Geen goede combinatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:45

Ik zou samen op cursus gaan, zoals bijvoorbeeld bij Emiel Voest om aan de onderlinge band en dominantieverhoudingen te werken.
Dat zie ik persoonlijk als beste kans om het evenwicht te herstellen. Anders zal het simpelweg verkopen worden, want hier word je
niet veel blijer van..

Zelfs als het enkel een zogenaamde uitprobeerfase is, moet jij stevig in je schoenen blijven staan en dat is duidelijk niet het geval.
Niet erg hoor, maar er moet wel iets aan veranderen als je haar zou willen houden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:49

Een paard weet 99% v/d keren heel goed waar hij trapt, en wat hij raakt. (stel je voor dat hij per ongeluk de kuddeleider raakt bijvoorbeeld)
Dus waarschijnlijk geen foutje geweest helaas.. daar wijst de rest van het gedrag ook op.
Edit: je hebt dit paard toch niet voor niets uitgekozen :) en aan je attitude/houding werken is sowieso niet verkeerd.
Het kan je ook helpen in je verdere leven (met andere paarden of mensen) soms krijg je wat je nodig hebt om te groeien.
Nog een edit ;) jonge dieren zullen wel altijd uitproberen, de een wat erger dan de ander.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 30-08-13 11:56, in het totaal 5 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:51

Aan de ene kant denk ik: geef het op, er zijn nog zoveel paarden te koop die er niet aan denken naar hun baasje te trappen.
Aan de andere kant, als jullie er samen door komen dmv cursus of les, dan heb je wel wat bereikt en geleerd. Dat kan je ook een boost geven en hopelijk een leuk paard opleveren.
Succes met de keuze!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:53

Ik merk dat alle 3 jarige deze fase hebben, 1e jaar erg, 2e jaar al wat minder en als ze een jaar of vijf zijn worden ze weer de oude (in de kudde dan) Ze zijn dan volwassen en hebben hun plekje verovert. In de omgang met mensen alleen wat lastiger, zeker als je bang wordt.

Mijn advies is om iemand te zoeken met koudbloed ervaring die op een manier werkt die bij je past. Daarna kun je altijd nog besluiten of je haar houdt of niet.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:56

Ik dat je nu uitgetest wordt. Misschien iemand mee nemen die jou kan helpen als je het zelf niet meer duft, en die je kan laten zien hoe hij of zij het aanpakt. Later kan je zelf dan weer de volledige leiding op je nemen. Succes!

Vijvertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:58

Hier ook het zelfde met een 3 jarige. Ook een merrie die ook in de wie al probeerde het leiderschap over te nemen. Dit probeerde ze ook met mij. Zo ook gericht trappen. Ik ben met haar weer helemaal opnieuw begonnen. Zij moest weer eerst respect voor mijn ruimte hebben. ik heb haar alleen in me buurt gelaten als ze volledig onderdanig was. Zij is er nieuwsgierig van aard dus wilde wel bij mij zijn. Zodra ze gericht probeerde te trappen of niet de juiste intentie bleef ik haar opdrijven tot het moment dat ze begreep dat ze alleen mocht komen als ik haar uitnodigde. Ze heeft nu weer respect voor mijn ruimte. Ik heb gekozen om niet eerst een band op te bouwen maar om me eigen veiligheid vast te stellen. Ze weet nu dat ze me niet omver mag lopen en dat trappen uit den boze is. Als je ook niet boos word maar duidelijk laat merken dat dingen niet kunnen begrijpen ze dat vanzelf. Beweeg haar en laat haar jou niet bewegen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:03

Is het geen goed idee om wat hulp in te schakelen ?

door bijvoorbeeld het paard even een tijdje door iemand anders laten opleiden die beter met dit gedrag om kan gaan
en dan als het goed gaat je met hulp zelf weer aan de gang gaat

Votti

Re: Geen goede combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:01

Opnieuw met de opvoeding beginnen en consequent zijn, zodat ze begrijpt wie de baas is en dat ze niet met je moet sollen. Het klinkt inderdaad alsof de grenzen bij haar nog niet bepaald zijn..Als je echt een klik had met haar, waarom dan nu al opgeven?

