Lesgeven zonder diploma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 02:13

Hoi hoe vaak val je flauw dan? zolang duurt de test niet ik weet niet of je het er niet op durft of kan wagen vanwege dit probleem , wel erg vervelend voor je.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 02:21

Voor de ts lijkt me dit dan onoverkomelijk. Ze moet voor het b-brevet minstens 5 hindernissen van 90 cm. springen en ze zijn hier niet zo van de vrijstelling.
Daarnaast is het zo dat je ook wel zelf een bepaald niveau moet behalen voor je echt trainer (instructeur) kan worden.

Mijn dochter doet een opleiding tot trainer en dat is best pittig wat betreft niveau.

Urielle

Re: Lesgeven zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 02:47

Het schijnt dat het B-brevet voortaan wel alleen op dressuur gehaald kan worden, maar ik weet dus niet of dit beperkte brevet ook toegang geeft tot de rijvaardigheidstest Initiator (waarvoor je ook weer een parcoursje van 1.10 zou moeten springen)
Trainer B en Trainer A zijn idd zeer pittig, maar volgens mij is Initiator wel al genoeg om een papiertje te hebben voor de verzekering.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 06:52

In de laatste variant van de FNRS opleiding moest er wel degelijk gereden worden. Er werden 2 disciplines gevraag, bijv. dressuur en mennen, of dressuur en voltige, of natuurlijk dressuur en springen. De eisen voor de tweede discipline lagen iets lager dan die voor de eerste discipline. En met de verscherping van de eisen van de ORUN kan de FNRS natuurlijk niet achterblijven ben ik bang... Even afwachten maar!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:01

Mag ik vragen hoe het komt dat je flauw valt??? Het springen van orun stelt namelijk erg weinig voor. Het is klein lijntje met een laag hindernisje. Voor dat ik ga roepen dat je als je een uur gewoon je paard kan trainen in meerdere gangen je zon simpel lijntje vast gewoon aan kan wil ik eerst weten waarom je dan precies flauw valt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:09

Waarom zou je dat papiertje willen halen als je alleen particulier les wil geven?
Voor de verzekering is het niet meer noodzakelijk, je kunt die namelijk ook afsluiten zonder opleiding (o.a. bij Univé)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:44

callippo schreef:
Waarom zou je dat papiertje willen halen als je alleen particulier les wil geven?
Voor de verzekering is het niet meer noodzakelijk, je kunt die namelijk ook afsluiten zonder opleiding (o.a. bij Univé)

Ik hoor hierover een heleboel verschillende dingen, maar ik heb nog niks zwart op wit gezien.

- Ruiter is altijd verantwoordelijk voor de schade die zijn/haar paard maakt, maar hoe zit dat met 'schade' als de ruiter zelf van zijn paard valt? Ben je dan altijd aansprakelijk als instructeur, of alleen als je onverantwoord bezig was (maar hoe toon je aan dat dat niet het geval was?)?

- Verzekering? Wat is het nut ervan? Een verzekering voorkomt toch niet dat je verkeerde instructies geeft? Is een verzekering nodig (of beter gezegd: nuttig) als je privé les geeft?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:45

bliver schreef:
Mag ik vragen hoe het komt dat je flauw valt??? Het springen van orun stelt namelijk erg weinig voor. Het is klein lijntje met een laag hindernisje. Voor dat ik ga roepen dat je als je een uur gewoon je paard kan trainen in meerdere gangen je zon simpel lijntje vast gewoon aan kan wil ik eerst weten waarom je dan precies flauw valt.

Het heeft ermee te maken dat ik moet gaan staan in de beugels voor een sprong. Het bloed zakt daardoor weg omdat mijn bloedvaten niet sluiten. Mijn bloeddruk valt daardoor als het ware weg, ook wel orthostatische hypotentie genoemd. Er is niks aan te doen. Als ik blijf zitten heb ik er geen last van, dus 'normaal' rijden kan ik wel.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:43

callippo schreef:

over wat voor verzekering heb je het dan? Is dat een dekking voor lesgeven, of bedrijfsmatig lesgeven, of op eigen paarden? Ben wel benieuwd...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:51

Ik heb ooit les gegeven op een manege zonder opleiding en was toch verzekerd.

De manege had met de verzekerings maatschappij een overeenkomst.
Je moest 20 lessen onder begeleiding geven en elk jaar minimaal een winstpunt behalen in minimaal de L2 geloof ik.

