Maken paarden onderscheid tussen rassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:38

Volgens mij 'erkennen' ze wel kleur .... Beau, mijn palomino gekleurde hengst, is heel rustig op stal, heel gemoedelijk tov de andere zwart/bruin/schimmel gekleurde paarden en ponies, maakt zich nergens druk over .... tot er een palomino gekleurde pony aankwam op de stal. Deze pony kreeg AL zijn aandacht! :D en werd ook regelmatig naar gehinnikt! Mischien dacht Beau dat zij 'familie' was?! ;)
Hetzelfde 'reactie' met een verkochte bruin gekleurde ruin ... iedere keer als die een lichte vos met witte staart of een palomino zag wou hij perse naar die pony of paard. Zijn moeder en zus waren palomino's.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:48

Ik heb nu 2 appaloosa's, en een bonte en een bruine.
Het valt op dat de beide appaloosa's direct vanaf het begin al naar elkaar toe trokken.
En heb samen met de ene appaloosa ook nog een andere appaloosa gehad, ook toen waren deze 2 altijd bij elkaar.
Vond ik wel heel apart trouwens.
Ook bij het kennismaken met de nieuwe kudde toen ze net kwamen, gingen ze eerst beide naar de appaloosa, toen dat na een paar week soepel liep, gingen ze pas contact zoeken met de bonte en bruine merrie.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:51

Haha herkenbaar van het reageren op koeien... die van ons ook! Inprenting van veulen denk ik idd.

MightyMike

Re: Maken paarden onderscheid tussen rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:59

Bij ons achter heeft een tijd een opfok groep gestaan, allemaal jonge kwpn hengsten met 1 friese hengst. Die was veel zachter en rustiger van karakter en viel daardoor idd buiten de groep. Die heeft veel slaag gehad, uiteindelijk kostte hem dat helaas zijn knie. Om die reden heb ik mijn paint hengstje toen ook niet in zo'n opfokgroep geplaatst.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:07

Nies_ schreef:
Authentic schreef:
Ik denk dat het vooral gebaseerd is op kleur, mijn paard schrok vroeger altijd van gevlekte paarden, die waren dóodeng. Nu staat ze met 2 gevlekte op het land en zijn ze niet meer eng. :')

Inderdaad, en karakter. Toen mijn fjord hier kwam moest ze echt wennen, zij beukt andere gewoon opzij als ze in de weg staan en daar waren de andere niet echt van gediend. Later was ze beste vrienden met de pony waar het op het begin het meeste bal mee was, ze moesten gewoon aan elkaars manieren wennen. :) Pony heeft vast veel slaag gehad, want ik was er ook niet van gediend := Paard bij ons op stal kijkt wel even op als ie een fjord op wedstrijd ziet, maar als ie dan ziet dat het niet de goede is is het ook gelijk niet meer interessant.

Wow Nies, heeft er totaal niks mee te maken. Maar wat heb jij een prachtige fjord. Veel mooier zo met lange manen!!! :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:12

Bowen schreef:
Denk dat het meer met bepaalde karakters te maken heeft dan met het uiterlijk van het paard. Misschien heeft hetzelfde uiterlijk wel een beetje aantrekkingskracht, zeker in het begin(misschien een "mama/bekend" gevoel, een "veilig" gevoel), maar denk niet dat het erg veel gewicht in de schaal legt, niet zoveel als die karakters(alhoewel je daarin ook wel echte tegenpolen van elkaar ziet die elkaar uitkiezen als beste maatjes).

Ja dat denk ik ook. Mijn paard (IJslander) reageert op andere IJslanders, en vooral vossen (z'n moeder was een vos) anders dan op andere paarden. Sowieso vossen van z'n eigen maat vindt hij leuk, ook al is het een welshruin. Over het algemeen klikt hij het best met (afgezien van IJslanders) welshen, shetlanders en het barokke spul (Friezen en Iberische paarden)

Maar belangrijker dan dat is hoe sociaal een paard is en vooral hoe intelligent. Ooit stond hij in een groep waar het het beste klikte met een bonte (terwijl hij bont eigenlijk niks vindt) en ook nog eens een merrie. Maar wel het meest bijdehante paard wat daar stond. En hij is ook trouw volgeling geweest van een valk, ook een merrie, die een stuk groter was.