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:04

Ik denk ook dat als je een goed sul had willen kopen je beter niet voor zo'n jong ding had kunnen gaan. Werken aan dat zelf vertrouwen is nu het belangrijkste. Als jij niet meer sterk in je schoenen staat zal zij het over blijven nemen. Ik denk dat je flink de tanden op elkaar moet bijten wil je er wat van kunnen maken. Veel goed sullen worden gemaakt, niet zo geboren. Er is zeker nog wel een weggetje naar Rome ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:12

Eerlijk advies: Weg doen en een paard kopen wat volledig beleerd is en wat van de wereld heeft gezien. Sommige 3 jarigen kun je inderdaad als knuffelpaard gebruiken, maar dat zijn uitzonderingen. Met een jong paard ben je net als met kinderen constant aan het sturen een corrigeren. Als jij al bang word als hij z'n been beweegt, ja dan word het niks, behalve levens gevaarlijk. Want je dealt hier niet met een kind van 20 tot 40 kg, maar een fikse koudbloed van een kilotje of 600.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:43

TS, ik lees in je OP tussen de regels door dat het probleem vooral speelt als er voedsel in de buurt is. Zowel bij stal - als je met haar bezig bent - als op het land (je schrijft dat je eten mee het land in neemt). Zelf denk ik dat je buiten het voedsel om juist op de goede weg was en dat er wel degelijk een klik tussen jullie is ontstaan, alleen toen het voedsel een rol begon te spelen... Wij nemen ook nooit voer mee het land in, puur om dit soort acties te vermijden. Er staat al gras en voer krijgen ze in hun voerbak (dus ook niet uit de hand). Je loopt een heel grote kans dat als je het voedsel uit de buurt houdt, het probleem ook minder gaat worden en aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zelfs helemaal verdwijnt. Verder gewoon doorgaan zoals je met haar begonnen bent, want - ook dat blijkt uit je OP - dat ging goed. ;)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:19

Urion schreef:
Ik denk ook dat als je een goed sul had willen kopen je beter niet voor zo'n jong ding had kunnen gaan. Werken aan dat zelf vertrouwen is nu het belangrijkste. Als jij niet meer sterk in je schoenen staat zal zij het over blijven nemen. Ik denk dat je flink de tanden op elkaar moet bijten wil je er wat van kunnen maken. Veel goed sullen worden gemaakt, niet zo geboren. Er is zeker nog wel een weggetje naar Rome ;)

Dat besef ik nu ook. Maar ik ben wel een doorzetter, en wil er wel aan werken. Ik heb hulp ingeschakeld, alleen kan deze persoon niet onmiddelijk beginnen. Ik ga met een nieuwe lei beginnen, en verderdoen zoals ik begonnen was, want dit ging goed. Alleen moet ik nu zien mijn vertrouwen terug te vinden, en het haar niet kwalijk blijven nemen dat ze gestampt heeft. En het ook niet te persoonlijk pakken, want dat deed ik wel. Ik heb misschien ook te weinig tijd genomen de laatste tijd om echt met haar te werken, omdat ik zo druk bezig was de weide voor te bereiden voor de winter (aanmaak paddock, nieuwe poort plaatsen, hooiruif installeren), en kan me dit echt niet permitteren. Het is gewoon confronterend dat ik toch niet zo sterk in mijn schoenen sta als ik dacht. Ik moet nu zorgen dat het niet escaleert, en hoop er toch nog een sulletje van te maken (want diep vanbinnen denk ik nog steeds dat ze dat is, maar gisteren zat ik er echt even door)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:22

Shenavallie schreef:
TS, ik lees in je OP tussen de regels door dat het probleem vooral speelt als er voedsel in de buurt is. Zowel bij stal - als je met haar bezig bent - als op het land (je schrijft dat je eten mee het land in neemt). Zelf denk ik dat je buiten het voedsel om juist op de goede weg was en dat er wel degelijk een klik tussen jullie is ontstaan, alleen toen het voedsel een rol begon te spelen... Wij nemen ook nooit voer mee het land in, puur om dit soort acties te vermijden. Er staat al gras en voer krijgen ze in hun voerbak (dus ook niet uit de hand). Je loopt een heel grote kans dat als je het voedsel uit de buurt houdt, het probleem ook minder gaat worden en aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zelfs helemaal verdwijnt. Verder gewoon doorgaan zoals je met haar begonnen bent, want - ook dat blijkt uit je OP - dat ging goed. ;)