Dat is de reden dat ik toen ben gaan les geven.
Maar zou het nu nooit meer doen zonder diploma.
Ik denk eigenlijk ook niet dat maatschappijen nu nog zo schappelijk zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:48

En wat heeft de orun voor toegevoegde waarde in de laagste opleiding? Iemand moet L1 zijn. Dat stel dus echt helemaal niets voor. De cursus zelf is kort en super simpel. En dan zou je wel verzekerd zijn? Omdat je weet wat je doet? Natuurlijk zijn er mensen die daar verantwoord mee om gaan en echt wel beginnende ruitertjes kunnen begeleiden maar echt lesgeven leer je niet van de orun naar mijn mening. Daar is het veel te beperkt voor. In Nederland kan je dan beter iemand van Deurne hebben maar dat zegt ook niet altijd alles.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 01:23

Bij interpolis (dacht ik) kun je je als instructeur ook verzekeren zonder diploma. Mag je wel maximaal 1 combinatie tegelijk lesgeven dacht ik, sowieso geen groepslessen. Voor meer info zou je ze even moeten bellen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 04:01

demo_love schreef:
Ik zou graag mijn ORUN willen halen, maar dit is niet mogelijk. Dit komt omdat het voor mij niet mogelijk is om te springen (ivm flauwvallen) en dat is verplicht gesteld.

Je hebt inderdaad nog een cursus waar geen rijden voor verreist is, weet niet meer hoe die heet maar die heb ik ook via mijn opleiding gedaan. Oh, ik zie dat ze het hele orun systeem op de schop gegooid hebben. Vroeger kon je namelijk orun 1, 2 en 3 doen, daarbij kon je kiezen tussen springen en dressuur. Voor 1 moest je dacht ik M1 of 2 plus winstpunt zijn en dan kon je lesgeven op B/L niveau. Als ik het goed begrijp bestaat dat dus niet meer?

Verder zou je kunnen kijken of een fnrs-manege in de buurt je kan helpen en dat je op die manier bij de fnrs je diploma haalt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:38

Percy schreef:
En wat heeft de orun voor toegevoegde waarde in de laagste opleiding? Iemand moet L1 zijn. Dat stel dus echt helemaal niets voor. De cursus zelf is kort en super simpel. En dan zou je wel verzekerd zijn? Omdat je weet wat je doet? Natuurlijk zijn er mensen die daar verantwoord mee om gaan en echt wel beginnende ruitertjes kunnen begeleiden maar echt lesgeven leer je niet van de orun naar mijn mening. Daar is het veel te beperkt voor. In Nederland kan je dan beter iemand van Deurne hebben maar dat zegt ook niet altijd alles.

ORUN was M1+1 :) En ben er nog gezakt ook dus zoooo simpel was het nou ook weer niet :o Of ik ben echt een totale kneus hahaha

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:09

Jij hebt de oude ORUN gedaan en die was volgens mij inderdaad een stuk moeilijker. Zie jou niet aan voor een kneus ;) Ik heb van de huidige ORUN de boeken eens ingekeken en dat is allemaal basiskennis. Maar volgens mij mag je met die ORUN niet zelfstandig lesgeven maar onder supervisie. Het is inderdaad allemaal veranderd.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:23

Wat zijn de regels nu dan?
Ik heb zo'n 3 jaar geleden mijn ORUN alround zonder rijden gehaald. Hierbij hoefde ik totaal niet te rijden (of niveau te hebben) en ben ik wel bevoegd instructeur voor dressuur en springen.
Als ik door wil groeien moet ik echter rijden erbij doen. Dit heb ik toen niet gedaan omdat ik geen wedstrijden reed en je L1 +1 moest zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:48

Percy schreef:
Jij hebt de oude ORUN gedaan en die was volgens mij inderdaad een stuk moeilijker. Zie jou niet aan voor een kneus ;) Ik heb van de huidige ORUN de boeken eens ingekeken en dat is allemaal basiskennis. Maar volgens mij mag je met die ORUN niet zelfstandig lesgeven maar onder supervisie. Het is inderdaad allemaal veranderd.