Dus ik denk dat het onderscheid wat paarden maken tussen rassen komt doordat ze bepaalde trekken in het karakter herkennen. Ook al is het een ander ras met vergelijkbare karaktereigenschappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:16

Uiterlijk, zeker weten :j
Wij hadden Sendy (zwartbonte tinker) net voor onze Gioya en ik kwam op wedstrijd en er liep natuurlijk toch ook wel een zwartbonte tinker tussen! Wrangler heeft voor het eerst van zijn leven uitbundig gehinnikt (hij roept op concours nooit naar andere paarden) en was er totaal niet meer bij, het duurde best een hele tijd voor hij doorhad dat deze tinker Sendy niet was.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:21

Thanks voor jullie inzichten weer :D De reden waarom ik dit topic eigenlijk geopend heb is omdat ik erover nadenk mijn merrie te verhuizen. Tinkertje dus, ik kan kiezen. Ik kan haar 20 km verderop neerzetten tussen andere Tinkers, volpension, maar ik zal er dan niet elke dag langskunnen i.v.m. reistijd en stiekem ook benzinekosten. En ik kan haar 400 meter verderop neerzetten op een stal waar ik bij wijze van spreken 5x per dag langs kan en dus veel zelf kan doen, wat ik persoonlijk fijn vind. Nadeel is dan wel dat ze tussen de dravers staat en ik weet niet of ik daar goed aan doe. Maar zeker met het oog op de winter (gladheid, sneeuw, etc) vind ik het fijn om haar dichtbij te hebben. Maar het gaat me er natuurlijk bovenal om dat zij goed staat :)

Weet dat hier sinds kort een centraal topic voor is maar het gaat me niet zozeer om de stal zelf, maar dus meer om het effect dat het heeft voor paardlief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:35

Misschien op de tweede stalling eens langs de wei rijden met je tinkie en kijken hoe zij en de dravers op elkaar reageren?

Dravers zijn over het algemeen fijne paarden. Denk dat 't wel los zal lopen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:38

Dat gaat helaas niet :( De weide zit aan de achterkant, is alleen bereikbaar door achter het huis langs te lopen. Ik denk ook wel dat het losloopt (ze staat nu immers ook met warmbloeden) maar ik ben nogal een zenuwenlijder wat dat betreft. Zeker omdat het allemaal dravers zijn (stuk of 4 á 5) en zij dan dus wel echt the odd one out zou zijn. Aan de andere kant is ze wel erg sociaal en ze reageert ook als er bv. onderweg ergens Friezen in de wei staan, ook niet echt gelijksoortig zou je denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:39

hier ervaar ik wel dat dat zo is... 2 arabiertjes trokken altijd met elkaar op, evenals de haflingers... mijn pony is vos en trekt ook veel met een vos op, maar ook wel met een schimmeltje, het verschilt denk ik..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:45

Kirsha schreef:
Dat gaat helaas niet :( De weide zit aan de achterkant, is alleen bereikbaar door achter het huis langs te lopen. Ik denk ook wel dat het losloopt (ze staat nu immers ook met warmbloeden) maar ik ben nogal een zenuwenlijder wat dat betreft. Zeker omdat het allemaal dravers zijn (stuk of 4 á 5) en zij dan dus wel echt the odd one out zou zijn. Aan de andere kant is ze wel erg sociaal en ze reageert ook als er bv. onderweg ergens Friezen in de wei staan, ook niet echt gelijksoortig zou je denken.

De soort heet paard :)

Gaan die dravers ook wel eens het bos in, zodat je ze "toevallig" kunt tegenkomen? Of als je al hebt aangegeven dat je interesse hebt voor stalling: gewoon langs gaan?

Toen ik mijn paard net had kwam ik ook op een stal terecht waar nog nooit een IJslander geweest was. Hij werd er maatjes met een arabier. En daar ben ik weg gegaan omdat ik 'm niet in een hok wilde hebben staan, hij is toen verhuisd naar ergens waar hij het hele jaar dag en nacht buiten kon. Dat vond ik voor hem belangrijker dan met wat voor ras paarden hij staat.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:50

Mijn bonte (bruin/wit) ruin staat in een wat grotere groep (25) hij is erg op zichzelf en al helemaal niet dominant. Hij laat zich makkelijk wegjagen en gaat een conflict uit de weg. Ik heb wel het idee dat ze hem vaak moeten hebben dus hij heeft erg veel (gelukkig) oppervlakkige bijtwonden. Het grappige is dat sinds ik hem met een vliegendeken op de wei zet hij daar veel minder last van lijkt te hebben dus of het nu toch met kleur te maken heeft ...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:51

Nee dat snap ik :) Ik bedoel meer, niet echt gelijk qua ras.

Dravers komen niet echt buiten naar mijn idee. Ik kan inderdaad wel kijken of ik een keer met paard en al kan langsgaan om ze eens kennis te laten maken, het is redelijk in de buurt.

Juist vanwege het buitenkomen denk ik ook na over verhuizing, ze staat nu een eindje verderop en ik heb helaas mogen ervaren dat gemaakte afspraken qua weidegang niet worden nagekomen, en niet in het voordeel van mijn paard. Hier in de buurt kan ik het zelf regelen en in de gaten houden, waar ik nu sta kan ik helaas niet meerdere keren per dag even snel langs om te zien of alles goed gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:57

Er is een heel interessant boek hierover dat Paardentaal heet en daar gaat het o.a. over dat bepaalde rassen net iets anders met elkaar communiceren en dat niet elk paard de ander evengoed snapt op begrijpt. Heel interessant boek met meerdere dingen die zij hebben onderzocht in hun kuddes..
Bijvoorbeeld ook of leiders altijd leiders zijn, door een leiderpony in een paardenkudde te plaatsen e.d. heel interessant!

