Schrapen en slaan tijdens het eten afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gup01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:57

arizonagreen schreef:
Van die stroken rubber die je ook welleens achter/voor in de trailer hebt aan dr voerbak hangen... als ze dan schraapt/slaat komt ze daar tegenaan, en meestal laat dit paarden wel even 'schrikken' en vinden ze t raar, waardoor je t daarna weg kan halen en ze t vaak nietmeer doen. :)

Dit lijkt me een mooie oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:59

Gup01 schreef:
arizonagreen schreef:
Van die stroken rubber die je ook welleens achter/voor in de trailer hebt aan dr voerbak hangen... als ze dan schraapt/slaat komt ze daar tegenaan, en meestal laat dit paarden wel even 'schrikken' en vinden ze t raar, waardoor je t daarna weg kan halen en ze t vaak nietmeer doen. :)

Dit lijkt me een mooie oplossing?

Is dit het rubber van de laadklep?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:17

Door hem extra suiker te geven is niet echt handig voor zijn gevreet. Dit gaat off topic maar er zijn andere manieren om je paard wat dikker te krijgen en dat is niet altijd door naar krachtvoer te grijpen. :) Je hoeft niet altijd te doen wat de rest doet, als je het simpel houd dan werkt het vaak 't beste.

Je zou het schrapen/slaan kunnen afleren tijdens het eten door bijvoorbeeld te kijken naar klikker training.
http://www.youtube.com/watch?v=O9ND9VTJ4jc Deze vrouw deed het ook omdat haar pony ongeduldig is bij het voeren. Misschien bied het een uitkomst voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:45

Charityyy schreef:
Door hem extra suiker te geven is niet echt handig voor zijn gevreet. Dit gaat off topic maar er zijn andere manieren om je paard wat dikker te krijgen en dat is niet altijd door naar krachtvoer te grijpen. :) Je hoeft niet altijd te doen wat de rest doet, als je het simpel houd dan werkt het vaak 't beste.

Je zou het schrapen/slaan kunnen afleren tijdens het eten door bijvoorbeeld te kijken naar klikker training.
http://www.youtube.com/watch?v=O9ND9VTJ4jc Deze vrouw deed het ook omdat haar pony ongeduldig is bij het voeren. Misschien bied het een uitkomst voor je!

Doe ik ook niet, ze krijgt al extra hooi bijgevoerd. Ze komt echt niks te kort. Maar je kan hoog of laag springen maar haar voer ga ik niet anders doen. Tenzij er duidelijk een oorzaak in het voer ligt.

Ongeduldig bij het voeren is ze niet. Dus ik weet niet wanneer ik dan wel moet belonen?

Oreo

Re: Schrapen en slaan tijdens het eten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:59

Pfff, lastig. Ik zou inderdaad gaan voor een dikke rubber mat op de grond en onder de voerbak. Vaak is het "gewoon" een gewoonte die er niet of nauwelijks meer uitgaat. Toch maar simpel de gevolgen beperken zou ik zeggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:03

Het feit dat ik de suiker aanhaal heeft een reden. Buiten het feit dat het echt enorm slecht is (een veroorzaker van bevangenheid) zorgt het er ook voor sat paarden dát irritante gedrag vertonen. Ik ken aardig wat mensen die als beloning klontjes gaven. Binnen week werden t irritante drukke schraappaarden. Zij gaven de klontjes los, t was ook zo over. Jij geeft t bij t voer. Vraag mij af of t nog afteleren is.

Paarden die snel dun zijn of worden kun je merriebrok voeren. Zit alles in.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:15

Als het goed is geeft ts een eetlepel bruine suiker en een theelepeltje zeezout. Dat zijn nou niet echt hoeveel heden waar een paard bevangen van wordt. Verder heeft het gedrag tijdens het voeren niks te maken met wat er in de bak gaat.
Je zou kunnen vragen of ze haar een handje willen voeren voor de vorm zodat ze ook wat heeft en dan zelf uit een emmer op bv de poetsplaats de rest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:53

JJane schreef:
Verder heeft het gedrag tijdens het voeren niks te maken met wat er in de bak gaat.

