Paard draait helemaal door door regen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:28

Als ik jou was zou ik het proberen door te zetten een langere tijd, misschien went ze er wel aan. Zeker niet binnen zetten als ze dat wil, want dan wordt het een gewoonte en zal ze dus helemaal niet meer in de regen willen zijn.

Helaas heeft dat bij de mijne niet gewerkt. Dus ik houd daar gewoon rekening mee, wel zo vriendelijk inderdaad.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:28

Tja, zet maar een schuilstal buiten. 9 van de 10 keer gaan ze er gewoon niet in staan. Als je ze alle keus geeft, dan zie je dat je paarden gewoon nooit zal begrijpen. Ik geef mijn paarden de keus en toch maken ze de raarste acties in bepaalde omstandigheden. Begrijpen zal ik ze toch niet maar de keus geef ik ze wel.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:30

Maritje1991 schreef:
Dat mag. Ik vind dat ik al genoeg van mijn paard eis en vraag. Moet ik dan verwachten dat ALLES doet omdat IK dat wil?

Helemaal mee eens. Vind dat een paard al heel wat van een mens moet accepteren, iemand op je rug, iets raars in je mond, het nodige gesnok daar aan (al dan niet per ongeluk) en ga zo maar door. Met andere dingen moet hij echt luisteren, maar vind het echt te ver gaan om hem tot iets te dwingen wat hij haat alleen maar omdat ik dat wil.

Batlow: jouw paarden geven blijkbaar niet om regen, maar dat wil niet zeggen dat er geen paarden zijn die wel veel liever in hun (schuil) stal staan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:31

knuffeldier schreef:
Maritje1991 schreef:
Dat mag. Ik vind dat ik al genoeg van mijn paard eis en vraag. Moet ik dan verwachten dat ALLES doet omdat IK dat wil?

Helemaal mee eens. Vind dat een paard al heel wat van een mens moet accepteren, iemand op je rug, iets raars in je mond, het nodige gesnok daar aan (al dan niet per ongeluk) en ga zo maar door. Met andere dingen moet hij echt luisteren, maar vind het echt te ver gaan om hem tot iets te dwingen wat hij haat alleen maar omdat ik dat wil.

Batlow: jouw paarden geven blijkbaar niet om regen, maar dat wil niet zeggen dat er geen paarden zijn die wel veel liever in hun (schuil) stal staan.

Ik zeg niet dat je ze altijd maar moet laten doen wat jij wilt, als je ze de keus geeft dan kan je zien dat ze toch anders zijn dan je denkt. Misschien dat mijn paarden indd regen niet erg vinden, maar het zijn dan ook echt buitenpaarden.

Het ging mij meer om iemand die zijn anderhalf jarige een deken om deed vanwege de 'kou'. Maar dat is natuurlijk ook allemaal eigen keus
Laatst bijgewerkt door Batlow op 10-09-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:31

Ja maar helaas is het niet zo zwart-wit voor elk paard.

Die van mij zit direct vast in de rug met dit weer. Gister getwijfeld en geen dek op gedaan en vandaag stijf paard.

Daarnaast vind ik het onvriendelijk om een paard perse in de regen te rijden als het er zo van FLIPT.
en daarbij heeft het ook een reden dat paarden met hun kont in de regen willen staan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:32

Maritje1991 schreef:
Ja maar helaas is het niet zo zwart-wit voor elk paard.

Die van mij zit direct vast in de rug met dit weer. Gister getwijfeld en geen dek op gedaan en vandaag stijf paard.

Daarnaast vind ik het onvriendelijk om een paard perse in de regen te rijden als het er zo van FLIPT.
en daarbij heeft het ook een reden dat paarden met hun kont in de regen willen staan.

Dat doen de meeste, ook die van mij. Jij wilt ook geen regen recht in je gezicht... Als je fietst buig je ook je hoofd af

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:33

trouwens Batlow: die van mij staat ook altijd buiten, maar met regen wel met deken :) Dit komt omdat ik dingen van haar verwacht (soepel zijn etc omdat IK wil rijden) beetje oneerlijk om haar dan te laten verkleumen met gevolg stijfheid.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:34

Maritje1991 schreef:
trouwens Batlow: die van mij staat ook altijd buiten, maar met regen wel met deken :) Dit komt omdat ik dingen van haar verwacht (soepel zijn etc omdat IK wil rijden) beetje oneerlijk om haar dan te laten verkleumen met gevolg stijfheid.

Ja maar dat gaat richting welzijn van het paard, als het paard vast komt te zitten wat niet fijn is, is dat ook voor het welzijn van het dier. Niet omdat het een mietje is :Y)

MaritB

Re: Paard draait helemaal door door regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:34

Klopt.