http://www.bol.com/nl/p/paardentaal/666753154/

http://www.bookdiscounter.nl/book/97890 ... ntaal.html

Ook in onze kudde wel meegemaakt dat een paardje met veel volbloed erin een beetje buiten de boot viel, alleen mijn paard - die via zijn opa Ramiro volbloed had, snapte hem en had een klik met hem. Met de rest van de kudde lag hij een beetje overhoop..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:28

Zelf heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt dat een paard onderscheid maakte in het ras van een ander paard. Wel is mij opgevallen dat de eigenaren zelf of onderling spanning kunnen veroorzaken en daarmee de paarden in de war brengen: "Als ze maar wel rustig doen", "Hij zal toch niet...". Zodra die eigenaren weg zijn, zijn de paarden doorgaans meteen rustig(er). ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:46

Shenavallie schreef:
Zelf heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt dat een paard onderscheid maakte in het ras van een ander paard. Wel is mij opgevallen dat de eigenaren zelf of onderling spanning kunnen veroorzaken en daarmee de paarden in de war brengen: "Als ze maar wel rustig doen", "Hij zal toch niet...". Zodra die eigenaren weg zijn, zijn de paarden doorgaans meteen rustig(er). ;)

Als de eigenaren er niet bij zijn, kan dat geen aanleiding zijn ;-) Dan kunnen er nog steeds paarden zijn die elkaar beter en minder goed snappen. In het boek dat ik hier noemde van Henry Blake kwam het heel erg leuk naar voren met allerlei onderzoekjes en experimenten die ze bij zijn paarden deden. Dat de "clou" soms aan bepaalde paarden voorbij ging als het ware ;-).

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:14

Mijn kruising haflinger heeft juist een voorkeur voor friezen en warmbloeden. Haflingers worden genegeerd en bonte paarden (ongeacht het ras) moet ze niets van hebben. Op de nieuwe stal was het de bedoeling dat ze met een bonte pony samen zou lopen, nu vijf maanden later ruiken ze aan elkaar zonder te piepen maar ik durf ze nog steeds niet samen te laten lopen. Terwijl ze normaal gesproken goed aard in een kudde.

Dus ja, ik denk dat paarden wel een voorkeur voor kleur kunnen hebben, maar niet specifiek rasgebonden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:11

chocogirl schreef:
Mijn kruising haflinger heeft juist een voorkeur voor friezen en warmbloeden. Haflingers worden genegeerd en bonte paarden (ongeacht het ras) moet ze niets van hebben. Op de nieuwe stal was het de bedoeling dat ze met een bonte pony samen zou lopen, nu vijf maanden later ruiken ze aan elkaar zonder te piepen maar ik durf ze nog steeds niet samen te laten lopen. Terwijl ze normaal gesproken goed aard in een kudde.

Dus ja, ik denk dat paarden wel een voorkeur voor kleur kunnen hebben, maar niet specifiek rasgebonden.

Nu ben ik nieuwschierig, was haar moeder de haflinger of de vader?

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:29

de moeder was een haflinger, vader is onbekend.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:54

mika11 schreef:
Er zijn best veel mensen met een groot rijpaard die een shetje erbij hebben als gezelschap.
Dat gaat dan ook goed, ook al zijn het heel andere types.
Maar misschien is het dan ook, omdat ze dan alleen elkaar hebben.

dat gaat idnerdaad meestal goed !
maar dat is omdat ze liever een kudde hebben , dan géén kudde .
dan maakt ze het niet meer uit hoe ze eruit zien :P

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:00

Ik merk juist het omgekeerde, mijn shetlander houd niet van shetlanders. :=
Alleen van grote paarden. Maar dan maakt het niet uit wat voor kleur, hij wil dat ze allemaal van hem zijn (hengst). En alle shetlanders worden weggejaagd, die zijn indringers.

Maar volgens mij weet hij ook niet dat hij een paard is.

TS ik zou inderdaad kijken of je eerst kennis mag maken met de paarden daar (met jouw paard), dan weet je of het klikt met een van de dravers. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:32

fargo schreef:
Shenavallie schreef:

Als de eigenaren er niet bij zijn, kan dat geen aanleiding zijn ;-) Dan kunnen er nog steeds paarden zijn die elkaar beter en minder goed snappen. In het boek dat ik hier noemde van Henry Blake kwam het heel erg leuk naar voren met allerlei onderzoekjes en experimenten die ze bij zijn paarden deden. Dat de "clou" soms aan bepaalde paarden voorbij ging als het ware ;-).

Dat paarden elkaar af en toe niet goed begrijpen, dat klopt. Maar dat heeft niets met de kleur of het ras te maken, maar eerder met hoe ze hun basisjaren hebben doorgebracht. Ben wel erg benieuwd naar het boek, want het is altijd leuk om te lezen hoe anderen iets hebben ontdekt. :j