Zomer alweer bijna voorbij, hoe bereiden jullie je voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: Zomer alweer bijna voorbij, hoe bereiden jullie je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:41

Ik zit er aan te denken om een stukje te betegelen. Kan een gratis lading zand en tegels + insluitbandjes van iemand krijgen. Nu vroeg ik me alleen af hoe dik de laag zand moet zijn voor het betegelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:54

Brrrr, ik krijg het serieus op mijn heupen, na het lezen van dit topic! Ik sta pas net een maand op mijn nieuwe landje en ben dan ook sind dag 1 druk bezig met alles "winterklaar" te maken; stal voor pony gebouwd, stal voor paard stond er al maar heb ik betegeld ivm inderdaad aankomende regen, ben druk bezig met hooi/stro opslag bouwen, want ik denk dat het landje over een maand al niet meer bereikbaar is met auto en ook wil ik 1 gedeelte van wei (kleigrond) met zand bedekken, zodat de rest heel blijft en ook weer groen is in het voorjaar, maar doe alles in mijn uppie en heb de bodemloze put van mijn portomonnee al jaren geleden bereikt, ik bid onderhand tot alle goden en halfgoden dat ik het maar op tijd ga redden allemaal, wish me luck!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:55

ohjajoh6 schreef:
Brrrr, ik krijg het serieus op mijn heupen, na het lezen van dit topic! Ik sta pas net een maand op mijn nieuwe landje en ben dan ook sind dag 1 druk bezig met alles "winterklaar" te maken; stal voor pony gebouwd, stal voor paard stond er al maar heb ik betegeld ivm inderdaad aankomende regen, ben druk bezig met hooi/stro opslag bouwen, want ik denk dat het landje over een maand al niet meer bereikbaar is met auto en ook wil ik 1 gedeelte van wei (kleigrond) met zand bedekken, zodat de rest heel blijft en ook weer groen is in het voorjaar, maar doe alles in mijn uppie en heb de bodemloze put van mijn portomonnee al jaren geleden bereikt, ik bid onderhand tot alle goden en halfgoden dat ik het maar op tijd ga redden allemaal, wish me luck!

Oh ik moet het ook altijd helemaal alleen doen. Is altijd best veel geregel. Gelukkig heb ik wel al stallen enzo haha. Maar bijvoorbeeld hooi regelen, wei onderhouden (mesten,slepen,maaien etc.), paarden verzorgen, rijden, knuffelen. Begrijp dat het soms druk is. Wat ik wel heel fijn vind is dat je alles zelf kan bepalen, nooit gezeik van anderen op de wei. Maar ja, wel veel werk inderdaad. Goed dat je het hooi al gaat regelen, want slepen met balen is niet te doen. Succes! :j

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:10

ohjajoh6 schreef:

Heb je geen mensen die je misschien zouden willen helpen? Vrienden, familie...?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:15

Goeie vraag! Ik zat me net te bedenken dat ik al best wel wat dingen gedaan heb voor het aankomende koude seizoen.
Zo heb ik (zoals velen) de dekens schoon gewassen in de kast liggen.
De stallen heb ik twee weken geleden met de stoomcleaner schoongespoten en ontsmet.
Voerbakken en drinkbakken extra check gegeven.
Alle draden van de weides nagelopen en de sloten uit laten baggeren.
Nieuwe pallet korrels naar huis gebracht.
Trailer laten checken (en die mag nu een compleet nieuwe opbouw hebben (BAH).

Verder moet ik alleen nog de weide maaien en slepen, maar dat gaat pas als het een paar dagen droog is.
De bak sleep ik regelmatig, dus daar hoef ik niets aan te doen. Oja, de tuinman moet nog spuiten tegen het onkruid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:17

Aimeetje1 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Oh ik moet het ook altijd helemaal alleen doen. Is altijd best veel geregel. Gelukkig heb ik wel al stallen enzo haha. Maar bijvoorbeeld hooi regelen, wei onderhouden (mesten,slepen,maaien etc.), paarden verzorgen, rijden, knuffelen. Begrijp dat het soms druk is. Wat ik wel heel fijn vind is dat je alles zelf kan bepalen, nooit gezeik van anderen op de wei. Maar ja, wel veel werk inderdaad. Goed dat je het hooi al gaat regelen, want slepen met balen is niet te doen. Succes! :j

Hahaha, hou op schei uit, het is een serieuze dagtaak, maar idd precies wat jij zegt hoor, alles in eigen hand is erg prettig, moet wel zeggen dat beweging geven nog niet echt tijd voor is, maar daar komt gelukkig wel snel hulp voor (in vorm van berijdstertje voor mijn shet, hopelijk binnenkort samen naar buiten!). Thanks!

