaat rollen, gaat hij idd stijf liggen. Opstaan wel makkelijk. Ik vind nooit vlas in z'n staart, soms alleen op zijn voor knieën. Misschien probeer ik ook eens een tijdje een fleece deken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:39

Is het probleem weer weg TS?

Van het voer kan ik trouwens inkomen dat het kan gebeuren..
Geen geval paard maar geval mens: Als ik verkeerd eet kan ik een half uur na het eten mijn bed in zo moe ben ik.
Laat ik brood staan en lekker een smoothie, iig geen brood geen problemen.
Waarom zou dat bij een paard niet zo kunnen zijn?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 01:14

Mijn paard heeft het ook 2 keer gehad, opgezadeld en wel... Lip hangen, ogen dicht en wou midden in het gangpad gaan liggen :?
Hij was net verhuisd en lag naar mijn idee zelden in stal dus ik dacht ook aan een slaap tekort.. Het is nu 3 kwart jaar geleden en nooit meer gebeurd. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 03:34

Lauura schreef:
luutje89 schreef:

Thanks voor je topic! Intressant om allemaal te lezen. Blij te lezen dat hij iig niet de enige is!

Afkloppen maar het lijkt goed te gaan... Toch het voer? Of combi van?!

Het kan heel goed zijn dat je paard de voedingsstoffen in het nieuwe voer niet goed opneemt. Dat en van zichzelf makkelijk slapen oid zou dit op kunnen leveren. Ik ben geen dierenarts maar ik zou toch bij je oude voer blijven. Is het noodzakelijk dat ie dat andere voer kreeg? Heeft nature geen andere variant die meer aan je wensen voldoet?
Misschien de overgang langer maken :)* een tijdje mixen, steeds meer pavo tot ie helemaal op pavo staat.