Ik vind het ook welzijn als je mentaal aan je paard denkt, niet alleen fysiek :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:37

Maritje1991 schreef:
Klopt.

Ik vind het ook welzijn als je mentaal aan je paard denkt, niet alleen fysiek :)

Nee dat is ook. Maar laat ik mezelf even goed verduidelijken. Het gaat mij er meer om dat mensen er mietjes van maken. Dat je er al langere tijd mee aan het werk bent, het werkt gewoon niet en het paard reageert na geruime tijd nog hetzelfde, ja begrijpelijk. Maar als mensen een deken opgooien 'omdat het regent', of het paard binnen halen 'omdat het regent', vind ik dat allemaal zo flauwtjes. Als je nou een mager paard hebt, logisch dat je hem binnen zet, zichzelf warm houden kost veel energie en zo ook oudere paarden. Maar een jong/volwassen paard, goed int vet, niks mee aan de hand. Die kan wel wat drupkes aan toch :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:38

Maar daar gaat het topic toch niet over?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:38

Haha, wat heb ik dan verwende paarden! Als het hard regent gaan we niet rijden en als we rijden,
stappen we uit en gaan we na stal.

Als ze op het land staan en het regent hard dan halen we ze ook binnen.

Vooral met het rijden vind ze het niet leuk om tegen de (regen)wind in te gaan en daarom hoeven
ze dat ook niet van ons.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:41

Maritje1991 schreef:
Maar daar gaat het topic toch niet over?

Nee, maar er werd op mij gereageerd. Nu lijkt het alsof ik mijn paarden naar buiten mik en dat ze het maar uitzoeken. Natuurlijk denk ik aan welzijn mentaal en fysiek, dat wil ik even ophelderen.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:03

Ik blijf haar iniedergeval gewoon 24/7 buiten houden, wel met deken met slecht weer als dit.
Dat moet ze dan maar accepteren.
Nu kan ik het rijden nog wel laten vallen maar als het herfst is en het regent elke dag word het toch iets ingewikkelder allemaal.
En dat ze rent aan de hand om naar stal te komen.. dat moet ik ook maar zien op te lossen.
Ik kan geen hengstenketting gebruiken want al ze die ziet is ze weg.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:05

Heb er ook een gehad met een velletje van suiker. Maar idd doorzetten, ook weten dat je aan het werk moet wanneer het slecht weer is. En dan niet je les afzeggen, maar juist gaan! Kan je instructeur/trice je gelijk helpen. Succes!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:12

Jaikee schreef:
Ik blijf haar iniedergeval gewoon 24/7 buiten houden, wel met deken met slecht weer als dit.
Dat moet ze dan maar accepteren.
Nu kan ik het rijden nog wel laten vallen maar als het herfst is en het regent elke dag word het toch iets ingewikkelder allemaal.
En dat ze rent aan de hand om naar stal te komen.. dat moet ik ook maar zien op te lossen.
Ik kan geen hengstenketting gebruiken want al ze die ziet is ze weg.

Misschien een idee om idd grondwerk les te doen? Heb ik ook met mijn twenter. Hij liep eigenlijk dwars door je heen of vlak achter je waardoor je een paar hoeven op je sokken had. Na 1 les was zoiets al opgelost, heb eigen ruimte gecreëerd en hij loopt nu ruim achter mij. Misschien een idee. Niet dat het na 1 les opgelost zal zijn, maar dan moet je natuurlijk wel zo'n les hebben op het moment dat het regent :+

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:15

Ja maar we willen het wennen aan regen tijdens het rijden langzaam opbouwen.
En om dan van daag gelijk met windkracht 7 en stortbuien te gaan rijden lijkt mij een beetje te hoog gegrepen

Grondwerk doen we al! Het is een super paard dat keurig is heropgevoed haha.
Ze doet alles wat ik vraag. Daarom loopt ze ook altijd los met mij over het terrein, ze volgt me.
De trailer gaat ze ook alleen met mij op. Áchter mij aan.

Het ligt echt aan de regen, het lijkt bijna of ze er gewoon bang voor is.
Die angst die ze had toen ze bij mij kwam zie ik terug in haar als het regent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:18

josien_m_ schreef:
Citaat:
antropomorfisme heet dat ;)

Nee hoor: inlevingsvermogen en empatie!

antropomorfisme dus ;) Hoeft niet gelijk als negatief woord opgevat te worden :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het dus andersom heb. Ik heb 'm vandaag de moonwalk zien doen. Regen vind hij op de wei niet echt leuk, maar met rijden heb ik er geen last van. Dan loopt ie gewoon door.