En nee geen hulp, ik ben naar andere kant van het land verhuisd nog geen jaar geleden, maar krijg langzamerhand wat meer contacten hier, wat erg leuk is!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:22

Onze stallen worden vernieuwd. We hebben een schuilstal erbij op de grote wei zodat ze daar langer kunnen staan. De schapen en geiten staan ook op dat land zodat alle randjes ook netjes bijgesnoeid zijn en de zomerweide winterklaar en opgeruimd is. Dekjes heb ik gewassen zodat het zomerzweet eruit is. Regendekens en uitrijdekens zijn weer naar stal gebracht. Vliegendekens weer mee naar huis en gewassen voor het voorjaar.

Dekens moet ik nog even naar de stomerij brengen, voor mijn tinker heb ik een aantal nieuwe dekens moeten kopen.
Veel tuig heb ik mee naar huis genomen gezien dat schimmelt op stal.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:31

Citaat:
Hahaha, hou op schei uit, het is een serieuze dagtaak, maar idd precies wat jij zegt hoor, alles in eigen hand is erg prettig, moet wel zeggen dat beweging geven nog niet echt tijd voor is, maar daar komt gelukkig wel snel hulp voor (in vorm van berijdstertje voor mijn shet, hopelijk binnenkort samen naar buiten!). Thanks!

En nee geen hulp, ik ben naar andere kant van het land verhuisd nog geen jaar geleden, maar krijg langzamerhand wat meer contacten hier, wat erg leuk is!

Fijn dat je een bijrijdstertje krijgt. Leuk, dan kun je samen buiten rijden :j . Jammer dat je familie niet in de buurt woont, daar kan ik gelukkig wel zo heel af en toe gebruik van maken. Achja, je kiest ervoor en ik geniet er nog iedere dag van dat ik gewoon de baas ben over mijn weide _/-\o_

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:49

Wij zijn ook al hard bezig ja!
Mijn stal is verhard en al een deel van het voorstuk! De rest word zaterdag af gemaakt als het goed is en dan is een gedeelte verhard, we hebben een weide welke in de winter gelukkig heel droog is afgezien van het voorste stuk dus dat komt helemaal goed!
Hooi en stro ligt al dik een maand weer opgeslagen dus ook dat zit mooi!

Afbeelding

Zoals je ziet al een stuk verhard, wat nu wit zand is daar word nog verder verhard, dan gaan we het ook nog afzetten voor in de nachten dat ze niet in de blub staan. Overdag is er een droge weide beschikbaar enkel de eerste 3 meter is nat de rest ligt vrij hoog!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:38

Hoe dik is de laag zand bij jullie die onder de stenen komt te liggen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:40

Ingrid_92 schreef:
Hoe dik is de laag zand bij jullie die onder de stenen komt te liggen?

Het word gedaan door loonwerkers met verstand van zaken, ik kan het dit weekend wel vragen ik heb namelijk geen idee..
De stenen zijn ook 'open' het zijn een soort bijenkorf stenen, hierin komen kleine steentjes gemengd met zand zodat de regen hierdoor kan weg lopen.

Is tevens een tip voor ojahjoh6 hier, deze zijn 1 euro per stuk op te halen uit Terneuzen/Sluiskil vanwege de tunnel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 01:48

Ben serieus kapot van vandaag; heb een adresje gevonden die hooi en stro wilt brengen en dat zijn van die 200 kg rollen (niet verpakt), nu was ik nog zo slim om even te vragen hoe groot die ongeveer zijn en ik ga gisteren even meten in mijn nieuw gemaakte opslaghokkie, kwam ik 10cm! te kort. En er staat op moment al een pak of 10 in, met de constante dreiging van regen, maar ik heb het voor elkaar; heb er een grotere ruimte opgebouwd en mijn hooi is niet eens nat geworden, haha, ik ben Bob de Bouwer, met ontzettend veel spierpijn!