Dit kan wel degelijk hoor en is zeker niet uit te sluiten.

TS wil tips om dit af te leren, maar blijkbaar mogen deze tips alleen maar binnen het straatje vallen? Het valt niet uit te sluiten dat dit gedrag daar (groten)deels door komt.

Ga het zelf maar testen bij je paard om 'm suiker te geven. Ze worden er strontvervelend van.

Dit zijn inderdaad geen hoeveelheden waar een paard snel bevangen op raakt, maar het is niet A niet nodig en B niet de enige suiker die het paard binnen krijgt. Ook in het gewone voer (de ene wat meer dan de ander) zitten suikers. En die hoeveelheid is al meer dan genoeg dat een paard nodig heeft. Als het paard daarnaast ook nog bijv. Melasse zou krijgen zit ook daar weer een hoeveelheid suiker in.

Als dit niet helpt kun je eigenlijk alleen nog maar symptoom bestrijding doen. En dat is op een rustige plek voeren, als eerste voeren en het liefst eigenlijk voor het gewone voer alvast kuil of hooi geven. Oh en natuurlijk stalwanden aftimmeren.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:31

Ik heb zelf jaren bruine suiker en een schepje zeezout gevoerd. Waarschijnlijk op advies van dezelfde meneer. En er waren meerdere bij ons op stal die dat deden. Maar ik heb geen vervelende paarden hoor. Ze zijn allemaal keurig opgevoede tevreden beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:49

Sammie schreef:
JJane schreef:
Verder heeft het gedrag tijdens het voeren niks te maken met wat er in de bak gaat.

Dit kan wel degelijk hoor en is zeker niet uit te sluiten.

TS wil tips om dit af te leren, maar blijkbaar mogen deze tips alleen maar binnen het straatje vallen? Het valt niet uit te sluiten dat dit gedrag daar (groten)deels door komt.

Ga het zelf maar testen bij je paard om 'm suiker te geven. Ze worden er strontvervelend van.

Dit zijn inderdaad geen hoeveelheden waar een paard snel bevangen op raakt, maar het is niet A niet nodig en B niet de enige suiker die het paard binnen krijgt. Ook in het gewone voer (de ene wat meer dan de ander) zitten suikers. En die hoeveelheid is al meer dan genoeg dat een paard nodig heeft. Als het paard daarnaast ook nog bijv. Melasse zou krijgen zit ook daar weer een hoeveelheid suiker in.

Als dit niet helpt kun je eigenlijk alleen nog maar symptoom bestrijding doen. En dat is op een rustige plek voeren, als eerste voeren en het liefst eigenlijk voor het gewone voer alvast kuil of hooi geven. Oh en natuurlijk stalwanden aftimmeren.

Ze krijgt wel meestal als laatste eten ( achterste stal ) dus ik zou nog kunnen vragen of ze haar een keer als eerst willen doen.
Wat bedoel je met stalwanden aftimmeren?

Ze krijgt al ruwvoer voor haar gewone voer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:51

En om nog even te reageren op dit:
Sammie schreef:
TS wil tips om dit af te leren, maar blijkbaar mogen deze tips alleen maar binnen het straatje vallen?

Ik vroeg tips om het af te leren, jij haalt het voer aan. Ik heb aangegeven haar voersamenstelling niet te willen veranderen maar jij blijft doorzagen op dat voer. Dan ga ik er ook niet meer serieus op in..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:56

Je hebt van die flexibele rubber emmers, zou dat niet iets zijn? Misschien gooit ze die om, dan moet ze van de vloer eten, dat is dan toch haar probleem. Of de verzorgster haar voer nu in de voerbak gooit, of ze gooit het in een (rubber) emmer, dat maakt qua werk toch niet uit? Je bent dan in ieder geval af van het feit dat ze tegen die voerbak aan staat te slaan. Kan me voorstellen dat dat niet tof is voor dr knie.