Ik heb alleen het probleem dat ze enkel een schuilstal hebben, dus enkel in de stal voeren in een bak kan ik niet. Zij heeft ook echt geen extra voer nodig, maar het paard van 25 en de pony van 31 wel, dus ik moet wel met emmers eten toekomen (en dan heb ik een emmer voor haar met enkel wat luzerne). Ik ga de eerstkomende dagen vooral op dit probleem proberen werken, en denk dat ik maar ga beginnen met een lange zweep (nooit eerder gedaan, en ben er ook niet voor, maar misschien moet het nu dan maar wel) en enkel wegstappen van "haar" eten wanneer ze zelf het niet meer probeert af te pakken. Ik ga haar ook niet slaan met de zweep, maar enkel mijn eigen ruimte creëren.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:26

Princesj schreef:
Eerlijk advies: Weg doen en een paard kopen wat volledig beleerd is en wat van de wereld heeft gezien. Sommige 3 jarigen kun je inderdaad als knuffelpaard gebruiken, maar dat zijn uitzonderingen. Met een jong paard ben je net als met kinderen constant aan het sturen een corrigeren. Als jij al bang word als hij z'n been beweegt, ja dan word het niks, behalve levens gevaarlijk. Want je dealt hier niet met een kind van 20 tot 40 kg, maar een fikse koudbloed van een kilotje of 600.

Ik was ook niet bang als ze een keer haar been uithaalde (had hier aan gewerkt met haar, en dat ging al beter), maar gericht uithalen vind ik net iets anders...

Ik kan haar als knuffelpaard gebruiken, maar nu ze dominant gedrag vertoont heeft zal ik wat meer mijn grenzen moeten stellen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:34

vang schreef:
Shenavallie schreef:

Ik heb alleen het probleem dat ze enkel een schuilstal hebben, dus enkel in de stal voeren in een bak kan ik niet. Zij heeft ook echt geen extra voer nodig, maar het paard van 25 en de pony van 31 wel, dus ik moet wel met emmers eten toekomen (en dan heb ik een emmer voor haar met enkel wat luzerne). Ik ga de eerstkomende dagen vooral op dit probleem proberen werken, en denk dat ik maar ga beginnen met een lange zweep (nooit eerder gedaan, en ben er ook niet voor, maar misschien moet het nu dan maar wel) en enkel wegstappen van "haar" eten wanneer ze zelf het niet meer probeert af te pakken. Ik ga haar ook niet slaan met de zweep, maar enkel mijn eigen ruimte creëren.

Jonge paard eerst vastzetten en dan pas voer ophalen en aan de oudjes voeren een optie?
Want waarom risico lopen wat niet nodig is, zeker als je het zelf niet vertrouwd en ziet zitten.

Laat ze wel de andere paarden met rust als die staan te eten, of jaagt ze die weg, of mag mee eten?

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:51

Het oudje dat al van in het begin bij haar staat mag mee eten, het paard dat er pas bijgekomen is jaagt ze weg.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:00

Er is al veel goede raad gegeven, hier sluit ik me ook volledig bij aan!
Het is ooh zo herkenbaar.. Ik kocht een 2,5 jarige Fries x KWPN waar ik helemaal gek op was.
Maar ik werd er te lief voor, waardoor ze echt letterlijk door en over mij heen liep. Ook ik stond op het punt om haar te verkopen.. Het werd een keuze: of ik moest harder/duidelijker/consequenter zijn (dan maar even niet lief doen tegen mijn paard) of verkopen voordat er ongelukken gingen gebeuren.
Nu, tweeënhalf jaar later, weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt: harder worden.
Ze moet weten dat jij ook je grenzen hebt. Ik was te lief en wilde alleen maar een goede band met mijn paardje. Maar een paard heeft een leider nodig anders neemt je paard dat inderdaad over.
Zoek hulp, laat zien wie de baas is! Want het laatste wat je wilt, is dat er ongelukken gebeuren..
Die band komt vanzelf wel weer, deze puber moet eerst even op haar plaatsje gezet worden.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:20