Die open stenen klinken eerlijk gezegd meer als een martelwerktuig voor mijn cushing/I.R. pony, ik hou het wel bij gewoon schoon zand, al vinden jullie dat niet erg...
Je hebt dan ook helemaal gelijk hoor Aimeetje1; het is een weloverwogen keuze geweest, want inderdaad; baas over eigen wei en niemand die het achter je rug om bewust of onbewust voor je verklooten kan, die moet ik even goed in mijn achterhoofd stouwen, als geheugensteuntje voor mijn zwakke momenten vol zelfmedelijden. (Valt mee hoor, ik had het echt niet beter kunnen treffen met het plekje wat ik nu heb; is op prive terrein dus onbevoegden komen er niet en heb gratis bewakers/toezichthouders in de aangrenzende bewoners, die de wei met paarden het perfecte uitzicht vinden, voor mij de op 1 na beste oplossing, want als ik geld had gehad, hadden ze al lang aan huis gestaan...)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:22

De oppervlakte is niet open natuurlijk! De open holtes zijn gevuld en hier over een laag zand, er zacht maar geen blubber en droog. Maar als je denkt dat dit niet fijn is voor de paarden moet je dat inderdaad niet doen.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:12

ohjajoh6 schreef:
Ben serieus kapot van vandaag; heb een adresje gevonden die hooi en stro wilt brengen en dat zijn van die 200 kg rollen (niet verpakt), nu was ik nog zo slim om even te vragen hoe groot die ongeveer zijn en ik ga gisteren even meten in mijn nieuw gemaakte opslaghokkie, kwam ik 10cm! te kort. En er staat op moment al een pak of 10 in, met de constante dreiging van regen, maar ik heb het voor elkaar; heb er een grotere ruimte opgebouwd en mijn hooi is niet eens nat geworden, haha, ik ben Bob de Bouwer, met ontzettend veel spierpijn!

Die open stenen klinken eerlijk gezegd meer als een martelwerktuig voor mijn cushing/I.R. pony, ik hou het wel bij gewoon schoon zand, al vinden jullie dat niet erg...
Je hebt dan ook helemaal gelijk hoor Aimeetje1; het is een weloverwogen keuze geweest, want inderdaad; baas over eigen wei en niemand die het achter je rug om bewust of onbewust voor je verklooten kan, die moet ik even goed in mijn achterhoofd stouwen, als geheugensteuntje voor mijn zwakke momenten vol zelfmedelijden. (Valt mee hoor, ik had het echt niet beter kunnen treffen met het plekje wat ik nu heb; is op prive terrein dus onbevoegden komen er niet en heb gratis bewakers/toezichthouders in de aangrenzende bewoners, die de wei met paarden het perfecte uitzicht vinden, voor mij de op 1 na beste oplossing, want als ik geld had gehad, hadden ze al lang aan huis gestaan...)

Ja dat is ook mijn droom voor over een paar jaar, gewoon de paardjes aan huis. En het liefste de wei voor het keuken raam, zodat ze met hun neuzen de keuken in kunnen haha _/-\o_ Succes nog met alles, maar zo te horen heb je er goed over nagedacht en gaat het je helemaal lukken:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:23

We share the same dream girl! Met keukenraam en al....
En het is ook niet dat ik helemaal onervaren ben hoor, ik heb ze in het verleden ook altijd op eigen weitje gehouden. het is alleen wel zo dat ik hier nog maar zo kort sta, met zoveel te doen nog en ik zelf ook nog eens kamp met ziekte + ik sinds kort dus ook eigenlijk pas zekerheid heb wat mijn pony dus mankeert. Maakt dat ik de zenuwen door mijn lijf voel gieren als ik alleen al aan alles denk...
Maar dank je wel Aimeetje1, je ruggensteun word zeer gewaardeerd! _/-\o_