Gewoon doorzetten. Zal vast een keer over gaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:20

Misschien niet in jouw geval t.s. maar hier zijn regenjassen een groter probleem dan de regen zelf, zou bij andere paarden eventueel ook zo kunnen zijn?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:26

Jaikee schreef:
Ja maar we willen het wennen aan regen tijdens het rijden langzaam opbouwen.
En om dan van daag gelijk met windkracht 7 en stortbuien te gaan rijden lijkt mij een beetje te hoog gegrepen

Grondwerk doen we al! Het is een super paard dat keurig is heropgevoed haha.
Ze doet alles wat ik vraag. Daarom loopt ze ook altijd los met mij over het terrein, ze volgt me.
De trailer gaat ze ook alleen met mij op. Áchter mij aan.

Het ligt echt aan de regen, het lijkt bijna of ze er gewoon bang voor is.
Die angst die ze had toen ze bij mij kwam zie ik terug in haar als het regent.

Ja, daarom, een lesje in de regen :P

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:28

Miss is er ooit tijdens een regenbui iets naars voorgevallen, waardoor ze regen daarmee associeert..

Ik vind dat je de tegenwoordige door ons gefokte sportpaarden niet meer kan vergelijken met paarden in het wild. Die kunnen plekken zoeken om te schuilen, ik heb alleen maar weiland, dus haal ik ze met veel en langdurige regen naar binnen.

En hoe zit het dan met regenschurft? Dit probleem wordt voornamelijk gezien bij paarden die buiten lopen in regenachtig weer zonder mogelijkheid tot schuilen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:21

nee dit is echt antropomorfisme, heel duidelijk.
Paarden leven in het wild ook niet met een droge stal of staldeken vlak bij de hand.
En van een beetje regen ga je echt niet dood, wij rijden dagtochten te paard, 5 à 6 uur rijden en als het regent tjaaa dan regent het hé, je kan een tocht niet afzeggen omdat het regent, mietjes.

Nee hoor: inlevingsvermogen en empatie!
[/quote][/quote]

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:28

Batlow schreef:
Balou_k schreef:
Mijn paard haat regn ook.. Staat 24:7 buiten, nu met deken omdat het van heet naar 6 graden is gegaan..
Hij draait z'n kont naar de regen, kop scheef en scheef lopen.. En die is anderhalf.

Anderhalf en dan een deken??? paarden horen gewoon tegen temp wisselingen te kunnen en al helemaal jonge paarden die dat moeten opbouwen. Mijn 2 en half jarige staat gewoon zonder deken, hoe koud of hoe warm gewoonweg omdat dat nu nog niet nodig is. Straks als ik aan het werk ga met hem wil ik hem ook kort in de vacht houden maar is nu nog totaal kansloos. Dan wordt hij maar even verkouden, bouwt hij weer wat weerstand op. Zo worden die paarden zeurende mietjes

Dat scheef lopen en staan is begrijpelijk doen ze allemaal, jij houdt toch ook niet van regen recht in je gezicht? En zo ook paarden. Ze gaan op een bepaalde manier staan om zo min mogelijk last van de regen te hebben, daar is helemaal niks raars aan

Anderhalf en een deken inderdaad. Vorig jaar maakte hij erg dlecht een winter vacht aan en hing hier door vreselijk vast houden waardoor zijn lendenen erg stijf waren en hij enkele behandelingen nodig had. Dan maar een maandje over bruggen met tegendekentje.. Het is hier van 22+ naar 5+ gegaan met continu regen en wind.
Ik ben helemaal niet van de dekens en van het scheren, maar mijn jong dier met dun vel en een dun vachtje stond wel zo vreselijk te trillen dat hij er ontzettende spierpijn van kreeg. Genoeg hooi, kon schuilen bloedje getrokken helemaal gezond nog extra vitamine ingespoten door de dierenarts. Ook liksteen ter beschikking.

Maar bij hem is een regendeken gewoon echt nodig in de maand september (vorig jaar oktober) tot hij zijn wintervacht heeft aangemaakt dan is het een teddy en heeft die nergens last van.

Dit was overigens op advies van twee onafhankelijke dierenartsen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:34

Oh dat is minder zeg balou, hopen dat je beestje later wel een beetje weerstand opbouwt, anders blijft hij misschien later daar zo vatbaar voor...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:30

Dat hoop ik ook! Maar dit jaar is gewoon niet eerlijk, van zo warm naar koud met heftige regenval en wind. Ik hou m'n hoop dat het dit jaar beter gaat! Ik hou niet van gesleep met dekens, en dan had hij dit jaar ook nog een tijdje een eczeem deken op.. Bah.