Ik heb niet het hele topic gelezen maar kan je wel vertellen dat ik een beetje in dezelfde situatie zit wat hoeven krabben en eten betreft. Ik heb nu 2 maanden een 2 jarige vrij dominante ruin, en met hoeven krabben begint hij te trekken en te schrapen met zijn voorbenen, en hij trapt gericht met z'n achterbenen, ik heb ook al een flinke trap van hem gehad toen ik met de hoeven bezig was, dus geen pretje :n
In het begin kon ik hem ook makkelijker eten geven in de wei, hij liep gewoon braaf met me mee en niks aan de hand, nu sinds ong. een week loopt hij rondjes om me heen te draaien, naar me te happen en probeert hij constant die emmer uit m'n handen te trekken of z'n neus erin te stoppen.
Hij krijgt nu gewoon niet meer even snel eten in de wei, ik haal hem eruit en zet hem even vast zodat hij kan eten, jammer dan, maar dan gaat het wel goed en kan hij wel braaf wachten totdat ik met het emmertje eten aankom :+

Heel vervelend gedrag, en als de hoefsmid komt is paardje wel super braaf met voeten geven en ook vasthouden, dus ik weet dat het aan mij ligt, waarschijnlijk ben ik niet sterk genoeg om zijn hoef vast omhoog te houden. Als ik dan voor loslaat gaat hij gelijk lopen draaien en is er geen beginnen meer aan, zeker niet de achtervoeten... Ik heb hem een keer op z'n donder gegeven omdat hij telkens liep te schrapen/stampen/trekken met zijn voorbenen als ik zijn hoef wilde pakken, en die keer heb ik dus kunnen bekopen met een gerichte trap.

Ik heb wel gemerkt dat het geen paard is waar je ruzie mee moet gaan zoeken, omdat ik dat niet ga winnen. Ik heb m'n eerste les met hem gehad (Parelli) en het steigeren en rennen in de bak is zo goed als over, alleen nog als hij echt schrikt ergens van, maar hij dendert niet meer door mij heen en ik kan hem makkelijk leiden. Dus ik denk dat met dezelfde principes ik het hoeven-krabben-probleem ook wel kan oplossen, maar geweld gebruiken bij mijn paard, nee, dat werkt niet.
Ik kan de hoeven optillen en zo'n 1-5 seconden vasthouden, dan kan ik in ieder geval zien of er geen steentjes inzitten ed, als dat wel zo is til het het been gewoon 10x 3 seconden op, totdat het eruit is. Maar dit lukt tot nu toe alleen met zijn voorbenen, achter gaat helemaal niet, wel aanraken, maar niet optillen.

Ik denk dat je met goede begeleiding een heel eind kan komen! En ga niet gericht alleen maar een oplossing zoeken naar het probleem wat je hebt (hoeven, eten), maar werk vooral aan de gehele verhouding tussen jou en je paard, dan gaat de rest ook vanzelf beter :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:33

Het heeft bij mij en mijn veulen (ik wist niks van veulens en niks van opvoeden, alleen iets van paardrijden), JAREN gekost, ook toen het veulen vervolgens 2-3 en 4 jaren werd... ik herken dus veel in je verhaal.
Mijn paard is nu 9 en ik ben ozo blij dat ik het indertijd niet heb opgegegevn (ik had hem zelfs op een gegeven moment te koop gezet).

Het kost tijd en geduld en een andere instelling van jezelf.

Het is niet alleen dat ene aspect of het andere dat niet wil, het is het gehele omgangsplaatje, dat ben ik zeker met bovenstaande poster eens.En ik spreek uit ervaring.

Mijn paard is nu 9 en een geweldig leuke stoere buitenrijder. Wie had dat ooit gedacht?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:53

vang schreef:
Shenavallie schreef:

Is het wel mogelijk om het voer voor haar buiten het land te geven? Dus dat je haar eerst uit het land haalt en dan rustig het voer voor de oudjes neer kan zetten? Of dat je haar eerst aan het hek vast zet, waar je een voerbak aan kunt hangen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:54

Lees nu dat Sjolvir hetzelfde advies geeft. :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:16

Goed van je dat je er hulp bij gehaald hebt en al beseft dat het probleem bij jou ligt. Het is echt geen mega-dominant paard, maar wel een jong paard wat grenzen zoekt. En jouw grenzen waren erg buigzaam.