Ja ORUN is ondertussen al een paar keer op de schop gegaan.
De theorie was vrij simpel voor de mensen die al wat jaartjes in de paarden meedraaien, daar heb ik zelf ook nog een 9 op gehaald.
Maar dan nog rijden en lesgeven! Het rijden heb ik ook nog gehaald, zij het met de hakken over de sloot. Maar met lesgeven ben ik dus straal gezakt toen hahaha. Ondertussen zijn we toch alweer heel wat jaartjes en veel ervaringen verder dus ik zou het tof vinden om alsnog een diploma te hebben. Maar niet tegen de huidige ORUN-tarieven }>
Het lesgeven was toen voor het lesgeven aan ruiters op B/L-niveau. De tweede fase kon je dan M-ruiters begeleiden en de laatste was om Z-ruiters te begeleiden. Maar met die eerste fase voor B/L was het prima voor de verzekering dus dat was (en is) genoeg voor mij.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:53

De eerste Orun diploma die je nu kunt halen, is je vooropleiding. Wat je daar precies mee mag weet ik niet, maar het is in ieder geval niet gelijkwaardig aan een volledig diploma. Het leerboekje is ook 20 keer zo dun.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:59

Er zijn meerdere opleidingen waaronder hofstede oostrijk en dressuur natuurlijk die equine risk verzekert, je kan ze vragen naar een actueel lijstje.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:52

Ik wilde vroeger altijd graag lesgeven bij mij op de manege (fnrs). Ik dacht mooi, als ik 18 ben. Toen ik eenmaal 18 was vond ik mezelf toch nog net iets te jong. Dus maar even uitgesteld. Tot de Orun inderaad op de schop is gegaan en de Basiscursus eruit is gegaan.

Tot ik ging zoeken inderdaad en vandaag stom toevallig iets tegen kwam van een FNRS instructeurscursus.
Woon zelf tegen Delft (Den Haag/Rotterdam) aan, dus hoop dat als er meer over bekend is het inderdaad ook allemaal haalbaar is om me daarvoor op te geven. (niet te duur, zoals de orun tegenwoordig, en niet te ver weg.) Zoiets als de oude Orun Basis lijkt mij ideaal!

Las hier wel al iets over dat het waarschijnlijk in Barneveld en Deurne wordt aangeboden.. Is voor ons hier toch al een afstandje.. Hoop dat er ook iets meer richting zuid holland iets komt dan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:58

je hebt daar ook hofstede oostrijk zitten, dan kun je je ook verzekeren voor de lessen die je gaat geven als je geslaagt bent.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:02

Joscaa schreef:
De eerste Orun diploma die je nu kunt halen, is je vooropleiding. Wat je daar precies mee mag weet ik niet, maar het is in ieder geval niet gelijkwaardig aan een volledig diploma. Het leerboekje is ook 20 keer zo dun.

De vooropleiding is maar een paar jaar geldig, in die tijd moet je het volgende niveau van de cursus gaan volgen om een volledig diploma te krijgen.

Ik heb mijn Orun gelukkig wel gehaald in de oude stijl.
Echter had ik graag nog doorgestroomd naar niveau 3, maar door het verplichte springen gaat dit 'm voor mij ook niet worden. :n
Ik durf namelijk niet te springen, en had dus bewust tijdens mijn cursus voor de richting dressuur gekozen. :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:06

lailapri schreef:
je hebt daar ook hofstede oostrijk zitten, dan kun je je ook verzekeren voor de lessen die je gaat geven als je geslaagt bent.

Verzekering is geregeld vanuit de manege waar ik rij, mits je je diploma hebt natuurlijk

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:45

Joscaa schreef:

Dat bedoelde ik dus. Dit stelt echt niets meer voor. Wat Uriëlle heeft gedaan was een stuk zwaarder maar met de eerste orun mag je ook geen zelfstandig les meer geven voor zover ik weet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:10

Urielle schreef:
Het schijnt dat het B-brevet voortaan wel alleen op dressuur gehaald kan worden, maar ik weet dus niet of dit beperkte brevet ook toegang geeft tot de rijvaardigheidstest Initiator (waarvoor je ook weer een parcoursje van 1.10 zou moeten springen)
Trainer B en Trainer A zijn idd zeer pittig, maar volgens mij is Initiator wel al genoeg om een papiertje te hebben voor de verzekering.

Wanneer je bij het B-brevet enkel de dressuur aflegt, dan heb je het B-brevet eigenlijk niet behaald, maar krijg je een attest B-dressuur. Enkel met dit attest kun je niet aan de Initiator-opleiding beginnen (omdat je dus een B-brevet moet hebben). Springen is in regel nog altijd verplicht bij de Initiator-opleiding. Zowel voor de brevetten als voor de initiator-opleiding kunnen wel vrijstellingen gevraagd worden, maar hier zijn ze zeer streng in. Ik ken het vage verhaal van iemand die zo een vrijstelling had aangevraagd voor toch wel een serieus medisch probleem (weet niet meer hoe het precies zat), en die heeft de vrijstelling niet gekregen.