Bang in het donker -> voor het donker op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truus1970

Re: Bang in het donker -> voor het donker op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:21

Niet een lamp ophangen. Buiten dan. Dan zie je helemaal niks meer. Die verblindt dan heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:34

Het is toch handig als je de ingang nog ziet .. Als het nu donker is dan is het daar wel écht donker .. vind je de pony's zelfs niet terug :') (behalve [***] dan, moet je maar op het gesnuif afgaan :(:) ).

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:38

wat ik me nou afvraag, aangezien je toch met VD bezig bent, zou je Boke niet kunnen leren om zelf het licht aan te doen? door bv te targetten op een dikke lichtschakelaar (moet je wel een lichtschakelaar en een spaarlamp aan de stal ophangen). Ik zie het al helemaal voor me :-D
Andere optie, een spaarlamp op een sensor (beweging en schemer) ophangen? dat hoeft niet zo duur te zijn toch?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:40

pjer schreef:
wat ik me nou afvraag, aangezien je toch met VD bezig bent, zou je Boke niet kunnen leren om zelf het licht aan te doen? door bv te targetten op een dikke lichtschakelaar (moet je wel een lichtschakelaar en een spaarlamp aan de stal ophangen). Ik zie het al helemaal voor me :-D

Omg geweldig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:14

pjer schreef:
wat ik me nou afvraag, aangezien je toch met VD bezig bent, zou je [***] niet kunnen leren om zelf het licht aan te doen? door bv te targetten op een dikke lichtschakelaar (moet je wel een lichtschakelaar en een spaarlamp aan de stal ophangen). Ik zie het al helemaal voor me :-D
Andere optie, een spaarlamp op een sensor (beweging en schemer) ophangen? dat hoeft niet zo duur te zijn toch?

:)* Kan hij zelf het licht aandoen als hij bang wordt! _O- _/-\o_

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 06:41

Als je een lamp bij de ingang hangt. Is dat echt het enige wat hij nog ziet. Voor dr rest is hij dan te verblind. Je maakt zijn wereldje dan wel heel klein.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:47

truus1970 schreef:
Als je een lamp bij de ingang hangt. Is dat echt het enige wat hij nog ziet. Voor dr rest is hij dan te verblind. Je maakt zijn wereldje dan wel heel klein.

Het paard is nu helemaal verblind, dus je maakt z'n wereldje juist groter.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:00

Mijn pony was nachtblind en later is ze helemaal blind geworden. Ze heeft nog 5 jaar een prima leven gehad voor ik haar in heb laten slapen. Zij stond met haar maatje in haar eigen weiland. Zij had de laatste jaren duidelijk behoefte om 's nachts op stal te staan. (de rest loopt hier 24/7 buiten) Daar voelde zij zich veilig en je zag ook meteen de rust over haar neerdalen als ze op stal kwam. Ik zou zeker Boke voor donker op stal zetten als hij dat wil. Ik denk dat een blind paard meer op zijn oerinstincten terugvalt. Niet zozeer licht en donker wat het verschil maakt, maar zon-gaat-onder betekent scherper zijn op gevaar. Dodelijk vermoeiend, want overdag staat zijn gehoor ook constant op scherp. Dus een felle lamp is niet de oplossing. Kan je Cobe zijn stal niet open laten, zodat hij in de paddock kan lopen, dan hoort Boke hem toch in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 01:52

Sorry voor de late reactie maar de stallen zijn apart van de paddock, kan dus niet de stal van [***] gewoon open laten. Heb nog even gedacht om gewoon enkel [***] binnen te zetten maar vandaag ontdekt dat [***] het er toch niet zo mee eens is.. [***] stond op een bepaald moment beetje verweesd bij de uitgang, duidelijk wachtende om op stal te kunnen. [***] daarentegen stond helemaal achteraan nog volop hooi te eten. Dus ik dacht "ach, ik zet [***] alvast binnen en dan later [***] wel" maar voordat ik kon bedenken of ik de weide misschien heel even kon open laten want [***] was toch aan het eten, stond [***] al voor [***] aan de uitgang :+

Dus ja, we zien wel .. [***] gaat in ieder geval voor het donker binnen, en wat [***] wil merken we op dat moment wel zeker? :Y)