Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Aimeetje1 schreef:Patsab schreef:Ik wil deze winter ook kijken of mijn paard zonder deken kan, heb nu een weide met veel beschutting en openstaande stallen,staat dus 24/7 buiten en met onbeperkt ruwvoer. Voorheen op andere weide alleen een schuilstal en geen onbeperkt ruwvoer,dat bleek niet genoeg te zijn en had dan ook dekens op voor de warmte. Denk dat het deze winter wel gaat lukken, lijkt me stuk prettiger voor paardlief.
Goed dat je zo bezig bent met het welzijn van je paard. Zo te lezen kan het inderdaad prima dat hij zonder deken gaat deze winter
Maar vreemd genoeg had ze geen wollige vacht maar die ziet er vrij 'normaal' uit. Vorig jaar heeft ze hier de hele winter doorgebracht, en die was ook vrij streng...maar aangezien ze gewend was om in extreme temp buiten te staan zonder deken, heb ik die dus ook niet gebruikt. En weer geen dikke wollige vacht
Wel ietsje langer dan in de zomer. In mijn profiel staan nog foto's in de sneeuw daar kun je 't zien. Dus met rijden heb ik er ook helemaal geen last van dat ze het snel warm krijgt of lang nat blijft. Wel gebruik ik altijd ff een zweetdeken na het rijden....maar als ze helemaal is afgekoeld gaat die weer af en mag ze de wei op
pien_2010 schreef:Wij doen wel dekens op want wij rijden veel en vaak en zonder dekens zo weet ik inmiddels worden ze gauw ziek ongeacht wat we ook deden naderhand inclusief opsluiten in de stal, om dat te voorkomen.

voor iets minder vacht.
Hij is wel mooi op gewicht, eerder te dik zelfs.... 
* blingpiggy schreef:Ik twijfel of ik mijn pony onder dekens moet zetten dit jaar.... weet niet of mijn vraag hier op zijn plek is maar ik ben wel benieuwd wat bokkers er van vinden?![]()
Het is een 20 jarige Welsh, laatste 2 jaar liep hij met dekens van oktober tot april ongeveer. Dit was echter DRAMA; pony is speelbal van de kudde; met name de shetlandpony hing letterlijk met vol gewicht aan zijn deken te hangen..... Gevolg is dat ik zo'n 2 keer per week met tape en lijm aan de gang kon.... en ik woon niet om de hoek van stal, ik kan er niet dagelijks zijn.... Ik vind het geen fijn idee als pony met een scheur in zijn deken staat en zo alsnog nat word door de deken heen (met een dunner wintervachtje vanwege deken).
Ook sluitingen gingen regelmatig stuk trouwens. Zelfs het staartstuk is een keer compleet afgescheurd....!
Hij staat swinters op paddock, met 3 keer per dag ruim hooi. Snachts op stal. Heeft een vrij goede conditie, ik rijd nu zo'n 3 keer per week een halfuurtje tot uur waarin hij weinig zweet.
Stel dat hij zonder deken ontploft tot ''teddybeer'', dan zou ik wat minder intensief kunnen rijden als hij te snel en veel gaat zweten. Ik rijd verder geen wedstrijden en ga ook redelijk vaak op buitenrit. Pony heeft ook een hekel aan water (loopt niet door plassen) dus als de buitenbak is verzopen zou ik sowieso al eerder op buitenrit gaan dan in de bak slalommend om plassen heen....![]()
Heb uiteraard wel zweetdekens.
Nu twijfel ik dus.... probeer ik het zonder... of investeer ik in dekens, lijm, en tapevoor iets minder vacht.
Mijn gevoel zegt: zonder deken, maar gezien zijn leeftijd vind ik dat ook wel eng....Hij is wel mooi op gewicht, eerder te dik zelfs....
*oeps, beetje lange vraag geworden*

Ik denk dat ik rustiger slaap als ik het gewoon zonder probeer, en dan misschien maar een sterke deken halen voor als het echt niet blijkt te kunnen.... Fijn om te weten dat er meerdere ''oudjes'' ook gewoon zonder staan!