Waarschijnlijk heeft je paard jou als ranglagere gezien en verwacht dat jij wel opzij zou springen bij het dreigen van stampen. Een paard wat namelijk echt wilt raken om pijn te doen, had je been wel gebroken.
Besef je dus dat je waarschijnlijk gemixte signalen geeft.
Zo ook je idee met de longeerzweep.
Je zegt: die gebruik ik om mijn ruimte aan te geven, maar ik ga haar er niet mee slaan. Wat nou als ze zo brutaal is dat ze een klap nodig heeft? Als je dan wel een beetje zwaait, maar niet doorzet zal zij jou weer op je plaats zetten.

Tot je hulp hebt, probeer eens na te gaan welke positie je in wilt nemen en wat voor gedrag/handelingen daarbij horen. Hoe duidelijker jij bent in je lichaamstaal en gedrag, hoe minder gevecht je juist krijgt.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:52

Even een update:

ik ben nu elke dag aan het werken geweest met mijn merrie. Gewone, simpele dingen. Eigenlijk doet ze het verrassend goed. Ze volgt mooi aan het leidtouw, ze stopt als ik het vraag, kent het commando "achteruit" al goed, staat stil als ik haar vastbind, en ik mag al drie van de vier voetjes opheffen. Het vierde voetje geeft ze niet, en dan trekt ze die weg, en als ik hem vasthoudt begint ze steeds harder te trekken (zodat het begint te lijken op stampen) tot ik los... Daar is dus nog wat werk aan. Maar dat is geen probleem, dat lukt wel.

MAAR... het eten geven blijft een probleem. Ik heb nu een lange zweep mee als ik het eten breng, en het enige dat ik van haar vraag is dat ze op een respectvolle manier wacht tot ik het eten voor haar neerzet. Echter verdraagt ze dit niet. Wil ik mijn ruimte vrijhouden, en bokt ze meteen en draait haar kont richting mij om een stamp te geven. Vraag ik haar "achteruit", dan draait ze ook onmiddelijk haar kont en probeert ze gericht te trappen. Wanneer ik dan ook een mep geef, dan wordt ze nog kwader, en probeert ze mij echt te raken. Elke keer als ze dit doet "krakt" mij vertrouwen in haar. Telkens wanneer ze zich draait en haar kont mijn richting uitstaat (ookal is dit gewoon tijdens haar gewone doen) voel ik weer de angst voor een trap.

'T is niet makkelijk, ik zit echt met een tweestrijd.

Zaterdag komt de persoon die mij komt helpen voor het eerst langs (wou ook dat het vroeger kon, maar zij heeft een drukke agenda). Ik ben benieuwd wat het gaat geven.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:46

Je hebt al vooruitgang geboekt, super. Met het eten geven moet je misschien nog wat daadkrachtiger worden maar ik hoop dat degene die zaterdag komt daar handige tips voor heeft. Zo achter de computer is het lastig advies geven.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:02

Lees dat je alleen schuilstal hebt en problemen met voeren zo in de weide met alle paarden uit elkaar houden enz. Wat je kan doen heel simpel is van een paar stevige palen in de grond 4 stuks 3 boven balken erop en dan voor langs een touwtje. Daar zet je ze in als ze gaan eten zodat ze daar blijven en klaar zijn eruit kunnen? Is geen stal maar gewoon handig dat ieder zijn eigen portie krijgt. en een hooivoerstrook bouwen waar ze met hun hoofd doorheen gaan. kan heel eenvoudig en werkt heel goed dat ze niet door hooi lopen en iedereen kan eten. Mijn paard is ook een jager zeg maar en tegen mij weet hij zijn grens wel:) Maar bij de pony's is hij baas terwijl er eentje toch echt haar eten nodig heeft. En ook ik heb alleen schuil.
Rest is vertrouwen terug krijgen, komt ook met leeftijd. Dus als je er aan wil werken is er ook een weg terug. Maar blijf je haar niet vertrouwen en je komt er niet doorheen dan moet je keuzes maken en niet blijven tobben. Het is een hobby voor plezier en als je niet meer kan lachen en het kost je een hoop tijd en geld niet blijven tobben. Maar wel een kans geven:)