Verder als ze als eerste gevoerd krijgt, dan heeft ze die tijd dat ze staat te wachten ook niet meer om te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:59

Amaris schreef:
Je hebt van die flexibele rubber emmers, zou dat niet iets zijn? Misschien gooit ze die om, dan moet ze van de vloer eten, dat is dan toch haar probleem. Of de verzorgster haar voer nu in de voerbak gooit, of ze gooit het in een (rubber) emmer, dat maakt qua werk toch niet uit? Je bent dan in ieder geval af van het feit dat ze tegen die voerbak aan staat te slaan. Kan me voorstellen dat dat niet tof is voor dr knie.

Verder als ze als eerste gevoerd krijgt, dan heeft ze die tijd dat ze staat te wachten ook niet meer om te slaan.

Maar ze slaat juist alleen tijdens het eten. Niet ervoor of erna.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:03

MarZarascha Ik haal het twee keer aan.. Ik weet niet wat jij doorzagen vindt.. Ik leg alleen maar uit waarom ik dat aanhaal.. Nogmaals als jij tips wil.. Dat valt ook onder tips, maar blijkbaar wil je alleen selectieve tips horen? Je begint zelf nogal vals te reageren over doorzagen en niet op in willen gaan. Nergens voor nodig. Probeer je te helpen en met je mee te denken. Daar valt dus ook kijken naar voer onder. Het kan ook al een berg schelen door er eerst een berg met hooi in gooien en dan pas brokken. Is ook beter voor de maag, trouwens!

Aftimmeren lijkt mij duidelijk. Als ze dr benen open haalt aan de omgeving zul je er dus rubber op moeten doen.

edit:
MarZarascha schreef:
Maar ze slaat juist alleen tijdens het eten. Niet ervoor of erna.
Ah kijk dan is het al een wel ander verhaal. Dan is het gewoon ontzettende voernijd. En dan is rust het belangrijkste. Dan zou het al wel schelen als er bijv. geen ander paard naast staat of afscheiding tussen de wanden. Misschien dat ze vroeger als laagste in de rang stond en nooit haar eten met voldoende rust op kan eten.
Tip met het hooi kan dan alsnog helpen (en als eerste voeren ook). Maar dan ligt het dus zeer wrs niet aan de inhoud van het voer.

Wanden aftimmeren ter bescherming kan natuurlijk ook geen kwaad. Zeker als ze zichzelf schade toebrengt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:07

Bij mij hebben alleen de dominante paarden voernijd. Mijn merrie stampt nog als er op 10 meter afstand een paard naar haar voerbak kijkt. Is bijna niet af te leren of je moet steeds als ze stampt het voer weghalen, maar dan nog lukt het denk ik niet.
Er bestaan voerbakken die op de grond kunnen staan, beetje zoals hondenvoerbakken, misschien krijgt ze die niet omgegooid? Of misschien kan de pensionhouder de voerbak laten zakken zodat ze er net niet onder kan met haar voorbeen? Je kunt ook de voerbak op de grond in een oude autoband zetten, dan kan ze het ook niet omgooien.

Edit: link naar plaatje van voerbak toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:54

Agnes75 schreef:
Bij mij hebben alleen de dominante paarden voernijd. Mijn merrie stampt nog als er op 10 meter afstand een paard naar haar voerbak kijkt. Is bijna niet af te leren of je moet steeds als ze stampt het voer weghalen, maar dan nog lukt het denk ik niet.
Er bestaan voerbakken die op de grond kunnen staan, beetje zoals hondenvoerbakken, misschien krijgt ze die niet omgegooid? Of misschien kan de pensionhouder de voerbak laten zakken zodat ze er net niet onder kan met haar voorbeen? Je kunt ook de voerbak op de grond in een oude autoband zetten, dan kan ze het ook niet omgooien.

Edit: link naar plaatje van voerbak toegevoegd.

Dankje, goede tip!